Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Arild Grande, Eigil Knutsen og Hadia Tajik,
fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning
Riise, fra Fremskrittspartiet, Laila Reiertsen og lederen Erlend Wiborg,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk Venstreparti, Solfrid
Lerbrekk, fra Venstre, Terje Breivik, og fra Kristelig Folkeparti,
Geir Sigbjørn Toskedal, viser til Representantforslag 51 S
(2018–2019) om å legge til rette for at uføre får de beste muligheter
til å ha en tilknytning til arbeidslivet.
Komiteen mener at retten til
uføretrygd for mennesker som har betydelig og varig nedsatt arbeidsevne, er
en viktig rettighet i et velferdssamfunn. Alle skal være trygge
på at dersom uførhet rammer, skal fellesskapet stille opp med gode
inntektssikringsordninger.
Komiteen viser til at både
teknologi, moderne medisin og nye behandlingsmetoder gjør at flere
kan få bedret mulighetene for helt eller delvis å kunne delta i arbeidslivet.
Da er det viktig at samfunnet legger til rette for og støtter opp
om den enkelte slik at så mange som mulig kan komme tilbake til
arbeid. Deltakelse i arbeidslivet gir gode, meningsfylte og helsebringende
aktiviteter og er også samfunnsøkonomisk lønnsomt.
Komiteen fremhever derfor viktigheten
av å legge til rette for at uføre får gode muligheter til å ha en
tilknytning til arbeidslivet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at et velfungerende arbeidsmarked er avgjørende for at
hver enkelt skal kunne realisere sine drømmer og ambisjoner. Det
må alltid lønne seg å jobbe, slik at den enkeltes arbeidsevne kan
bidra både til egen utvikling og være til nytte for samfunnet. Flertallet viser
til at det sosiale sikkerhetsnettet skal være sterkt og godt innrettet,
slik at det hjelper dem som trenger det.
Flertallet viser til at et
av hovedformålene med uførereformen er at det skal være lettere
å kombinere arbeid og uføretrygd.
Flertallet viser til at uføretrygden
skal erstatte inntekt som faktisk har falt bort som følge av en
redusert arbeidsevne grunnet sviktende helse. Reduksjonen i uføretrygd
bør derfor prinsipielt skje fra første krone med arbeidsinntekt. Flertallet ser
imidlertid at det av administrative hensyn er hensiktsmessig med
en beløpsgrense på 0,4 G, noe som på en god måte balanserer hensynet
til at samlet inntekt ikke skal kunne bli høy sammenliknet med tidligere
inntekt, med tanke på at reglene skal motivere til å prøve seg i
arbeid. Det gir også en enklere hverdag for den enkelte.
Flertallet viser til at uførereformen
har bidratt til en mer sømløs overgang mellom uføretrygd og arbeid ved
å legge til rette for at uføre arbeider også ut over beløpsgrensen. Flertallet merker
seg videre at det var bred politisk enighet på Stortinget da lovendringen
ble lagt frem av regjeringen, Stoltenberg II i 2011. Den daværende
regjeringen, utgått fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, skrev følgende ved fremleggelsen av uføreformen
i Prop. 130 L (2010–2011), side 14:
«Uføretrygden bør
normalt reduseres når man har arbeidsinntekt og denne øker. Departementet
foreslår at uføretrygden reduseres med utgangspunkt i den andelen
en hel uføretrygd utgjør av mottakerens inntekt før uførhet (kompensasjonsgraden).
Det bør likevel være
en beløpsgrense, slik at arbeidsinntekt lavere enn beløpsgrensen
ikke fører til at uføretrygden reduseres. For å unngå en terskeleffekt
når arbeidsinntekten er høyere enn beløpsgrensen, foreslår departementet
at bare arbeidsinntekt utover beløpsgrensen skal gi reduksjon av
uføretrygden. Dermed blir det en gradvis reduksjon av uføretrygden
når arbeidsinntekten øker.
Med et slikt system
vil det alltid lønne seg å øke arbeidsinnsatsen, også ut over beløpsgrensen.
Det gir gode insentiver til å arbeide opp til beløpsgrensen, noe som
kan stimulere den enkelte til å prøve seg i arbeid. En høy beløpsgrense
betyr at samlet inntekt kan bli høy sammenliknet med inntekten før
uførhet og det kan skape urimelige forskjeller. Departementet mener
en beløpsgrense på 0,4 G balanserer ulike hensyn på en god måte.
