3. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Arild Grande, Eigil Knutsen, Anne Sandum og Hadia Tajik, fra Høyre,
Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning Riise, fra
Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad og lederen Erlend Wiborg,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk Venstreparti, Solfrid
Lerbrekk, fra Venstre, Terje Breivik, og fra Kristelig Folkeparti,
Geir Sigbjørn Toskedal, viser til Prop. 74 L (2018–2019) Endringer
i arbeidsmiljøloven (varsling), fremmet av regjeringen Solberg 5. april
2019.
Komiteen viser til at bestemmelser
om varsling er behandlet i Stortinget ved flere anledninger. Det
vises i den forbindelse til bestemmelser om varsling som trådte
i kraft 1. januar 2007 (jf. Ot.prp. nr. 84 (2005–2006)/Innst. O.
nr. 6 (2006–2007)). Bestemmelsene var en oppfølging av Stortingets
forutsetninger da det i Grunnloven i 2004 ble vedtatt ny § 100 om
ytringsfrihet, og da bestemmelsen om vern av varslere i arbeidsmiljøloven
§ 2-4 ble vedtatt i 2005 (jf. Ot.prp. nr. 49 (2004–2005)/Innst.
O. nr. 100 (2004–2005)). Det ble i tillegg vedtatt et styrket vern
mot gjengjeldelse for den som varsler (daværende § 2-5) og at arbeidsgiver
har plikt til å legge til rette for varsling (daværende § 3-6).
Tidligere regler om situasjoner der det foreligger varslingsplikt, ble
videreført. Eksempler på slike situasjoner er der det foreligger
fare for liv eller helse. Tilsvarende har helsepersonell etter egen
lovgivning en plikt til å varsle tilsynsmyndigheter når pasienters
sikkerhet kan være i fare. Det ble samtidig forutsatt at de nye
bestemmelsene skulle evalueres etter at de hadde fått virke en tid,
for å vurdere om de hadde den ønskede effekten: å oppmuntre til
varsling gjennom å bidra til større klarhet om hva retten til å
varsle om kritikkverdige forhold innebærer, samt å bidra til økt
rettssikkerhet for personer som benytter seg av retten til å varsle.
Komiteen viser videre til
Stortingets behandling 5. april 2016 av Representantforslag 30 S
(2015–2016) fra Arbeiderpartiet om behovet for sterkere vern av varslere,
jf. Innst. 205 S (2015–2016). Stortinget fattet følgende enstemmige
vedtak:
«Stortinget ber
regjeringen sette ned en bredt sammensatt ekspertgruppe som skal
gå igjennom dagens varslingsregler og komme med forslag til hvordan
varslervernet kan styrkes.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere hvorvidt vilkårene 'forsvarlig varsling'
og 'kritikkverdige forhold' skaper en for høy terskel for varsling.»
Komiteen viser til at regjeringen
Solberg i 2016 nedsatte varslingsutvalget, som la frem sin utredning 15. mars
2018, NOU 2018:6 Varsling – verdier og vern.
Prop. 74 L (2018–2019)
bygger på varslingsutvalgets utredning.
Komiteen viser videre til
Stortingets behandling 6. juni 2017 av Prop. 72 L (2016–2017) Endringer
i arbeidsmiljøloven (varsling og arbeidstid), jf. Innst. 303 L (2016–2017).
Stortinget vedtok der å samle alle bestemmelser om varsling på ett
sted i arbeidsmiljøloven. Bestemmelsene finnes nå i arbeidsmiljøloven
kap. 2-A, §§ 2A-1 til og med 2A-4. Stortinget vedtok videre at reglene
skal omfatte både innleide og egne ansatte, og det ble dessuten
vedtatt regler om taushetsplikt for offentlige myndigheter, for
å beskytte varsleres identitet. Et flertall i Stortinget vedtok
at arbeidsgivers plikt til å utarbeide rutiner for intern varsling
gjelder dersom virksomheten sysselsetter minst fem arbeidstakere,
mens mindretallet anbefalte en nedre grense på ti. Lovendringene
trådte i kraft 1. juli 2017.
