Representantforslag 239 S (2017–2018)
om erstatningsreglene ved tap av beitedyr til rovvilt fra stortingsrepresentantene
Marit Arnstad, Emilie Enger Mehl, Ole André Myhrvold, Sandra Borch
og Ivar Odnes
Jeg viser til
brev fra Energi- og miljøkomiteen av 4. oktober 2018 vedrørende
representantforslag 239 S (2017–2018) fra stortingsrepresentantene
Marit Arnstad, Emilie Enger Mehl, Ole André Myhrvold, Sandra Borch
og Ivar Odnes om erstatningsreglene ved tap av beitedyr til rovvilt.
Det fremmes følgende
forslag:
"1. Stortinget ber regjeringen legge
fram forslag til endring i erstatningsbestemmelsen i naturmangfoldloven
§ 19 som sikrer grunneiere i yngleområder for rovdyr full erstatning
ved beitenekt og tap av næringsgrunnlag dersom husdyrhold må oppgis,
eller ved plikt til omfattende forebyggende tiltak. Forslaget må
sikre den næringsdrivende valgrett mellom full erstatning for økonomiske
tap ved opphør av dyrehold eller økonomiske ekstrabelastninger ved
fortsatt dyrehold.
2. Stortinget ber regjeringen sørge
for at naturmangfoldloven § 19, hvor det heter at staten skal yte
full erstatning for tap og følgekostnader når husdyr og tamrein
skades eller drepes av rovvilt, blir oppfylt. Det må sikres at praksis med
avkortning av erstatning opphører når rovvilt fremstår som eneste
reelle skadeårsak.
3. Stortinget ber regjeringen sørge
for at forskrift om erstatning når husdyr blir drept eller skadet
av rovvilt, endres i samsvar med de retningslinjer som ble gitt
for erstatningsoppgjøret i 2017 for Oslo, Akershus og Oppland."
Innledningsvis
vil jeg vise til at representantene fra Senterpartiet også tidligere
har fremmet forslag i Stortinget som ligger nært opptil forslagene
som nå fremmes. I Dokument 8: 1 S (2014–2015) om erstatningsvern
for næringsutøvere innenfor yngleområdet for rovdyr, var forslaget:
"Stortinget ber regjeringen endre
erstatningsbestemmelsen i naturmangfoldloven § 19, slik at den blir
likelydende med lovens § 50. Dette vil gi grunneiere i yngleområdet
for rovdyr full erstatning ved beitenekt og tap av næringsgrunnlag
dersom husdyrhold må oppgis, eller ved plikt til omfattende forebyggende
tiltak."
Energi- og miljøkomiteens
flertall, alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, var da enig
i vurderingene fra tidligere klima- og miljøminister Tine Sundtoft om
at det i dag er gode økonomiske ordninger for eiere av beitedyr
som blir berørt av rovvilt, jf. Innst. 141 S (2014–2015). Forslaget
fra Senterpartiet ble ikke vedtatt.
I ettertid er
det gjort flere tiltak for ytterligere å forsterke de økonomiske
ordningene innenfor rovviltforvaltningen, slik som etablering av
en ny økonomisk ordning til kommuner med ulverevir, nasjonalt fastsatte
satser for tilskudd til hjemmebeite og tidlig nedsanking samt at regjeringen
i forslaget til statsbudsjett for 2019 har økt midlene til forebyggende
og konfliktdempende tiltak med 10 millioner kroner. I samme periode
har også tapene av beitedyr til rovvilt blitt redusert i landet
som helhet.
I pkt. 1 i forslaget foreslås
det at Stortinget ber regjeringen legge fram forslag til endring
i erstatningsbestemmelsen i naturmangfoldloven § 19 som sikrer grunneiere
i yngleområder for rovdyr full erstatning ved beitenekt og tap av
næringsgrunnlag dersom husdyrhold må oppgis, eller ved plikt til
omfattende forebyggende tiltak.
Slik jeg forstår
representantforslaget som helhet foreslås det å innlemme elementer
fra forskrift 1. januar 2013 nr. 3 om tilskudd til forebyggende
tiltak mot rovviltskader og konfliktdempende tiltak (FKT-forskriften) i
naturmangfoldloven § 19 om erstatning for tap og følgekostnader
når husdyr og tamrein blir drept eller skadet av rovvilt. Jeg vil
innledningsvis gjøre oppmerksom på at FKT-forskriften og erstatningsbestemmelsen
i naturmangfoldloven § 19 regulerer to ulike situasjoner, se nærmere
omtale under. Videre er erstatningsbestemmelsen i naturmangfoldloven
§ 19 en bestemmelse som gir rett til full erstatning dersom visse
vilkår er oppfylt, mens FKT-forskriften er en tilskuddsordning man
kan søke om midler fra, men hvor man ikke har krav på tilskudd.
