Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Else-May Botten, Espen Barth Eide, Hege Haukeland
Liadal og Runar Sjåstad, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Stefan Heggelund,
Aase Simonsen og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje
Halleland og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Sandra
Borch og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig Folkeparti, Tore Storehaug,
og fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, viser til Representantforslag
239 S (2017–2018) om erstatningsreglene ved tap av beitedyr til
rovvilt.
Komiteen viser til den todelte
målsettingen i norsk rovdyrpolitikk, hvor det skal sikres bærekraftige rovviltbestander
og fortsatt aktiv bruk av utmarksressursene og levende lokalsamfunn.
Komiteen viser til at for at
den todelte målsettingen skal ivaretas, er det avgjørende at det
føres en tydelig geografisk differensiert forvaltning som, så langt
det er mulig, skiller rovvilt og beitedyr. Det bidrar til et lavt konfliktnivå
og tillit til en god og forutsigbar forvaltning.
Komiteen viser til at norsk
rovdyrpolitikk må baseres på naturmangfoldloven og være i tråd med
Bernkonvensjonen.
Komiteen viser til at Norge
har vedtatt et bredt rovviltforlik i 2004, et enstemmig rovdyrforlik
i 2011 og et forlik om ulv mellom Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti
og regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet i 2016.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne, forutsetter at de vedtatte føringene fra stortingsflertallet
blir fulgt opp av regjeringen og klima- og miljøministeren.
Komiteen viser
til at midler til gode forebyggende tiltak og en god erstatningsordning
for tap av beitedyr er sentralt for å sikre oppslutning i folket
om rovdyrpolitikken.
Komiteen viser til at forslaget
ber regjeringen legge fram forslag til endring i erstatningsbestemmelsen
i naturmangfoldloven § 19 som sikrer grunneiere i yngleområder for
rovdyr full erstatning ved beitenekt og tap av næringsgrunnlag dersom
husdyrhold må oppgis, eller ved plikt til omfattende forebyggende
tiltak. Forslaget må sikre den næringsdrivende valgrett mellom full erstatning
for økonomiske tap ved opphør av dyrehold eller økonomiske ekstrabelastninger
ved fortsatt dyrehold. Det gjøres oppmerksom på at midler etter
forskriften til forebyggende tiltak og erstatning for tap av beitedyr
til rovvilt regulerer to ulike situasjoner. Erstatning reguleres
i naturmangfoldloven og er en bestemmelse som gir rett til full
erstatning dersom visse vilkår er oppfylt, mens forskriften om forebyggende
tiltak er en tilskuddsordning man kan søke om midler fra til for
eksempel forsinket beiteslipp og tidlig nedsanking, men hvor man
ikke har krav på tilskudd.
Komiteen viser til at det på
rovviltfeltet er etablert mange ordninger med ulike former for økonomisk kompensasjon.
Det er også en egen ordning for kompensasjon ved vedtak om beiterestriksjoner
etter dyrevelferdsloven.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, viser
til at forslaget ber om at regjeringen sørger for at naturmangfoldloven § 19
oppfylles, og at praksis med avkortning av erstatning opphører når
rovvilt framstår som eneste reelle skadeårsak. Flertallet viser til at det
i dag utbetales full erstatning for tap av sau og tamrein til rovvilt.
Om lag 10 pst. av utbetalt erstatning baserer seg på dokumenterbare
skader, mens 90 pst. baserer seg på sannsynliggjorte skader.
Komiteen viser
til at det er behov for mer kunnskap om tapsårsaker for beitedyr,
og at Klima- og miljødepartementet har satt i gang et prosjekt med
mål om å styrke kunnskapen om ulike tapsårsaker på utmarksbeite.
Det er viktig at berørte instanser stiller relevante data til rådighet
for prosjektet.
