3.2 Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
Komiteen viser til Meld. St.
7 (2018–2019) Om ny sentralbanklov. Meldingen er en oppfølging og
drøfting av NOU 2017:13 «Ny sentralbanklov. Organisering av Norges
Bank og forvaltningen av Statens pensjonsfond utland» og høringsuttalelser
som har kommet til denne. Komiteen viser til, og mener
det er fornuftig, at regjeringen legger frem en stortingsmelding
før en lovproposisjon for å få større og bedre forankring i Stortinget
om viktige veivalg for Norges Bank og forvaltningen av Statens pensjonsfond
utland (SPU).
Komiteen minner om at det ikke
er første gang spørsmål som berøres i denne meldingen, blir drøftet og
diskutert. I takt med at forvaltningen av SPU og sentralbankvirksomheten
utvikler og forandrer seg, bør denne typen problemstillinger tas
oppnår det er behov. Dagens sentralbanklov ble vedtatt i 1985 og
avløste den tidligere loven av 1892. Komiteen peker på at oppgavene
er vesentlig endret siden 1985, samtidig som det bare har kommet
mindre endringer i gjeldende lov fra 1985. Blant de viktigste endringene
er endringer i pengepolitikken, deregulering av finansmarkedene
og ikke minst at ansvaret for forvaltningen av SPU har kommet til.
Det ble derfor ved kongelig resolusjon av 10. april 2015 satt ned
et utvalg som skulle gjennomgå sentralbankloven. Komiteen viser til at en av
begrunnelsene for at Norges Bank ble valgt som forvalter av fondet,
var at Norges Bank var uavhengig av særinteresser og en institusjon
godt forankret i norsk samfunnsliv.
Komiteen viser til at sentralbanklovutvalget drøfter
tre ulike modeller for god styring. Utvalget har anbefalt modell
A, som innebærer at SPU skilles ut av Norges Bank, og at denne skal
legges til et særlovselskap underlagt Finansdepartementet. Utvalget
anbefalte at det bør opprettes en fagkomite for pengepolitikk og
finansiell stabilitet med interne og eksterne medlemmer. Det ble
også anbefalt at representantskapet bør legges ned fordi det ikke
vil være behov for dette med kun eksterne medlemmer i styret. Finansdepartementet
ville ved valg av denne modellen vært ansvarlig for å utpeke ekstern
revisor og godkjenne regnskap for Norges Bank og det utskilte forvalterselskapet.
Komiteen er enig med regjeringen
i at et bytte av forvalter, som ville skjedd i modell A, ville medføre
engangskostnader og kreve planlegging og ressurser.
I modell B vil SPU
bli liggende i Norges Bank, og det vil bli opprettet et eget styre
for forvaltningen av SPU og en komité for pengepolitikk og finansiell
stabilitet. Komiteen merker
seg at også i denne modellen vil representantskapet legges ned.
Komiteen viser til at modell
C er modellen som bygger mest på dagens styringsstruktur. Det foreslås også
her at det opprettes en komité for pengepolitikk og finansiell stabilitet.
Sentralbanklovutvalget anbefaler at styret reduseres fra 8 til 7
medlemmer, og at representantskapet reduseres fra 15 til 7 medlemmer.
Det foreslås at dagens praksis med at den daglige ledelsen av forvaltningen
av SPU er lagt til daglig leder for kapitalforvaltningen, lovfestes.
Komiteen merker seg at flere
høringsinstanser påpeker risikoen for at en forvalter utenfor Norges
Bank i større grad vil kunne være tilbøyelig til å ha egne prioriteringer
som ikke nødvendigvis vil være sammenfallende med eiers prioriteringer. Komiteen er
enig i departementets vurdering om at Norges Bank som forvalter
vil innebære en mindre sannsynlighet for dette. Selv om negative
hendelser i en del av virksomheten kan påvirke tilliten til den
andre, kan også det at SPU er underlagt Norges Bank, føre til økt
tillit til forvaltningen.
Videre viser komiteen til
usikkerheten, som flere høringsinstanser peker på, knyttet til å
forvalte SPU gjennom et særlovsselskap underlagt Finansdepartementet
fremfor under Norges Bank. Også sentralbanklovutvalget viser til
at en forvaltning innenfor Norges Bank kan gi bedre vern mot søksmål
og beslag av midler i SPU enn i et utskilt særlovsselskap. Videre
er det knyttet noe usikkerhet til skattespørsmål ved et eventuelt bytte
av forvalter.
Komiteen merker seg Finansdepartementets vurdering
om at Norges Bank bør fortsette å være operativ forvalter av SPU
også fremover, og at det bør opprettes en komité for pengepolitikk
og finansiell stabilitet for å styrke styringsstrukturen og forvaltningen,
noe som vil øke den samlede kapasiteten og kompetansen i bankens
styrende organer. Komiteen mener
Norges Bank som kapitalforvalter nyter stor tillit både innen sentralbankvirksomheten
og som forvalter av SPU, og støtter dermed departementets vurdering.
Komiteen minner om at en av
Norges Banks viktigste oppgaver er, og også i fremtiden vil være,
å styre pengepolitikken i tråd med de retningslinjer som gjelder.
Regjeringen foreslår i meldingen at utøvelsen av pengepolitikken
ikke lenger skal tilligge hovedstyret, men en egen komité for pengepolitikk. Komiteen viser
til at regjeringens forslag innebærer at fagkomiteen skal bestå
av et flertall av interne medlemmer fra banken og et eksternt mindretall. Komiteen peker
på at det er lang tradisjon for ekstern kompetanse og deltakelse
i Norges Bank, blant annet i hovedstyret, og ser det som positivt
at eksterne medlemmer også deltar og bidrar med sin kompetanse i
gjennomføringen av pengepolitikken. Komiteen støtter regjeringens
forslag til sammensetning.