Komiteen viser til at samme
flertall gjorde ytterligere to vedtak i saken:
«Stortinget ber
regjeringa kome tilbake til Stortinget med forslag som sikrar at
utsendte arbeidstakarar blir omfatta av varslingsreglane i arbeidsmiljølova.»
«Stortinget
ber regjeringa vurdere om det bør setjast ei klar grense for kor
lenge eit arbeidsforhold skal kunne vare før utsendte arbeidstakarar
vert omfatta av alle reglar i arbeidsmiljølova, og kome tilbake
til Stortinget med eventuelle forslag til lovendringar.»
Komiteen viser til Prop. 1
S (2017–2018) for Arbeids- og sosialdepartementet, der regjeringen
varsler at det blir igangsatt et utredningsarbeid for å kartlegge om
utsendte medarbeidere skal omfattes av regler om varsling, at EØS-retten
for tiden ikke åpner for å sette en slik klar grense som vedtatt
utredet, men at EU-kommisjonen hadde foreslått en grense på 24 måneder. Komiteen viser
til EU/EØS-nytt av 30. januar 2019 der det vises til forslag om
nytt direktiv om vern av varslere som er til forhandling i EU-systemet,
med mål om å oppnå enighet før valget til EU-parlamentet.
Komiteen viser til at det
er tverrpolitisk enighet om at det er viktig, både for virksomhetene
det gjelder og for samfunnet, at arbeidstakere sier ifra om kritikkverdige
forhold i virksomheten, samtidig som praksis har vist en lang rekke
eksempler på at det er viktig å styrke vernet av varslere i norsk
arbeidsliv. I NOU 2018:6 gjennomgås evaluering av varslingsbestemmelsene
og norsk og internasjonal forskning om varsling. Varslingsutvalget
viser til at rundt halvparten av varslerne mottok positive tilbakemeldinger
fra ledelse og kolleger, men at andelen som opplevde at de ble sanksjonert,
har økt fra mellom 13 og 18 pst. til 25 pst. i tidsrommet 2008–2016.
Av sanksjoner som ble nevnt, var refs, fratakelse av arbeidsoppgaver
og utestengelse fra arbeidsfellesskapet. Noen opplevde å bli mobbet,
fikk tjenestepåtale eller oppsigelse. Mange opplevde å få karrieremulighetene
ødelagt (14 pst.), ble sykemeldt (15 pst.) eller opplevde reaksjonene
som så sterke at de sa opp sin stilling (11 pst.). Utvalget viste
på den annen side til at det fantes lite kunnskap om konsekvensene
for den det varsles om og henviser til FAFO-notat 2018:06, der det oppsummeres:
«Over halvparten
av de som ble utpekt som ansvarlige, er enten uenige i at forholdet
var kritikkverdig, eller de følte seg urettmessig utpekt. Halvparten
svarer at de ikke mottok noen reaksjoner, men blant de øvrige svarer
flere at reaksjonene var av alvorlig karakter, herunder oppsigelse,
suspensjon og advarsel / rettslig tilrettevisning. De fleste svarer
at de fikk støtte fra noen på arbeidsplassen under prosessen, men
det er også noen som ikke fikk noen støtte.»
Komiteen viser til proposisjonen,
der regjeringen Solberg fremmer følgende forslag:
-
Hensynet til et
godt ytringsklima tas inn i arbeidsmiljølovens formålsbestemmelse.
-
Varslingsbestemmelsene
utvides til å omfatte elever, verne- og tjenestepliktige, pasienter,
personer under opplæring og deltakere i arbeidsmarkedstiltak når
de utfører arbeid i virksomhet som omfattes av loven.
-
Innholdet i «kritikkverdige
forhold» og «forsvarlig fremgangsmåte» lovfestes.
-
Varsling avgrenses
mot ytringer som kun gjelder arbeidstakers eget arbeidsforhold.
