Svært omfattende økonomiske tiltak
Den ekstraordinære situasjonen i norsk økonomi har ført til en
historisk brå omlegging av den økonomiske politikken de siste to
månedene. For å begrense skadevirkningene av virusutbruddet for
norsk økonomi, bedrifter og arbeidsplasser er det raskt satt inn
svært omfattende tiltak. Pengepolitikken og finanspolitikken har
virket sammen for å motvirke økonomisk nedgangstid.
7. mai 2020 satte Norges Bank styringsrenten ned til null, mot
1,5 pst. før virusutbruddet. Det er det laveste nivået for styringsrenten
noensinne. Ifølge pressemeldingen legger Norges Bank vekt på at
lave renter kan bidra til å dempe tilbakeslaget i norsk økonomi.
Lavere lånekostnader på eksisterende og nye lån vil kunne gjøre det
enklere for norske bedrifter å komme seg gjennom en krevende tid.
Det vil også kunne hjelpe husholdninger med gjeld som opplever at
inntektene blir redusert. Ifølge Norges Bank vil lave renter også
kunne bidra til at aktiviteten tar seg opp raskere når situasjonen
normaliseres, og dermed redusere risikoen for at arbeidsledigheten
fester seg på et høyt nivå. Banken ser ikke for seg at styringsrenten
vil bli satt ytterligere ned.
Norges Bank har også iverksatt en rekke andre tiltak, blant annet
tildeling av F-lån uten øvre grense og med varierende løpetider
for å sikre tilstrekkelig likviditet til bankene, og å sikre at
styringsrenten får gjennomslag til pengemarkedsrentene. Banken har
også tilbudt F-lån i amerikanske dollar. Tiltakene, sammen med tilsvarende
tiltak fra andre sentralbanker, har bidratt til at risikopåslagene
i pengemarkedet og i andre kredittmarkeder er kommet ned, og norske
pengemarkedsrenter er nå lavere enn noen gang tidligere. Innlånskostnadene på
obligasjoner med fortrinnsrett, som brukes til å finansiere boliglån
i kredittforetakene, er kommet ned på historisk lave nivåer.
Det er også satt i verk omfattende finanspolitiske tiltak. Sammen
med de automatiske stabilisatorene innebærer de finanspolitiske
tiltakene en budsjettsvekkelse som mangler historisk sidestykke.
Det oljekorrigerte underskuddet anslås nå til 480 mrd. kroner i
2020. Det er 239 mrd. kroner mer enn i saldert budsjett, og innebærer
nesten en dobling av underskuddet. Svekkelsen av budsjettet tilsvarer
7 1/2 pst. av trend-BNP for Fastlands-Norge. Hele budsjettsvekkelsen
kan tilskrives virusutbruddet.
Svekkelsen av budsjettet innebærer at bruken av oljeinntekter
nå er svært høy. Granavolden-plattformen understreker at bruken
skal tilpasses situasjonen i økonomien i tråd med handlingsregelen.
Nå får vi igjen for tilbakeholdenhet i gode tider. Bruken av oljeinntekter, målt
ved det strukturelle oljekorrigerte underskuddet, anslås nå til
420 mrd. kroner i 2020, som er 176 mrd. kroner mer enn i saldert
budsjett.
Budsjettindikatoren, som måler endringen i bruken av oljeinntekter
fra ett år til det neste, målt som andel av trend-BNP for fastlandsøkonomien,
anslås til 5,1 pst. i 2020. Det innebærer en oppjustering på 5,3
prosentenheter fra i fjor høst. Til sammenligning ble den finanspolitiske
impulsen i mai 2009 i forbindelse med finanskrisen anslått til 3,0
pst. av trend-BNP for Fastlands-Norge. Tiltakene som er innført,
er midlertidige og skal fases ut når den økonomiske situasjonen
og smittesituasjonen tilsier det.
