Kapittel 1 Alminnelige bestemmelser
§ 1-1 Landets sentralbank
(1) Norges Bank
er landets sentralbank.
(2) Norges Bank
er et eget rettssubjekt med partsevne og eies av staten.
§ 1-2 Formålet for sentralbankvirksomheten
(1) Formålet for
sentralbankvirksomheten er å opprettholde en stabil pengeverdi og
fremme stabilitet i det finansielle systemet og et effektivt og
sikkert betalingssystem.
(2) Sentralbanken
skal bidra til høy og stabil produksjon og sysselsetting.
§ 1-3 Sentralbankvirksomheten
(1) Norges Bank
skal være den utøvende og rådgivende myndigheten i pengepolitikken.
(2) Norges Bank
skal ha utøvende og rådgivende myndighet i arbeidet for finansiell
stabilitet.
(3) Norges Bank
skal utstede pengesedler og mynter, legge til rette for det sentrale
oppgjørssystemet og overvåke betalingssystemet.
(4) Norges Bank
kan ta imot innskudd fra og yte kreditt til banker og andre foretak
i finansiell sektor. Banken kan handle i finansmarkedene og utføre
alle former for finansielle tjenester.
(5) Norges Bank
eier landets offisielle valutareserver, og skal sørge for en effektiv
og forsvarlig forvaltning av reservene.
(6) Norges Bank
kan ellers sette i verk tiltak som er vanlige eller naturlige for
en sentralbank.
§ 1-4 Sentralbankens uavhengighet
(1) Kongen i statsråd
kan treffe vedtak om målene for sentralbankvirksomheten, jf. § 1-2
og § 1-3. Banken skal gis anledning til å uttale seg før vedtak
treffes. Slike vedtak skal meddeles Stortinget.
(2) Norges Bank
kan ikke instrueres i sin virksomhet etter loven, jf. § 1-3, unntatt
i ekstraordinære situasjoner. Vedtak om å instruere banken må treffes
av Kongen i statsråd. Banken skal gis anledning til å uttale seg
før vedtak treffes. Slike vedtak skal meddeles Stortinget så snart
som mulig.
§ 1-5 Norges Banks rådgiving
(1) Norges Bank
skal uttale seg om spørsmål den blir forelagt av departementet.
(2) Norges Bank
skal gi departementet råd når det er behov for tiltak av andre enn
banken for å oppfylle formålet for sentralbankvirksomheten.
§ 1-6 Plikt til å informere departementet
Norges Bank skal
informere departementet om saker av viktighet.
§ 1-7 Informasjon til offentligheten
(1) Norges Bank
skal informere offentligheten om grunnlaget for sine beslutninger
og om virksomheten som er omfattet av formålet etter § 1-2.
(2) Norges Bank
skal sørge for at veiledende valutakurser mot norske kroner er tilgjengelige
for offentligheten.
§ 1-8 Rapportering til Stortinget
(1) Departementet
skal minst årlig gi melding til Stortinget om virksomheten i Norges
Bank. Representantskapet rapporterer til Stortinget om tilsynet
med banken etter § 4-1 fjerde ledd.
(2) Riksrevisjonen
fører kontroll med statsrådens myndighetsutøvelse etter lov 7. mai
2004 nr. 21 om Riksrevisjonen og instruks fastsatt av Stortinget.
§ 1-9 Pengeenheten
Den norske pengeenhet
er en krone. Kronen deles i hundre øre.
§ 1-10 Andre oppgaver
Kongen i statsråd
kan legge nærmere angitte oppgaver som er i samsvar med formålet
for sentralbankvirksomheten etter § 1-2 første ledd, til Norges Bank.
Banken skal gis anledning til å uttale seg før vedtak treffes. Slike
vedtak skal meddeles Stortinget.
§ 1-11 Forvaltning av Statens pensjonsfond
utland
Norges Bank forvalter
Statens pensjonsfond utland, jf. lov 21. desember 2005 nr. 123 om
Statens pensjonsfond §§ 2 annet ledd og 7.
§ 1-12 Lovens virkeområde
(1) Loven gjelder
Norges Banks virksomhet i og utenfor Norge.
(2) Bestemmelsene
i §§ 3-5 og 3-6 gjelder på Svalbard, jf. lov 17. juli 1925 nr. 11
om Svalbard § 3.
(3) Kongen avgjør
ellers i hvilken utstrekning loven skal gjøres gjeldende for Norges
økonomiske sone og for Svalbard, Jan Mayen og bilandene.
Kapittel 2 Norges Banks organisasjon
I. Innledende bestemmelser
§ 2-1 Norges Banks organer
Norges Bank skal
ha et hovedstyre, en komité for pengepolitikk og finansiell stabilitet
og et representantskap.
§ 2-2 Sentralbanksjef og visesentralbanksjefer
(1) Norges Bank
skal ha en sentralbanksjef og to visesentralbanksjefer.
(2) Sentralbanksjefen
er leder av hovedstyret, leder av komiteen for pengepolitikk og
finansiell stabilitet og daglig leder av Norges Bank.
II. Hovedstyret
§ 2-3 Sammensetning av hovedstyret
(1) Hovedstyret
skal bestå av sentralbanksjefen, de to visesentralbanksjefene og
seks eksterne styremedlemmer. De eksterne styremedlemmene oppnevnes
av Kongen i statsråd for fire år av gangen. Disse kan gjenoppnevnes
for en samlet periode på tolv år. Dersom et eksternt medlem trer
ut av hovedstyret i oppnevningsperioden, kan et nytt medlem oppnevnes
for den gjenværende delen av perioden.