På rovviltfeltet
er det etablert mange ordninger med ulike former for økonomisk kompensasjon,
inkludert tilskudd til forsinket beiteslipp og tidlig nedsanking.
Disse gjennomgås i punkt a) – e) nedenfor. I tillegg er det en egen
ordning for kompensasjon ved vedtak om beiterestriksjoner etter
dyrevelferdsloven.
a) Erstatning
for beitedyr tatt av rovvilt. Staten skal etter naturmangfoldloven
§ 19 sikre full erstatning for dokumenterte og sannsynliggjorte
rovviltskader på husdyr og tamrein. Retten til erstatning for rovviltskader
er nærmere regulert gjennom forskrift 30. mai 2014 nr. 677 om rovvilterstatning
for husdyr og i forskrift 4. mai 2001 nr. 468 om erstatning for
tap av tamrein. I budsjettforslaget for 2019 (Prop. 1 S (2018–2019))
foreslår Klima- og miljødepartementet at det settes av 136,978 mill.
kroner til erstatningsutbetalinger. Budsjettposten er satt som overslagsbevilgning,
slik at det sikrer full erstatning også i tilfeller der budsjettet
overskrides.
b) Tilskudd til
forebyggende tiltak mot rovviltskader. Dette er en frivillig ordning
som har som mål å forebygge rovviltskader i husdyrhold og tamreindrift
gjennom å medvirke til å finansiere forebyggende tiltak. Dette kan
være tiltak som fysisk skiller rovdyr og beitedyr som tidlig nedsanking
av sau, forsinket slipp på utmarksbeite, flytting av beitedyr til
mindre rovviltutsatte beiteområder, hjemmebeite, beredskapsareal,
rovdyravvisende gjerder og kalving i gjerde. Det kan også være utvidet
tilsynsaktivitet i kombinasjon med andre tiltak som bruk av vokterhund,
kortvarig intensivt tilsyn som utføres kveld, natt og morgen når
det er oppdaget akutte rovdyrskader og i kombinasjon med bruk av f.eks.
kadaverhund eller nattkve og fôring av tamrein i korte perioder
av året for å samle flokken med formål å unngå rovvilttap. Miljødirektoratet
fastsetter sats for utbetaling av tilskudd til kompensasjon for
tidlig nedsanking av sau og for hjemmebeite hele beitesesongen.
Fastsettelsen av satsene gjøres av Miljødirektoratet på bakgrunn
av en vurdering av Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO).
Videre skal midlene
brukes til godtgjøring ved forsøk på skadefelling av rovvilt, og
medvirke til å dempe konflikter og øke verdiskaping i lokalsamfunnet
knyttet til forekomst av rovdyr. I tråd med føringer i rovviltpolitikken
blir hoveddelen av midlene kanalisert gjennom de åtte regionale
rovviltnemndene. Ordningen er nærmere regulert i forskrift 1. januar
2013 nr. 3 om tilskudd til forebyggende tiltak mot rovviltskader
og konfliktdempende tiltak (FKT-forskriften).
I budsjettforslaget
for 2019 foreslår Klima- og miljødepartementet at det settes av
80,426 mill. kroner til slike tilskudd. Forslaget innebærer bl.a.
at budsjettposten økes med 10,375 mill. kroner, til generell styrking
av arbeidet med forebyggende og konfliktdempende tiltak, med særlig
oppmerksomhet rettet mot arbeid for å finne langsiktige løsninger
i områder med store tap av beitedyr til rovvilt slik som Nord-Østerdalen
øst for Glomma i Hedmark.
c) Tilskudd til
driftsomstilling grunnet rovvilt. Midler til driftsomstilling grunnet
rovvilt gis til brukere som har hatt årvisse, betydelige tap til
rovvilt. Ordningen er frivillig. Brukere innenfor kjerneområdene
for bjørn og jerv, samt ulvesona har vært prioritert. I all hovedsak har
omstillingsmidler vært gitt for å avvikle saueholdet og etablere
ny, eller utvide annen næringsvirksomhet. Driftsomstilling er et
effektivt tiltak for å redusere tapene hos den brukeren som blir
omstilt, og det bidrar til at brukeren kommer over i en annen form
for næringsvirksomhet som er bedre tilpasset rovviltsituasjonen. Ordningen
er nærmere regulert i forskrift 12. februar 2015 nr. 158 om tilskudd
til driftsomstilling grunnet rovvilt. Innenfor budsjettposten for
forebyggende og konfliktdempende tiltak er det satt av 10 mill.
kroner til omstillingstiltak per år.
d) Kompensasjon
for beiterestriksjoner. Ordningen innebærer at full kompensasjon
blir gitt ved vedtak om beiterestriksjoner etter dyrevelferdsloven.