Etter en sterk utvikling i internasjonale finansmarkeder gjennom
fjoråret var markedsverdien av Statens pensjonsfond utland ved inngangen
til 2020 rundt 10 100 mrd. kroner, mer enn 500 mrd. kroner høyere enn
anslått i fjor høst. I beregninger av størrelsen på uttaket fra
fondet benyttes inngangen til året som referansepunkt. Som følge
av de omfattende tiltakene i møte med virusutbruddet er uttaksprosenten
fra fondet til 2020-budsjettet oppjustert og anslås nå til 4,2 pst.,
opp fra anslåtte 2,6 pst. i saldert budsjett. De omfattende tiltakene
innebærer at overføringen fra fondet for å dekke underskuddet på
statsbudsjettet trolig blir større enn fondets inntekter i 2020.
Statsbudsjettets reelle, underliggende utgiftsvekst anslås nå
til 12,1 pst. i år, opp fra anslåtte 0,8 pst. i fjor høst.
Statens pensjonsfond utland gir Norge en handlefrihet i finanspolitikken
som er få land forunt. Vi har økonomiske muskler til å innføre målrettede
kompensasjonsordninger, både overfor personer og bedrifter. Uten
denne innsatsen ville kostnadene ved nedskalering, konkurser og
senere oppbygging av norsk økonomi kunne bli svært store. Å omstille
arbeidskraft og kapital etter unødige konkurser og etter at mange
har mistet jobben, er kostbart både for økonomien og den enkelte.
Samtidig må vi være forberedt på at jo lenger virusutbruddet
varer, desto større er risikoen for at produksjonskapasitet går
varig tapt. Selv om fellesskapet samlet sett har bidratt til å kompensere
privat sektor for det meste av inntektsbortfallet virusutbruddet
har medført, kan ikke alle tap som oppstår kompenseres. I den alvorlige
situasjonen norsk økonomi nå befinner seg, må mange være forberedt
på å bære tap.
Vi har et ansvar for å ta vare på fellesskapets verdier selv
om det er krise. Vår finansformue gjør det ikke billigere å finansiere
de økonomiske tiltakene enn for land med god tilgang på kreditt.
Det som finansieres i dag, vil måtte betales av fremtidige generasjoner.
Når vi nå tar ut store verdier fra fondet, vil budsjettunderskuddene som
kan finansieres over fondet i fremtiden, være mindre. Pengene vi
bruker nå, må måles opp mot velferden vi kan ha senere.
Fall på verdens børser og i prisene på petroleum skaper usikkerhet
om det fremtidige finansieringsbidraget fra pensjonsfondet. Bruken
av oljeinntekter ligger nå langt over 3-prosentbanen for forventet
realavkastning fra fondet. Et fall i verdien av Statens pensjonsfond
utland vil gjøre denne avstanden enda større. Det understreker viktigheten
av at de økonomiske tiltakene som innføres, må være målrettede og
midlertidige.
I fjor høst budsjetterte vi med at det samlede overskuddet i
statsbudsjettet i 2020, inklusive oljeinntektene og renter og utbytter
i Statens pensjonsfond, skulle bli 255 mrd. kroner eller 8 pst.
av BNP for Fastlands-Norge. Dette er nå snudd til et underskudd
på 124 mrd. kroner, tilsvarende nesten 4 pst. av BNP for Fastlands-Norge,
se figur 1.1 i meldingen. Koronakrisen har således dramatisk endret
statsbudsjettet for 2020. Vi må tilbake til 1970-tallet og starten
på 1990-tallet, etter den norske bankkrisen, for å finne tilsvarende
underskudd. Det er summen av to forhold som bidrar – kraftig svekkelse
av den oljekorrigerte budsjettbalansen og kraftig nedgang i kontantstrømmen
fra oljevirksomheten dels som følge av lavere olje- og gasspriser
og lavere produksjon, og dels som følge av omfattende midlertidige
skatteendringer for oljeselskapene.
