18.1 Skattlegging av vannkraftverk
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til NOU 2019:16 Skattlegging av vannkraftverk som ble overlevert
finansministeren 30. september 2019. Utredningen er sendt på høring med
frist 1. januar 2020. Flertallet viser
videre til at utredningens forslag ikke ligger til behandling i
dette statsbudsjettet, og vil følgelig ikke ta stilling til utredningen
før Stortinget har mottatt en sak til behandling. Flertallet se frem til å
behandle saken på vanlig måte.
Flertallet vil likevel fremholde
at utvalgets forslag har skapt usikkerhet i bransjen og blant kraftkommuner. Flertallet forventer
derfor at regjeringen så snart som mulig konkluderer i saken og
sender den over til Stortinget for endelig behandling.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt vil vise til at kraftskatteutvalget leverte
sin utredning, NOU 2019: Skattlegging av vannkraftverk, 30. september
2019.
Disse medlemmer vil påpeke
at oppdraget til kraftskatteutvalget var å fjerne hindre for lønnsomme investeringer
i vedlikehold, opprustning og utvidelse av vannkraftanlegg.
Disse medlemmer mener utvalget
med sin rapport ikke svarer på den bestillingen. Disse medlemmer viser til
at utvalget ikke hensyntar politiske føringer gitt fra Stortinget
og setter samtidig i spill eksisterende ordninger som skal sikre
vertskommunene en rettmessig andel av verdiskapingen som vannkraftoppbyggingen
gir opphav til, og som sikrer at lokalsamfunn som er berørt av kraftutbygging,
får kompensasjon for beslag av arealer og naturverdier.
Disse medlemmer peker på
at utvalgets anbefalinger har skapt stor usikkerhet og uro og har
bidratt til at planlagte utbyggings- og oppgraderingsprosjekter
er satt på vent. Disse
medlemmer har merket seg at NOU 2019 er på høring med høringsfrist
1. januar 2020. Av hensyn til forutsigbarhet for næringen, kommunene og
andre berørte, mener disse
medlemmer det er viktig å gjøre politiske avklaringer som
må ligge til grunn ved det videre arbeidet med kraftverksbeskatningen.
Disse medlemmer peker på
at en samlet bransje mener konsesjonsordningene og eiendomsskatten ikke
er til hinder for å få oppgradering og opprusting av vannkraftverkene.
Disse medlemmer
viser til revisjon av konsesjonslovene i 2017 og en enstemmig energi-
og miljøkomité i Innst. 438 L (2016–2017):
«Komiteen viser
til at industrikonsesjonsloven og vassdragsreguleringsloven i over
100 år har vært fundamentet for forvaltning av våre vannkraftressurser.
Gjennom avgifter,
beskatning, konsesjonskraft og lignende mekanismer har man sikret
at allmennheten får en del av verdiskapingen, og at de lokalsamfunn
som er berørt av kraftutbygging, får kompensasjon for beslag av
arealer og naturverdier. Hensyn til natur og miljø og annen bruk
av arealer og vann har blitt ivaretatt gjennom konsesjonsbehandling
etter dette lovverket.»
Disse medlemmer viser videre
til at en enstemmig energi- og miljøkomité under behandling av Meld. St.
25 (2015–2016), i Innst. 401 S (2015–2016) uttalte:
«Komiteen viser
til at formålet med konsesjonsordningene er å sikre vertskommunene
en andel av verdiskapningen som vannkraftutbyggingen gir opphav
til, og vertskommunene bidrar gjennom avståelse av naturressurser
til denne verdiskapningen.»
Disse medlemmer understreker
at dette skal ligge fast.
Disse medlemmer vil videre
vise til at reglene om eiendomsskatt på kraftproduksjonsanlegg ble
vurdert i forbindelse med endringene i eiendomsskattereglene for
verk og bruk. Stortinget vedtok da å videreføre reglene for kraftproduksjonsanlegg.
Disse medlemmer understreker
at dette skal ligge fast.
Disse medlemmer vil vise
til at både kraftforetakene, småkraftselskapene og vertskommunene
alle mener at det viktigste hinderet for ønskede investeringer er
gjeldende innretning på grunnrenteskatten. Disse medlemmer støtter det
synet. Grunnrenteskatten ble innført for å beskatte den ekstraordinære
avkastningen utnyttelsen av en begrenset naturressurs gir opphav til,
den såkalte superprofitten, men har utviklet seg til en skatt på
normalavkastningen, og i noen tilfeller også beskatter vannkraftverk
som går med underskudd.
Disse medlemmer ber regjeringen
fremme forslag om endret innretning på grunnrenteskatten som kan
bidra til å utløse nye investeringer i vedlikehold, opprusting og
utvidelse av vannkraftanlegg.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil vise til at utvalget
har foreslått at innslagspunktet for grunnrenteskatt og naturressursskatten
endres slik at småkraft fra 1,5 MW undergis vanlige regler for grunnrenteskatt.
Disse medlemmer går imot utvalgets forslag.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen nedjustere kapitaliseringsrenten i eiendomsskatten
for vannkraftverk fra 4,5 til 3 pst. med virkning fra 2020 og frem
til nytt beregningssystem for denne renten er på plass.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet
for 2021 med et forutsigbart beregningssystem for kapitaliseringsrenten
i eiendomsskatten for vannkraftverk, som tar hensyn til markedsrentene
og sikrer at renten under dagens forhold vil være lavere enn den
gjeldende renten.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett 2020 med et forslag om å oppheve maksimums- og
minimumsreglene for eiendomsskatt på kraftanlegg.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett
der grunnrenteskatten reduseres til 36 pst. jamført med regjeringens
forslag. Samtidig foreslås naturressursskatten økt til 1,4 øre per
kWh, hvorav 1,2 øre per kWh til kommunene. Disse medlemmer viser til
at vannkraftnæringen er viktig for Norge og bør ha et skatteregime som
sikrer investeringer i bransjen samtidig som skattegrunnlagene for
kommuner og fylkeskommuner opprettholdes. Disse medlemmer viser til
en rekke andre grep på kraftområdet i Senterpartiets alternative statsbudsjett
som sikrer en vekstkraftig næring som bidrar med arbeidsplasser
og inntekter til lokalsamfunn i hele Norge.