For at uføre skal
motiveres til å prøve seg i arbeid, er det viktig at retten til
uføretrygd ikke svekkes dersom arbeidsforsøket ikke lykkes. Med
en beløpsgrense på 0,4 G, er det ikke lenger nødvendig å redusere
uføregraden ved arbeidsforsøk. Den enkelte skal altså beholde retten
til den uføretrygden som er innvilget, selv om vedkommende arbeider
ut over beløpsgrensen.»
Flertallet er enige med regjeringen
Stoltenberg II og understreker at en lavere avkortningssats eller
et høyrere fribeløp isolert sett vil øke uføres insentiver til å jobbe
mer, men det kan også ha negativ effekt på tilstrømmingen i ordningen
ved at det å kombinere en full uføretrygd med arbeidsinntekt blir
mer gunstig enn å kombinere gradert uføretrygd med arbeidsinntekt. Flertallet mener
at dagens regler gir en mer rettferdig ordning for både helt og
delvis uføre.
Flertallet viser til at det
er uklart hva som menes i forslaget med at uføres barnetillegg ikke
skal rammes for hardt. Barnetillegget er behovsprøvd nettopp for
at det skal være målrettet mot familiene som trenger det mest. Barnetillegget
avkortes med 50 pst. av inntekt over fribeløpet, noe som er en lavere
avkortningsgrad enn de fleste uføre opplever opp mot inntekt ellers. Flertallet ser
derfor ikke at uføre med barnetillegg rammes hardere enn andre uføretrygdede.
Flertallet viser til at det
allerede arbeides godt med ungdommer, og at ungdom er en prioritert
gruppe. Flertallet viser
videre til at Arbeids- og velferdsetaten har et bredt spekter med
tiltak og tjenester til arbeidssøkere. Dette er universelle tjenester
som vil kunne komme uføretrygdede som søker arbeid til gode. I tillegg
til at uføretrygdede i prinsippet kan motta alle former for arbeidsmarkedstiltak,
finnes det to tiltak som primært retter seg mot personer som mottar
eller i nær fremtid ventes å få innvilget uføretrygd. Tiltaket varig
tilrettelagt arbeid (VTA) er rettet mot personer som mottar eller
i nær fremtid ventes å få innvilget uføretrygd og har behov for
spesiell tilrettelegging eller oppfølging. VTA er ikke tidsbegrenset
og finnes i form av arbeid både i skjermede virksomheter og i ordinære
virksomheter. Flertallet viser
videre til at det i budsjettavtalen mellom regjeringen og Kristelig
Folkeparti foreligger en klar styrking av bevilgningen til VTA i
2019, noe som samlet sett gir en betydelig styrking. Flertallet viser
også til at det kan gis lønnstilskudd uten tidsbegrensning til arbeidsgivere
som ansetter eller beholder en person som har varig og vesentlig
nedsatt arbeidsevne, og arbeidstakeren kan være innvilget uføretrygd.
Flertallet viser videre til
sysselsettingsutvalgets arbeid, hvor utvalget skal analysere utviklingen
i sysselsettingen i Norge samt analysere utviklingen i mottak av
inntektssikringsytelser. Ekspertgruppen skal foreslå tiltak som
kan bidra til at flere kommer i arbeid, at flere får utnyttet sin
arbeidsevne, og at færre får unødig langvarige stønadsforløp eller
faller utenfor arbeidslivet på en varig stønad. Flertallet vil avvente konklusjonene fra
dette utvalget, som er ventet medio mars, før nærmere tiltak vurderes.
Flertallet tilrår på denne
bakgrunn at representantforslaget ikke vedtas.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at andelen unge som ikke er i arbeid, utdanning eller annen aktivitet,
i lengre tid har vært stabilt høyt, og at antallet unge uføre er
doblet de siste ti årene. Det er behov for økt bruk av gradering
i de helserelaterte ytelsene, styrket AAP og en reell mulighet for
arbeid når man har gradert uføretrygd.