Vedtak om beiterestriksjoner etter dyrevelferdsloven er for øvrig
et virkemiddel som benyttes i svært begrenset grad. Ordningen er
nærmere regulert i forskrift 9. juli 2010 nr. 1087.
e) Regjeringen
opprettet i 2017 en egen støtteordning, jf. Prop. 129 S (2016–2017),
for kommuner med ulverevir. Tilskuddet er en oppfølging av Stortingets
vedtak 770 og 771 fra behandlingen av Meld. St. 21 (2015–2016) Ulv
i norsk natur – Bestandsmål for ulv og ulvesone, jf. Innst. 330
S (2015–2016). I budsjettforslaget for 2019 foreslås det 20,560
mill. kroner til ordningen. Ordningen gir kommuner med ulverevir
midler til ny næringsutvikling, tjenestetilbud eller andre tiltak
som er relatert til ulv. Et annet formål kan være tilskudd til særskilt
berørte næringsinteresser. Ordningen gjelder for kommuner i fylkene
Hedmark, Akershus og Østfold som har ett eller flere ulverevir.
Pengene vil bli fordelt likt mellom kommunene som søker om tilskudd
og som har ulverevir, basert på Rovdatas informasjon om revir i
endelig bestandsrapport som presenteres 1. juni hvert år. Variasjoner
i antall ulverevir, og fordelingen av disse, avgjør hvor mange kommuner
som det enkelte år blir berørt av ulverevir, og vil sammen med de
årlige budsjettvedtakene i Stortinget bestemme størrelsen på tilskuddet kommunene
vil motta.
Etter norsk rett
gis det normalt ikke erstatning ved rådighetsreguleringer. Rovviltfeltet
er et saksområde med særskilte økonomiske ordninger for å redusere
konsekvensene av å ha rovvilt i norsk natur.
De norske ordningene
er gunstigere enn det som gjelder i andre land. Etter mitt syn er
det ingen tvil om at disse ordningene sikrer beitebrukere full erstatning
etter naturmangfoldloven § 19, uavhengig av om beitedyrene er i
rovviltprioritert område eller i beiteprioritert område. Norsk regelverk
og praksis er også i overensstemmelse med Den europeiske menneskerettskonvensjon.
Jeg kan heller
ikke se at beitebrukere skal kunne ha krav på erstatning i de tilfeller
det ikke er tap av eller skader på beitedyr. Å åpne for rett til
erstatning også for tilfeller der det ikke er tap eller skader fra
rovvilt på beitedyr vil innebærer en betydelig utvidelse av erstatningsordningen
som det er vanskelig å se konsekvensene av. Jeg kan på denne bakgrunn
ikke se at det er behov for å endre naturmangfoldloven § 19.
Jeg vil også
påpeke at utformingen av beitetilskuddet også tar hensyn til tap
av dyr på beite, der utmålingen av utmarksbeitetilskudd til sau
og lam gjøres gjennom et veid gjennomsnitt av antall dyr sluppet
på utmarksbeite og antall dyr sanket. Denne løsningen er utarbeidet
i samarbeid med næringsorganisasjonene. I tillegg kan foretak som
er organisert i beitelag få støtte til driftstiltak som tilsyn,
sanking og andre fellestiltak knyttet til utmarksbeite. Formålet
er å legge til rette for en mer rasjonell utnyttelse av utmarka,
samt å redusere tap av dyr på beite (uavhengig av tapsårsak).
I pkt. 2 i
forslaget heter det bl.a. at det må sikres at praksis med avkortning
av erstatning opphører når rovvilt fremstår som eneste reelle skadeårsak.
Tap av sau og
lam på utmarksbeite skyldes en rekke forhold, herunder sykdom, ulykker,
fluemark, giftige planter, rev og fredet rovvilt. Der rovviltskader
dokumenteres gjennom kadaverfunn, utbetales det erstatning etter erstatningsforskriftene.
Rundt 10 prosent av utbetalt erstatninger de siste tre årene er
basert på dokumenterte skader. Der det ikke foreligger slik dokumentasjon,
utbetales likevel rovvilterstatning dersom det er sannsynlighetsovervekt
for at dyret er drept eller skadet av rovvilt. Rundt 90 prosent
av utbetalte erstatninger de siste tre årene er ikke-dokumenterte
skader .
Vurderingen av
sannsynlighet må i det enkelte tilfelle foretas ut i fra en helhetlig
og bred skjønnsmessig vurdering av de faktorer som følger av forskriftene
og rettspraksis. I de fleste tilfeller gjenfinnes ikke kadaveret
(i rundt 90 prosent av tilfellene). Det utbetales altså likevel erstatning
dersom det er sannsynlighetsovervekt for at tapet skyldes fredet
rovvilt.
