Komiteens merknader
Komiteen tar omtalene til
orientering.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at veibruksavgiften på drivstoff har til hensikt å stille
brukerne av kjøretøy overfor de kostnadene veitrafikken påfører
samfunnet i form av ulykker, kø, støy, veislitasje samt helse- og
miljøskadelige utslipp, utenom utslipp av CO2 som prises gjennom CO2-avgiften.
Flertallet påpeker at biodrivstoff
omsatt utenfor omsetningskravet i dag ikke er omfattet av veibruksavgiften,
selv om biodrivstoff omsatt utenfor omsetningskravet gir like store
eksterne kostnader som biodrivstoff omsatt innenfor omsetningskravet. Flertallet mener formålet
med veibruksavgiften tilsier at den utvides til å omfatte alt flytende
biodrivstoff.
Flertallet mener det er ulogisk
og lite transparent at endringer utenfor avgiftsregelverket, slik
som endring i omsetningskravet, skal ha stor betydning for avgiftsbelastningen. Flertallet mener
derfor at avgiftsregelverket bør frikobles fra omsetningskravet.
Det vil dessuten gjøre regelverket mer enkelt, logisk og oversiktlig.
Flertallet har merket seg
at det ikke stilles miljøkrav til det biodrivstoffet som omsettes
utenfor omsetningskravet. Dagens avgrensning av veibruksavgiften på
biodrivstoff gir dermed et sterkt avgiftsinsentiv til å omsette
billig biodrivstoff med usikker klima- og miljøgevinst utenfor omsetningskravet,
slik som ikke-bærekraftig biodrivstoff eller biodrivstoff med høy
avskogingsrisiko. Flertallet viser
til at Stortinget gjennom flere anmodningsvedtak har bedt regjeringen
iverksette virkemidler som begrenser omsetningen av slikt biodrivstoff. Flertallet mener
at innføring av veibruksavgift på alt flytende biodrivstoff vil
begrense omsetningen av ikke-bærekraftig biodrivstoff og biodrivstoff
med høy avskogingsrisiko.
Flertallet mener derfor det
er riktig å utvide grunnlaget for veibruksavgiften til å omfatte
alt flytende biodrivstoff. Flertallet understreker at
virkemidlene i biodrivstoffpolitikken skal være omsetningskravet
for biodrivstoff, som setter en nedre grense for omsetningen av
biodrivstoff, og CO2-avgiften
på mineralske produkter, som gir insentiv til å omsette biodrivstoff
ut over omsetningskravet.
Flertallet er kjent med at
omsetningen av biodrivstoff i perioden januar til september 2019
reelt utgjorde knapt 18 volumprosent av samlet drivstoffomsetning
til veitrafikk, hvorav knapt 7,5 volumprosent var avansert biodrivstoff.
Omsetningen av biodrivstoff ser derfor ut til å bli høyere i 2019
enn det som følger av omsetningskravet for 2020. Å utvide grunnlaget
for veibruksavgiften til å omfatte alt flytende biodrivstoff kan dermed
føre til at omsetningen av biodrivstoff vil bli lavere i 2020 enn
i 2019. Dette vil isolert sett bidra til økte utslipp av CO2 fra veitrafikk, slik det
måles i det norske utslippsregnskapet. Flertallet mener dette vil
være uheldig.
Flertallet viser til at omsetningskravet
for biodrivstoff setter en nedre grense for omsetningen av biodrivstoff.
Flertallet mener derfor at omsetningskravet bør økes, slik at andelen
biodrivstoff i 2020 ikke anslås å bli lavere enn andelen biodrivstoff
i 2019.
Flertallet er innforstått
at med at det vil ta noe tid å endre omsetningskravet, og foreslår
derfor at veibruksavgiften utvides til å omfatte alt flytende biodrivstoff
med virkning fra 1. juli 2020. Flertallet ber derfor regjeringen
øke omsetningskravet fra samme tidspunkt.
Flertallet legger til grunn
at forslaget ikke vil ha noen provenyvirkning sammenliknet med regjeringens forslag,
og at forslaget heller ikke vil ha noen virkning på pumpeprisene
sammenliknet med regjeringens forslag.