(2) To styremedlemmer
velges i tillegg av og blant de ansatte til å delta i behandlingen
av administrative saker. Valgmåten for disse representantene skal
avtales mellom hovedstyret og de ansatte. Ved mangel på avtale fastsetter
representantskapet valgmåten.
(3) Sentralbanksjefen
er leder av hovedstyret. Kongen i statsråd utpeker første og andre
nestleder av styret blant visesentralbanksjefene.
(4) Følgende personer
kan ikke være medlemmer av hovedstyret:
-
a) medlemmer av
komiteen for pengepolitikk og finansiell stabilitet, unntatt sentralbanksjefen
og visesentralbanksjefene
-
b) medarbeidere
i Norges Bank, unntatt ansatterepresentantene
-
c) regjeringsmedlemmer
-
d) politiske medarbeidere
i departementene
-
e) medarbeidere
i departementene
-
f) medarbeidere
ved Statsministerens kontor og i Finansdepartementet
-
g) stortingsrepresentanter
-
h) politiske medarbeidere
på Stortinget
-
i) komitésekretærer
på Stortinget
-
j) nærstående av
personer nevnt i a, b, c, d, f, g, h og i. Som nærstående regnes
slektninger i rett opp- og nedstigende linje, ektefeller, registrerte
partnere og personer som vedkommende bor sammen med i ekteskapslignende
forhold. Barn, stebarn og foreldre av personer nevnt i forrige punktum
regnes også som nærstående.
(5) Departementet
kan gi bestemmelser om medlemmenes forhold til andre foretak.
(6) Departementet
fastsetter de eksterne styremedlemmenes godtgjørelse.
§ 2-4 Hovedstyrets oppgaver
(1) Styringen og
driften av Norges Bank hører under hovedstyret, med unntak av saker
som i eller i medhold av loven er lagt til komiteen for pengepolitikk
og finansiell stabilitet. Hovedstyret har ansvaret for Norges Banks
forvaltning av Statens pensjonsfond utland. Hovedstyret skal sørge
for en forsvarlig og effektiv organisering av banken.
(2) Hovedstyret
skal fastsette planer og retningslinjer for Norges Banks virksomhet.
Hovedstyret skal hvert år utarbeide forslag til budsjett for kommende
driftsår, jf. § 4-2.
(3) Hovedstyret
skal påse at Norges Banks virksomhet, regnskapsavleggelse og formuesforvaltning
blir betryggende styrt og kontrollert, og føre tilsyn med den daglige
ledelsen og virksomheten for øvrig. Hovedstyret skal ikke føre tilsyn
med komiteens utøvelse av skjønnsmyndighet.
(4) Hovedstyret
skal fastsette instrukser for den daglige ledelsen i sentralbankvirksomheten
og Norges Banks forvaltning av Statens pensjonsfond utland.
(5) Hovedstyret
skal ha et revisjonsutvalg. Medlemmene av revisjonsutvalget velges
av og blant hovedstyrets eksterne medlemmer. Departementet kan fastsette nærmere
bestemmelser om revisjonsutvalget.
(6) Hovedstyret
kan oppnevne saksforberedende utvalg blant hovedstyrets medlemmer.
Når et saksforberedende utvalg behandler administrative saker, skal de
ansatte være representert i utvalget, jf. § 2-3 annet ledd.
(7) Hovedstyret
kan bestemme at forretningsmessig virksomhet som faller inn under
loven og virksomhet som ledd i forvaltningen av Statens pensjonsfond
utland, skal utøves av selskap som Norges Bank helt eller delvis
eier. Hovedstyret representerer banken som eier i slike selskaper.
(8) Hovedstyret
har ansvar for Norges Banks beredskapsplaner. Komiteen for pengepolitikk
og finansiell stabilitet skal gis anledning til å uttale seg før
beredskapsplaner for finansielle kriser vedtas.
§ 2-5 Hovedstyrets saksbehandling
(1) Hovedstyret
skal behandle saker i møte. Sentralbanksjefen, som hovedstyrets
leder, kan likevel bestemme at en sak kan behandles skriftlig eller
på annen betryggende måte, med mindre et styremedlem krever møtebehandling.
Årsregnskap og årsberetning skal alltid behandles i møte. Hovedstyrets
leder skal sørge for behandling av aktuelle saker som hører under
hovedstyret. Et styremedlem eller daglig leder av Norges Banks forvaltning
av Statens pensjonsfond utland kan kreve at hovedstyret behandler
en sak.
(2) Hovedstyret
kan treffe beslutning når minst fem styremedlemmer deltar i styrebehandlingen.
En beslutning av hovedstyret krever at mer enn halvparten av styremedlemmene
som deltar i behandlingen av saken, har stemt for beslutningen.
(3) Hovedstyret
skal føre protokoll.
(4) Sentralbanksjefen
forbereder saker til hovedstyret. Daglig leder av Norges Banks forvaltning
av Statens pensjonsfond utland forbereder saker som gjelder forvaltningen
av Statens pensjonsfond utland, og har rett og plikt til å være
til stede ved hovedstyrets behandling av saker som gjelder forvaltningen
og til å uttale seg. Dette gjelder ikke hvis hovedstyret i særlige
tilfeller bestemmer noe annet eller daglig leder av Norges Banks
forvaltning av Statens pensjonsfond utland har gyldig forfall.
(5) Komiteen for
pengepolitikk og finansiell stabilitet skal gis anledning til å
uttale seg før hovedstyret behandler saker som berører komiteens
oppgaver og ansvar.