-
Nye regler om arbeidsgivers
plikter – undersøke varselet tilstrekkelig og innen rimelig tid,
påse at varsleren har et forsvarlig arbeidsmiljø og om nødvendig,
forebygge gjengjeldelse.
-
Gjengjeldelsesbegrepet
beskrives i lovteksten med vid forståelse.
-
Erstatning for økonomisk
tap ved gjengjeldelse, basert på objektivt ansvar.
-
Beskrivelse av arbeidsgivers
saksbehandling ved et varsel tas inn i bestemmelsen om varslingsrutiner.
Komiteen viser
videre til at regjeringen har valgt å ikke ta til følge varslingsutvalgets
forslag om å opprette et nasjonalt varslingsombud, men har i stedet,
av faglige og økonomiske grunner, foreslått at veiledningsbehovet
ivaretas gjennom en videreføring av Arbeidstilsynets aktiviteter
på feltet. Det samme gjelder varslingsutvalgets forslag om å opprette
en egen varslingsnemnd. Regjeringen foreslår i stedet at et slikt lavterskeltilbud
legges til den eksisterende Tvisteløsningsnemnda og forutsetter
at det igangsettes en egen prosess for nødvendige lovendringer. Komiteen viser også
til at varlingsutvalgets forslag om en egen varslingslov for de
varslingene som ikke dekkes av arbeidsmiljølovens bestemmelser,
heller ikke tas til følge fra regjeringens side.
Komiteen viser til åpen høring
i Stortingets arbeids- og sosialkomité 14. mai 2019, der regjeringens forslag
til nye varslingsbestemmelser i hovedsak fikk tilslutning, men der
det også fremkom betenkeligheter knyttet til noen av forslagene.
Noen høringsinstanser ønsker ikke tvisteløsning i nemnd, men mener
at dette skal forbeholdes domstolene (KS, Norsk Rådmannsforum, NHO).
Andre var kritiske til forslaget om objektivt ansvar for erstatning
og oppreisning ved brudd på gjengjeldelsesforbudet (NHO, Virke,
Spekter). Noen ønsker at kravet til forsvarlig fremgangsmåte fortsatt
skal stå i loven (NHO, Virke, Spekter, NITO). Spekter etterlyser
en definisjon av varsling i lovteksten, slik varslingsutvalget foreslo.
Unio og Akademikerforbundet påpeker at LO, YS og Unio alle har uttrykt
støtte til opprettelse av et uavhengig varslingsombud. Det støttes
også av Politiets Fellesforbund, Norsk Redaktørforening og Rettsgruppen
for varsling og etikk, mens Akademikerne og NITO støtter at Arbeidstilsynets
oppgaver styrkes og utvides, slik også representantene fra arbeidsgiversiden
ga uttrykk for. Egen tvistenemnd støttes av Norsk Journalistlag,
Norsk Redaktørforening og Rettsgruppen for varsling og etikk. De
sistnevnte støtter heller ikke regjeringens forslag om at det kun
kan varsles eksternt dersom vedkommende varsler er i god tro om
innholdet i varselet. Norsk Journalistlag ønsker at varslerkretsen
utvides til å omfatte tillitsvalgte, oppdragstakere og frilansere, og
at arbeidsgiver pålegges samme taushetsplikt om varslerens identitet
som offentlige myndigheter. Redaktørforeningen ønsket et forbud
mot at arbeidsgiver iverksetter tiltak for å avdekke varslerens
identitet. De ønsker også, sammen med Norsk Presseforbund og Norsk
Redaktørforening, en henvisning til Grunnloven § 100 om ytringsfrihet
i loven. Redaktørforeningen la vekt på at en egen lov ville understreke
det samfunnsmessige perspektivet ved varsling. Tekna etterlyser
en merknad i forarbeidene om at en varsling i tråd med ny § 2 A-2
alltid vil være i samsvar med arbeidstakers lojalitetsplikt. NITO
ønsker begrensninger i ekstern gransking i varslersaker og etterlyser
ivaretakelse av den omvarslede der vedkommende er arbeidstaker.