Flertallet slutter seg til
regjeringens forslag med følgende endringer:
«Stortingets
særavgiftsvedtak for budsjettåret 2020 om veibruksavgift på drivstoff
skal lyde:
Veibruksavgift
på drivstoff (kap. 5538 post 70, 71 og 72)
I
§ 1 Fra 1. januar
2020 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter
betales veibruksavgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk
produksjon av følgende drivstoff:
-
a) bensin per liter
-
1. svovelfri bensin
(under 10 ppm svovel): kr 4,91,
-
2. lavsvovlet bensin
(under 50 ppm svovel): kr 4,95,
-
3. annen bensin:
kr 4,95.
-
b) mineralolje
til fremdrift av motorvogn (autodiesel) per liter
-
1. svovelfri mineralolje
(under 10 ppm svovel): kr 3,62,
-
2. lavsvovlet mineralolje
(under 50 ppm svovel): kr 3,68,
-
3. annen mineralolje:
kr 3,68,
-
c) naturgass per
Sm3: kr 1,02,
-
d) LPG per kg:
kr 3,48,
Andel bioetanol
innblandet i bensin, andel biodiesel innblandet i mineralolje, og
andel biogass innblandet i naturgass og LPG, inngår ikke i avgiftsgrunnlaget ved
beregningen av avgiften etter første ledd.
For bioetanol og
biodiesel som omfattes av omsetningskravet i produktforskriften
§ 3-3, svares avgift etter satsene som gjelder for henholdsvis bensin
og mineralolje til fremdrift av motorvogn etter første ledd.
Avgiften kommer
i tillegg til avgift som skal betales etter Stortingets vedtak om
CO2-avgift og svovelavgift
på mineralske produkter.
Departementet kan
gi forskrift om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget
for avgiften.
§ 2
Olje som er merket i samsvar med forskrift fastsatt av departementet,
skal ikke ilegges avgift etter § 1 første ledd bokstav b.
Departementet kan
bestemme at
-
a) fritak for avgiftsplikten
kan skje på annen måte enn ved bruk av merket olje,
-
b) avgift skal
betales ved bruk av merket olje.
§ 3
På vilkår fastsatt av departementet kan det benyttes merket olje
§ 4
Det gis fritak for avgift på drivstoff som
-
a) utføres til
utlandet,
-
b) legges inn på
tollager når varene er bestemt til utførsel,
-
c) innføres
-
1. som reisegods
etter tolloven § 5-1,
-
2. til bruk i transportmidler
i ervervsmessig virksomhet etter tolloven § 5-2,
-
d) etter tolloven
§ 5-3 leveres til eller innføres av
-
1. diplomater,
-
2. NATO og styrker
fra land som deltar i Partnerskap for fred,
-
3. Den nordiske
investeringsbank,
-
e) kommer i retur
til registrert virksomhets lager.
Departementet kan
gi forskrift om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 5
Det gis fritak eller ytes tilskudd for avgift på bensin som
-
a) brukes i fly,
unntatt Forsvarets fly,
-
b) brukes til teknisk
og medisinsk formål,
-
c) brukes i anlegg
eller innretninger som har tilknytning til utnyttelse av naturforekomster
i havområder utenfor norsk territorialgrense, til transport mellom
land og slike anlegg eller innretninger og for spesialskip som har
oppdrag i slik virksomhet,
-
d) brukes i båter
og snøscootere i veiløse strøk,
-
e) brukes i motorsager
og andre arbeidsredskaper med to-taktsmotor dersom bensinen har
særlige helse- og miljømessige egenskaper,
-
f) er gjenvunnet
i VRU-anlegg (Vapour Recovery Unit).
Departementet kan
gi forskrift om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 6
Det gis fritak for avgift på naturgass og LPG
Departementet kan
gi forskrift om gjennomføring, avgrensning av og vilkår for fritak.
§ 7
Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet
av departementet.
§ 8
Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår
enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket
ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får
en utilsiktet virkning.
