Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Ruth Grung, Else-May Norderhus
og Runar Sjåstad, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Stefan Heggelund,
Aase Simonsen og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Jon
Georg Dale og Terje Halleland, fra Senterpartiet, Sandra Borch og
Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig Folkeparti, Tore
Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, viser til
Representantforslag 8:67 L (2019–2020) om forslag til ny bestemmelse
i naturmangfoldloven § 18 om bestandsmål for rovvilt.
Komiteen legger til grunn at
de vedtatte rovviltforlikene (St.meld. nr. 15 (2003–2004), jf. Innst.
S. nr. 174 (2003–2004) og Dokument 8:163 S (2010–2011)), naturmangfoldloven
og Bernkonvensjonen danner rammene for gjeldende rovviltpolitikk.
Komiteen viser til at rovviltforlikene
fra 2004 og 2011 bygger på en todelt målsetting, og at det med det skal
sikres bærekraftige bestander av de store rovviltartene samtidig
som det skal legges til rette for en fortsatt aktiv og allsidig
bruk av utmarksressursene og levende lokalsamfunn.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
viser til at tilbakevendende utfordringer knyttet til balanseringen
av disse hensynene har ført til usikkerhet rundt den interesseavveiningen
som naturmangfoldloven § 18 første ledd bokstav c forutsetter. Flertallet viser
til at forslaget er begrunnet i et behov for lovendring som sikrer
at denne avveiningen for fremtiden skjer i tråd med Stortingets
vedtak.
Flertallet viser til at rovviltforlikene
som er vedtatt av et stort flertall i Stortinget, har som mål å
dempe konfliktene i rovviltforvaltningen. Flertallet ser at det har vært
stor uro rundt dagens rovdyrforvaltning, og at det trengs presiseringer
i gjeldende lovverk for å følge opp bestandsmålene i rovviltforlikene
som Stortinget har vedtatt.
Flertallet mener det er hensiktsmessig
å tydeliggjøre bestandsmålets betydning for norsk rovdyrforvaltning
ved en lovendring.
Komiteen viser
for øvrig til svarbrev fra statsråd Sveinung Rotevatn av 24. februar
2020. Brevet er lagt ved innstillingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at forvaltningen av rovvilt i Norge skal være i tråd med
våre internasjonale forpliktelser, naturmangfoldloven og rovviltforlikene
slik de er vedtatt i Stortinget. I tillegg skal balansegangen mellom
den todelte målsettingen i rovviltpolitikken om å sikre levedyktige
rovviltbestander og beitenæringer i Norge ivaretas i forvaltningen
av rovvilt. Samtidig viser forslagsstillerne til at distriktspolitiske
hensyn er en vesentlig offentlig interesse som skal ivaretas i forvaltning av
rovvilt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at føringene i rovviltforlikene
som er vedtatt i Stortinget, har som mål å dempe konfliktene i rovviltforvaltningen,
og forslagsstillerne vil nok en gang presisere at det forventes
at myndighetene og forvaltningen følger opp dette. Stortinget har
vedtatt å forvalte de store rovdyrene etter bestandsmål og at dette
skal legges til grunn for uttak av rovvilt. Disse medlemmer mener at når
en bestand ligger over bestandsmålet, så må bestanden reguleres.
Disse medlemmer understreker
at det i naturmangfoldloven er slått fast at Norge skal ivareta
sine forpliktelser til vern av truede arter etter Bernkonvensjonen.
Samtidig er det lovfestet at det ikke er alminnelig adgang til uttak
av rovvilt i Norge når det vedtatte bestandsmålet ikke er oppnådd,
og hvis vilkårene i § 17 (nødverge) eller § 18 i naturmangfoldloven
ikke er oppfylt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
viser til at ved Stortingets behandling av endringer i naturmangfoldloven
(Innst. 257 L (2016–2017)) la Stortinget til grunn at de distriktspolitiske hensynene
skulle vektlegges ved uttak av rovvilt, og forslagsstillerne viser
til at følgende forutsetninger skal være avgjørende for uttak:
-
at bestandsmålet
er nådd
-
at uttaket ikke truer
bestandens overlevelse
-
at det ikke er funnet
annen tilfredsstillende løsning
-
at de offentlige
interesser som foreligger, anses å være av vesentlig betydning.