Disse medlemmer mener det er
behov for en aktivitetsreform for unge som står i fare for å bli
varig uføretrygdede. Planlegging, oppfølging og gjennomføring av
tiltak må bedres, slik at flere kommer tilbake i arbeid. Disse medlemmer ønsker
å øke bruken av gradert uføretrygd, slik at flere får brukt sin
restarbeidsevne.
Det vises her til
behandlingen av Prop. 1 S (2018–2019), jf. Innst. 15 S (2018–2019)
Statsbudsjettet 2019 (kapitler fordelt til arbeids- og sosialkomiteen),
hvor disse medlemmer fremmet
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
gjennomføre en aktivitetsreform med jobbgaranti for unge på gradert
uføretrygd.»
Disse medlemmer påpeker at
uførereformen hadde som målsetting at flere uføretrygdede skulle
inkluderes i arbeidslivet, og at Riksrevisjonens evaluering av reformen
viser at dette målet ikke er nådd.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at et eventuelt høyere fribeløp
og en lavere avkortningssats for 100 pst. uføre gjør ordningen med
gradert uføretrygd kombinert med arbeidsinntekt mindre gunstig.
På denne bakgrunn mener disse medlemmer at
endringer i fribeløp og avkortning for uføre bør sees i en større
sammenheng.
Disse medlemmer viser videre
til at innstrammingene i barnetillegget rammer ulike grupper ulikt,
og mener Stortinget må informeres om hvordan regjeringen Solbergs
innstramminger har slått ut for ulike grupper av mottakere basert
på inntektsnivå.
Disse medlemmer viser til at
Riksrevisjonen i 2018 påpekte at uføre som ønsker å kombinere trygd med
arbeid, blir gitt en varierende grad av bistand avhengig av hvilket
Nav-kontor den uføre sogner til.
Disse medlemmer mener at særlig
unge uføre bør få bedre tilgang til arbeidsrettede tiltak, uavhengig av
hvilket Nav-kontor de sogner til, og uten at tilgangen til tiltak
for andre brukergrupper begrenses.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak om inkludering
av uføretrygdede i arbeidslivet, som blant annet skal inneholde
en vurdering av
-
hvordan dagens avkortingsregler
påvirker uføretrygdedes arbeidsdeltakelse.
-
hvordan unge uføretrygdede
kan følges bedre opp av Nav gjennom tiltaksapparatet.
-
hvordan innstrammingene
i barnetillegget har slått ut for ulike grupper av mottakere basert
på inntektsnivå.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti arbeider for
at de som har redusert arbeidsevne – helt eller delvis – skal ha
et trygt sosialt sikkerhetsnett betalt av fellesskapet. I tillegg
er det viktig at regelverket stimulerer til å utnytte den arbeidsevne
den enkelte har til blant annet inntektsbringende arbeid. For disse medlemmer er
det viktig å prioritere penger til de som har de største behovene.
Derfor har disse medlemmer en klar holdning til at summen av uføretrygd
og det behovsprøvde barnetillegget i uføretrygden skal kunne overstige
tidligere inntekt. Bakgrunnen for dette viktige unntaket fra hovedlinjen
om at det skal lønne seg å arbeide, er disse barnas særlig sårbare
situasjon når vi vet at foreldrene i svært mange tilfeller hadde
en svært svak inntektssituasjon i årene før de fikk innvilget uføretrygd.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fjerne 95-prosenttaket for summen av uføretrygd
og det behovsprøvde barnetillegget.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet slutter seg til de vurderinger som ble lagt
til grunn fra den rød-grønne regjeringen i Prop. 130 L (2010–2011). Likevel
er det et skjønnsspørsmål hvor beløpsgrensen for mottakerens inntekt
når det gjelder avkortning av uføretrygd, fastsettes. Dette medlem er
enig i at en høyere beløpsgrense enn 0,4 G vil stimulere noen flere til
å utnytte sin restarbeidsevne bedre, samtidig som dette må vurderes
opp mot situasjonen som personer med delvis innvilget uføretrygd
da opplever. For dette medlem er
det viktig å ha et regelverk som balanserer stimulansen til arbeid
med rettferdighet mellom ulike grupper av uføretrygdede. Samtidig
må de uføretrygdedes økonomiske og sosiale situasjon ses i forhold
til realinntektsmulighetene til helt funksjonsfriske, arbeidsføre
mennesker.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem forslag om å øke fribeløpet for uføre
i forbindelse med forslaget til statsbudsjett for 2020.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
understreke behovet for å følge opp unge uføretrygdede bedre. I
dag er arbeidssituasjonen på Nav-kontorene slik at denne gruppen
av mennesker får svært liten oppfølging etter at de er innvilget
uføretrygd. Når vi kjenner bakgrunnen for hvorfor mange unge i dag
blir uføretrygdet, blant annet som følge av misforhold mellom intensjonen
i og virkeligheten med hvordan AAP-ordningen og AFT fungerer, er
det et stort behov for å gjennomgå regelverk med formål å bedre oppfølgingen
av ungdom som står i fare for å bli eller er blitt uføretrygdet.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå regelverket med mål om å bedre oppfølgingen
av ungdom som står i fare for å bli eller er blitt uføretrygdet.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at mulighetene for å kombinere
uføretrygd med arbeid ikke er gode nok. Dette medlem viser til høringssvar
hvor forskjellige medlemsorganisasjoner peker på at avkortningsreglene
for å delta i arbeidslivet med en restarbeidsevne er uforutsigbare. Dette medlem viser
til at friinntekten for uføre ble endret ved innføringen av den
nye trygden.