Komiteen viser til at det overordnede
tilsynsorganet i Norges Bank er representantskapet. Representantskapet
har femten medlemmer som velges av Stortinget for fire år, og skal
ifølge sentralbankloven blant annet føre tilsyn med bankens drift
og med at reglene for bankens virksomhet blir fulgt. Representantskapet skal
herunder føre tilsyn med at hovedstyret har tilfredsstillende styring
og kontroll med bankens administrasjon og virksomhet, og med at
det er etablert hensiktsmessige rutiner for å sikre at bankens virksomhet utøves
i henhold til lov, avtaler, vedtak og rammeverk for øvrig. Tilsynet
omfatter ikke hovedstyrets eller fagkomiteens utøvelse av skjønnsmyndighet
etter loven. Komiteen legger
til grunn at representantskapet også fremover vil ha rett til innsyn
i alle bankens anliggender, og at representantskapet kan foreta
de undersøkelser som det finner nødvendig for sine oppgaver etter
loven.
Komiteen mener det er svært
viktig at det føres en demokratisk kontroll over Norges Bank gjennom
representantskapet. Riksrevisjonen viser også til at representantskapet
i sine rapporter tar opp kritiske forhold. Det antas også at Riksrevisjonen
ville måtte bygge opp et tilsvarende apparat hvis representantskapet
skulle legges ned. Komiteen er
derfor positiv til at regjeringen foreslår at representantskapet
videreføres med like mange representanter som i dag, og vil avvente
departementets vurderinger av hovedstyrets og representantskapets
ansvarsområde i lovproposisjonen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, viser til at Norges Banks hovedstyre
også har vært styre for SPU, men er oppnevnt og satt sammen som
sentralbankstyre. Med en ny organisering hvor hovedstyrets oppgave
i større grad rettes inn mot forvaltningen av SPU, er det avgjørende
viktig at styrets kompetanse også orienteres mot spesialkompetanse innen
internasjonal kapitalforvaltning og måling, styring og kontroll
av risiko, samt innsikt i ansvarlig forvaltningspraksis. Oppgaven
som styreleder for forvaltningen av SPU er krevende og må også vektlegges når
kravene til sentralbanksjefens kompetanse formuleres.
I tillegg må styret
ha en generell samfunnsforståelse, herunder forståelse for ansvars-
og rolledelingen mellom styret og politiske myndigheter, samt god
forståelse for fondets rolle i det samlede økonomiske rammeverket.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt, viser til at regjeringen foreslår at representantskapet
opprettholdes. Dette
flertallet støtter denne løsningen og presiserer at forslaget
på dette punktet ivaretar grunnleggende prinsipper om folkevalgt
kontroll av den virksomhet Norges Bank driver på landets og folkets
vegne.
Dette flertallet har også merket
seg departementets vurderinger av viktigheten av at det tenkes helhetlig
ved Stortingets oppnevning av medlemmer til representantskapet. Dette flertallet er
enig i at en ved utpekingen bør søke å oppnå at representantskapet samlet
sett innehar den nødvendige kompetanse som er relevant for å dekke
organets ansvarsområder.
Dette flertallet mener videre
at representantskapet bør inviteres til å gi til kjenne sine synspunkter om
krav til ny sentralbanksjef før departementet utlyser stillingen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Rødt fremholder at målloven
må gjøres gjeldende for Norges Bank. Norges Bank står for en ikke
ubetydelig publiseringsvirksomhet, og det store tilfanget av rapporter,
analyser og vurderinger har et stort nedslagsfelt – ikke minst gjelder dette
de publiseringer som angår bankens forvaltningsvirksomhet. Norges
Bank har gjennom sin rolle som forvalter av vår fellesformue en
unik og meget fremtredende plass i norsk samfunnsliv og i nordmenns
bevissthet, og det faller seg etter disse medlemmers syn unaturlig
at banken skal unntas fra de krav til representativ språkbruk som
statlige virksomheter generelt omfattes av.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil understreke
at styrets oppgave også må omfatte utvikling av SPUs organisasjon
og forvaltningspraksis, og at det må ha nødvendige fullmakter til
å ta risikoen i fondet ned når særskilte forhold i risikobildet
i finansmarkedene og internasjonal økonomi tilsier det.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Rødt mener derfor at det i lovproposisjonen bør
fremgå tydelig at målloven nå gjøres gjeldende for Norges Bank i
all dens virksomhet. Disse
medlemmer mener for øvrig at arbeidsspråket skal være norsk i
hele virksomheten, og at dette også bør fremgå i lovforslaget.
Disse medlemmer påpeker ellers
at Norges Bank, inkludert dens forvaltningsvirksomhet, i så stor grad
som mulig bør legge opp virksomheten slik at den skaper positive
ringvirkninger i det norske samfunnet. Disse medlemmer mener at banken
som hovedregel bør gjøre bruk av norsk arbeidskraft og kompetanse i
Norge i sin virksomhet, og at avvik fra dette, for eksempel bruk
av eksterne utenlandske forvaltere, må gjøres gjenstand for løpende
nødvendighetsvurdering. Banken skal ha hovedsete i Oslo, men bankens
virksomhet bør også kunne foregå andre steder i Norge.