Mangel på konkrete
opplysninger om spesielle forhold som kan forklare tap, medfører
ikke at årsaksfaktorene kan elimineres som lite sannsynlige. Mens
man har svært god bestandsovervåking av rovvilt, samt en systematisk
undersøkelse av kadaver der fredet rovvilt mistenkes å stå bak skadene,
blir andre årsaker til tap på utmarksbeite i liten grad kartlagt
og systematisert. Dette illustreres gjennom Mattilsynets årsrapport
2016 om arbeid med dyrevelferd, der det blant annet står følgende
(s. 5): "Tap av beitedyr på utmark er den største utfordringen for
dyrevelferden. De største tapene skyldes skader og fluemark. Rovdyrangrep
får størst oppmerksomhet, men forårsaker ikke de største tapene".
Kunnskapsgrunnlaget
om slike andre tapsårsaker for den enkelte besetning eller det enkelte
beiteområde, er imidlertid langt dårligere enn de som gjelder rovvilt. Mulighetene
for å hente inn ytterligere informasjon som kan bidra til å klarlegge
hva som er årsaken til tapene, er også svært begrenset. Dette må
tas i betraktning ved sannsynlighetsvurderingen.
Det er behov
for mer kunnskap om alle tapsårsaker for beitedyr, og departementet
har satt i gang et eget prosjekt med mål om å styrke kunnskapen
om ulike tapsårsaker på utmarksbeite. En viktig forutsetning for
at et slikt prosjekt skal lykkes, er imidlertid at berørte instanser
stiller relevante data til rådighet.
Det er i dag
vanskelig å vurdere omfanget av andre årsaksfaktorer enn rovvilt.
Det skyldes at andre årsaker til tap på utmarksbeite enn rovvilt
i liten grad er kartlagt og systematisert. Jeg har imidlertid tillit
til at forvaltningen praktiserer regelverket så godt som det er
mulig i lys av utfordringene knyttet til mangel på kunnskap om andre
tapsårsaker enn rovvilt, og de vanskelige, skjønnsmessige vurderingene
som må foretas.
I pkt. 3 i
forslaget foreslås det at Stortinget ber regjeringen sørge for at
forskrift om erstatning når husdyr blir drept eller skadet av rovvilt,
endres i samsvar med de retningslinjer som ble gitt for erstatningsoppgjøret
i 2017 for Oslo, Akershus og Oppland.
Jeg viser til
at retningslinjene for oppgjøret i Oppland og Akershus i 2017 innebar
en særskilt ordning for kompensasjon etter FKT-forskriften, og har
ingen sammenheng med erstatningsforskriften som gjelder full erstatning
for dokumenterte og sannsynliggjorte rovviltskader på husdyr og
tamrein. Jeg viser i denne sammenheng til brevet fra Klima- og miljødepartementet
om retningslinjene av 27. oktober 2017, der følgende nevnes:
"KLD mener at beitebrukere som oppfyller
vilkårene i erstatningsforskriften, på vanlig
måte skal
søke og få dekket tap av husdyr og relevante følgekostnader knyttet
til slike tap der dette følger av erstatningsforskriften."
Retningslinjene
for oppgjøret i Akershus og Oppland i fjor sommer, som omfattet
kompensasjon for blant annet utsatt beiteslipp/hjemmebeite, ekstraordinært
tilsyn, kjøring og gjerdekostnader, ville derfor i praksis ikke
ha hatt betydning for erstatning etter erstatningsforskriften dersom
de hadde blitt lagt til grunn.
Det har for øvrig
hele tiden blitt presisert at retningslinjene var en særskilt ordning
for situasjonen som oppsto i Akershus og Oppland i fjor. Det har
gjentatte ganger blitt presisert at den ordinære søknadsordningen
for forebyggende tiltak etter FKT-forskriften gjelder, og at bruker/beitelag
på forhånd må søke om tilskudd til tiltak eller gjøre avtale med
fylkesmannen, og at dette gjelder selv om det er snakk om akuttiltak.
Det vil ikke være mulig å ha en permanent tilskuddsordning der den
enkelte beitebruker eller beitelag gjennomfører en rekke tiltak
staten skal dekke uten at disse er avklart i forkant med forvaltningsmyndighetene.
Erfaringene fra beitesesongen 2017 har vist at det var et riktig
grep av forvaltningen å etablere standardiserte satser for visse
typer inngripende tiltak før jul 2017. Det gir berørte brukere større
forutsigbarhet i pågående skadesituasjoner, og fylkesmennene har
klare og entydige svar til berørte brukere som søker tilskudd til
forebyggende tiltak.