1.1 Sammendrag
Likviditetssituasjonen
for store deler av næringslivet er presset som følge av tiltakene
som er iverksatt for å redusere utbredelsen av koronaviruset i samfunnet. Det
er behov for midlertidige løsninger for å tilføre næringslivet nødvendig
likviditet til å komme gjennom krisen. I denne proposisjonen fremmer
regjeringen flere forslag til midlertidige tiltak for å styrke likviditeten
i norske bedrifter.
To av forslagene
vil styrke bedrifters lånemuligheter.
Små og mellomstore
bedrifter i Norge tar i hovedsak opp lån hos finansforetakene. Mange
bedrifter har fått likviditetsmangel og andre økonomiske vanskeligheter
som følge av virusutbruddet og tiltakene mot smittespredning. For
å styrke bedriftenes tilgang til lån foreslår departementet en lov
om statlig garanti for lån fra finansforetak, der staten garanterer
for 90 pst. av lånebeløpet som finansforetaket innvilger til lånekunden.
Ordningen vil gjøre det mindre risikabelt for finansforetakene å
gi lån til bedrifter i en periode, og dermed bidra til at levedyktige
bedrifter i norsk næringsliv kan komme seg gjennom krisen. Det foreslås
en samlet garantiramme på 50 mrd. kroner. Dersom det blir behov
for det, vil departementet legge frem forslag om å øke garantirammen.
Samlet lån til hver bedrift kan ikke utgjøre mer enn to ganger bedriftens
lønnskostnader i 2019 eller 25 pst. av bedriftens omsetning i 2019,
men i særlig begrunnede tilfeller kan det være høyere for å dekke
bedriftens likviditetsbehov de neste 18 måneder. Samlet lån til
hver bedrift kan etter forslaget uansett ikke utgjøre mer enn 50
mill. kroner.
Departementet foreslår
videre å gjenopprette Statens obligasjonsfond (obligasjonsfondet),
som ble opprettet i forbindelse med finanskrisen i 2009. Fondet
skal bidra til økt likviditet og kapital til obligasjonsmarkedet gjennom
kjøp av rentebærende instrumenter utstedt av norske selskap.
Statens obligasjonsfond
var i sin tid opprettet etter modell av Statens pensjonsfond Norge.
Denne modellen foreslås benyttet også denne gang. Det medfører at Finansdepartementet
har ansvaret for forvaltningen av obligasjonsfondet og plasserer
det som et separat kapitalinnskudd i Folketrygdfondet. Obligasjonsfondet
etableres med en ramme på inntil 50 mrd. kroner, og Folketrygdfondet
vil få i oppgave å investere fondet i ordinære obligasjonslån til
markedsmessige vilkår. Etter en oppbyggingsfase skal fondet gradvis
bygges ned. Dette vil skje i takt med at obligasjonene forfaller,
og ved salg når markedssituasjonen normaliseres. En avvikling av forvaltningen
vil kunne skje noen år frem i tid.
I 2009 ble Statens
obligasjonsfond opprettet ved en egen lov. Loven ble opphevet 1. januar
2015 etter at Folketrygdfondet hadde avhendet investeringene og
midlene var overført statens foliokonto i Norges Bank. I denne proposisjonen
foreslår departementet at loven skal være en rammelov for beredskapsformål.
Det legges derfor ikke opp til at den skal oppheves etter avviklingen
av forvaltningsoppdraget. Dersom det senere skulle oppstå kriser
hvor det vil være behov for et generelt virkemiddel overfor obligasjonsmarkedet
i tråd med avgrensningene som omtales i denne proposisjonen, vil
det ikke være nødvendig å utarbeide og behandle et nytt lovforslag.
Departementet vil etter forslaget ha fullmakt til å beslutte fondets
kapital etter vedtak i Stortinget samt å avvikle aktiviteten i fondet
inntil det eventuelt er behov for å igangsette forvaltningen på
ny.