Komiteen viser til at det i
forslaget bes om at regjeringen sørger for at forskriften om erstatning
når husdyr blir drept eller skadet av rovvilt, endres i samsvar med
de retningslinjer som ble gitt for erstatningsoppgjøret i 2017 for
Oslo, Akershus og Oppland. Det vises til at retningslinjene for
oppgjøret i Oppland og Akershus i 2017 innebar en særskilt ordning
for kompensasjon etter tilskuddsforskriften om forebyggende og konfliktdempende
tiltak, som ikke må forveksles med erstatningsforskriften som gjelder
full erstatning for dokumenterte og sannsynliggjorte rovviltskader
på husdyr og tamrein.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, påpeker at det er flere
erstatnings- og kompensasjonsordninger som virker sammen, med det mål
at storsamfunnet skal dekke omkostningene ved å ha rovdyr i Norge.
Disse ble delvis etablert i en tid med langt mindre bestander og
derfor på bakgrunn av mindre praktisk erfaring med økende bestander
av store rovdyr. Flertallet mener
derfor det er nødvendig med en vurdering av erstatningsordningene
og kompensasjonsordningen (FKT). Dette er viktig for å bidra til
ro om rovdyrpolitikken, at tapene går ytterligere ned, å skape forutsigbarhet
for næringsdrivende og å sikre at ordningene i størst mulig grad
blir objektivt rettferdige.
Flertallet fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen foreta en vurdering av erstatningsordningene for
tap av beitedyr til rovvilt og kompensasjonsordningen (FKT) og rapportere
til Stortinget på egnet måte.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at næringsdrivende innenfor yngleområdene
for stort rovvilt er sterkt presset av det nåværende forvaltningsregimet,
og at én av flere utfordringer er at erstatningsordningene ikke
er innrettet slik at de næringsdrivende får full kompensasjon for
de tap som rovviltpolitikken medfører. Disse medlemmer viser til at
dette er noe grunneiere har krav på i medhold av naturmangfoldloven
§ 19 og eiendomsvernet etter den europeiske menneskerettskonvensjon,
tilleggsprotokoll 1 artikkel 1 (EMK T1.1).
Disse medlemmer mener at erstatningsordningene
ikke tar høyde for at det i enkelte områder ikke lenger er mulig
å opprettholde reindrift og/eller husdyrhold, og at det i andre
områder innebærer reduserte næringsmuligheter for grunneierne. Disse medlemmer vil
peke på det paradoksale i at dette så fremstilles av miljøforvaltningen
som en gevinst ved at opphør i dyrehold gir færre rovviltskader.
Disse medlemmer mener at staten
ikke fullt ut kompenserer de nødvendige skadeforebyggende tiltak som
den enkelte næringsdrivende må gjennomføre i og ved rovviltsonene. Disse medlemmer viser
til at hovedproblemet i denne sammenhengen er at det ikke er avsatt
tilstrekkelig med midler (FKT-midler) til å dekke de forebyggende
tiltak som dyreeier må gjennomføre, og at slike tiltak som regel
er en forutsetning for erstatning. Disse medlemmer mener at dette
over tid fører til at husdyreiere gir opp og legger ned driften.
Disse medlemmer vil påpeke
at det er slik at grunneiere i yngleområder for rovdyr lider tilsvarende og
i noen tilfeller større økonomiske belastninger enn grunneiere innenfor
verneområder som nasjonalparker, landskapsvernområder og naturreservater.
Grunneierne i verneområder har, etter det disse medlemmer vet, krav på
erstatning for økonomisk tap når vernet medfører at det blir vanskelig
å drive videre, jf. naturmangfoldloven § 50. Disse medlemmer vil vise til
de folkerettslige forpliktelser som Norge har sluttet seg til, som
innebærer at staten skal bære de økonomiske belastninger som enkeltborgere
påføres ved rådighetsinnskrenkninger og redusert mulighet til å
utnytte egen eiendom i næringsøyemed.
