Komiteens merknader
Komiteen viser til at forslag
om endringer i merverdiavgiftsregelverket i forbindelse med omleggingen av
finansieringen av NRK behandles i Innst. 4 L (2019–2020) kapittel
3.
Komiteen viser videre til
at forslag om endringer i merverdiavgiftsregelverket knyttet til
avvikling av 350-kronersgrensen for innførsel av varer behandles
i Innst. 4 L (2019–2020) kapittel 9.
Komiteen viser også til omtale
av forslag fra et ekspertutvalg om et enklere merverdiavgiftssystem
med én sats (NOU 2019:11), som behandles nedenfor i kapittel 18
i denne innstillingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at merverdiavgiftsloven § 3-2 hjemler momsfritak for omsetning og
formidling av helsetjenester. Der heter det at:
«omsetning og formidling
av alternativ behandling er unntatt fra loven dersom tjenestene
ytes av yrkesgrupper med autorisasjon eller lisens etter helsepersonelloven
eller av utøvere som er registrert i det frivillige registeret for
utøvere av alternativ behandling etter lov 27. juni 2003 nr. 64
om alternativ behandling av sykdom mv. § 3.»
Disse medlemmer mener det
er viktig å ha en prinsipiell avgrensning i merverdiavgiften mot
det som har dokumentert medisinsk virkning. Velværetjenester, coaching
og healing kan alle gi positive erfaringer, men bør ikke sidestilles
med medisinsk behandling. Derfor foreslår disse medlemmer å innføre
merverdiavgift på alternativ behandling.
Disse medlemmer viser til
at det imidlertid kan være yrkesgrupper som i dag regnes under alternativ
behandling, men som det kan være gode grunner til å inkludere under
omsetning og formidling av helsetjenester. En innstramming overfor
dem som er registrert i det frivillige registeret for utøvere av
alternativ behandling, bør ledsages av en avgrensning mot alternativ
behandling for helsepersonell. Det er kjent at en del helsepersonell
har alternativ behandling som en del av sin yrkesutøvelse. En fysioterapeut
kan for eksempel tilby akupunktur. I slike tilfeller må det utredes
hvilke praksiser som bør defineres som alternativ behandling og
dermed som momspliktige tjenester.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede endringer i merverdiavgiftsloven som sikrer
at helsepersonell må inkludere merverdiavgift hvis de utfører alternativ behandling.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvorvidt noen av medlemmene i de organisasjoner
som i dag er registrert i registeret for alternative behandlere,
kan anses å yte helsehjelp, og komme tilbake til Stortinget med
et lovforslag som gjør det mulig for disse å få fritak fra merverdiavgiftsloven.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at elbilpolitikken i Norge begynner
å gi resultater. I år er 45 pst. av alle nye biler en elbil. I 2020 forventes
flertallet av solgte biler å være elbiler.
Disse medlemmer viser til
at elbilpolitikkens skyggeside er at ikke alle får ta del i godene.
Selv om elbilen er kraftig subsidiert, må du fremdeles ha råd til
å kjøpe bilen i utgangspunktet. Dagens elbilfordeler favoriserer
de som har råd til å kjøpe nye og dyre biler. Disse medlemmer ser derfor
ikke noen grunn til å subsidiere de mest luksuriøse elbilene – de
som har råd til dyre biler har også råd til å betale merverdiavgift
på dem.
Disse medlemmer foreslår
at det ilegges merverdiavgift på elbiler, men med et fradrag på
600 000 kroner. Dersom prisen på bilen overstiger dette beløpet, påløper
det alminnelig moms på det overskytende beløpet. En bil som i dag
koster 700 000 kroner, vil få ilagt moms for 100 000 kroner, slik
at den nye kostnaden på bilen blir 725 000 kroner. Det er en prisøkning
på 3,6 pst.
Disse medlemmer viser til
omtale av endringer i taxfree-ordningen under punkt 10.3 Avgift
på tobakksvarer.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett,
der momssatsen på bl.a. reiseliv, kollektivtransport og kultur mv.
reduseres fra 12 til 10 pst. (lav sats).
