6.2 Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, viser til at Sentralbanklovutvalget
foreslo at det formelle grunnlaget for deler av rammeverket for SPU
bør styrkes, og at fondets rolle i å finansiere velferdsstaten over
generasjoner tydeliggjøres i formålsbestemmelsene for Statens pensjonsfond. Flertallet er, i
likhet med regjeringen, enig i dette og forutsetter at dette tas
inn i lovproposisjonen.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt, viser til at alle partier i finanskomiteen unntatt Sosialistisk
Venstreparti ved behandling av Innst. 357 S (2016–2017) støttet
en opptrapping av aksjeandelen i den strategiske referanseindeksen
for Statens pensjonsfond utland til 70 pst., uten å åpne for at
andre organer gis fullmakt til å beslutte en annen aksjeandel enn
denne faste vekten.
Dette flertallet støtter regjeringens
vurdering om at aksjeandelen i den strategiske referanseindeksen for
SPU økes til 70 pst., og legger til grunn at innfasingen av en høyere
aksjeandel gjennomføres gradvis over tid for å minske risikoen,
slik en gjorde i 2007 da aksjeandelen ble økt fra 40 til 60 pst. Dette flertallet har
merket seg at regjeringen og flertallet i Mork-utvalget baserer sitt
råd på at evnen til å bære risiko er økt siden forrige vurdering
av aksjeandel, blant annet basert på erfaringene fra politiske myndigheters
håndtering av finanskrisen. Dette flertallet støtter denne
vurderingen og mener at risikoen med en aksjeandel på 70 pst. alt
i alt er akseptabel.
Dette flertallet mener fortsatt
at alle vesentlige beslutninger om hvor mye risiko en skal ta i
forvaltningen av våre felles sparepenger i SPU, bør forankres i
Stortinget, og at valg av fondets aksjeandel er en slik vesentlig
beslutning. Dette
flertallet mener at en svekkelse av dette prinsippet vil kunne
føre til en mindre robust og langsiktig forvaltning og betyr en
større grad av aktiv forvaltning i fondet og en svakere demokratisk
forankring. Dette
flertallet viser til at erfaringene fra finanskrisen tilsier
at tap som følge av beslutninger tatt i den aktive forvaltningen
i Norges Bank, uten forankring i Stortinget, kan svekke forvaltningens
legitimitet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til at klimaendringene er en av de
største truslene menneskeheten står overfor i dag. Selv med rask
omstilling og reduksjon av CO2-utslipp
globalt vil klimaendringene merkes. Om det ikke skjer omstilling,
vil konsekvensene bli svært alvorlige. Disse medlemmer viser til
at verdiene i SPU er sterkt avhengige av hvordan det går med verdensøkonomien
på lang sikt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
peke på at det framover vil være naturlig at fondets resultater
ikke bare måles mot referanseindeksen, men også mot andre store
globale fond hvor ulikheter i struktur og oppdrag tas hensyn til.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne viser til at det er bred politisk enighet om at SPU
ikke skal være et utenrikspolitisk virkemiddel. Disse medlemmer er enige i
dette, men vil påpeke at et fond på denne størrelsen vil ha stor
påvirkning internasjonalt enten det er intensjonen eller ikke. Det
er derfor viktig med et godt etisk regelverk og en effektiv ansvarlig
forvaltning av fondet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt peker
på at SPUs størrelse tilsier at fondet må ta hensyn til at investeringsbeslutningene
som tas i dag, vil ha påvirkning på avkastningen på lang sikt. Å
investere i klima- eller miljøødeleggende virksomhet vil både være
etisk galt og kunne påvirke fondets avkastning negativt på sikt.
Det samme gjelder for en rekke av de andre aspektene ved den etiske
forvaltningen. De etiske retningslinjene og en ansvarlig forvaltning
er riktig ut fra et etisk perspektiv, men de er også viktige for
å støtte opp under avkastning. Disse medlemmer mener på denne
bakgrunn at lovens formålsbestemmelse tydeligere må ta opp i seg
viktigheten av ansvarlig forvaltning og det etiske rammeverket rundt
fondet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet går imot at det skal lovfestes at SPU kun
kan investeres i utlandet. En slik lovfesting er unødvendig og gir begrensninger
som kan innskrenke handlefriheten ved tvingende hendelser og forhold. Disse medlemmer fremholder
at man for øvrig støtter regjeringens forslag.