Handikapforbundet
skriver i sitt høringssvar at de mener det er behov for å utrede
alternative systemer for eventuell avkortning, som fortrinnsvis
motiverer mer til å prøve seg i jobb. Dette burde også være i tråd
med regjeringens egen inkluderingsdugnad for å flere med nedsatt
funksjonsevne inn i arbeidslivet.
Dette medlem mener det på
samme grunnlag må vurderes en betydelig økning av fribeløpet, som
i dag er på 0,4 G. Dette er et særdeles lavt nivå og kan ikke matche
noen lave stillingsprosenter som samtidig gir en tilknytning til
arbeidslivet. Det er ikke mange uføretrygdede som tjener opp mot
dette i dag, men flere peker på den lave 0,4 G-grensen som en direkte
årsak til at ikke flere tar i bruk muligheten.
Ifølge riksrevisjonsrapporten
fremgår det at Nav-kontor i varierende grad gir bistand til uføretrygdede som
ønsker å kombinere trygd med arbeid. Det konkluderes med at manglende
informasjon til uføre om muligheten for å få bistand fra Nav kan
gjøre det vanskelig å oppnå Stortingets mål om å øke andelen uføretrygdede
i arbeid.
Dette medlem mener at unge
med uføretrygd må følges bedre opp av Nav. Unge uføre bør ha rett
til arbeidsmarkedstiltak på lik linje med mottakere av arbeidsavklaringspenger.
Dette medlem viser til at
det er avgjørende å sikre at uføres barnetillegg ikke rammes for
hardt av avkortningsreglene som følge av inntekt. Barnetillegget
er nettopp ment å skulle sikre at barn i familier der én eller begge
foreldre er syke og uføre, ikke skal lide for mye økonomisk. Slik
avkortningsreglene rammer i dag, oppleves dette som et særlig stort
hinder for deltakelse i arbeidslivet.
Dette medlem mener inntektsgrensene
må innrettes smidigere enn i dag, slik at de gir mer raushet og gir
reell mulighet til å prøve seg uten å frykte for store bortfall
av trygg inntekt.
Dette medlem viser videre
til bred støtte til forslagene som her fremmes, fra alle medlemsorganisasjoner
som organiserer trygdemottagere i disse spørsmålene.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem forslag om å øke fribeløpet for uføre
i forbindelse med forslaget til statsbudsjett for 2020 og i tillegg
legge frem en vurdering av hvordan dagens avkortning fungerer, ut
fra en målsetting om å gi flere mulighet til å jobbe mer, inkludert
en vurdering av hvordan lavere avkortningsgrad kan bidra.»
«Stortinget
ber regjeringen legge frem forslag om å heve inntektsgrensen før
avkortning av barnetillegg inntrer, og innrette inntektsgrensene
slik at nedtrapping skjer mer gradvis.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om at Nav skal måtte følge opp unge
med uføretrygd bedre, blant annet gjennom å gi unge uføre rett til
arbeidsmarkedstiltak på lik linje med mottakere av arbeidsavklaringspenger.»