I denne proposisjonen
fremmer regjeringen også forslag til ytterligere tiltak på skatteområdet
med sikte på å bedre likviditetssituasjonen. Forslagene utfyller strakstiltakene
(fase 1) lagt frem i Prop. 53 LS (2019–2020). Forslagene følger
også opp anmodningsvedtak fattet av Stortinget 16. mars 2020. Regjeringen
foreslår at:
Den lave satsen i
merverdiavgiften, som omfatter persontransport, overnatting og deler
av kultursektoren, reduseres fra 12 til 8 pst. i perioden fra og
med 20. mars 2020 til og med 31. oktober 2020.
Fristen for innbetaling
av første termin for merverdiavgift 14. april utsettes til 10. juni
2020.
Fristen for innbetaling
av andre termin for forskuddsskatt for selskap utsettes fra 15. april
til 1. september 2020. Utsettelsen omfatter også overskuddsdelen
av finansskatten.
Fristen for innbetaling
av arbeidsgiveravgift utsettes fra 15. mai til 15. august 2020.
Utsettelsen omfatter også lønnsdelen av finansskatten.
Regjeringen mener
forslagene er treffsikre og vil ha god effekt for næringslivet.
De foreslåtte utsettelsene av skatteinnbetalinger vil ha samme virkning
som kortsiktige, rentefrie lån til selskapene. På kort sikt gir
forslagene betydelige forbedringer i likviditeten til norske selskap.
Det forventes at nær alle som driver virksomhet, vil omfattes av
én eller flere av innbetalingsutsettelsene.
Skattekredittene
som gis til næringslivet med disse betalingsutsettelsene, vil komme
i tillegg til kreditten som tilføres gjennom den statlige garantiordningen
for lån til små og mellomstore bedrifter og gjenopprettelsen av
Statens obligasjonsfond, som også foreslås i denne proposisjonen.
Skattekredittene vil være mer kortsiktige enn mange av lånene som
vil bli gitt under de to nye låneprogrammene. Skattekredittene vil
gi mange selskap noe mer tid på å etablere annen finansiering med
mellomlang og lang tidshorisont, for eksempel inngå lån som er omfattet
av de to nye låneordningene.
Samlet vil de tre
utsettelsene av skatteinnbetalinger øke likviditeten med anslagsvis
117 mrd. kroner. Utsatte innbetalinger vil medføre et rentetap for
staten og økt risiko for mislighold av skatteforpliktelser. Samlet
anslås utsettelsene å redusere statens inntekter i 2020 med om lag
1 mrd. kroner.
Det er nå vedtatt
og foreslått omfattende utsettelser av skattebetalinger. I tråd
med Stortingets forutsetninger er skatteutsettelsene gjennomgående
gjort rentefrie, jf. Innst. 197 S (2019–2020), der komiteens flertall
uttrykker at det ikke bør beregnes renter ved slike midlertidige
utsettelser som følge av koronapandemien. I forslag om utsatt betaling
av skatt og avgift fremmet for Riksdagen av den svenske regjeringen,
legges det opp til renteberegning som tilsvarer en fradragsberettiget
rentekostnad på 6,6 pst. per år. Begrunnelsen for rentefastsettelsen
er at skattyters kredittkostnader ikke bør være lavere enn normale
markedsmessige vilkår. Regjeringen legger vekt på at de næringsdrivende
gis insentiver til å innrette sin finansiering til markedsmessige
vilkår. Dersom det skulle bli aktuelt med ytterligere forlengelser
av betalingsutsettelser eller utsettelser av flere skatte- og avgiftsarter,
bør det derfor vurderes å beregne rente. Regjeringen vil komme tilbake
til dette.
Regjeringen viser
til Stortingets Innst. 197 S (2019–2020) og vil komme tilbake til
Stortingets vedtak om å fremme forslag om en midlertidig nedsettelse
av arbeidsgiveravgiften med 4 prosentpoeng for én termin i en senere
proposisjon.
Mange selskaper og
næringsdrivende vil i tiden fremover bli hjulpet av ulike statlige
ordninger i en periode. Det er viktig at alle i den situasjonen
vi nå er i, viser moderasjon, spesielt mht. utbytte og bonus.
Forslagene i denne
proposisjonen har ikke vært på høring. For en beskrivelse av de
bevilgningsforslagene som følger av proposisjonen, henvises det
til Prop. 57 S (2019–2020).