5.3.2 Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at havbruksnæringen er en stor
og viktig næring for Norge. Disse medlemmer understreker
at det er en forutsetning at kystkommunene som stiller sine naturressurser
til rådighet for verdiskaping, får sin rettmessige andel av den ekstraordinære
avkastningen i næringen, og at kommuner som stiller areal til disposisjon
for havbruksnæringen, skal sikres stabile og forutsigbare inntekter
også når det ikke er vekst.
Disse medlemmer støtter derfor en
innføring av en produksjonsavgift som hentes inn uavhengig av selskapenes
resultat, på 40 øre pr. kilo produsert laks/ørret.
Disse medlemmer viser til at langsiktige
forutsigbare rammevilkår er viktig for alle næringer, også for kommunene.
Salg og auksjon for vekst er allerede igangsatt, og fordelingsnøkkelen
mellom stat og kommune/fylkeskommune er i dag satt til 20 pst. til
staten og 80 pst. til kommuner/fylkeskommuner. En endring av dette
er veldig uforutsigbart overfor de berørte kystkommunene. Disse medlemmer foreslår at man ikke
endrer fordelingen av disse inntektene for årene 2020 og 2021. Disse medlemmer vil som flertallet at
ytterligere 1,25 mrd. kroner ut over regjeringens forslag overføres kommunal
sektor i 2020, og mener at de resterende inntektene burde vært overført
i 2021.
Disse medlemmer viser til at regjeringen
har foreslått en endring i fordelingsnøkkelen for inntekter fra
oppdrettstillatelser slik at 75 pst. tilfaller staten og 25 pst.
tilfaller havbrukskommuner og fylkeskommuner f.o.m. 2022. Disse medlemmer påpekte at kommunenes
andel burde være høyere enn hva regjeringen foreslår, og har merket
seg at dette har blitt endret av flertallet til 40 pst. andel til
kommunesektoren og de resterende 60 pst. til staten.
Disse medlemmer viser til at regjeringen
har varslet at det skal nedsettes et utvalg for å se på inntektssystemet,
dette skal være klart i 2022. Samtidig omtaler ikke regjeringen
om eller hvordan eventuelle inntekter fra havbruksnæringen får innvirkning
på kommunens øvrige inntekter. Disse medlemmer forutsetter
at regjeringen i denne gjennomgangen avklarer forholdet også til
inntektene fra havbruksnæringen.
Disse medlemmer vil foreslå en gjennomgang av
systemet og prinsippene for salg og auksjon av produksjonskapasitet
i havbruksnæringen. Gjennomgangen bør analysere og foreslå tiltak
for å opprettholde og videreutvikle et sterkt og mangfoldig eierskap
innen næringen. I den forbindelse er det spesielt viktig å vurdere
om dagens system favoriserer de store selskapene og om ordningen
medfører uheldig/utilsiktet konsentrasjon av eierskapet. Herunder
bør også en videreføring av Havbruksfondet vurderes, og hvordan
inntektene til fondet skal fordeles.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at dagens fordelingsnøkkel for vederlag fra oppdrettstillatelser
ligger fast inntil ny fordelingsnøkkel trer i kraft i 2022.»
«Stortinget ber regjeringen foreta
en gjennomgang av systemet og prinsippene for salg og auksjon av
produksjonskapasitet i havbruksnæringen, der en analyserer og foreslår
tiltak for å opprettholde og videreutvikle et sterkt og mangfoldig
eierskap i havbrukssektoren.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader i kapittel
3.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne støtter ikke regjeringens forslag
om å ilegge en flat produksjonsavgift per kg laks, ørret og regnbueørret.
Dette medlem viser til at ifølge
en analyse gjennomført av SSB har oppdrettsnæringen en grunnrente på
over 20 mrd. kroner per år. En grunnrentebeskatning utformet som
den vannkraftnæringa har, ville gitt 7 mrd. kroner i inntekter til
staten. Hvert år. Isteden foreslår regjeringen en produksjonsavgift
som er anslått å gi 4–500 mill. kroner per år.
Dette medlem viser til at flertallet
i utvalget som var satt ned for å vurdere beskatning av næringen,
foreslo innføring av en grunnrenteskatt (til staten) kombinert med
en naturressursskatt til kommunene. Naturressursskatten er fradragsberettiget
krone mot krone mot fastsatt inntektsskatt til staten. Dette medlem støtter flertallets tilråding.
Dette medlem viser til at eierskap
og bruksrett til de verdifulle naturressursene er av både samfunnsmessig
og sikkerhetspolitisk interesse. Miljøpartiet De Grønne vil sikre
at norske naturressurser forblir fellesskapets eiendom og gir grunnlag
for lokal og nasjonal verdiskaping. Dette
medlem viser til at hjemfallsrett til naturressurser som eies
av fellesskapet, vil sikre at private aktører hverken kan sitte
på bruksrett til evig tid eller kapitalisere på salg av slike rettigheter.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
og vurdere hjemfallsrett for tilgang til fellesskapets naturressurser
både for kvoter på viltlevende bestander og konsesjoner til oppdrettslokaliteter.»