Disse medlemmer mener etter
dette at staten må erstatte de reelle kostnadene ved forebyggende
tiltak og driftsomlegging i rovviltsonene på linje med erstatningsreglene
ved etablering av verneområder. Det er disse medlemmers mening at
naturmangfoldloven § 19 derfor må endres slik at den er likelydende
med § 50 i samme lov.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil peke på at et annet problem
ved dagens erstatningsordning er at det ikke sikres full kompensasjon
for berørte beitebrukere ved rovviltangrep.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til utfordringer i forvaltningspraksis
knyttet til forskrift om erstatning når husdyr blir drept eller
skadet av rovvilt. Disse
medlemmer viser til at det ved tap av husdyr til rovdyr ytes
erstatning når kadaver gjenfinnes. I tilfeller hvor kadaver ikke
gjenfinnes, noe som ofte ikke lar seg gjøre, kan det likevel gis
erstatning ut over normaltapet dersom det er sannsynlighetsovervekt
for at det enkelte dyr er drept eller skadet av rovvilt. Disse medlemmer er
kjent med at det i mange saker konkluderes med at rovvilt ikke er
sannsynlig skadevolder, til tross for at det er dokumentert forekomst av
rovvilt i området og det ekstraordinære tapet ikke kan forklares
på annen måte. Disse
medlemmer er videre kjent med at dette skjer selv om beitebruker
kan dokumentere at dyra har vært friske, og at det ikke er noe kritikkverdig
for øvrig ved beiteholdet. Resultatet er dermed at erstatningen
urettmessig avkortes slik at full erstatning ikke ytes.
Disse medlemmer vil også peke
på en annen utfordring. I den grad det ytes erstatning for merarbeid ved
rovdyrangrep, gis dette bare til dem som faktisk har tapt husdyr.
Ved forekomst av rovdyr i et beiteprioritert område nedlegger beitelagene
utallige timer med merarbeid og har ekstrakostnader for å begrense
skadeomfanget samt for å dokumentere oppstått tap. Disse medlemmer viser til at
dagens erstatningsordning bare sikrer erstatning for en begrenset
del av disse utgiftene, og heller ikke for alle beitebrukerne. Når
dyrene ikke kan nytte utmarksbeitene i den perioden som er nødvendig
for å oppnå utmarksbeitetilskudd, påføres bonden tap som følge av
dette.
Disse medlemmer vil til slutt
vise til at det ble gitt egne retningslinjer ved Fylkesmannen i
henholdsvis Oslo og Akershus og Oppland for å sikre full erstatning etter
de store tapene til ulv i 2017. Disse medlemmer viser til at
behovet for egne retningslinjer understreker at dagens erstatningsordning
ikke er tilfredsstillende, og at forskrift om erstatning ved tap
av husdyr til rovvilt må endres slik at den kommer i samsvar med
de nevnte retningslinjene som ble utarbeidet i 2017.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram forslag til endring i erstatningsbestemmelsen
i naturmangfoldloven § 19 som sikrer grunneiere i yngleområder for
rovdyr full erstatning ved beitenekt og tap av næringsgrunnlag dersom
husdyrhold må oppgis, eller ved plikt til omfattende forebyggende
tiltak. Forslaget må sikre den næringsdrivende valgrett mellom full
erstatning for økonomiske tap ved opphør av dyrehold eller økonomiske
ekstrabelastninger ved fortsatt dyrehold.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at naturmangfoldloven § 19, hvor det heter
at staten skal yte full erstatning for tap og følgekostnader når
husdyr og tamrein skades eller drepes av rovvilt, blir oppfylt.
Det må sikres at praksis med avkortning av erstatning opphører når
rovvilt fremstår som eneste reelle skadeårsak.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at forskrift om erstatning når husdyr
blir drept eller skadet av rovvilt, endres i samsvar med de retningslinjer
som ble gitt for erstatningsoppgjøret i 2017 for Oslo, Akershus
og Oppland.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
for øvrig til sine merknader i Innst. 330 S (2015–2016), der man
sammen med Venstre og Miljøpartiet de Grønne kommer med flere forslag
om å satse mer på konfliktdempende og tapsforebyggende tiltak, og
der man tar til orde for å sette i gang forsøk med risikobaserte
erstatningsordninger for å innhente kompetanse og erfaring.