1.7.2 Vurderinger og forslag
I utgangspunktet
må det kunne forventes at voksne personer som på grunn av et beskyttelsesbehov
får rett til opphold i Norge, etter en rimelig omstillings- og opplæringsperiode
etter ankomsten forsørger seg selv gjennom eget arbeid.
Det er imidlertid
åpenbart at enkelte i denne gruppen vil ha en slik alder eller en
slik helsetilstand at deltakelse i arbeidslivet ikke er en realistisk
forventning. Disse vil derfor ha behov for varige overføringer fra
offentlige budsjetter for å dekke sine kostnader til livsopphold.
Kostnadene til livsoppholdsytelser
for eldre og uføre personer med flyktningstatus bæres i dag av folketrygden.
Dagens ordning innebærer at det for personer med flyktningstatus
ses bort fra folketrygdlovens krav både for å oppnå rett til ytelsene
og for beregning av ytelsene. Disse kostnadene bør løftes ut av
folketrygden.
Det foreslås derfor
å avvikle folketrygdens særskilte bestemmelser om flyktninger med
unntak av bestemmelsene som gjelder for ytelser til gjenlevende
ektefelle og barnepensjon.
For å sikre uføre
flyktninger stønad til livsopphold og for å unngå at vesentlige
kostnader veltes over på kommunene når de særskilte bestemmelsene
om flyktningers rett til uføretrygd fra folketrygden oppheves, foreslås
det samtidig å utvide ordningen med supplerende stønad til også
å omfatte uføre personer med flyktningstatus.
Det foreslås også
å avvikle de særskilte bestemmelsene som gir flyktninger rett til
arbeidsavklaringspenger og stønad til enslig mor eller far uavhengig
av egen botid. Dette vil medføre at flyktninger behandles likt med nordmenn
som har hatt lange utenlandsopphold, og andre grupper som har lovlig
opphold i Norge.
Det vises til Prop.
85 L (2016–2017) for en nærmere omtale av forslaget, og til lovforslaget,
folketrygdloven §§ 1-7, 3-2, 3-3, 3-9, 11-2, 12-2, 12-3, 12-12,
12-13, 12-15, 15-2, 17-3, 17-4, 17-7, 18-2, 18-3, 18-5, 19-2, 19-3,
19-8, 20-10 og 22-8.