Flertallet viser
til at dersom rovviltbestanden virker negativt på den distriktspolitiske
målsettingen om å opprettholde en spredt bosetting i Norge, skal
det gis hjemmel for uttak. Negativ påvirkning på bl.a. beitenæring,
annen næringsvirksomhet, jakt, lokalbefolkningens trygghet og psykososiale
forhold av generell karakter må anses som faktorer som kan oppfylle
vilkåret om distriktspolitiske hensyn.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at det under Stortingets
behandling av ovennevnte sak ble understreket at den interesseavveiningen
som må gjøres i henhold til naturmangfoldloven § 18 første ledd
bokstav c, skal være av dynamisk karakter. Dette innebærer at i
perioder der bestanden er over bestandsmålet, skal terskelen senkes
for når vilkårene for felling for å ivareta offentlige interesser
er oppfylt, og myndighetene må ved vedtak om uttak vise hvordan
interesseavveiningen er foretatt, og at den er rasjonelt begrunnet.
Disse medlemmer viser til at
det i dagens § 18 første til tredje ledd i naturmangfoldloven står
følgende om uttak av vilt m.m.:
«Kongen kan ved forskrift
eller enkeltvedtak tillate uttak av vilt og lakse- og innlandsfisk
-
a) for å beskytte
naturlig forekommende planter, dyr og økosystemer,
-
b) for å avverge
skade på avling, husdyr, tamrein, skog, fisk, vann eller annen eiendom,
-
c) for å ivareta
allmenne helse- og sikkerhetshensyn eller andre offentlige interesser
av vesentlig betydning,
-
d) for innfangning
til gjenoppbygging av bestander,
-
e) for innfangning
til lovlig oppdrettsvirksomhet,
-
f) for forskning,
undervisning eller taksonomisk virksomhet, eller
-
g) som er fremmede
organismer.
Vedtak etter første
ledd bokstav a til f kan bare treffes hvis uttaket ikke truer bestandens
overlevelse og formålet ikke kan nås på annen tilfredsstillende
måte.
Myndigheten etter
loven kan av eget tiltak iverksette uttak med formål som nevnt i
første ledd bokstav a til d og g, jf. annet ledd. Uttaket regnes
ikke som enkeltvedtak, og kan om nødvendig skje på annens eiendom. Kongen
kan gi nærmere forskrift om slikt uttak.»
Disse medlemmer mener at for
å ivareta den todelte målsettingen med rovviltforvaltningen er det behov
for å legge inn en ny bestemmelse i naturmangfoldloven § 18 om bestandsmål
for rovvilt. Disse medlemmer mener
at det er avgjørende at det fastsatte bestandsmålet for rovvilt
forvaltes i tråd med Stortingets vedtatte bestandsmål, og viser
til at forvaltningen skal legge til grunn for uttak at bestandstallet
er basert på best tilgjengelig kunnskap. Disse medlemmer vil understreke
at vilkåret «best tilgjengelig kunnskap» skal sikre forutsigbarhet
med hensyn til hva som forventes av kunnskapsinnhenting. Disse medlemmer mener
at vilkåret for felling skal anses å være oppfylt når bestandsmålet
er nådd og felling ikke truer bestandens overlevelse jfr. bestemmelsene
i naturmangfoldloven og våre internasjonale forpliktelser.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Vedtak til lov
om endring av naturmangfoldloven
(betydningen av bestandsmål ved uttak av rovvilt)
I
I lov 19. juni 2009
nr. 100 om forvaltning av naturens mangfold gjøres følgende endring:
§ 18 annet ledd
skal lyde:
Vedtak etter første
ledd bokstav a til f kan bare treffes hvis uttaket ikke truer bestandens
overlevelse og formålet ikke kan nås på annen tilfredsstillende
måte. Det skal ved vurdering av uttak av rovvilt
etter første ledd bokstav c legges vekt på om bestandsmål som er
vedtatt i Stortinget er nådd.
II
Loven trer i kraft
straks.»
Komiteen viser for øvrig til
den parallelle behandlingen av Prop. 90 L (2019–2020), med tilhørende merknader
i Innst. 305 L (2019–2020) samt behandlingen av Dokument 8:77 S
(2019–2020) med tilhørende merknader i Innst. 304 S (2019–2020).