III. Komiteen for pengepolitikk
og finansiell stabilitet
§ 2-6 Sammensetning av komiteen for pengepolitikk
og finansiell stabilitet
(1) Komiteen for
pengepolitikk og finansiell stabilitet skal bestå av sentralbanksjefen,
de to visesentralbanksjefene og to eksterne medlemmer. De eksterne komitémedlemmene
oppnevnes av Kongen i statsråd for fire år av gangen. Disse kan
gjenoppnevnes for en samlet periode på åtte år. Dersom et eksternt
medlem trer ut av komiteen i oppnevningsperioden, kan et nytt medlem
oppnevnes for den gjenværende delen av perioden. Ved langvarig fravær
kan et nytt medlem oppnevnes midlertidig.
(2) Sentralbanksjefen
er leder av komiteen. Kongen i statsråd utpeker første og andre
nestleder av komiteen blant visesentralbanksjefene.
(3) Følgende personer
kan ikke være komitémedlemmer:
-
a) medlemmer av
hovedstyret, unntatt sentralbanksjefen og visesentralbanksjefene
-
b) medarbeidere
i Norges Bank
-
c) regjeringsmedlemmer
-
d) politiske medarbeidere
i departementene
-
e) medarbeidere
i departementene
-
f) medarbeidere
ved Statsministerens kontor og i Finansdepartementet
-
g) stortingsrepresentanter
-
h) politiske medarbeidere
på Stortinget
-
i) komitésekretærer
på Stortinget
-
j) nærstående av
personer nevnt i a, b, c, d, f, g, h og i. Som nærstående regnes
slektninger i rett opp- og nedstigende linje, ektefeller, registrerte
partnere og personer som vedkommende bor sammen med i ekteskapslignende
forhold. Barn, stebarn og foreldre av personer nevnt i forrige punktum
regnes også som nærstående.
(4) Departementet
kan gi bestemmelser om medlemmenes forhold til andre foretak.
(5) Departementet
fastsetter godtgjørelse for de to eksterne komitémedlemmene.
§ 2-7 Oppgaver for komiteen for pengepolitikk
og finansiell stabilitet
(1) Komiteen har
ansvaret for Norges Banks utøvende og rådgivende myndighet i pengepolitikken
og har ansvar for bruken av virkemidler for å nå målene i pengepolitikken.
(2) Komiteen skal
bidra i arbeidet med å fremme finansiell stabilitet gjennom rådgiving
og bruk av de virkemidler den har til rådighet.
(3) Komiteen kan
for å utføre oppgavene etter første og annet ledd i særlige tilfeller
fravike vedtak eller retningslinjer truffet av hovedstyret. Så vidt
mulig skal hovedstyret gis anledning til å uttale seg før slike
avgjørelser treffes.
(4) Komiteen skal
informere offentligheten om beslutninger komiteen treffer og grunnlaget
for beslutningene.
(5) Norges Bank
skal informere departementet om avgrensningen av komiteens ansvar
og oppgaver. Departementet kan gi utfyllende bestemmelser om slik
avgrensning.
§ 2-8 Saksbehandling i komiteen for pengepolitikk
og finansiell stabilitet
(1) Komiteen skal
behandle saker i møte. Sentralbanksjefen kan likevel i særlige tilfeller
bestemme at en sak kan behandles skriftlig eller på annen betryggende måte,
med mindre et medlem krever møtebehandling.
(2) Komiteen kan
treffe beslutning når minst tre komitémedlemmer deltar i komitébehandlingen.
En beslutning av komiteen krever at mer enn halvparten av komitémedlemmene
som deltar i behandlingen av saken, har stemt for beslutningen.
(3) Komiteen kan
gi sentralbanksjefen særskilt fullmakt til å avgjøre saker som hører
under komiteen. Sentralbanksjefen kan ellers avgjøre en sak når
det er nødvendig at vedtak treffes raskt, og det ikke er tid eller
anledning til å kalle inn komiteen. Sentralbanksjefen skal snarest
skriftlig underrette komiteen om avgjørelsen.
(4) Komiteen skal
føre protokoll.
(5) Sentralbanksjefen
forbereder saker til komiteen.
IV. Daglig ledelse og ansatte
§ 2-9 Ansettelse av sentralbanksjefen
og visesentralbanksjefene
Sentralbanksjefen
og visesentralbanksjefene ansettes av Kongen i statsråd på åremål
for en periode på seks år. Åremålet kan gjentas for ytterligere
én periode på inntil seks år.
§ 2-10 Lønn og pensjon
Departementet fastsetter
sentralbanksjefens og visesentralbanksjefenes lønn og pensjonsordning.
§ 2-11 Sentralbanksjefens oppgaver som
daglig leder
(1) Sentralbanksjefen
står for den daglige ledelsen av Norges Banks virksomhet og skal
følge retningslinjer og pålegg fra hovedstyret. Den daglige ledelsen
omfatter ikke saker som etter sentralbankens forhold er av uvanlig
art eller stor betydning. Den daglige ledelsen omfatter heller ikke
saker som bare hører under den daglige ledelsen av Norges Banks
forvaltning av Statens pensjonsfond utland. Hovedstyret fastsetter
den nærmere avgrensningen av ansvaret etter tredje punktum.
(2) Sentralbanksjefen
kan ellers avgjøre en sak etter fullmakt fra hovedstyret, eller
når det er nødvendig at vedtak treffes raskt, og det ikke er tid
eller anledning til å forelegge saken for hovedstyret. Sentralbanksjefen skal
snarest skriftlig underrette hovedstyret om avgjørelsen.
§ 2-12 Vilkår for avskjed mv.
Sentralbanksjefen,
visesentralbanksjefene og de eksterne medlemmene av komiteen for
pengepolitikk og finansiell stabilitet kan bare avskjediges eller
løses fra sine verv hvis vedkommende:
-
a) på grunn av sykdom
er varig uskikket til forsvarlig å utføre tjenesten
-
b) har vist grov
uforstand i tjenesten
-
c) grovt har krenket
sine tjenesteplikter
-
d) på tross av skriftlig
advarsel gjentatt har krenket sine tjenesteplikter
-
e) ved utilbørlig
adferd i eller utenfor tjenesten viser seg uverdig til sitt embete
eller bryter ned den aktelsen eller tilliten som er nødvendig for
stillingen eller vervet.
