Svar på representantforslag
145 S (2018-2019) om å erklære klimakrisen som en nasjonal nødsituasjon.
Jeg viser til brev
fra energi- og miljøkomiteen der de ber om en utredning av representantforslag
145 S (2018-2019) om å erklære klimakrisen som en nasjonal nødsituasjon
fra stortingsrepresentantene Audun Lysbakken, Kari Elisabeth Kaski,
Karin Andersen, Katrine Boel Gregussen, Eirik Faret Sakariassen
og Lars Haltbrekken.
De fire forslagene
er besvart i kronologisk rekkefølge.
1. Stortinget
erklærer at den globale oppvarmingen er en nasjonal nødssituasjon
for Norge. Landet og verden er i en klimakrise som krever ekstraordinær,
rask og felles innsats for å unngå katastrofale konsekvenser.
Jeg mener at en
erklæring fra Stortinget for å anerkjenne utfordringen vi står overfor
er et lite egnet virkemiddel for å løse klimakrisen. Klimakrisen
er alvorlig og dramatisk. Men den er ingen tidsavgrenset nødsituasjon.
Klimakrisen er en langvarig krise som medfører langsiktige konsekvenser
for den økologiske balansen på jorda, og utgjør en alvorlig trussel
mot overlevelsen til en rekke arter og for livsvilkårene til oss
mennesker. Klimakrisen krever ikke utvidede fullmakter til regjeringen
eller erklæring av en nødsituasjon i landet, den krever konkrete
tiltak og virkemidler for å kutte Norges og verdens klimagassutslipp
for å nå Parisavtalens temperaturmål.
Vår generasjon er
den første som for alvor merker klimaendringene på kroppen, og ser
hvilke konsekvenser økt global temperatur vil ha. Hvis den globale
utslippsutviklingen fortsetter vil klimaendringene kunne få fatale
konsekvenser for både naturen og oss mennesker. Det har FNs klimapanel
slått fast i sin 1,5-gradersrapport.
FNs klimapanels
1,5-gradersrapport viser oss at det er mulig å kutte klimagassutslipp
i et tempo og omfang som begrenser temperaturstigningen til 1,5
grader, men det vil kreve en enorm innsats for å redusere utslippene og
alle land må bidra. Klimakrisen er global og kan bare løses gjennom
globalt samarbeid. For å lykkes trengs handling, på alle nivåer
i samfunnet, og det er det jeg og denne regjeringen fokuserer på.
2. Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å endre klimaloven slik at den
slår fast at Norge skal være utslippsfritt innen 2040.
Norge har forpliktet
seg til ambisiøse klimamål for 2030 og 2050, som også er lovfestet
i klimaloven. I april ba regjeringen om Stortingets samtykke til
å inngå en klimaavtale med EU for å samarbeide om oppfyllelsen av
utslippsmålet for 2030 som er å redusere utslippene med minst 40
prosent sammenlignet med 1990.
Norge vil melde
inn et forsterket klimamål for 2030 til FN i 2020. Regjeringen arbeider
for at EUs samlede ambisjonsnivå for 2030 øker til 55 prosent, og
vil melde inn et forsterket norsk klimamål i tråd med EUs ambisjoner.
Norsk klimapolitikk er tett knyttet til EU. Hvis en stor aktør som
EU skjerper sine mål, vil det utløse mer teknologiutvikling og omstilling
av næringslivet.
Granavolden-plattformen
slår fast at regjeringen vil gjøre Norge til et lavutslippssamfunn
i 2050, hvor klimagassutslippene skal reduseres med 90-95 prosent.
Norge har også lovfestet målet om at Norge skal være et lavutslippssamfunn
i 2050 i klimaloven. Formålet med å lovfeste målet er å legge til
rette for en langsiktig omstilling i klimavennlig retning i Norge.
I omstillingen må det tas hensyn til konsekvensene av kvotesystemet,
faren for karbonlekkasje og til industriens konkurranseevne. For å
fremme omstillingen til lavutslippssamfunnet har klimaloven en styringsmekanisme
som innebærer at regjeringen hvert femte år skal legge frem for
Stortinget oppdaterte klimamål. Mekanismen vil fremme en prosess
for regelmessig gjennomgang og oppdatering av klimamål for å fremme
gradvis omstilling til 2050.
3. Stortinget
ber regjeringen legge frem en realistisk og forpliktende plan for
innenlands kutt av klimagassutslipp med 60 prosent innen 2030 sammenlignet
med 1990. Planen skal legges frem senest 1. januar 2020.
Det fremgår av Granavolden-plattformen
at Norges ikke-kvotepliktige utslipp skal reduseres med minst 45 prosent
sammenlignet 2005-nivå. Regjeringen har som mål at reduksjonen skjer
gjennom innenlandske tiltak og planlegger for dette. Om strengt
nødvendig kan fleksibiliteten i EUs rammeverk benyttes.