Begge sakene avgis 26. mai 2020.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet deler intensjonen i forslaget fra representantene
fra Arbeiderpartiet. Disse
medlemmer mener likevel at en lovendring som den som foreslås,
krever et bedre forarbeid som kan tillegges større vekt av domstolene.
Etter disse medlemmers syn
er man ikke tjent med at Stortinget fortolker hvordan loven skal
forstås gjennom et etterarbeid. Disse medlemmer mener forslaget
fra Arbeiderpartiet minner om en fremgangsmåte som ligner på den
Stortinget gjennomførte i 2016, da man sa nei til et lovendringsforslag
i naturmangfoldloven § 18, og heller foretok en presisering av hvordan
gjeldende lovverk skal forstås. Det er etter disse medlemmers syn en risiko
for at forslaget til Arbeiderpartiet ikke vil bli tillagt tilstrekkelig
vekt av domstolene, blant annet fordi det ikke er et tilstrekkelig lovforarbeid
å lene seg på. Disse
medlemmer kan derfor ikke støtte forslaget, selv om intensjonen
er god.
Disse medlemmer viser i den
sammenheng til Fremskrittspartiets omfattende forslag for en bedre
ulveforvaltning gjennom Dokument 8:77 S (2019–2020) og merknader
som fremkommer der.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til forslag om endringer i naturmangfoldloven § 18. Disse medlemmer vil
innledningsvis peke på at den pågående saken mellom WWF og staten
i Borgarting lagmannsrett om vedtak om fellingstillatelse i 2017 for
ulveflokkene Julussa og Osdalen gjorde tolkningen av naturmangfoldloven
§ 18 til en aktuell sak. Disse medlemmer vil vise til
behandlingen av Dokument 8:41 S (2019–2020) om lisensfelling i revirene
Mangen og Rømskog, jf. Innst. 163 S (2019–2020) og følgende merknad
i den forbindelse:
«Lagmannsrettens
flertall mener, under en viss tvil, at forvaltningen og departementet
i klagebehandlingen ikke har foretatt en tilstrekkelig konkret og
reell vurdering etter naturmangfoldloven § 18 c av de hensyn som begrunnet
fellingen. Disse medlemmer viser til at dommen ikke er rettskraftig,
og at hjemmelsgrunnlaget i § 18 c ikke er endelig avklart. Disse
medlemmer merker seg imidlertid at lagmannsrettens flertall mener
at § 18 c er utpreget skjønnsmessig, og forutsetter en avveining av
samfunnsmessige hensyn av politisk karakter. Disse medlemmer merker
seg også at lagmannsrettens flertall er av den oppfatning at de
hensyn som komiteen i Innst. 257 L (2016–2017) la til grunn at er
omfattet av § 18 c, er lovlige.»
Disse medlemmer ser at forslaget
om en endring i naturmangfoldloven § 18 er begrunnet i behovet for
en klargjøring av avveiningen av ulike hensyn som vektlegges ved
vedtak om uttak av ulv, og at dette i større grad skal vurderes
ut fra om bestandsmålet for arten er nådd eller ikke. Disse medlemmer merker
seg at forslaget er ment å tydeliggjøre betydningen av bestandsmålet
for rovdyrforvaltningen. Disse medlemmer er av den
oppfatning at en slik lovendring ikke vil medføre endringer i gjeldende
rett, men er en presisering av at det skjønnsmessige handlingsrommet som
formuleringen «allmenne helse- og sikkerhetshensyn eller andre offentlige
interesser av vesentlig betydning» legger opp til, skal tillegges
større vekt når bestandsmålet er nådd. Disse medlemmer støtter denne
presiseringen og er glade for en debatt om nettopp betydningen av
denne formuleringen og hvilken vekt denne skal tillegges. Disse medlemmer viser
til at Senterpartiet ved en rekke anledninger har forsøkt å løfte
spørsmålet rundt blant annet helse- og sikkerhetshensyn og offentlige
interesser, ved å peke på bygdefolks trygghet og hverdag og næringsinteresser
i områder med høyt rovdyrtrykk. Det er disse medlemmers mening at
det har vært liten interesse blant andre partier på Stortinget for
å løfte problemstillingen og å ta en bred politisk debatt om dette. Disse medlemmer har
erfart at disse initiativene har vært møtt med en generell henvisning
til forlikene som Stortinget har gjort omkring rovdyr i Norge, og
den todelte målsettingen. Disse medlemmer ønsker denne
debatten velkommen. Imidlertid er disse medlemmer av den oppfatning
at det burde være unødvendig å endre loven slik det her legges opp
til på bakgrunn av at det vurderes å være en avvikende tolkningspraksis
fra det som har vært lovgivers intensjon ved tidligere lovarbeid
i denne sammenheng.