Den økonomiske politikken er basert på at den økonomiske krisen
blir relativt kortvarig og at de økonomiske krisetiltakene relativt
raskt kan reverseres. Det trodde man også på 1970-tallet, men tok
feil. Aktivitetsveksten tok seg ikke opp slik man så for seg. I
planleggingen av finanspolitikken må vi derfor også ta høyde for
at gjeninnhentingen etter virusutbruddet kan bli mer langstrakt
og at det kan ta tid før den økonomiske aktiviteten normaliseres.
Norsk økonomi påvirkes også av utviklingen internasjonalt. Dersom
tilbakeslaget internasjonalt blir langvarig, kan det forsinke gjeninnhentingen
her hjemme. Det taler for at man fremover er svært forsiktig med
ytterligere svekkelser av statsfinansene.
Hoveddelen av inntektsbortfallet i privat sektor er blitt kompensert
med de tiltakene som nå er gjennomført. Etter hvert som smittesituasjonen
tillater det, må tiltakene vris mer i retning av å støtte opp under
at aktiviteten kan ta seg opp igjen, og at permitterte og arbeidsledige
kan komme tilbake i jobb. Målet er at vi har høy sysselsetting,
lav arbeidsledighet og et sterkt privat næringsliv som kan bidra
til å skape verdier og arbeidsplasser når situasjonen normaliseres.
Vi må i størst mulig grad unngå konkurser i ellers levedyktige bedrifter. Utgiftene
i offentlig forvaltning var allerede på et høyt nivå som andel av
verdiskapingen i økonomien før denne krisen. Vi må unngå at tiltakene
varig øker offentlig sektors andel av økonomien. De mange som jobber
i berørte private tjenesteytende næringer, må ikke ende opp som
offentlig ansatte, og statlig kapital skal ikke erstatte privat
kapital.
Regjeringen jobber med økonomiske tiltak i tre faser. Vi er nå
i fase 2 i den økonomiske håndteringen av virusutbruddet. Samtidig
som vi håndterer den akutte krisen og effektene av den, må vi forberede
neste fase. Vurderinger fra Helsedirektoratet tilsier at vi kan
måtte leve med smitte og enkelte smitteverntiltak lenge. Vi må få
hjulene i gang igjen på en måte som sikrer arbeidsplasser, samtidig
som vi har kontroll over smitten. Regjeringen har startet planleggingen
av veien ut av krisen og hvordan vi får opp aktiviteten i økonomien
igjen i den situasjonen vi nå står i. Nye tiltak må være en del
av en overordnet strategi, settes inn på riktig tidspunkt, ha riktig
omfang, virke raskt, være midlertidige og støtte opp under omstilling
og økonomisk vekst.
Etter hvert som smitteverntiltakene bygges ned og usikkerheten
i økonomien avtar, kan vi på grunn av oppdemmet etterspørsel og
sparing få betydelig vekst i konsum og investeringer også uten særskilte
tiltak. Husholdningenes sparing ligger an til å nå et rekordhøyt nivå
i 2020 siden usikkerheten gjør at forbruket holdes nede. Dersom
spareraten etter hvert vender tilbake til mer normale nivåer, kan
vi få en tilsvarende oppgang i konsumet når usikkerheten reduseres
igjen. Samtidig er effektene på internasjonal økonomi og oljeprisen
betydelige, og noen næringer vil stå overfor langvarig omsetningssvikt
og store omstillingsbehov som følge av pandemien. Så lenge smitteverntiltakene
holder produksjon og konsum nede, kan tiltak for å øke den økonomiske
aktiviteten føre til økt smitte eller sterk prisvekst og leveringsproblemer
i sektorer der det ikke er mulig å øke produksjonen. Det er derfor
avgjørende å treffe riktig både med tidspunkt og type tiltak. Erfaringene
fra håndteringen av finanskrisen viser at det kan være krevende
å innrette finanspolitiske tiltak slik at de treffer i riktig omfang
og til rett tid. En del av tiltakene som ble iverksatt i kjølvannet
av finanskrisen, fikk ikke effekt før etter at økonomien hadde begynt
å vokse igjen.