§ 2-13 Daglig ledelse av Norges Banks forvaltning
av Statens pensjonsfond utland
(1) Hovedstyret
skal ansette en daglig leder av Norges Banks forvaltning av Statens
pensjonsfond utland på åremål for en periode på fem år. Åremålet
kan gjentas for ytterligere én periode på inntil fem år.
(2) Daglig leder
står for den daglige ledelsen av Norges Banks forvaltning av Statens
pensjonsfond utland og skal følge retningslinjer og pålegg fra hovedstyret. Den
daglige ledelsen omfatter ikke saker som etter virksomhetens forhold
er av uvanlig art eller stor betydning.
(3) Daglig leder
kan ellers avgjøre en sak etter fullmakt fra hovedstyret, eller
når det er nødvendig at vedtak treffes raskt, og det ikke er tid
eller anledning til å forelegge saken for hovedstyret. Daglig leder
skal snarest skriftlig underrette hovedstyret om avgjørelsen.
§ 2-14 Representasjon utad mv.
(1) Hovedstyret
representerer Norges Bank utad og tegner dets firma.
(2) Hovedstyret
kan gi styremedlemmer og navngitte ansatte rett til å tegne Norges
Banks firma. Retten til å tegne bankens firma kan når som helst
tilbakekalles.
(3) Sentralbanksjefen
representerer Norges Bank utad i saker som faller innenfor hans
eller hennes myndighet etter § 2-11.
(4) Daglig leder
for Norges Banks forvaltning av Statens pensjonsfond utland representerer
Norges Bank utad i saker som faller innenfor hans eller hennes myndighet
etter § 2-13.
(5) Har noen som
representerer Norges Bank utad ved handling på vegne av Norges Bank
overskredet sin myndighet, er handlingen ikke bindende for Norges Bank
dersom medkontrahenten innså eller burde innse at myndigheten er
overskredet og det derfor ville stride mot redelighet å gjøre rett
etter handlingen gjeldende.
§ 2-15 Norges Banks ansatte mv.
(1) Hovedstyret
kan beslutte at Norges Bank skal delta i en arbeidsgiversammenslutning
som innenfor sitt område kan treffe avgjørelser som vil være bindende for
banken.
(2) Hovedstyret
kan gi bestemmelser om de ansattes forhold til andre finansforetak
og bedrifter.
(3) Hovedstyret
kan bestemme at den som skal utføre arbeid eller tjeneste for Norges
Bank, utføre arbeid for en tjenesteleverandør til banken eller for
øvrig ha adgang uten følge til bankens bygninger, må fremlegge uttømmende
politiattest etter politiregisterloven § 41 nr. 1, eller tilsvarende
utenlandsk politiattest, dersom sikkerhetshensyn tilsier det. Det
samme gjelder ved senere endringer i en ansatts stilling eller arbeidsoppgaver.
Departementet kan gi forskrift om gjennomføringen av bestemmelsene
i første og annet punktum, herunder om hvilke straffbare forhold
som skal anmerkes på politiattesten og om behandlingen av politiattester
som er fremlagt for banken.
(4) Hovedstyret
kan bestemme at det skal innhentes kredittopplysninger om den som
skal utføre arbeid eller tjeneste for Norges Bank, utføre arbeid
for en tjenesteleverandør til banken eller for øvrig ha adgang uten
følge til bankens bygninger, dersom sikkerhetshensyn tilsier det.
Departementet kan i forskrift fastsette at banken skal ha adgang
til å innhente opplysninger for å ivareta sikkerhetshensyn i forbindelse
med personkontroll.
V. Representantskapet
§ 2-16 Representantskapets oppnevning og
sammensetning
(1) Representantskapet
skal bestå av femten medlemmer som velges av Stortinget for fire
år. Dersom et medlem trer ut i løpet av valgperioden, kan Stortinget velge
nytt medlem for den gjenværende delen av valgperioden.
(2) Hvert annet
år skal vekselvis syv og åtte medlemmer tre ut av representantskapet.
Blant medlemmene velger Stortinget leder og nestleder for to år.
Gjenvalg av medlemmer kan skje for en samlet periode av åtte år.
(3) Personer som
nevnt i § 2-3 fjerde ledd og medlemmer av hovedstyret eller deres
nærstående kan ikke velges som medlemmer av representantskapet.
(4) Medlemmenes
godtgjørelse fastsettes av Stortinget.
(5) Representantskapet
skal ha et sekretariat. I saker som gjelder de ansatte i sekretariatet,
skal representantskapet representere Norges Bank som arbeidsgiver.
(6) Når særlige
hensyn gjør det ønskelig, kan representantskapet delegere til lederen
for representantskapet å treffe avgjørelse i saker som hører under
representantskapet. Representantskapet kan blant sine medlemmer
oppnevne utvalg til å forberede saker for representantskapsbehandling.
§ 2-17 Representantskapets oppgaver
Representantskapet
fører tilsyn i samsvar med § 4-1, vedtar budsjett etter § 4-2, godkjenner
regnskap etter § 4-3, utpeker revisor etter § 4-4 og fastsetter
eventuell valgmåte for ansatterepresentanter til hovedstyret etter § 2-3
annet ledd tredje punktum.
§ 2-18 Representantskapets saksbehandling
(1) Lederen for
representantskapet skal innkalle representantskapet til møte så
ofte det vurderes som ønskelig, eller når minst fem medlemmer eller
hovedstyret krever det. Til gyldig vedtak kreves at mer enn halvparten
av de stemmeberettigede stemmer for vedtaket. Det skal føres protokoll
over forhandlingene.
