Komiteens merknader
Komiteen viser til at demokratisk
kontroll er svært viktig for å sikre den brede legitimiteten Norges Bank
har, og støtter regjeringen i at representantskapet videreføres
med 15 medlemmer. Komiteen mener det
er positivt at det legges opp til at representantskapets leder kan
gi sine synspunkter på kompetansekrav for ny sentralbanksjef før
stillingen lyses ut. Det er også viktig at representantskapet får
tilgang til all relevant informasjon.
Regjeringen foreslår
i proposisjonen at utøvelsen av pengepolitikken ikke lenger skal
tilligge hovedstyret, men en egen fagkomité for pengepolitikk og
finansiell stabilitet. Komiteen viser
til at med regjeringens forslag vil fagkomiteen bestå av et flertall
av interne medlemmer fra banken og et eksternt mindretall. Komiteen peker
på at det er lang tradisjon for ekstern kompetanse og deltakelse
i Norges Bank, blant annet i hovedstyret, og ser det som positivt
at eksterne medlemmer også deltar og bidrar med sin kompetanse i
gjennomføringen av pengepolitikken. Komiteen støtter regjeringens
forslag til sammensetning.
Komiteen viser til at regjeringen
foreslår at representantskapet skal opprettholdes slik Stortinget
enstemmig har gått inn for ved behandlingen av Meld. St. 7 (2018–2019),
jf. Innst. 165 S (2018–2019). Komiteen mener forslaget på
dette punktet ivaretar grunnleggende prinsipper om folkevalgt kontroll
av den virksomhet Norges Bank driver på landets og folkets vegne.
Det er viktig at tilsynet holder et høyt nivå og er kritisk, granskende
og relevant.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre, Kristelig Folkeparti
og Rødt, slutter seg til regjeringens lovforslag om Norges
Banks organisasjon.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Miljøpartiet De Grønne slutter seg til regjeringens lovforslag
om Norges Banks organisasjon med unntak av forslag til sentralbankloven
§ 2-13 første ledd.
Disse medlemmer viser til
at det foreslås at daglig leder av Norges Banks forvaltning av Statens
pensjonsfond utland ansettes på åremål for fem år med mulighet for
nok et åremål på samme måte som sentralbanksjefen og visesentralbanksjefene.
Disse medlemmer mener det
er grunnleggende forskjeller på stillingene som sentralbanksjef
og visesentralbanksjefer og daglig leder av Norges Bank Investment
Management (NBIM). Leder av NBIM skal oppfylle krav og måles på
oppnådde resultater for forvaltningen med utgangspunkt i de rammer
som er lagt for forvaltningen av fondet. Det må da tilligge sentralbankens styre
løpende å vurdere om daglig leder oppfyller kravene som er stilt.
Disse medlemmer viser til
at sentralbanksjefen skal ha et særlig vern mot oppsigelse med utgangspunkt i
sentralbankens uavhengige stilling. En slik begrunnelse foreligger
ikke for stillingen som daglig leder for forvaltningen av Statens
pensjonsfond utland. Det er heller ikke ønskelig at sentralbankens
styre er bundet av to åremålsperioder for daglig leder av NBIM hvis
vedkommende leverer gode resultater.
Disse medlemmer viser til
at begrunnelsen for forslaget om åremål er at stillingen er krevende
og «den belastning dette utgjør, samt behovet for rotasjon og nytenkning
i stillingen». Disse
medlemmer mener at behovet for nytenking vil styret ha mulighet
til å ivareta på ulike måter, herunder å initiere et lederskifte også
uten åremålstilsettelse.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn gå imot forslaget til § 2-13 første ledd, og fremmer følgende forslag:
«Lov om Norges
Bank og pengevesenet mv. (sentralbankloven) § 2-13 første ledd skal
lyde:
Hovedstyret skal
ansette en daglig leder av Norges Banks forvaltning av Statens pensjonsfond
utland.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne viser til at når Norges Banks hovedstyre med en ny
organisering får som sin sentrale oppgave å forvalte SPU, må styrets
kompetanse i betydelig større grad rettes inn mot denne oppgaven.
Det innebærer spesialisert kompetanse innenfor kapitalforvaltning
i internasjonale markeder og måling, styring og kontroll av risiko,
samt innsikt i ansvarlig forvaltningspraksis. Slik kompetanse må
også vektlegges når kravene til sentralbanksjefens kompetanse formuleres.
Disse medlemmer ser at i tillegg
må styret ha en generell samfunnsforståelse, herunder forståelse
for ansvars- og rolledelingen mellom styret og politiske myndigheter,
samt god forståelse for fondets rolle i det samlede økonomiske rammeverket.
Disse medlemmer vil understreke
at Finansdepartementet, gjennom instruksen til Norges Banks styre,
må sørge for at styrets oppgave også omfatter utvikling av SPUs
organisasjon og forvaltningspraksis, og at styret regelmessig informerer
departementet om sine vurderinger av samlet risiko sett i forhold
til unormalt store endringer i risikobildet i finansmarkedene og
internasjonal økonomi.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne påpeker at Grunnloven § 75 bokstav c tydelig understreker
Stortingets betydning og dets viktige rolle overfor Norges Bank.
Representantskapets virksomhet må ses i lys av dette.
Representantskapet
– i kraft av å være Stortingets kontroll- og tilsynsorgan i sentralbanken
– skal føre et direkte tilsyn med alle deler av virksomheten. Disse medlemmer vil
understreke at oppgavene er krevende og forutsetter at det ikke
er tvil om uavhengigheten overfor styret og administrasjonen i Norges
Bank.
Disse medlemmer er opptatt
av at regjeringen og Stortinget samstemmig har gått inn for at representantskapet
skal opprettholdes. Det er essensielt at representantskapet sikres
gode arbeidsvilkår for å kunne utføre sitt samfunnsoppdrag. Herunder
ligger tilgang til informasjon og at representantskapets selvstendighet og
uavhengighet sikres. Disse
medlemmer påpeker at dagens organisering, der representantskapets
sekretariat (tilsynssekretariatet) holder til i Norges Banks lokaler,
ikke fremstår som en holdbar løsning på lengre sikt med tanke på
behovet for uavhengighet. Disse medlemmer mener at det
ut fra en slik vurdering vil være en styrke om tilsynssekretariatet
får lokaler utenfor Norges Bank. Disse medlemmer påpeker videre at
det i dag er Finansdepartementet som etter konsultasjon med Norges
Bank foreslår hva representantskapet bør arbeide med og undersøke.
En slik løsning synes ikke å bygge opp under representantskapets
selvstendighet. Disse
medlemmer understreker for øvrig at det er viktig at det foregår
samarbeid og møter mellom representantskapet og finanskomiteen.