Regjeringen har i denne sammenheng utvidet mandatet til ekspertgruppen
for samfunnsøkonomiske effekter av smitteverntiltak. Gruppen skal
også vurdere tiltak rettet mot økonomien, herunder hvordan overgangen
fra de akutte krisetiltakene til mer vekstfremmende tiltak bør være.
Regjeringen vil komme tilbake med de første tiltakene i fase 3 i
slutten av mai.
Det er også nødvendig å ha et lengre perspektiv. Regjeringens
mål om å utvikle et bærekraftig velferdssamfunn med reduserte klimagassutslipp
er ikke blitt mindre aktuelt. Utfordringene vi hadde før koronakrisen,
er der fortsatt. Nå må vi i tillegg håndtere ettervirkningene av
krisen vi er inne i. Da må vi unngå at tiltak som iverksettes nå,
forsterker de langsiktige utfordringene.
Regjeringen nedsatte 12. mai 2020 nedsatt et ekspertutvalg som
skal vurdere konsekvenser av virusutbruddet, smitteverntiltakene
og de økonomiske mottiltakene for utviklingen i norsk økonomi frem
mot 2025. Koronapandemien kan ha gitt varige endringer som påvirker
grunnlaget for verdiskaping, produksjon, sysselsetting og velferd
i Norge. Ekspertgruppen skal gi råd og analyser mht. hvordan norsk
og internasjonal økonomi kan utvikle seg videre, og hvilke konsekvenser
dette bør få for økonomisk politikk.
Vi har lenge visst at vi fremover ikke kan lene oss like mye
på inntektene fra oljevirksomheten som tidligere. Samtidig som rommet
for økt bruk av oljeinntekter blir mindre, vil vi i årene som kommer,
gradvis få høyere utgifter til pensjoner og helse- og omsorgstjenester.
Velferdsstaten er basert på at forholdet mellom det vi yter, og
det vi mottar, ikke kan bli for skjevt. Flere risikerer å falle
utenfor arbeidslivet i etterkant av denne krisen, og vi kan få alvorlige
utfordringer med bærekraften i offentlige finanser dersom vi ikke
klarer å trappe ned igjen de midlertidige støtteordningene. Bærekraftige
velferdsordninger er avhengig av en balanse mellom de som er i arbeid
og de som mottar fra felleskapet. Derfor vil regjeringen fortsette
arbeidet med å inkludere flere i arbeidslivet. Bedrifter som nå
mottar støtte, må ganske raskt igjen komme i en situasjon der de
bærer det fulle ansvaret for sin egen inntjening, og der de tilpasser seg
endrede markeder. Etter hvert som den akutte fasen går over, vil
regjeringen trappe ned støtteordninger som ikke belønner arbeid
og aktivitet. Regjeringen vil bidra til et kompetanseløft for å
støtte opp under en stor og kompetent arbeidsstyrke. Det vil gjøre
oss godt rustet til å skape mer, inkludere flere og få flere ben
å stå på. Verdien av arbeidskraften er vår største formue.
Selv om utslippene av klimagasser er redusert raskt under krisen,
er mye av dette trolig forbigående, og verdenssamfunnet står fortsatt
overfor en stor utfordring med å redusere utslippene av klimagasser
mer varig. Regjeringen har hevet ambisjonsnivået i klimapolitikken og
iverksatt viktige tiltak. Omstillingen til et grønnere samfunn og
forebygging av klimarisiko vil ha kostnader. Da blir innovasjon
og effektiv bruk av ressursene avgjørende for å kunne oppnå en høy,
og samtidig grønn, økonomisk vekst.
Budsjettpolitikken er nærmere omtalt i avsnitt 3.1 i meldingen,
mens pengepolitikken er nærmere omtalt i avsnitt 3.3 i meldingen.