I høringsuttalelsen til varslingsutvalgets utredning viste dessuten LO
til hensynet til den «forurettede», der det var en annen enn vedkommende
selv som varslet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
mener det er god samfunnsverdi i å legge til rette for varsling,
og ved å sikre at både varsler og den det varsles om ivaretas gjennom
oppfølgingen av et varsel om kritikkverdige forhold.
Flertallet viser til utredning
av Oslo Economics, OF-rapport 2017-45, lagt frem for Varslingsutvalget
og Arbeids- og sosialdepartementet høsten 2017, som konkluderer
med at faktisk kritikkverdige forhold som tas til følge, gir direkte
nytte ved at det avdekkes og forbedres. I utredningen kommer det
frem at det i Norge varsles om mellom 50 000 og 160 000 opplevde
kritikkverdige forhold hvert år, og at om lag 18 000 og 60 000 tas
til følge. Flere varsler om kritikkverdige forhold tas ikke til følge
fordi det antas å ikke være i arbeidsgivers interesse å rette opp
i alle forhold, men også fordi en del av det det varsles om ikke
er faktiske kritikkverdige forhold.
Flertallet viser videre til
rapport fra FAFO 2017:3 som tyder på at det er flere utfordringer
knyttet til dagens varslingspraksis, blant annet at:
-
Halvparten av alle
arbeidstakere som opplever kritikkverdige forhold, velger å ikke
varsle.
-
Under halvparten
av alle varsler tas til følge.
-
Én av fire arbeidstakere
som varsler, får bare negative, eller overveiende negative reaksjoner.
-
Flere arbeidsgivere
oppgir at varslingssaker som ikke håndteres på et lavt nivå, kan
bety høye prosesskostnader.
-
Varsler som ikke
viser seg å være faktiske kritikkverdige forhold, kan koste ressurser
for arbeidsgiver og kan være (urettmessig) belastende for den det
varsles om.
Selv
om nytten av varsling kan konkluderes med å overstige kostnaden
for samfunnet som helhet, kan enkeltaktører tape på varsling. For
eksempel der varsleren kun oppnår en liten fordel av det varselet
medfører, og at arbeidsgiver potensielt kan påføre betydelige psykiske
og økonomiske kostnader. Det gjør at mange arbeidstakere velger
å ikke varsle.
Flertallet er opptatt av å
finne frem til et varslingssystem og rammer som løfter verdien av
og legger til rette for at flere skal varsle, samtidig som en ivaretar både
varsler og den det varsles om. Varsler om kritikkverdige forhold
må videre følges opp på en god måte.
Flertallet mener de fremlagte
forslagene fra regjeringen ivaretar disse hensynene.
Flertallet vil trekke frem
at varslingsbestemmelsenes virkeområde foreslås utvidet til å omfatte
flere, som ikke er arbeidstakere i lovens forstand. Videre at det
foreslås å lovfeste innholdet i begrepene «kritikkverdige forhold»,
«forsvarlig fremgangsmåte» og «gjengjeldelse», som alle er sentrale
begreper i varslingsregelverket. Det fremlegges forslag til regler
om arbeidsgivers plikter etter å ha mottatt et varsel, der det blant
annet heter at arbeidsgiver skal sørge for at varselet blir undersøkt
innen rimelig tid, og påse at den som har varslet har et fullt forsvarlig
arbeidsmiljø.
Flertallet viser videre til
at det også foreslås å innføre et objektivt erstatningsansvar for
økonomisk tap etter gjengjeldelse, samt et krav i gjeldende bestemmelse
om varslingsrutiner om at de skal beskrive arbeidsgivers saksbehandling
av et varsel.
Gjengjeldelse mot
varsler er i dag forbudt. Loven gir imidlertid ingen tydelig veiledning
på hva som ligger i begrepet gjengjeldelse. Flertallet stiller seg derfor bak
regjeringens forslag om å beskrive i lovteksten hva som ligger i
forbudet. Det vil blant annet tydeliggjøre at gjengjeldelsesbegrepet,
i henhold til gjeldende rett, skal forstås meget vidt.