Disse medlemmer merker seg
videre at det er stor enighet om forslaget blant en rekke av høringsinstansene
i saken, selv om det også her er påpekt at dagens lovgivning i utgangspunktet
ikke står i veien for å legge bestandsmålet til grunn på den måten
som forslagsstillerne begrunner sitt lovforslag med. Imidlertid
ser disse medlemmer at
det pekes på at den betydelige konfliktlinjen som dagens rovdyrforvaltning
har forårsaket, tilsier at en slik presisering av hjemmelsgrunnlaget
kan være nødvendig for å snu tolkningspraksisen. Disse medlemmer deler vurderingen
og intensjonen som legges til grunn for forslaget, og støtter dette.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at Norge gjennom 50 år har bygget opp et solid lov- og rammeverk
for norsk naturforvaltning som gir sterk beskyttelse til dyr som
er fredet, og arter som står på rødlista. Dette forslaget vil, dersom
det blir vedtatt, være et brudd med den tradisjonen. I verste fall
vil forslaget føre til at Norge må trekke seg fra Bernkonvensjonen
om vern av ville planter og dyr og deres naturlige leveområder.
Disse medlemmer viser til
at forslagsstillerne legger til grunn at lovendringen som foreslås,
vil sikre at bestandsmålet blir «et selvstendig kriterium for uttak
av rovvilt». Disse
medlemmer viser i den forbindelse til svar på skriftlig spørsmål
til klima- og miljøministeren, Dokument 15:959 (2019–2020), der
statsråden skriver følgende:
«Ei endring av naturmangfaldlova
§ 18 som etablerer dei vedtekne nasjonale bestandsmåla som sjølvstendige
kriterium for felling, vil etter mi vurdering ikkje vere i tråd
med Bernkonvensjonen.»
Statsråden stiller
imidlertid spørsmål ved om forslagsstillerne har feiltolket konsekvensene
av sitt eget forslag. Han skriver:
«Mi vurdering er
likevel at lovendringa som er føreslått (…) ikkje inneber at forholdet
til Bernkonvensjonen kjem på spissen. Uttala frå representantane
om at bestandsmålet ‘skal være et selvstendig kriterium for uttak
av rovvilt’ stemmer ikkje overeins med det forslaget til lovendring
som faktisk har blitt lagt fram, då forslaget etter mi vurdering
ikkje inneber at bestandsmålet blir etablert som eit sjølvstendig
kriterium for felling.»
Situasjonen er altså
som følger: Hvis forslagsstillerne tolker sitt eget forslag til
lovendring rett, er forslaget i strid med Bernkonvensjonen. Hvis
statsråden tolker forslaget rett, vil ikke den foreslåtte lovendringen
føre til noen endring i dagens rovdyrforvaltning. I lys av dette stiller disse medlemmer seg
undrende til at forslaget i det hele tatt er fremmet.
Disse medlemmer deler forslagsstillernes
bekymring for et høyt konfliktnivå rundt rovdyrforvaltningen, men
tviler på at lovendringen som foreslås, vil bidra til å dempe konflikten.
Å ta ut en ulveflokk på bakgrunn av oppnådd bestandsmål alene vil
kunne føre til økt uttak av ulv i Norge. Tar man ut ulveflokker
som gjør liten eller ingen skade, vil streifulv som jakter alene
og tar langt flere beitedyr, få åpne revir og økt mulighet til å
streife over større arealer. Lovendringen som foreslås, kan dermed,
gitt at forslagsstillernes tolkning er riktig, bidra til at flere
beitedyr blir tatt av rovdyr.
Disse medlemmer mener rovdyrforvaltningen må
være basert på kunnskap, og at den må forholde seg til internasjonale
konvensjoner som sikrer truede arters overlevelse. Lovendringen
som her foreslås, er verken kunnskapsbasert eller i tråd med internasjonale
konvensjoner. Disse
medlemmer mener derfor at forslaget verken kan eller bør vedtas.