Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Nils Aage Jegstad,
lederen Helge Orten og Elizabeth Åsjord Sire, fra Fremskrittspartiet,
Tor André Johnsen, Dagfinn Henrik Olsen og Morten Stordalen, fra
Senterpartiet, Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk
Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser
til representantforslag fra stortingsrepresentantene Freddy André
Øvstegård, Kari Elisabeth Kaski og Arne Nævra om å åpne for person-
og godstransport på Østfoldbanens østre linje til Sarpsborg.
Komiteen viser til at Østfoldbanens
østre linje er 78,9 kilometer lang og går fra Ski i Akershus til
Sarpsborg i Østfold. Banen går gjennom Indre Østfold via Askim,
Mysen og Rakkestad, og har i Sarpsborg forbindelsesspor direkte
videre mot Halden. Østre linje ble åpnet i 1882 og fikk elektrisk
drift i 1958. Banen er fra 31. august 2015 i drift som landets første
med nytt signalsystem, ERTMS.
Komiteen merker seg at en modernisering
av Østfoldbanens østre linje er i gang for å gjøre den i stand til
å ta imot en økende trafikkmengde. Banenes sporstandard har gjennom
de senere årene blitt gradvis forbedret gjennom systematisk vedlikehold.
Kontaktledningsanlegget er gammelt, men er fornyet på flere av banens
stasjoner.
Komiteen viser til at østre
linje i dag har stor persontrafikk på strekningen Ski–Mysen. Noen
avganger går til/fra Rakkestad i rushtiden. For øvrig kan banen
tjene som avlastningsbane for godstrafikken på vestre linje ved
planlagte arbeider på denne og ved større driftsavvik.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, merker
seg at en del av østre linje (Rakkestad–Sarpsborg) ikke har ordinær
trafikk og ingen persontog fordi det ikke er markedsgrunnlag for
å holde trafikken i gang. Flertallet påpeker for øvrig
at det teknisk sett ikke er noe i veien for å kjøre tog på strekningen
Rakkestad–Sarpsborg. De vognene som tidligere har frekventert strekningen,
er satt inn andre steder der det er større trafikkgrunnlag.
Komiteen har
en ambisjon om å redusere klimagassutslippene i takt med Norges
klimamål. Elektrisk jernbane er et meget godt verktøy for å bidra
til lavere klimagassutslipp. Jernbanedirektoratet har det overordnede
ansvaret for å utvikle jernbanen som en del av det samlede transportsystemet
i dag og framover. Direktoratet skal definere og kjøpe tjenester
innen infrastruktur, persontrafikk og togmateriell på kort og lang sikt.
Det er behovene til de reisende og næringslivet som må legges til
grunn i utformingen av det framtidige person- og godstogtilbudet.
Jernbanedirektoratet har ansvaret for eventuell gjenåpning av nedlagte
togstrekninger som ikke er i bruk pr. dags dato, særlig hvis det
viser seg at trafikkgrunnlaget og godsmengden er tilstrekkelig til
en forsvarlig drift. I tillegg opplyser Jernbanedirektoratet at
det ikke er noe teknisk i veien for å kjøre tog på den nedlagte
strekningen Rakkestad–Sarpsborg.
Komiteen mener at det trengs
flere tiltak for å flytte mer gods fra vei til bane. Komiteen viser
til at bl.a. Borregaard i Sarpsborg og Norske Skog Saugbrugsforeningen
i Halden peker på Østfoldbanens østre linje som viktig for å redusere
transportkostnadene, og som et viktig supplement til Østfoldbanens
vestre linje.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet. Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at det er svært kostbart å bygge nye jernbanelinjer. Disse medlemmer mener
det er helt nødvendig, men at det også er viktig å utnytte de linjene
som allerede eksisterer. Østfoldbanens østre linje er et slikt eksempel.
Der ligger det allerede en godt vedlikeholdt jernbanelinje nesten
klar til bruk.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at de nødvendige tiltakene
som må gjennomføres for å åpne for trafikk, vil være utvidelse av kapasiteten
på Sarpsborg stasjon og ett til to flere togsett.
Dette medlem understreker at
det er svært viktig å gjenåpne denne linjen fordi det i dag er svært
få muligheter for å reise kollektivt mellom indre og ytre Østfold.
Behovet har økt den siste tiden, blant annet med det nye sykehuset
på Kalnes i Sarpsborg med tusenvis av ansatte og pasienter fra hele
fylket.
I tillegg mener dette medlem at
godstransporten er avgjørende for næringslivet i Østfold, blant
annet for treforedlingsindustrien, som har hele 20 prosent av sine
kostnader knyttet til transport. Denne industrien ønsker å ta i
bruk mer transport på skinner, men med dagens tilbud er ikke det
mulig. Norske Skog Saugbrugsforeningen i Halden har sammen med andre
aktører i fylket og eksperter vist at en åpning for godstransport på
østre linje hele veien til Sarpsborg vil være samfunnsøkonomisk
lønnsomt.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for at hele Østfoldbanens østre
linje skal kunne trafikkeres av persontog og godstog, og at Stortinget
orienteres om dette.»