3.1 Kap. 200 og kap. 3200 Kunnskapsdepartementet
Komiteen mener et godt og
inkluderende læringsmiljø i barnehage og skole legger et viktig
grunnlag for et godt liv, videre utdanning og aktiv deltakelse i samfunnet
og arbeidslivet. Barnehagen og skolen skal bygge på et bredt kunnskapssyn
og bidra til at alle barn og unge skal få muligheter til å tilegne
seg kunnskap og utvikle sine talenter og gode holdninger og verdier.
Komiteen merker seg at stillingen
knyttet til koordineringsarbeidet med negativ sosial kontroll, tvangsekteskap
og kjønnslemlestelse er flyttet fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet
til Kunnskapsdepartementet. Komiteen vil understreke
den viktige rollen barnehagen, grunnskolen og resten av utdanningssektoren
har i integreringsarbeidet. Skolen er både en dannelses- og en læringsarena,
og må brukes aktivt for å fremme toleranse og humanistiske verdier.
Komiteen merker seg videre
at trygghet og samfunnssikkerhet vektlegges stadig sterkere også
i Kunnskapsdepartementet, og at det er utarbeidet ulike dokument
med krav, anbefalinger og veiledninger for arbeidet med samfunnstrygghet
og beredskap i kunnskapssektoren.
Komiteen vil påpeke at kunnskap
gir fremtidsmuligheter for den enkelte, uansett bakgrunn, og danner
grunnlaget for sosial mobilitet i samfunnet. Kunnskap er grunnlaget
for demokrati, verdiskaping og velferd. At alle får mulighet til
å tilegne seg kunnskap, er avgjørende for å styrke norsk konkurransekraft
og fremtidig verdiskaping. For å nå dette målet er det viktig med gode
lærere, og det er viktig med nok lærere.
Komiteen vil peke på at elevene
må mestre mange fagfelter, og de må trenes i å samarbeide med andre, være
kreative og tenke kritisk. Utdanningen skal bidra til å dyrke lærelyst
og nysgjerrighet og motivere de unge til livslang læring.
Komiteen merker seg det store
arbeidet som gjøres med fagfornyelsen. Dette er den største endringen
i skolen siden Kunnskapsløftet i 2006. Målet med fagfornyelsen er
at man gjennom bedre læreplaner og dybdelæring skal gjøre elevene
bedre i stand til å ta til seg kunnskap, se sammenhenger mellom
fagområder og utvikle evnen til å reflektere over det de lærer.
Komiteen mener vi må bygge
videre på det som fungerer godt i norsk skole i dag, og sette oss
nye ambisiøse mål for å kunne møte fremtidens kompetansebehov. Skolen
skal forberede elevene på en fremtid og et arbeidsmarked vi ikke
vet hvordan blir. Komiteen vil understreke
viktigheten av å styrke fag- og yrkesopplæringen.
Komiteen mener mye tyder
på at i fremtiden vil høy kompetanse og innovasjon være enda viktigere
enn i dag. I tillegg vet vi at utdanning bidrar til å redusere sosiale
forskjeller og forebygge sosiale problemer.
Komiteen vil påpeke at fremtidig
verdiskaping og velferd er avhengig av en god utdanningssektor. Komiteen vil
derfor understreke viktigheten av at kunnskapssektoren prioriteres,
og at politikken som føres, må være forsknings- og kunnskapsbasert.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettenigheten, hvor det foreslås å redusere kap. 220
post 21 med 2 mill. kroner. Av disse overføres 1 mill. kroner til
kap. 225 post 75 og 1 mill. kroner til kap. 228 post 78. Se omtale
under disse kapitlene.