II
Fra 1. juli 2020
gjøres følgende endringer:
§ 1 skal lyde:
§ 1 Fra 1. juli
2020 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter
betales veibruksavgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk
produksjon av følgende drivstoff:
-
a) bensin per liter
-
1. svovelfri bensin
(under 10 ppm svovel): kr 4,91,
-
2. lavsvovlet bensin
(under 50 ppm svovel): kr 4,95,
-
3. annen bensin:
kr 4,95.
-
b) mineralolje
til fremdrift av motorvogn (autodiesel) per liter
-
1. svovelfri mineralolje
(under 10 ppm svovel): kr 3,62,
-
2. lavsvovlet mineralolje
(under 50 ppm svovel): kr 3,68,
-
3. annen mineralolje:
kr 3,68,
-
c) naturgass per
Sm3: kr 1,02,
-
d) LPG per kg:
kr 3,48,
-
e) bioetanol per
liter: kr 2,37,
-
f) biodiesel per
liter: kr 3,62.
Andel biogass innblandet
i naturgass og LPG, inngår ikke i avgiftsgrunnlaget ved beregningen
av avgiften etter første ledd bokstav c og d.
Avgiften kommer
i tillegg til avgift som skal betales etter Stortingets vedtak om
CO2-avgift og svovelavgift
på mineralske produkter.
Departementet kan
gi forskrift om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget
for avgiften.
§ 2
første ledd skal lyde:
Olje som er merket
i samsvar med forskrift fastsatt av departementet, skal ikke ilegges
avgift etter § 1 første ledd bokstav b og f.
§ 6
første ledd skal lyde:
Det gis fritak
for avgift på naturgass, LPG og bioetanol
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at økt bruk av biodrivstoff
er den enkleste og rimeligste løsningen for å redusere klimagassutslipp
i næringstransporten. Dette gjelder særlig for lang- og tungtransport
på vei og nærtransport for skip. For fly er biodrivstoff trolig
den eneste mulige klimaløsningen i perioden fram til 2030. Regjeringen stikker
kjepper i hjulene for mer bruk av biodrivstoff, ved å ilegge veibruksavgift
for all type biodrivstoff. Disse medlemmer vil at avgiftssystemet
skal motivere til mer bruk av biodrivstoff, slik at innblandingen
øker mot 2030, og foreslår derfor at biodrivstoff ut over omsetningskravet
ikke skal avgiftsbelegges. Det skal ikke gis avgiftsfritak for biodrivstoff
med høy avskogingsrisiko, enten det er innenfor eller utenfor omsetningskravet. Disse medlemmer viser
til Arbeiderpartiets alternative budsjett, hvor CO2-avgiften økes med ytterligere
2 pst. ut over regjeringens forslag. Veibruksavgiften reduseres
tilsvarende for å kompensere for denne økningen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett,
der det foreslås å videreføre avgiftsfritaket for biodrivstoff ut
over omsetningskravet. Disse medlemmer viser til
at avgiftsøkningen vil gjøre det dyrere å velge klimavennlig og
i realiteten fjerne et av de mest kostnadseffektive tiltakene for
utslippsreduksjon fra veitrafikken. Beregninger viser at denne avgiftsøkningen
sannsynligvis vil medføre 700 000 tonn CO2 i økte klimagassutslipp
fra transportsektoren.
Disse medlemmer viser for
øvrig til at utfasing av palmeolje bør skje raskt, men at det også
må skje på en ansvarlig måte som ivaretar hensyn som klima, bærekraft,
forsyningssikkerhet, forutsigbarhet og sosial fordeling. Disse medlemmer påpeker
at biodrivstoffdebatten tidligere er blitt gjenstand for påstander
om symbolpolitikk, og at det er viktig at man påser at den videre
utviklingen på feltet reflekterer en resultatorientert og faktabasert
tilnærming. Disse
medlemmer fremholder at innfasing av kortreist avansert norsk
biodrivstoff bør være et overordnet hensyn i dette.