Regjeringen vil
utarbeide en plan for å oppfylle Norges klimaforpliktelser med 45
prosent innenlandsk reduksjon i ikke-kvotepliktig sektor når en
avtale med EU om felles oppfyllelse er på plass. Slik det ser ut
nå vil avtalen tidligst inngås høsten 2019.
Regjeringen har
nylig gitt Miljødirektoratet og en rekke andre etater i oppdrag
å utrede tiltak og virkemidler som kan kutte de norske utslippene
innenfor ikke-kvotepliktig sektor med minst 50 prosent innen 2030. Dette
er utslippene fra transport, jordbruk, avfall, oppvarming av bygg,
samt ikke-kvotepliktige deler av industri og petroleum.
Klimakur-utredningen
skal gi et bilde av hvordan vi kan oppfylle klimamålene for 2030,
som et grunnlag for en plan for nasjonale utslippskutt mot 2030.
Etatene har frist 15. desember til å levere sin utredning, og regjeringen
vil legge frem en plan i 2020.
4. Stortinget
ber regjeringen legge frem en realistisk og forpliktende plan for
å hindre tap av artsmangfold og natur senest 1. januar 2020.
Regjeringen, den gang bestående
av Høyre og Fremskrittspartiet, la i 2015 fram Meld. St. 14 (2015-2015)
Natur for livet – norsk handlingsplan for naturmangfold. Stortinget
sluttet seg til meldingen, og forsterket den på en rekke punkter.
Stortinget vedtok blant annet at regjeringen klargjør hva som er
god tilstand og hvilke arealer som er å regne som forringede økosystemer,
og trappe opp arbeidet med å bedre tilstanden i økosystemene, med
sikte på at 15 prosent av de forringede økosystemene skal være restaurert
innen 2025. Stortinget vedtok videre et mål om vern av 10 prosent
av skogen i Norge. Stortinget vedtok også at regjeringen utarbeider
kvalitetsnormer for myr og for villrein, og vurdere det for økosystemer,
utarbeide en handlingsplan for å bedre situasjonen for sjøfugler,
samt at arbeidet med økologisk grunnkart skal styrkes. Stortinget
ba videre regjeringen om å ta i bruk virkemidlene prioriterte arter og
utvalgte naturtyper for å stanse tapet av naturmangfold. Stortinget
vedtok dessuten å videreutvikle dagens ordning med utvalgte kulturlandskap
i jordbruket og å øke antall områder frem mot 2020.
Naturmangfoldmeldingen
og Stortingets vedtak knyttet til den, er Norges nasjonale handlingsplan
for å nå de internasjonale målene under FN-konvensjonen om biologisk
mangfold vedtatt i Aichi i 2010. Oppfølgingen av meldingen er det
viktigste tiltaket for å ivareta norsk natur og hindre tap av artsmangfold.
Dette fremheves også i Granavolden-plattformen, der det står at
regjeringen vil "arbeide for å nå ambisjonene i Aichi-målene, og
følge opp naturmangfoldmeldingen i tråd med Stortingets innstilling".
Regjeringen er i
full gang med å følge opp naturmangfoldmeldingen. Jeg
vil gi en kort redegjørelse for noen av hovedgrepene i denne oppfølgingen.
Regjeringen i gang
med å gjennomføre et stort kunnskapsløft for norsk natur. Det arbeides
med å etablere et økologisk grunnkart for Norge. Det økologiske grunnkartet
er ikke ett kartlag, men en samling kartdata med blant annet stedfestet
informasjon om naturtyper, arter og landskapstyper. Det økologiske
grunnkartet skal lanseres i løpet av 2020 og vil da styrke kunnskapsgrunnlag
bl.a. for kommuner og andre myndigheter når store og små tiltak
som berører naturen skal planlegges og realiseres.
Vi er også i gang
med å styrke kunnskapsgrunnlaget for å vurdere tilstanden i økosystemene.
Basert på tilstandsvurderingen vil vi fastsette forvaltningsmål
for økologisk tilstand for de ulike økosystemene, og innrette forvaltningen
for å nå disse målene. Granavolden-plattformen går et steg videre,
og sier at det skal utvikles konsepter for helhetlige forvaltningsplaner.
Slike konsepter for eventuelle forvaltningsplaner utreder regjeringen
nå.
Regjeringen har
igangsatt en rekke tiltak for å ta vare på truede arter. Nær halvparten
av alle truede arter og mange truede naturtyper finnes i skog. Med
et treffsikkert skogvern kan vi sikre viktige leveområder for et stort
antall av de over 1100 truede artene i skog, og sikre et representativt
vern av norsk skogsnatur. Skogvern kan da være mer effektivt enn
en rekke ulike tiltak rettet mot truede enkeltarter i skog. Siden
2013 har det borgerlige flertallet mer enn doblet satsingen på skogvern sammenlignet
med forrige regjering, og skogvernbevilgningene har de siste årene
vært godt over 400 millioner kroner årlig.