(2) Om ikke representantskapet
bestemmer noe annet for det enkelte tilfellet, kan hovedstyrets
medlemmer være til stede og uttale seg i møter i representantskapet.
De ansattes medlemmer i hovedstyret kan være til stede og uttale
seg i møter ved behandlingen av administrative saker. Sentralbanksjefen
og visesentralbanksjefene skal være til stede, med mindre representantskapet
bestemmer noe annet eller det foreligger gyldig forfall.
Kapittel 3 Norges Banks oppgaver
og virkemidler
§ 3-1 Kreditt til og innskudd fra banker
mv.
(1) Til fremme av
formålet for sentralbankvirksomheten kan Norges Bank
-
a) ta imot innskudd
fra og yte kreditt til banker og andre foretak i finansiell sektor
-
b) kjøpe, selge
og formidle valuta og finansielle instrumenter
-
c) utstede og omsette
egne finansielle instrumenter
(2) Vilkårene for
innskudd og kreditt fastsettes av Norges Bank.
(3) Til fremme av
formålet med sentralbankvirksomheten kan Norges Bank sette minstekrav
til innskudd fra foretak som har konto i banken.
(4) Når særlige
forhold tilsier det, kan Norges Bank gi kreditt på spesielle vilkår.
(5) Norges Bank
skal kreve betryggende sikkerhet for kreditt. Banken kan gi forskrift
om sikkerhetsstillelse.
(6) Kravet om særskilt
samtykke fra låntakeren etter finansavtaleloven § 45 gjelder ikke
ved overdragelse eller pantsettelse av lånefordringer til Norges
Bank ved yting av kreditt eller andre tiltak etter paragrafen her
eller ved bankens senere overdragelse av slike lånefordringer.
§ 3-2 De offisielle valutareservene
Norges Bank bestemmer
hvor store de offisielle valutareservene skal være, og hvordan de
skal plasseres. Reservene skal være tilgjengelige for å oppfylle
formålet med sentralbankvirksomheten og internasjonale forpliktelser.
§ 3-3 Betaling og oppgjør
(1) Norges Bank
skal legge til rette for et stabilt og effektivt system for betaling,
avregning og oppgjør mellom foretak med konto i banken.
(2) Norges Bank
skal overvåke betalingssystemet og annen finansiell infrastruktur
og bidra til beredskapsløsninger.
(3) Norges Bank
kan gi forskrifter til gjennomføring av første ledd.
§ 3-4 Utstedelse av kontante betalingsmidler
(1) Norges Bank
har enerett til å utstede norske pengesedler og mynter. Banken bestemmer
sedlenes og myntenes pålydende og utforming.
(2) Norges Bank
kan utkontraktere produksjonen av pengesedler og mynter.
§ 3-5 Tvungent betalingsmiddel
(1) Norges Banks
sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Ingen har
plikt til å ta imot mer enn 25 mynter av hver enhet i én betaling.
(2) Sterkt skadde
sedler og mynter er ikke tvungent betalingsmiddel. Norges Bank kan
gi forskrift om avgrensning av hva som er tvungne betalingsmidler
og om erstatning for bortkomne, brente eller skadde sedler og mynter,
herunder om gebyr.
§ 3-6 Tilbaketrekking av betalingsmidler
Norges Bank kan
ved forskrift bestemme at sedler av en bestemt utgave og pålydende
eller en bestemt myntsort skal opphøre å være tvungent betalingsmiddel
fra en bestemt dato. Forskriften må kunngjøres minst ett år før
opphørsdatoen. Banken kan innløse sedler og mynter som ikke lenger
er tvungent betalingsmiddel. Banken kan gi forskrifter om hvordan
innløsningen skal praktiseres, herunder om gebyr ved innløsning.
§ 3-7 Statens bank
Norges Bank skal
yte tjenester ved opptak av statslån og forvaltning av statsgjeld
og statens konsernkontoordning. For øvrig skal banken, i den utstrekning departementet
bestemmer det, utføre finansielle tjenester for staten og egne rettssubjekter
heleid av staten.
§ 3-8 Kreditt til staten
Norges Bank kan
ikke yte kreditt direkte til staten. Banken kan likevel yte kreditt
til staten med løpetid innenfor en kalenderdag.
§ 3-9 Beskyttelsestiltak
Departementet kan
i enkeltvedtak eller forskrift beslutte særskilte tiltak når kapitalbevegelser
til og fra utlandet kan føre til store problemer med betalingsbalansen
eller vesentlige forstyrrelser i det finansielle systemet. Norges
Bank skal ha anledning til å uttale seg før det treffes et slikt
vedtak.
§ 3-10 Internasjonale avtaler
(1) Norges Bank
skal forvalte landets rettigheter og forpliktelser som følge av
deltakelse i Det internasjonale valutafondet.
(2) Til fremme av
formålet for sentralbankvirksomheten kan Norges Bank inngå avtaler
om innskudds-, kreditt- og garantiordninger med utenlandske sentralbanker
og med internasjonale organisasjoner og institusjoner, forutsatt
at det foreligger betryggende sikkerhet. Departementet skal godkjenne
slike avtaler.
(3) Kongen i statsråd
kan i ekstraordinære tilfeller pålegge Norges Bank å delta i kredittavtaler
med andre stater og internasjonale organisasjoner.
§ 3-11 Norges Banks egenkapital og disponering
av overskudd
(1) Norges Bank
skal ha en egenkapital som er tilstrekkelig for å oppfylle bankens
formål.