Det foreslås videre
at varslere som er blitt møtt med gjengjeldelse skal ha rett til
å kreve erstatning for sitt økonomiske tap uten hensyn til arbeidsgivers
skyld (objektivt ansvar). Ansvarsgrunnlaget vil dermed bli likt med
det som gjelder ved krav om oppreisningserstatning i slike tilfeller.
Varslingsutvalgets
flertall foreslår å opprette en egen varslingsnemnd for saker om
brudd på gjengjeldelsesforbudet ved varsling. Bakgrunnen for forslaget
er at utvalgsflertallet mente det er behov for en raskere, rimeligere
og mer effektiv mekanisme enn hva domstolene representerer i disse
sakene.
Flertallet støtter intensjonen
i forslaget til utvalgets flertall om å etablere en egen varslingsnemd,
og mener det er klart hensiktsmessig å etablere et lavterskeltilbud
for saker om gjengjeldelse på grunn av varsling.
Flertallet mener imidlertid
det er en bedre løsning å bygge på en eksisterende nemnd istedenfor
å etablere en ny, fordi en da kan nyttiggjøre seg eksisterende kompetanse
og administrasjon, som vil være mer ressurseffektivt.
Flertallet har merket seg
innspill på behov for å tydeliggjøre hva som ligger i begrepet «forsvarlig
varsling». Flertallet legger
til grunn at varsling i tråd med ny § 2 A-2, alltid vil være i samsvar
med arbeidstakers lojalitetsplikt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
viktigheten av den norske arbeidslivsmodellen som grunnlaget for
et trygt og velorganisert arbeidsliv. De fleste arbeidstakere opplever
å ha en meningsfull arbeidshverdag med arbeidsgivere som gir rom
for selvstendighet og utvikling. Trepartssamarbeidet mellom myndigheter,
arbeidstakerorganisasjoner og arbeidsgiverorganisasjoner har vært avgjørende
for å sikre arbeidstakernes rettigheter og håndtere økende krav
til omstilling. Selv om de fleste har en velorganisert arbeidshverdag,
er den norske arbeidslivsmodellen under press på mange måter. De
store endringene i arbeidslivet både i Norge og internasjonalt kan
medføre økte forskjeller og mer utrygghet. Andelen fagorganiserte
har falt til under 50 pst. For mange arbeidstakere møter useriøsitet,
sosial dumping og kriminalitet i arbeidslivet. Viktige vernelover
og regler svekkes under dagens regjering, og trepartssamarbeidet
undergraves. Disse
medlemmer vil advare mot en samfunnsutvikling der markedskreftene
styrer og hver enkelt blir stående alene. Den norske arbeidslivsmodellen
må sikres også i fremtiden.
Disse medlemmer viser til
Stortingets behandling av Representantforslag 30 S (2015–2016) fra
Arbeiderpartiet om behovet for et sterkere vern av varslere, jf. Innst.
205 S (2015–2016). Stortinget vedtok enstemmig at det skulle nedsettes
et offentlig utvalg for å gjennomgå og styrke vernet av varslere,
med utgangspunkt i at varsling er en demokratisk rettighet, samtidig
som det har en selvstendig samfunnsmessig verdi at kritikkverdige
forhold blir avdekket. Som varslingsutvalget påpeker i sin utredning
(NOU 2018:6), vil det ofte være arbeidstakere som har kunnskap om
slike kritikkverdige forhold.
Disse medlemmer støtter i
hovedsak de forslag som regjeringen fremmer i proposisjonen, men
mener at det er viktige forhold knyttet til varslervernet som fortsatt
ikke er godt nok ivaretatt. Disse medlemmer mener at et
helhetlig vern av varslere bør følge tre hovedspor.
For det første,
arbeidstakernes rettigheter må styrkes, slik at den enkelte ikke
opplever å bli stående alene. Derfor er det viktig at myndighetene
fører en politikk som oppmuntrer til en økt organisasjonsgrad, både blant
arbeidsgivere og arbeidstakere. FAFO har blant annet påvist at det
er enklere å varsle på arbeidsplasser med aktive tillitsvalgte.
