Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred
Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen,
og fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til proposisjonen,
der regjeringen redegjør for behovet for endringer i midlertidig lov
av 26. mai 2020 om tilpasninger i introduksjonsloven for å avhjelpe
konsekvenser av utbrudd av covid-19.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg
at formålet med de endringer som nå er foreslått, er å gjøre forbedringer
i det tilbudet introduksjonsprogrammet gir til nyankomne innvandrere,
også gitt de tilpasninger utbruddet av covid-19 nødvendiggjør. Flertallet viser
til proposisjonen og noterer seg at dette gjelder et utvidet og
forsterket introduksjonsprogram, karriereveiledning samt utvidet
norskopplæring.
Flertallet viser til de raske
endringer som følger av covid-19-pandemien, og mener det er riktig
fortløpende å tilstrebe at tilbudet etter introduksjonsloven blir
best mulig. Ikke minst er dette viktig i lys av et mer presset arbeidsmarked
der terskelen for å komme inn for nyankomne innvandrere vil bli
høyere.
Flertallet viser til proposisjonen,
der det fremgår at bestemmelser i loven som har budsjettmessige
konsekvenser, ikke vil bli innført uten at det foreligger budsjettmessig
dekning for kommunene.
Flertallet viser også til at
forslag til ny integreringslov, Prop. 89 L (2019–2020), ligger til
behandling i Stortinget og forventes vedtatt slik at ikrafttredelse
vil skje per 1. januar 2021.
Flertallet viser til proposisjonen,
der det fremgår at når det gjelder kapittel 1, gis regjeringen fullmakt
til å iverksette og oppheve de foreslåtte bestemmelsene, mens kapittel
2 foreslås iverksatt straks med virkning frem til 1. november 2020. Flertallet støtter
dette.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet støtter ikke regjeringens forslag til
endringer i midlertidig lov om tilpasninger i introduksjonsloven. Disse medlemmer mener
det å gi utvidede rettigheter vil ha en uforholdsmessig høy kostnad,
og at det er liten grunn til å tro at flere vil komme i arbeid av
dette. Innvandrere som står utenfor arbeidslivet, må benytte seg
av de ordinære ordningene i samfunnet, slik alle andre må.
Disse medlemmer mener det er
grunn til å tro at Norge vil slite med konsekvensene etter koronapandemien
i mange år, og at det økonomiske handlingsrommet vil bli innskrenket.
Integrering er først og fremst hver enkelt innvandrer sitt ansvar,
og det krever hard jobbing og mye egeninnsats for å lykkes som innvandrer
i Norge.
Disse medlemmer mener at norske
myndigheter nå bør signalisere at rettigheter og støtteordninger
ikke kommer til å være like enkelt tilgjengelig for nyankomne innvandrere
fremover. Disse
medlemmer mener at innvandrere som ikke ønsker å gjøre en innsats
for egen integrering og tilknytning til norsk arbeidsliv, bør oppfordres
til å reise tilbake til sitt hjemland.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
er positive til de foreslåtte endringene for å avhjelpe de negative
konsekvensene covid-19 kan ha hatt for deltagerne i introduksjonsprogrammet. Flertallet mener
de foreslåtte endringene går i riktig retning for å styrke integreringen,
og er særlig positive til forslaget om utvidet programtid og utvidet norskopplæring.
Flertallet merker seg at departementet
foreslår å innføre flere elementer fra forslag til ny integreringslov, som
ennå ikke er ferdigbehandlet i Stortinget. Flertallet ser at det vil kreve
en rask omstilling i kommunene å iverksette nye tiltak som utvidet
norskopplæring, karriereveiledning og revidering av individuell
plan til integreringsplan.
Flertallet ber regjeringen
sikre at kommunene er rustet både med den kompetanse og finansiering
som trengs for å implementere tiltakene raskest mulig. Flertallet viser
til at Utlendingsdirektoratet i sitt høringsinnspill bemerker at
kommunene generelt har vært restriktive med å innvilge forlenget
tid til deltagere, og at kommunens praktisering dermed blir avgjørende. Flertallet viser
til at forslaget ikke vil ha reell betydning dersom kommunene unnlater
å ta tiltakene i bruk.
Flertallet viser til at det
i ny § 2 i den midlertidige loven åpnes for at deltagere som startet
i introduksjonsprogrammet før 1. januar 2019, kan få utvidet sin
programtid med seks måneder. Deltagere som får sluttmål om fullført
videregående opplæring, kan få forlenget programmet med ett år dersom
det er grunn til å forvente at deltageren da vil kunne fullføre
videregående opplæring.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det er svake
begrunnelser for skillet mellom de som får mulighet til seks måneders
forlengelse, og de som får mulighet til ett års forlengelse basert
på individuelle behov. Disse
medlemmer viser til at dette skillet mellom seks måneder og
ett år er annerledes enn i forslaget til ny integreringslov. I den
loven foreslår regjeringen et skille på utdanningsbakgrunn og alder,
ikke på om sluttmålet er fullført videregående opplæring eller ikke. Disse medlemmer mener
det ikke er grunn til å gjøre et slikt skille i den midlertidige
loven, og vil derfor at begge gruppene skal ha mulighet til forlengelse
i ett år der det er hensiktsmessig, og vil komme tilbake til endelige
vurderinger om varige lovendringer under behandlingen av Prop. 89
L (2019–2020).
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Midlertidig lov
26. mai 2020 nr. 53 om tilpasninger i introduksjonsloven for å avhjelpe
konsekvenser av utbrudd av covid-19 § 2 første ledd skal lyde:
Deltakere som startet
introduksjonsprogrammet før 1. januar 2019, har rett til å få utvidet
programmet med inntil ett år, dersom den enkelte har behov for slik utvidelse
for å komme i jobb eller utdanning.»