Det forberedende
arbeidet med supplerende vern i andre naturtyper enn skog er i gang.
Vi har vernet cirka 17 % av Fastlands-Norge, men disse verneområdene
er ikke representative for alle naturtyper. De ivaretar heller ikke
truet natur i tilstrekkelig grad. Miljødirektoratet har identifisert
275 områder på til sammen 584 kvadratkilometer som kan dekke viktige
mangler i dagens verneområder. Jeg vil sammen med andre berørte
departementer ta stilling til hvilket nasjonalt omfang det supplerende
vernet bør ha, og hvor det skal igangsettes konkrete verneplanprosesser.
Mange truede arter
lever i kulturlandskapet. Miljødirektoratet gir tilskudd til viktige
tiltak som skjøtsel og beiting i artsrike områder og bekjempelse
av fremmede arter. Slike tilskudd ses i sammenheng med jordbrukssektorens
miljøprogram, som bl.a. bidrar til å ta vare på slåtteenger, kystlynghei
og andre artsrike naturtyper. Antall områder som inngår i ordningen
"Utvalgte kulturlandskap i jordbruket" er doblet fra 22 områder
i 2016 til 46 fram mot 2020, bl.a. for å ta vare på helhetlige kulturlandskap
med et stort naturmangfold. Ordningen er et spleiselag mellom miljø-
og landbruksmyndighetene.
Regjeringens strategi
fra 2018 for levedyktige bestander av villbier og andre pollinerende
insekter (nasjonal pollinatorstrategi) skal følges opp med konkrete tiltak.
Vi er godt i gang med både kunnskapsinnhenting og en rekke konkrete
tiltak. Miljødirektoratet utarbeider nå en tiltaksplan i samarbeid
med berørte sektorer. Den skal være ferdig i løpet av 2019. Miljødirektoratet har
en egen tilskuddsordning for tiltak for ville, pollinerende insekter
på 3 mill. kroner. Fra i år gis det tilskudd til såing av blomsterstriper
for pollinatorer i dyrket mark gjennom jordbrukets Regionale Miljøprogram.
Regjeringen viderefører
arbeidet med restaurering av myr og annen våtmark, som et klima-
og naturmangfoldtiltak. Arbeidet har pågått siden 2015. Gamle grøfter er
lukket i en rekke restaureringsprosjekter i myr og annen våtmark.
Regjeringens forslag om å innføre forbud mot nydyrking av myr er
nå vedtatt av Stortinget og oppfølgingen er i gang. Gjennom vannforvaltningsplanene
gjøres det et omfattende arbeid for restaurering av vassdrag. Andre
typer restaurering er kalking av forsurede vassdrag og bekjempelse
av lakseparasitten Gyrodactylus salaris. Regjeringen vil i 2020
legge fram en helhetlig plan for Oslofjorden med mål om at fjorden
skal oppnå god miljøtilstand, i tråd med anmodningsvedtak nr. 575
(2017-2019).
Vi jobber med å
styrke veiledning og kompetanseoppbygging om klima og miljø i kommunene.
Med støtte fra Miljødirektoratet, har ti kommuner gjennomført et
pilotprosjekt med kommunedelplaner for naturmangfold.
Gjennom et rundskriv utgitt av Klima- og miljødepartementet i 2016,
er det klargjort hva som er nasjonale og vesentlig regionale klima-
og miljøinteresser som kan gi grunnlag for innsigelse. De nye nasjonale forventningene
til regional og kommunal planlegging for 2019-2023, vedtatt ved
kongelig resolusjon 14. mai 2019, er tydelige på vektlegging av
klima- og miljøhensyn i arealplanleggingen.
Forslag til en "tiltaksplan
mot fremmede skadelige arter", som vil legges fram av Miljødirektoratet
før sommeren, vil innebære en sterkere innsats mot fremmede arter.
Planen er utarbeidet i samarbeid med andre direktorater. Koordinerte
tiltak fra myndighetene er viktig for å bekjempe fremmede arter.
Miljødirektoratet,
i samråd med andre direktoratet, har på slutten av fjoråret oversendt
forslag til tiltak knyttet til en rekke sterkt og kritisk truede
arter og truede naturtyper. Forslagene består av en rekke virkemidler,
enten alene eller i sammenheng, bl.a. kunnskapsinnhenting,
bruk av tilskuddsordninger, virkemidlene utvalgt naturtype og prioritert
art, veiledning i ulike sektorer, samt skogvern og annet vern. Departementet jobber
nå med å følge opp forslagene.