2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Anniken Huitfeldt, Martin Kolberg, Marianne Marthinsen,
Leif Audun Sande og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Hårek Elvenes,
Trond Helleland, Ingjerd Schou og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen, Hans Andreas Limi og Christian Tybring-Gjedde, fra
Senterpartiet, Steinar Ness, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun
Lysbakken, fra Venstre, Abid Q. Raja, og fra Kristelig Folkeparti,
Knut Arild Hareide, viser til proposisjonens del A, der det
foreslås en forskriftshjemmel i egen lov som vil gi Kongen adgang
til å nærmere regulere forhold som berøres av at Storbritannia trer
ut av EØS-avtalen, den delen av Schengen-samarbeidet Storbritannia
deltar i, og andre avtaler mellom Norge og Den europeiske union
(EU) som Storbritannia har vært bundet av gjennom sitt medlemskap
i EU. Proposisjonen inneholder likeledes en del B om forslag til vedtak
om Stortingets samtykke til inngåelse av avtale mellom EØS/EFTA-statene
og Storbritannia om borgernes rettigheter, som en konsekvens av
Storbritannias uttreden av EU, og som samtidig innebærer at Storbritannia
trer ut av EØS-avtalen fra samme tidspunkt. Mens del A av proposisjonen
som gjelder norsk internrett, fremmes til Stortinget av justiskomiteen, fremmes
del B om samtykke til inngåelse av avtale mellom EØS-statene og
Storbritannia av utenriks- og forsvarskomiteen.
Komiteen er kjent med at EØS/EFTA-statene
parallelt med EU har fremforhandlet en avtale med Storbritannia
som sikrer rettighetene til britiske borgere som har benyttet seg
av retten til fri bevegelighet etter EØS-avtalen innen Storbritannia
trer ut av EU, og deres familiemedlemmer, og tilsvarende for EØS/EFTA-borgere
og deres familiemedlemmer i Storbritannia. Formålet med avtalen
er å sikre at EØS-statene får mest mulig like vilkår som EUs medlemsstater
med hensyn til de relevante utfasingsbestemmelsene og bestemmelsene om
videreføring av borgernes rettigheter.
Komiteen er likeledes kjent
med at ovennevnte parallellavtale var basert på ordnet, avtalt britisk
uttreden av Den europeiske union. Dersom Storbritannia trer ut av
EU uten en utmeldingsavtale, vil staten fra dette tidspunktet bli
ansett som et tredjeland i forhold til EØS- og Schengen-regelverket.
Dette får en rekke konsekvenser.
I lys av den uklare
politiske situasjonen på britisk side sier komiteen seg enig i at Norge
må være forberedt på at Storbritannia kan ende med å tre ut av EU uten
en utmeldingsavtale. Det vil innebære at det ikke blir noen overgangsperiode,
og at heller ikke den fremforhandlede avtalen mellom EØS/EFTA-statene
og Storbritannia trer i kraft.
Komiteen er tilfreds med at
regjeringen har igangsatt forhandlinger med Storbritannia med sikte
på å inngå avtaler på handelsområdet, transportområdet, skipsfartsområdet
og fiskeriområdet, og om rettigheter for britiske borgere i Norge
som har benyttet seg av retten til fri bevegelighet før tidspunktet
Storbritannia eventuelt trer ut av EU uten en utmeldingsavtale,
og om tilsvarende rettigheter for norske borgere i Storbritannia.
Komiteen er tilfreds med den
avtalemessige tilretteleggingen som er gjort, for det tilfelle at
Storbritannia trer ut av EU uten en utmeldingsavtale som omfatter borgernes
rettigheter. Komiteen er
enig i at gjennomføringen av avtalens innhold nødvendiggjør lovgivning, jf.
proposisjonens forslag til ny forskriftshjemmel i utlendingsloven.
Foruten kravet til lovgivning anser komiteen avtalen også som
en sak av særlig stor viktighet, som gjør det nødvendig å innhente
Stortingets samtykke til inngåelse av avtalen i medhold av Grunnloven § 26
andre ledd.
Komiteen konstaterer at en
avklaring av om Storbritannia forlater EU med eller uten en utmeldingsavtale,
vil komme svært sent. For å sikre at avtalen vil kunne være virksom
fra det tidspunktet Storbritannia eventuelt trer ut av EU uten en
utmeldingsavtale, bør Stortinget gi forhåndssamtykke til å inngå
avtalen.
Komiteen har merket seg at
det ikke er forventet endringer i avtaleteksten. Skulle det likevel
bli vesentlige endringer i teksten i forhold til den vedlagte versjonen,
forutsettes saken forelagt Stortinget på nytt. Dersom Storbritannia
og øvrige parter er klare til å undertegne før Stortinget har gitt
sitt samtykke, vil avtalen ifølge proposisjonen bli undertegnet
fra norsk side, men med forbehold om Stortingets samtykke. Komiteen finner
den skisserte fremgangsmåten korrekt.
Komiteen er innforstått med
at hvis det allikevel blir inngått en ordnet utmeldingsavtale mellom
EU og Storbritannia, vil den inngåtte parallellavtalen mellom EØS/EFTA-statene
og Storbritannia kreve at regjeringen fastsetter forskriftsbestemmelser
som oppfyller avtalen. I en situasjon der Storbritannia trer ut
av EU uten en utmeldingsavtale, men avtalen som foreslått blir inngått, finner komiteen det
naturlig at forskriftshjemmelen vil bli nyttet til å gjennomføre
denne avtalen.