(2) Kongen i statsråd
gir retningslinjer for avsetninger og disponering av Norges Banks
overskudd. Banken skal gis anledning til å uttale seg før retningslinjene
fastsettes. Retningslinjene skal meddeles Stortinget.
Kapittel 4 Tilsyn og kontroll
§ 4-1 Tilsyn mv.
(1) Representantskapet
skal føre tilsyn med Norges Banks drift og med at bestemmelsene
for virksomheten blir fulgt. Representantskapet skal føre tilsyn
med at hovedstyret har tilfredsstillende styring og kontroll med bankens
administrasjon og virksomhet, og med at det er etablert hensiktsmessige
rutiner for å sikre at bankens virksomhet utøves i henhold til lov,
avtaler, vedtak og rammeverk for øvrig. Tilsynet omfatter ikke hovedstyrets
eller komiteen for pengepolitikk og finansiell stabilitets utøvelse
av skjønnsmyndighet.
(2) Representantskapet
har rett til innsyn i alle Norges Banks anliggender og kan foreta
de undersøkelser som det finner nødvendig for sine oppgaver etter
loven.
(3) Representantskapet
fører tilsyn med selskaper som Norges Bank helt eller delvis eier.
Representantskapet har rett til å kreve de opplysningene fra selskapets daglige
leder, hovedstyret og den valgte revisor som er nødvendige for tilsynet.
I den utstrekning det er nødvendig, kan representantskapet selv
foreta undersøkelser i selskapet.
(4) Representantskapet
skal minst én gang årlig legge frem for Stortinget sin uttalelse
om tilsynet med Norges Bank. Gjenpart av uttalelsen sendes departementet. Uttalelsen
om tilsynet med banken skal minst inneholde
-
a) en redegjørelse
for hvordan tilsynet med banken har vært organisert
-
b) en redegjørelse
for gjennomførte tilsynsaktiviteter og representantskapets prioriteringer
i det videre tilsynsarbeidet
-
c) en redegjørelse
for tilsynet med bankens kapitalforvaltning
-
d) representantskapets
vurdering av hovedstyrets styring og kontroll med bankens administrasjon
og virksomhet
-
e) en redegjørelse
for representantskapets arbeid med vedtakelse av bankens budsjett
og fastsettelse av regnskap
-
f) eventuelle særlige
merknader som tilsynet måtte gi grunnlag for.
§ 4-2 Budsjett
Representantskapet
vedtar Norges Banks budsjett etter forslag fra hovedstyret. Det
vedtatte budsjettet meddeles departementet.
§ 4-3 Årsberetning, årsregnskap og protokoller
(1) Norges Bank
er regnskapspliktig etter regnskapsloven og bokføringspliktig etter
bokføringsloven. Departementet kan fastsette særskilte bestemmelser om
årsregnskap, årsberetning og bokføring for banken som utfyller eller
fraviker bestemmelsene i eller i medhold av regnskapsloven og bokføringsloven.
(2) Hovedstyret
skal hvert år utarbeide årsberetning og årsregnskap. Årsregnskapet
skal godkjennes av representantskapet og sammen med års- og revisjonsberetning
sendes departementet og meddeles Stortinget.
(3) Hovedstyrets
og komiteens protokoller skal sendes til representantskapet og departementet.
§ 4-4 Revisjon
(1) Norges Banks
årsregnskap skal revideres av revisor som er godkjent etter bestemmelsene
i revisorloven. Representantskapet velger revisor og fastsetter
revisors godtgjørelse.
(2) Departementet
kan fastsette særskilte bestemmelser om revisjon av Norges Bank
som utfyller eller fraviker bestemmelsene i revisorloven.
§ 4-5 Internrevisjon
(1) Norges Bank
skal ha en internrevisjon som rapporterer til hovedstyret.
(2) Internrevisjonen
skal vurdere Norges Banks internkontroll, rutiner og andre forhold
av betydning for bankens virksomhet.
(3) Departementet
kan gi bestemmelser om bankens internkontroll.
Kapittel 5 Forholdet til annen
lovgivning, taushetsplikt, sanksjoner mv.
§ 5-1 Forholdet til forvaltningsloven
og offentleglova
(1) Norges Banks
vedtak i saker etter § 3-1 og om oppsigelse eller avskjed kan ikke
påklages.
(2) Når det er nødvendig
for å sikre forsvarlige interne avgjørelsesprosesser kan det gjøres
unntak fra innsyn etter offentleglova for saksforberedende dokumenter som
utveksles mellom henholdsvis Norges Bank og Finansdepartementet
og Norges Bank og Finanstilsynet.
(3) Kongen kan i
forskrift gi nærmere bestemmelser til utfylling av bestemmelsene
i første og annet ledd.
§ 5-2 Taushetsplikt
(1) Enhver som utfører
tjeneste eller arbeid for Norges Bank, plikter å hindre at uvedkommende
får adgang eller kjennskap til det han eller hun i tjenesten får
vite om bankens eller andres forretningsmessige forhold eller om
noens personlige forhold.
(2) Taushetsplikten
etter første ledd gjelder også for enhver som utfører tjeneste eller
arbeid for Finansdepartementet, Etikkrådet for Statens pensjonsfond
utland og Finanstilsynet når Finansdepartementet, Etikkrådet eller
Finanstilsynet har opplysninger som nevnt i første ledd.
(3) Hovedstyret,
eller noen som har fullmakt til det fra hovedstyret, kan uten hinder
av taushetsplikten gi meddelelser om Norges Banks forretningsmessige
forhold. Tilsvarende gjelder for komiteen for pengepolitikk og finansiell
stabilitet for sitt område og for representantskapet i saker som
tilligger representantskapet og som ikke berører hovedstyrets eller
komiteens ansvarsområder.