Retten til anonym varsling bør dessuten understrekes tydeligere
i lovverket, herunder tydeliggjøres i loven som et forbud mot at
arbeidsgivere igangsetter intern gransking for å avdekke identiteten til
den som har valgt å varsle anonymt. Videre bør kildevernet i media
styrkes, ved at det innføres kildevern etter den svenske modellen,
med forbud mot at media oppgir sine kilder til andre. Det vises
i den forbindelse til forslag til endringer i reglene om kildevern
i straffeprosessloven og tvisteloven, som har vært på høring med høringsfrist
1. februar 2019. Varslingsutvalget har i tillegg til endringer i
arbeidsmiljøloven foreslått å lage en egen varslingslov som dekker
varslinger fra andre enn arbeidstakere. Regjeringen foreslår å utvide
kretsen av dem som regnes som arbeidstakere, men det fanger ikke opp
andre mulige varslere blant publikum, forbrukere, pasienter, klienter
osv. Disse medlemmer støtter derfor
utvalgets forslag om at det utarbeides en egen varslingslov.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet støtter regjeringens
forslag om behovet for et lavterskeltilbud for å håndtere konflikter
som måtte oppstå i tilknytning til varslersaker, og at denne oppgaven
i første omgang legges til den eksisterende Tvisteløsningsnemnda. Disse medlemmer ber
regjeringen evaluere erfaringene med å bruke eksisterende nemnd
og komme tilbake til Stortinget på et senere tidspunkt, med en vurdering
av om det likevel er behov for å opprette en særskilt nemnd, bare
for varslingssaker.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til Stortingets vedtak ved behandlingen av Prop. 72 L (2016–2017),
jf. Innst. 303 L (2016–2017), Lovvedtak 93 (2016–2017,) om at innleide arbeidstakere
også skal omfattes av arbeidsmiljølovens bestemmelser om varsling,
men mener det er et behov for presisering i lov eller forskrift
at begrepet «virksomhet» i arbeidsmiljøloven § 2A-1 omfatter alle
ledd i en kontraktkjede.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 437 (2017–2018)
om økt organisasjonsgrad blant arbeidstakere og arbeidsgivere, vurdere hvordan
tiltakene også kan fungere som viktige virkemidler for styrket vern
av varslere, og derved også i en bedre tilrettelegging for at flere
benytter retten til å varsle om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen.»
«Stortinget
ber regjeringen legge frem lovforslag som sikrer muligheten til
anonym varsling, samtidig som retten til åpen og/eller fortrolig
varsling uten gjengjeldelse tydelig fremgår.»
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med endringer i reglene om kildevern
i straffeprosessloven og tvisteloven fremme forslag til kildevern
etter modell av det svenske regelverket, med forbud mot å oppgi
kilder.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en egen varslerlov, i tillegg
til endringene i varslingsreglene i arbeidsmiljøloven.»