Disse medlemmer viser til
regjeringspartienes merknad, der de kommer med en innrømmelse om
at den opprinnelige avgiftsøkningen som var lagt opp til fra regjeringen,
var uklok og ville medføre økte utslipp. Den endringen regjeringspartiene
nå foreslår, endrer ikke det faktum at det blir dyrere å på frivillig
basis gå lenger i bruk av biodrivstoff enn det omsetningskravet påkrever.
Videre understreker disse
medlemmer at de foreslåtte endringene fra regjeringen, og
nå fra regjeringspartiene i Stortinget, skaper alvorlig uforutsigbarhet
og usikkerhet for rammevilkårene ved bruk av biodrivstoff.
Disse medlemmer viser til
Senterpartiets alternative statsbudsjett, der vegbruksavgiften på
diesel foreslås redusert med 35 øre og vegbruksavgiften på bensin foreslås
redusert med 15 øre. Disse
medlemmer påpeker at dette er tiltak som kommer folk flest
til gode og har en god sosial profil. Disse medlemmer er uenig i
regjeringens politikk med å pålegge vanlige folk avgifter for å
finansiere skattelettelser som kommer de aller rikeste mest til
gode.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å øke veibruksavgiften
på diesel med 75 øre og bensin med 50 øre.
Dette medlem viser videre
til egne merknader og forslag i Innst. 2 S (2019–2020) om veibruksavgiften på
biodrivstoff, samt forslag i Sosialistisk Venstrepartis alternative
statsbudsjett om å sette av 300 mill. kroner til en søknadsbasert
refusjonsordning hvor bedrifter som rammes av avgiftsendringen,
kan få refundert merutgiftene.
Dette medlem viser til at
fritidsbåter i dag kan bruke diesel som ikke er ilagt veibruksavgift,
samtidig som båter med bensinmotor må kjøpe drivstoff ilagt veibruksavgift.
Forbruket av diesel i fritidsbåter står for et betydelig klimautslipp,
og muligheten til å kjøre på avgiftsfri diesel bør derfor avskaffes
for fritidsbåter.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne foreslår å reversere regjeringens
forslag om å innføre veibruksavgift på biodiesel ut over omsetningskravet.
Det må være en forutsetning for omsetningskrav på 20 pst. at det
kan gjennomføres uten bruk av palmeolje. Å reversere innføringen
av avgift ut over omsetningskravet har ifølge Finansdepartementet
ingen provenyeffekt.
Dette medlem jobber for at
vi innen 2020 skal ha faset ut nybilsalg av fossile personbiler,
og fossile varebiler og busser innen 2025. Regjeringen har tidligere satt
som mål å fase ut nybilsalget av fossile personbiler innen 2025.
Regjeringen viser nå til at de vil vurdere sitt eget mål og vil
se på mulighetene for å nå det i lys av utviklingen av nullutslippsteknologi
og kostnadene forbundet med å ta den i bruk. Dette medlem er sterkt kritisk
til en slik vent-og-se-holdning. Vi har internasjonale forpliktelser
om utslippskutt – og egne mål om å omstille oss til et lavutslippssamfunn.
Da må vi sette klare mål og iverksette virkemidler for å nå disse
– ikke gjøre som regjeringen – sette mål og ikke implementere tiltak
tilstrekkelig til å nå disse målene. Dette medlem foreslår å styrke
virkemiddelpakken for å få til en raskere utfasing av fossile biler
på veiene.
Dette medlem foreslår å
-
innføre en klimabelønningsordning,
hvor økte avgifter på bensin og diesel betales ut igjen, direkte til
privatpersoner og til et fond for næringstransport for å hjelpe
med å skifte ut fossil nyttetransport.
-
redusere ladbare
hybriders skattefordeler, elbilene har nå betydelig lengre rekkevidde.
-
fjerne engangsavgiften
for elbiler og gjeninnføre reglene for beskatning av elfirmabiler.
-
en dobling av NOX-satsen i engangsavgiften
for å redusere lokal forurensing.
-
reversere skattelettelser
for snøscootere, motorsykler, båtmotorer og campingtilhengere.