(4) Taushetsplikten
etter første og annet ledd og forvaltningslovens bestemmelser gjelder
ikke overfor
-
a) Finansdepartementet
-
b) Etikkrådet for
Statens pensjonsfond utland
-
c) Finanstilsynet
-
d) internasjonale
organisasjoner som Norges Bank er medlem av eller samarbeider med,
såfremt opplysningene underlegges en tilsvarende taushetsplikt hos
organisasjonen som mottar opplysningene
-
e) andre EØS-staters
sentralbanker eller finanstilsynsmyndigheter, herunder Den europeiske
sentralbank, Den europeiske banktilsynsmyndighet, Den europeiske
verdipapir- og markedstilsynsmyndighet, Den europeiske tilsynsmyndighet
for forsikring og tjenestepensjoner, Det europeiske råd for systemrisiko
og EFTAs overvåkingsorgan
-
f) Økokrim ved oversendelse
av opplysninger i henhold til hvitvaskingsloven § 26
-
g) skattemyndighetene
ved oversendelse av opplysninger i henhold til skatteforvaltningsloven
§ 10-5 første ledd
-
h) offentlig organ
ved utveksling av informasjon (samordning) som forutsatt i lov om
Oppgaveregisteret
-
i) Bankenes sikringsfond.
(5) Forvaltningsloven
§ 13 annet og tredje ledd og § 13 a til § 13 e gjelder som utfyllende
bestemmelser til paragrafen her.
§ 5-3 Opplysningsplikt
(1) Departementet
kan ved forskrift eller enkeltvedtak pålegge foretak i finansiell
sektor å gi Norges Bank opplysninger som er nødvendige for å oppfylle
formålet med sentralbankvirksomheten, for å løse oppgaver banken
er pålagt etter annen lov, eller for å overholde Norges avtaler
med en fremmed stat eller internasjonal organisasjon. Tilsvarende
opplysningsplikt kan også pålegges andre institusjoner, foretak
og privatpersoner som er aktører i verdipapirmarkedet, driver betalingsformidling
eller yter tjenester mot finansiell sektor. Departementet kan også
pålegge andre virksomheter registrert i Foretaksregistret slik opplysningsplikt.
Det kan ikke kreves vederlag for kostnader ved å oppfylle opplysningsplikt
etter dette ledd.
(2) Departementet
kan ved forskrift eller enkeltvedtak gi Norges Bank adgang til å
kreve inn opplysninger fra
når det er nødvendig
for å oppfylle formålet med sentralbankvirksomheten, for å løse
oppgaver banken er pålagt etter annen lov, eller for å overholde
Norges avtaler med en fremmed stat eller internasjonal organisasjon.
Opplysninger fra Arbeids- og velferdsetaten er begrenset til opplysninger
fra arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret og opplysninger om registrert
arbeidsledighet.
(3) Opplysninger
som kreves etter første og annet ledd, kan gis uten hinder av lovbestemt
taushetsplikt etter finansforetaksloven, eiendomsmeglingsloven,
lov 17. desember 1999 nr. 95 om betalingssystemer m.v., verdipapirhandelloven,
verdipapirregisterloven, skatteforvaltningsloven, regnskapsloven,
konkursloven og arbeids- og velferdsforvaltningsloven. Opplysningene kan
bare brukes til de formål som er angitt i første eller annet ledd.
(4) Departementet
kan i forskrift fastsette utfyllende bestemmelser til denne paragrafen,
herunder fastsette på hvilken måte opplysningene skal gis og hvilken
dokumentasjon som skal følge med.
§ 5-4 Tvangsmulkt
(1) For å sikre
at opplysningsplikten blir overholdt, kan Norges Bank ved overtredelse
av opplysningsplikten etter § 5-3 første ledd treffe enkeltvedtak
om å ilegge tvangsmulkt.
(2) Kongen kan i
forskrift fastsette nærmere bestemmelser om tvangsmulkt etter paragrafen
her.
§ 5-5 Straff
Den som forsettlig
eller uaktsomt overtrer bestemmelser eller vedtak i medhold av § 3-9
eller § 5-3, straffes med bot.
Kapittel 6 Ikrafttredelses-
og overgangsbestemmelser. Endringer i andre lover
§ 6-1 Ikrafttredelses- og overgangsbestemmelser
Loven gjelder fra
den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene
i loven til forskjellig tid. Kongen kan gi overgangsbestemmelser.
§ 6-2 Oppheving og endring av andre lover
Fra den tid loven
trer i kraft, gjøres følgende endringer i andre lover:
§ 1-2 Overskriften skal
lyde:
§ 1-2. Krav mot staten, fylkeskommuner,
kommuner, samkommuner, interkommunale selskaper, regionale helseforetak,
helseforetak og Norges Bank
§ 1-2 nytt tredje ledd skal
lyde:
Krav mot Norges Bank kan ikke tvangsfullbyrdes.
§ 1 skal lyde:
Midlene i Statens pensjonsfond eies
av staten. Sparingen i Statens pensjonsfond skal støtte opp under
finansieringen av folketrygdens pensjonsutgifter. Sparingen skal ivareta
langsiktige hensyn ved anvendelse av statens petroleumsinntekter
slik at petroleumsformuen kommer både dagens og fremtidige generasjoner
til gode.
Ny § 2 skal lyde:
Målet med investeringene i Statens
pensjonsfond skal være å oppnå høyest mulig avkastning med en akseptabel risiko.
Innenfor denne rammen skal fondet forvaltes ansvarlig.
Nåværende § 2 blir ny § 3 og
skal lyde:
(1) Statens pensjonsfond
forvaltes av departementet.
Fondet består av Statens pensjonsfond utland (SPU) og Statens pensjonsfond
Norge (SPN).