«Stortinget
ber regjeringen presisere gjennom lov eller forskrift at innleides
rett til å varsle etter arbeidsmiljøloven § 2A-1 skal omfatte alle
ledd i en kontraktkjede.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen evaluere erfaringene med å etablere et lavterskeltilbud
for konfliktløsning lagt til eksisterende Tvisteløsningsnemd og
komme tilbake til Stortinget med en vurdering av behovet for en egen
nemnd, bare for varslingssaker.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
for det andre at dersom retten til varsling skal oppleves som reell,
må det legges vekt på gode rutiner for håndtering av varslinger
og et lovverk som garanterer mot gjengjeldelse, slik at det oppleves som
trygt å varsle, både internt og eksternt. Disse medlemmer støtter regjeringens
forslag til bestemmelser mot gjengjeldelse, oppreisning og erstatning
ved brudd på bestemmelsene, samt objektivt ansvar for arbeidsgiver. Disse medlemmer viser
i samme forbindelse til innspill fra arbeidstakerorganisasjonene
til støtte for opprettelse av et eget varslerombud som kan gi råd
og veiledning til dem som vurderer å varsle. Regjeringen foreslår
å legge denne oppgaven til Arbeidstilsynet. Disse medlemmer velger, etter
Stortingets høring i saken, å støtte forslaget om et eget varslerombud,
dette også fordi Arbeidstilsynet under regjeringen Solberg over
flere år har fått svake bevilgninger, som ikke dekker opp for de
økte oppgavene som blir tillagt Arbeidstilsynet. Det er dermed fare
for at ytterligere oppgaver enten kan svekke tilsynets ordinære
arbeid eller medføre et svakere arbeid med varsling. Disse medlemmer viser
også til varslingsutvalgets understrekning av arbeidstakernes ytringsfrihet
som en grunnlovfestet rettighet, og mener at utvalgets forslag om
at det bør henvises til Grunnloven § 100 om ytringsfrihet i varslingsreglene,
kan bidra til å tydeliggjøre retten til å varsle. Disse medlemmer viser dessuten
til innspill fra Norsk Journalistlag når det gjelder vilkår for rettmessig
ekstern varsling til media. Regjeringen følger opp varslingsutvalgets
forslag om at innholdet i varselet må ha allmenn interesse, og at
intern varsling er forsøkt først, med mindre arbeidstaker har grunn
til å tro at intern varsling ikke er hensiktsmessig. Disse medlemmer støtter
dette. Journalistlaget advarer imidlertid mot å innføre et tredje
tilleggsvilkår om at vedkommende må være i aktsom god tro om innholdet i
varselet, under henvisning til det tidligere forsvarlighetskravet,
som det har vært et mål å fjerne og erstatte med klarere og mer
forståelige regler. Samtidig flyttes fokus fra innholdet i varselet
og over på varsleren. Disse
medlemmer støtter disse synspunktene og vil stemme imot å
innføre et slikt tredje krav til eksterne varslinger.
Disse medlemmer mener i likhet
med varslingsutvalgets innstilling i NOU 2018:6 at det er et behov for
et nasjonalt varslerombud, som kan ivareta alle varsleres rettssikkerhet
både i privat og offentlig sektor.
Disse medlemmer viser til
at en rekke høringsinstanser (Norsk Journalistlag, Politiets Fellesforbund,
Unio, Akademikerforbundet og Rettsgruppen for varsling og etikk)
tar til orde for et eget varslerombud og mener det ikke er tilstrekkelig
å styrke funksjoner i eksisterende etater.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om opprettelse av et eget varslerombud.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å ta inn i varslingsbestemmelsene
en henvisning til Grunnloven § 100 om ytringsfrihet.»
For det
tredje vil disse
medlemmer understreke at det ikke er nok bare å innføre nye
lovregler. De må også etterleves, gjennom å skape gode rutiner og
ved å bygge en tillitskultur på den enkelte arbeidsplass. Disse medlemmer viser
til at flere av de groveste eksemplene på gjengjeldelse mot varslere
som er blitt kjent, blant annet gjennom media, har skjedd i offentlig
sektor, både i statlige og kommunale virksomheter. Som et resultat
av dette, har for eksempel Politiets Fellesforbund foreløpig rådet
sine medlemmer til å la være å varsle. Disse medlemmer mener at offentlige
arbeidsgivere må gå foran som gode eksempler og sette en riktig
standard for hvordan varslingssaker skal håndteres, til beste for
både virksomheten selv og de ansatte. Det vises i den forbindelse
til innspill fra Tekna om at et varsel som er fremsatt på forsvarlig
vis internt i virksomheten, til offentlig tilsynsmyndighet eller
til media, er å anse som å være i henhold til den ulovfestede lojalitetsplikten
i et arbeidsforhold fra arbeidstakers side. Disse medlemmer støtter en
slik forutsetning.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem lovforslag eller utarbeide forskriftsendringer
der det presiseres at det ikke er adgang til å reglementsfeste begrensninger
i ytringsfriheten eller retten til å varsle, verken i privat eller
offentlig sektor.»
