A.
Vedtak til lov
om statlig garantiordning
for lån til små og mellomstore bedrifter
§ 1 Formål
Loven skal styrke
små og mellomstore bedrifters tilgang til likviditet, ved at staten
gjennom en midlertidig garantiordning tilbyr risikoavlastning til
finansforetak. Ordningen skal sikre delvis statsgaranterte lån til
bedrifter som står overfor en akutt likviditetsmangel som følge
av utbruddet av Covid-19.
§ 2 Virkeområde
Garantiordningen
gjelder nye lån som er innvilget fra lovens ikrafttredelse og frem
til 1. juni 2020 av finansforetak med tillatelse til å drive finansieringsvirksomhet
i Norge.
Departementet kan
i forskrift utvide perioden nevnt i første ledd.
§ 3 Bedrifter som kan
motta garanterte lån
Garantiordningen
gjelder lån til små og mellomstore bedrifter med virksomhet i Norge
som på grunn av Covid-19-utbruddet står overfor en akutt likviditetsmangel.
Ordningen gjelder
bare lån til bedrifter som forventes å være lønnsomme under normale
markedsforhold. Ordningen gjelder uansett ikke lån til bedrifter
som var i økonomiske vanskeligheter per 31. desember 2019.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler om vilkårene i paragrafen her, herunder
hvilke bedrifter som omfattes av garantiordningen, når en bedrift
anses for å ha akutt likviditetsmangel og om lønnsomhet.
§ 4 Garanti
Garantiordningen
dekker 90 prosent av finansforetakets tap pro rata på hvert lån
som oppfyller vilkårene i § 5, og som er gitt til bedrifter som
nevnt i § 3. Etter hvert som lånet nedbetales, reduseres det garanterte
beløpet forholdsmessig. Samlet garantiansvar overfor det enkelte
finansforetak er begrenset til finansforetakets andel av garantiordningens
samlede ramme, jf. annet og tredje ledd.
Departementet fastsetter
garantiordningens samlede ramme i forskrift etter vedtak i Stortinget.
Departementet gir
regler i forskrift om det enkelte finansforetaks andel av garantiordningens
samlede ramme, herunder om omfordeling av ubenyttede andeler av
rammen. Departementet skal ved fastsettelsen ta utgangspunkt i finansforetakenes
markedsandeler i markedet for lån til små og mellomstore bedrifter,
der lån til bedrifter innen næringseiendom holdes utenfor.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler om statens garantiansvar.
§ 5 Lån som kvalifiserer
for garanti
For at et lån skal
være omfattet av garantien etter § 4, må det:
-
a) ikke utgjøre
mer enn to ganger bedriftens lønnskostnader i 2019, inkludert
sosiale avgifter og kostnader til innleid personell, eller 25 prosent
av bedriftens omsetning i 2019. Hvis bedriften er etablert 1. januar
2019 eller senere og lønnskostnader skal benyttes som beregningsgrunnlag,
skal lånet ikke utgjøre mer enn bedriftens anslåtte lønnskostnader
for de to første driftsårene,
-
b) ikke utgjøre
mer enn 50 millioner kroner,
-
c) så langt som
mulig ha samme betingelser som et tilsvarende lån til en tilsvarende
låntaker ville hatt i en normal markedssituasjon, og
-
d) ikke ha en løpetid
på mer enn 3 år.
I særlig begrunnede
tilfeller, og basert på en plan som tallfester bedriftens likviditetsbehov,
kan lånet være større enn etter første ledd bokstav a, dersom det er
nødvendig for å dekke bedriftens likviditetsbehov de neste 18 måneder.
Dersom låntaker har flere lån fra samme finansforetak under garantiordningen,
gjelder hver av bestemmelsene i første ledd bokstav a og b og dette
ledd for summen av lånene.
Finansforetaket
skal i rapporteringen etter § 7 dokumentere at den økonomiske fordelen
av garantien i størst mulig grad er overført til låntaker i form
av redusert lånerente i samsvar med første ledd bokstav c, og eventuelt
også i form av redusert garantivederlag, økt låneramme eller lignende.
Første ledd bokstav
d er ikke til hinder for at lån gis med kortere løpetid og forlenges
innenfor rammen av 3 år.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler om lån som kvalifiserer for garanti
etter paragrafen her, herunder stille ytterligere vilkår for at
lån skal være omfattet av garantien og gi regler om sikkerhetstillelse
og om hva lånet kan anvendes til.
§ 6 Vederlag og vilkår
for garantien mv.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler om vederlag og vilkår som gjelder
for garantien.
§ 7 Administrasjon
og rapportering
Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler om administrasjon, innmelding av innvilgede
lån, løpende rapportering og dokumentasjon.
§ 8 Utbetaling av garanti
Garantibeløp utbetales
etter søknad fra finansforetaket. Finansforetaket skal i søknaden
dokumentere at vilkårene for garanti er oppfylt og at låntaker har
misligholdt låneavtalen.
Dersom departementet
har gitt et annet organ i oppdrag å behandle søknader om utbetaling
av garantibeløp, kan avslag på søknad om utbetaling av garantiansvaret
påklages til departementet.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler om utbetaling av garantibeløpet, herunder
regler om når mislighold skal anses å ha inntruffet, frister, saksbehandling
og dokumentasjon av krav, samt forenklede prosedyrer for utbetaling
av garantibeløp i den grad det er forsvarlig.
§ 9 Avvikling av ordningen
Garantiordningen
etter denne loven skal avvikles så snart garantiansvaret under loven
er bortfalt.
§ 10 Forskrifter
Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler til utfylling og gjennomføring av
loven her, herunder regler om rammer for garantien, lån
som skal være omfattet av garantiordningen og lån til andre enn
bedrifter som nevnt i § 3. Regler som nevnt i første punktum kan fravike
bestemmelser i loven her dersom det er nødvendig for å oppfylle
formålet med garantiordningen.
§ 11 Ikrafttredelse
Loven gjelder fra
den tid Kongen bestemmer. Departementet kan gi nærmere overgangsregler.