(2) Statens pensjonsfond
utland plasseres som innskudd på konto i Norges Bank. Motverdien
forvaltes etter nærmere bestemmelser fastsatt
av departementet, jf. § 10.
(3) Statens pensjonsfond
Norge plasseres som et kapitalinnskudd i Folketrygdfondet. Motverdien
forvaltes etter nærmere bestemmelser fastsatt
av departementet, jf. § 10
første ledd.
Nåværende §§ 3 til 4 blir §§ 4
til 5.
§ 4 skal lyde:
(1) Inntekter i
Statens pensjonsfond utland er netto kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten
som blir overført fra statsbudsjettet, netto finanstransaksjoner
knyttet til petroleumsvirksomheten og avkastningen av fondets plasseringer.
(2) Netto kontantstrømmen
fra petroleumsvirksomheten utgjør bruttoinntektene i tredje ledd
fratrukket utgiftene i fjerde ledd.
(3) Følgende bruttoinntekter
inngår i kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten:
-
1. de samlede skatte-
og avgiftsinntekter som innkreves ifølge lov 13. juni 1975 nr. 35
om skattlegging av undersjøiske petroleumsforekomster m.v. og lov 29. november
1996 nr. 72 om petroleumsvirksomhet
-
2. avgifter som
innkreves etter lov 21. desember 1990 nr. 72 om avgift på utslipp
av CO2 i petroleumsvirksomhet
på kontinentalsokkelen
-
3. avgiftsinntekter
ved utslipp av NOx i petroleumsvirksomhet
på kontinentalsokkelen
-
4. driftsinntekter
og andre inntekter fra statens direkte økonomiske engasjement i
petroleumsvirksomheten
-
5. statlige inntekter
på nettooverskuddsavtaler i enkelte utvinningstillatelser
-
6. utbytte fra Equinor ASA
-
7. statens inntekter
i forbindelse med fjerning eller annen disponering av innretninger
på kontinentalsokkelen
-
8. inntekter fra
salg av andeler som ledd i Statens direkte økonomiske engasjement
i petroleumsvirksomheten.
(4) Følgende utgifter
skal trekkes fra bruttoinntektene i tredje ledd:
-
1. direkte investeringer
i statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
-
2. driftsutgifter
og andre direkte utgifter i statens direkte økonomiske engasjement
i petroleumsvirksomheten
-
3. statens utgifter
i forbindelse med fjerning eller annen disponering av innretninger
på kontinentalsokkelen
-
4. kjøp av andeler
som ledd i Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten.
(5) Netto finanstransaksjoner
knyttet til petroleumsvirksomheten utgjør summen av brutto inntekter ved
statlig salg av aksjer i Equinor ASA,
fratrukket statlig kjøp av aksjer i Equinor ASA
definert som markedsprisen staten betaler for aksjene og fratrukket
statlig kapitalinnskudd i Equinor ASA
og selskap som ivaretar statens interesser i petroleumsvirksomheten,
samt finanstransaksjoner knyttet til selskaper i petroleumsvirksomheten
hvor staten har eierinteresser.
Ny § 6 skal lyde:
Statens pensjonsfond utland skal
investeres utenfor Norge og i utenlandsk valuta etter nærmere bestemmelser fastsatt
av departementet, jf. § 10.
Nåværende § 5 blir § 7 og skal
lyde:
(1) Midlene i Statens
pensjonsfond kan bare anvendes til en beløpsmessig overføring til
statsbudsjettet etter vedtak i Stortinget.
(2) Staten skal ikke lånefinansiere
utgifter på statsbudsjettet så lenge det er midler i Statens pensjonsfond
utland.
(3) Første ledd er ikke til hinder
for at Kongen i statsråd kan benytte midlene i Statens pensjonsfond
utland som finansiering dersom kontoordningen i Norges Bank (statens
foliokonto) ikke er tilgjengelig. Annet ledd er ikke til hinder
for midlertidige låneopptak i særskilte situasjoner hvor staten
har et likviditetsbehov, og hvor midlene i Statens pensjonsfond
utland er utilgjengelige eller avhending av verdipapirer vil medføre
en vesentlig kostnad. Låneopptak etter foregående punktum kan vedtas
av Kongen i statsråd dersom det ikke er tid til å innhente Stortingets
samtykke.
Nåværende § 6
blir § 8.
Ny § 9 skal lyde:
Departementet skal regelmessig evaluere
forvaltningen av Statens pensjonsfond utland og Statens pensjonsfond
Norge og rapportere om dette til Stortinget.
Nåværende §§ 7
til 9 blir nye §§ 10 til 12.
§ 10 første og nytt annet ledd
skal lyde:
(1) Departementet
kan gi utfyllende bestemmelser til gjennomføring av loven.
(2) Departementet kan gi forskrift
om Etikkrådet for Statens pensjonsfond utland og Norges Banks behandling av
personopplysninger, herunder om hvilke personopplysninger som kan
behandles, adgangen til viderebehandling og unntak fra den registrertes
rettigheter.
Folketrygdfondet
skal i eget navn forvalte motverdien av kapitalinnskuddet Statens pensjonsfond Norge på oppdrag
fra departementet, jf. lov 21. desember 2005 nr. 123 om Statens pensjonsfond
§ 3 tredje ledd.
§ 1-7 Overskriften skal
lyde:
§ 1-7. Forskrifter mv.
§ 1-7 nytt annet ledd skal lyde:
Kongen i statsråd kan gi Norges
Bank i oppgave å fastsette krav i medhold av denne lov til finansforetak
ut fra hensynet til å fremme finansiell stabilitet. I vedtaket kan det
fastsettes at sentralbankloven § 1-4 annet ledd skal gjelde tilsvarende,
og at enkeltvedtak ikke skal kunne påklages.