Disse medlemmer viser
til at av andre forhold som ble omtalt i Stortingets høring i saken,
vil disse medlemmer særlig
fremheve at det også kan være behov for regler som beskytter dem
det varsles mot, eller den det varsles om (og som ikke selv er varsler),
men som i begge tilfeller kan være arbeidstakere. Det kan tenkes
flere situasjoner der det varsles om personer som selv av ulike
årsaker ikke ønsker å stå frem som varsler, men der tillitsvalgte
eller andre kolleger varsler på eget initiativ eller på vegne av
andre. Disse medlemmer viser
også til at det spesielt i offentlig sektor har vært en økende tendens
til at varslinger medfører omfattende interne granskinger, som er
kostnadskrevende, tar tid og som uansett utfall kan føre til negative
konsekvenser for arbeidsmiljøet. Disse medlemmer viser til
at et varslerombud vil kunne bidra med råd og veiledning for å hindre
at eventuelle konflikter eskalerer unødig.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem forslag til regelverk som på en bedre
måte sikrer rettighetene til den det varsles mot og den det eventuelt
varsles om, og som selv ikke er varsler.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Stortingets
behandling av Representantforslag 207 L (2017–2018), der Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti fremmet følgende forslag:
«Stortinget ber
regjeringen innen utgangen av 2018 legge frem en sak med en klargjøring
av regelverket for utsendte arbeidstakere, herunder hvilke av arbeidsmiljølovens
bestemmelser som kan gjelde fra første dag for utsendte arbeidstakere.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
i den forbindelse til komiteens merknader over om at regjeringen
har igangsatt et utredningsarbeid for å kartlegge om utsendte medarbeidere
skal og kan omfattes av regler for varsling (jf. Stortingets behandling
av Prop. 72 L (2016–2017)).
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at varslingsbestemmelsene
selvsagt også bør omfatte utsendte arbeidstakere. Disse medlemmer viser til
Representantforslag 207 L (2017–2018) fra Senterpartiet om å endre
definisjonen av utsendt arbeidstaker i arbeidsmiljøloven. Lovforslaget
vil medføre at færre arbeidstakere i norske, arbeidsliv blir unntatt
viktige vernebestemmelser i norsk arbeidslivslovgivning herunder
varslingsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Ved behandling av tilhørende
innstilling til Representantforslag 207 L (2017–2018), jf. Innst.
334 L (2017–2018), den 4. juni 2018 voterte Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne for forslaget. Lovforslaget fikk dermed
ikke flertall.
Disse medlemmer vil vise til
at norsk arbeidslovgivning skal ha forrang foran EU-lov. Lovforslaget
er et konkret eksempel på en lovendring, som vil styrke vernebestemmelser
i norsk arbeidslivslovgivning – ved at varslingsbestemmelsene vil
omfatte flere arbeidstakere i det norske arbeidsmarkedet – ikke
blir vedtatt fordi lovforslaget av et flertall i Stortinget anses
å være i strid med Norges forpliktelser gjennom EØS-avtalen. Disse medlemmer vil
understreke at for Senterpartiet går hensynet til gode norske vernebestemmelser
av arbeidstakere i norsk arbeidsliv fremfor EU-lov.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 17. juni
2005 nr. 62 om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. gjøres
følgende endring:
§ 1-7 første
ledd skal lyde:
(1) Med utsendt
arbeidstaker menes arbeidstaker som i et tidsrom på inntil 30 dager arbeider
i et annet land enn det arbeidsforholdet vanligvis er knyttet til.
II
Loven gjelder fra
1. juli 2019.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser for øvrig til forslag
fremmet i forbindelse med Stortingets behandling av Representantforslag 7 S
(2018–2019), jf. Innst. 96 S (2018–2019):
«Stortinget ber
regjeringen sikre at det blir fremmet lovforslag som styrker vernet
av varslere, og sikre at det blir fremmet forslag om et nasjonalt
varslerombud i forbindelse med behandlingen av NOU 2018:6.»