6.1.2.1 Sammendrag
Upersonlige skattytere
(selskap) betaler skatt etterskuddsvis i året etter inntektsåret.
Skatten forfaller til betaling i to like store terminer 15. februar
og 15. april, jf. skattebetalingsloven § 10-20 tredje ledd.
Departementet foreslår
at forfallsfristen for andre termin for upersonlige skattytere utsettes
fra 15. april til 1. september 2020. Det vil ikke påløpe renter
som følge av utsettelsen. Forslaget følger opp Stortingets vedtak 16. mars
2020 (anmodningsvedtak nr. 397) om å «utsette innbetaling av den
andre terminen for forskuddsskatt for selskaper som forfaller 15. april
2020».
Det foreslås at
endringen gjennomføres ved at departementet gis hjemmel til å fastsette
avvikende forfallstidspunkter for forskuddsskatten i forskrift.
Når forskriftshjemmelen trer i kraft, vil departementet fastsette
forskrift om at forfallstidspunktet for andre termin av forskuddsskatten
for upersonlige skattytere utsettes fra 15. april til 1. september
2020. Skattyter vil likevel stå fritt til å innbetale hele eller
deler av forskuddsskatten tidligere enn det nye forfallstidspunktet.
Dersom skattyters
totale skatteinnbetalinger overstiger endelig fastsatt skatt, vil
skattyter få skatt til gode ved skatteoppgjøret i oktober. Skatt
til gode vil vanligvis godskrives rente fra 15. mars og frem til
tilgodebeløpet utbetales. Dette forutsetter at skattyter innbetaler
forskuddsskatten og det overskytende beløpet før 31. mai, som er
fristen for innbetaling av ekstra forskuddsskatt. Dersom det overskytende
beløpet betales etter 31. mai, vil eventuell for mye betalt skatt
ikke godskrives renter.
Dersom samlet forskuddsskatt
for første og andre termin ikke er tilstrekkelig til å dekke den
skatten som blir fastsatt ved skatteoppgjøret i oktober, vil det
påløpe renter på differansen beregnet for perioden mellom 15. mars
og forfallsfristen for restskatteoppgjøret, jf. skattebetalingsloven
§ 11-5 første ledd. Det vil på normal måte være adgang til å justere
egen forskuddsskatt dersom det forventes at forskuddsskatten vil
avvike fra fastsatt skatt, og på den måten søke å unngå restskatt. Når
innbetaling av andre termin i år utsettes til 1. september, vil
mange skattytere ha bedre grunnlag for å anslå hva som vil bli fastsatt
skatt ved skatteoppgjøret, enn dersom fristen var 15. april, ettersom
de fleste på dette tidspunktet vil ha levert skattemeldingen. Det
vil derfor være gode muligheter til å unngå restskatt og tilhørende
rentekostnader.
Kraftforetak kan
få utsettelse av forskuddsskatt på alminnelig inntekt som omtalt
i denne proposisjonen på lik linje med andre selskap. Kraftforetak
med eierandeler i kraftverk med effekt på 10 000 kVA eller mer betaler
også naturressursskatt (1,3 øre per kWh) til kommunen og fylkeskommunen
samt grunnrenteskatt (37 pst.) til staten. Utsettelsesordningen
skal ikke gjelde for naturressursskatt eller grunnrenteskatt.
For petroleumsselskap
gjelder en egen skattebetalingsordning, terminskatten, jf. petroleumsskatteloven § 7.
Forslaget om å utsette innbetaling av andre termin for forskuddsskatt
som omtalt i denne proposisjonen, omfatter derfor ikke petroleumsselskapenes
inntekt fra utvinning og rørledningstransport.
Finansskatten er
en skatt på finansiell aktivitet og består av to elementer. Det
ene er en ekstra skatt på lønn fastsatt til 5 pst. av grunnlaget
for arbeidsgiveravgift. Det andre elementet er videreføring av skattesats
på selskapsoverskuddet (grunnlaget for skatt på alminnelig inntekt)
på 2016-nivå for finanssektoren på 25 pst., jf. Stortingets skattevedtak
for inntektsåret 2020 § 3-3 annet ledd. Utsettelse av andre termin
for forskuddsskatt for selskap vil også omfatte den del av skatt
på alminnelig inntekt som utgjør finansskatt på overskudd.
Utsettelse av andre
termin for forskuddsskatt for selskap anslås å bedre likviditeten
i næringslivet med 29 mrd. kroner. Utsettelsen vil gi et rentetap
for staten og økt risiko for mislighold. Departementet beregner
derfor et provenytap ved utsettelsen på 380 mill. kroner bokført
i 2020.
Departementet viser
til forslag til endring i skattebetalingsloven § 10-20 femte ledd
om adgang for departementet til i forskrift å gi regler om utsatt
forfallstidspunkt for forskuddsskatten i enkelte situasjoner. Departementet
foreslår at endringen trer i kraft straks.