Komiteen tar til etterretning
at hvis heller ikke denne avtalen skulle tre i kraft, vil regjeringen
ta sikte på å sikre rett til fortsatt opphold for britiske borgere
og deres familiemedlemmer med utgangspunkt i det som ville ha fulgt
av den fremforhandlede avtalen mellom EØS/EFTA-statene og Storbritannia. Komiteen vil
for sin del legge til grunn at norske borgere, uansett løsning, sikres
tilsvarende rettigheter i Storbritannia.
Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
det vart gjennomført ei brei høyring i saka i oktober 2018. Desse medlemene meiner
det er uheldig at ei så viktig sak skal hastehandsamast i komité
med berre ei vekes merknadsfrist, og peikar på at regjeringa i snart
to år har vore medviten om moglegheita for at det kan verte ein
hard brexit.
Desse medlemene viser til
at regjeringa har starta forhandlingar med Storbritannia med sikte
på å inngå avtaler innan handel, transport, skipsfart og fiskeri.
Denne proposisjonen tek likevel berre føre seg moglege løysingar
for borgarar sine rettar, men nemner fleire utfordringar som det
ikkje vert skissert noka løysing på. Desse medlemene meiner det
er særskilt viktig å få på plass avtaler for vidare samarbeid med
Storbritannia etter brexit, også på andre område enn borgarar sine
rettar, og at dette av omsyn til norske interesser burde vore gjort
før 29. mars 2019.
Desse medlemene merkar seg
at Storbritannia no vil vera å rekne som tredjeland, og at trongen
for grensekontroll i Noreg kan auke som fylgje av brexit.
Desse medlemene viser til
kapittel 4.2 i proposisjonen, som seier at Noreg kan få svikt i
legemiddelforsyninga som fylgje av brexit, og at det ikkje går føre
seg samtaler om bilateral avtale for å løyse situasjonen. Desse medlemene meiner
at Noreg ikkje kan setje seg i ein situasjon med svikt i tilgang
på legemiddel, og ventar at regjeringa straks forhandlar fram ei
avtale med Storbritannia for å hindre at ein slik situasjon oppstår. Desse medlemene viser
til at eventuelle endringar i den britiske kraftmarknaden som fylgje
av brexit vil kunne påverke straumkabelen som er sett under bygging. Desse medlemene ser
det som sjølvsagt at regjeringa raskt klargjer kva konsekvensane
er, og deretter orienterer Stortinget om saka, seinast i RNB 2018.
Desse medlemene presiserer
at tenestehandel med Storbritannia vil verte regulert av WTO, og
at det vil vera trong for å sjå på område innan skipsfart og energirelaterte
tenester for å sikre eit føreseieleg tilhøve for desse sektorane
mellom Noreg og Storbritannia. Desse medlemene viser til
proposisjonen, der det vert opplyst at det vil kunne medføre endringar
innan energitilknytta tenester i tilhøvet mellom Storbritannia og Noreg,
samstundes som det ikkje er forventa at norsk olje og gass vil verte
råka av brexit.
Desse medlemene viser til
at Storbritannia utgjer den viktigaste enkeltmarknaden for norsk
skipsfartsnæring, og at regjeringa har eit ansvar for å sikre at reiarlag
med skip under norsk flagg ikkje får utfordringar ved brexit.
Desse medlemene peikar på
at Storbritannia etter brexit ikkje vil vere ein del av fiskeriavtala
mellom Noreg og EU, og at regjeringa tek sikte på å inngå ei bilateral
avtale for kvotefordeling, tilgang på fiskesoner, lisensar, sporing
og rapportering. Desse
medlemene meiner at det må leggjast fram ei konkret avtale
mellom Noreg og Storbritannia så snart som mogleg for å sikre føreseielege
tilhøve for norske næringsaktørar innan fiskeri. Desse medlemene meiner Noreg
må sjå på heilskapen i fiskeriavtala med EU i nytt lys etter brexit. Desse medlemene viser
til at store mengder makrell som norske fiskarar i dag hentar ut
gjennom avtala mellom Noreg og EU, vert fiska i britiske farvatn,
medan EU-fartøy, inkludert britiake, har store kvoter torsk i norsk
sone. Desse medlemene viser
til at Storbritannia og Danmark, på vegner av Færøyane, har forhandla
fram ei frihandelsavtale som tek føre seg fiskerispørsmål.
Desse medlemene meiner det
er positivt at studentar som tek utdanning i Storbritannia, får
fullføre utdanninga, samstundes som det gjennom bilaterale avtaler
med Storbritannia må leggjast til rette for framtidige studentar
som ynskjer det same
Desse medlemene viser til
at svært få borgarar i Storbritannia peikar på EØS som eit alternativ
til brexit, ettersom dei meiner avtala er for dårleg.
Medlemen i komiteen
frå Senterpartiet minner om at Senterpartiet fleire gonger
har peika på at regjeringa av omsyn til norske interesser må leggje
fram ein strategi for ulike scenario for brexit og korleis dei skal
handsamast.
Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti meiner det
av omsyn til norske borgarar sine interesser ikkje ligg føre anna
alternativ enn å gje regjeringa samtykke til å fullføre forhandlingar
med Storbritannia.