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne mener vi må redusere forbruket
av råvarer – og i stedet øke insentivene for reparasjoner og gjenbruk. Dette medlem viser
til Miljøpartiet De Grønnes alternative budsjett og foreslår å fjerne
merverdiavgiften på reparasjoner av klær, sko, husholdnings- og
fritidsvarer og elektronikk.
Dette medlem viser til Miljøpartiet
De Grønnes alternative budsjett, hvor det foreslås å fjerne moms
på økologisk mat og frukt og grønt for å stimulere til et sunnere
kosthold og fremme av produksjon og konsum av økologisk mat.
Dette medlem viser til at
global kjøttproduksjon er en av de store truslene mot økosystemet
vårt. Storfekjøtt alene krever mer fulldyrket jordbruksareal enn
det samlede forbruket av korn, frukt, grønnsaker og andre planteprodukter.
I en verden med økende befolkning vil vi være nødt til å spise mindre
rødt kjøtt både av hensyn til økosystemet, klimaet og vår egen helse. Dette medlem viser
til Miljøpartiet De Grønnes alternative budsjett, hvor det foreslås
å øke merverdiavgiften for kjøtt fra 15 pst. til 20 pst.
Dette medlem foreslår å avvikle
dagens taxfree-kvoter for alkohol og tobakk. Dagens ordning bidrar
indirekte til en subsidiering av utenlands flyreiser. Dette medlem ønsker
som sagt å benytte skatt og avgiftspolitikken til å premiere ønsket
adferd. Subsidiering av alkohol og tobakk har negativ effekt både
for folkehelsen og klimaet. Dette medlem mener flytrafikkens
kostnader må dekkes gjennom billettprisene, ikke subsidieres ved
sprit- og tobakksalg gjennom taxfree-ordningen. Dette medlem viser til at
en fjerning av taxfree-ordningen for alkohol og tobakk også fører
til økt proveny fra merverdiavgifter.
Dette medlem viser til at
merverdiavgifts- og tollfritak for netthandel kan ha en negativ
konkurransevridende effekt for norske virksomheter og arbeidsplasser. Dette medlem viser
til Miljøpartiet De Grønnes alternative budsjett og foreslår å reversere
regjeringens forslag om å fjerne toll på tekstilvarer under 3 000
kroner.
Dette medlem viser til Miljøpartiet
De Grønnes alternative budsjett, hvor det foreslås å redusere kollektivprisene
med 20 pst. Som et ledd i dette foreslås det å fjerne merverdiavgiften
for kollektivreiser.
Dette medlem viser til Miljøpartiet
De Grønnes alternative statsbudsjett og foreslår innføring av generell
momssats for brus og godteri.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at den lave mva.-satsen gjelder for bl.a.
kollektivtransport, kino og museer, og at den har blitt økt fra
8 pst. til 12 pst. under regjeringen Solberg. Dette medlem viser til at merverdiavgift
er en flat avgift som utgjør en relativt større del av inntektene
for folk med lave inntekter. Den lave satsen er i tillegg knyttet
til aktiviteter som kan sies å være miljøvennlige, opplevelser og
kollektivtransport. Dette
medlem mener at å øke den lave mva.-satsen både er dårlig
fordelingspolitikk og dårlig miljøpolitikk, og viser derfor til
forslag i Rødts alternative statsbudsjett om å redusere satsen til
10 pst.
Dette medlem viser videre
til forslag om å redusere merverdiavgiften for norskproduserte frukt
og grønnsaker til 10 pst. Tiltak vil både bidra til å styrke selvforsyningsgraden,
og til økt inntak av frukt og grønnsaker.
Dette medlem viser også til
at levetiden på varer som tekstiler, møbler, husholdningsvarer og
elektronikk er svært kort, og at det ofte lønner seg å kjøpe nytt istedenfor
å reparere de varene man har. I møte med miljø- og klimaproblemer
er det viktig å redusere unødvendig forbruk, og for mange typer
varer vil det være mer miljøvennlig å reparere enn å kjøpe nytt. Dette medlem viser
til Rødts alternative statsbudsjett, som inneholder forslag om å
fjerne merverdiavgift på reparasjoner av tekstiler, husholdningsvarer
og elektronikk. Dette
medlem mener et slikt avgiftsfritak vil legge til rette for
økt bruk av reparasjoner, og samtidig begrense forbruksveksten.