1.4 Komiteens generelle merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit,
fra Høyre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet,
Mazyar Keshvari og Ulf Leirstein, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke,
fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, og fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, viser til at Riksrevisjonen har revidert
statsregnskap, herunder regnskapet for administrasjonen av Svalbard,
alle regnskaper avlagt av statlige virksomheter og andre myndigheter
som er regnskapspliktige til staten, samt gitt en orientering om
revisjon av Sametingets tilskuddsforvaltning for regnskapsåret 2017.
Komiteen registrerer at resultatet
av den finansielle revisjonen viser at regnskapene i hovedsak er
korrekt avlagt, og er tilfreds med at Riksrevisjonen kun har avdekket
vesentlige feil i 5 av 217 regnskaper i 2017.
Komiteen viser til sine merknader
under de enkelte kapitler, men vil innledningsvis fremheve noen forhold
som krever særlig oppmerksomhet.
Komiteen har merket seg at
Riksrevisjonen også under revisjonen, jf. Dokument 1 (2018–2019),
har avdekket en rekke svakheter ved informasjonssikkerheten. Dette
er påtalt gjennom flere år, og revisjonen for 2017 viser at dette
fortsatt er et område med utfordringer, selv for store og dataintensive
statlige virksomheter. Det pekes spesielt på svakheter ved informasjonssikkerheten
i Arbeids- og velferdsetaten, Arbeidstilsynet, i fylkesnemndene
for barnevern og sosiale saker, ved sikringen av personopplysninger
i Direktoratet for økonomistyring, i Statens kartverk og i forskningssystemene. Komiteen vil
understreke at mangelfull styring og oppfølging av informasjonssikkerhet
er sterkt kritikkverdig. Sensitiv informasjon, også personopplysninger, kan
komme på avveie. Viktige tjenester for samfunnet kan settes ut av
funksjon. Komiteen viser
til at forholdet også ble kommentert under behandlingen av Dokument
1 for regnskapsåret 2016 og forutsetter at regjeringen nå får fortgang
i arbeidet for å sikre informasjons- og datasikkerheten. Komiteen ber
om å bli holdt orientert om fremdriften gjennom Dokument 1 for regnskapsåret
2018.
Komiteen har merket seg at
Riksrevisjonen finner grunn til å kritisere Navs oppfølging av prinsippene i
anskaffelsesregelverket ved anskaffelse av hjelpemidler, og at målet
i uførereformen om at flere uføre skal kunne kombinere arbeidsinntekt
og trygd, ikke nås. Komiteen har
også merket seg Riksrevisjonens påpeking av manglende kvalitetssikring
av omsorgssentrene for mindreårige asylsøkere. Dette er en særlig
sårbar gruppe. Komiteen deler
Riksrevisjonens bekymring og vil understreke viktigheten av jevnlige
kontroller med tilbudet. Komiteen ber om å bli holdt
orientert om oppfølgingen.
Komiteen finner det alvorlig
at politiet ikke har oversikt over et stort antall våpen, og at
kvaliteten på det nasjonale våpenregisteret er beheftet med betydelige
svakheter. Komiteen forventer
at Justis- og beredskapsdepartementet iverksetter nødvendige tiltak
og ber om å bli holdt orientert om utviklingen.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
i revisjonen for budsjettåret 2016 påpekte vesentlige svakheter
i politiets behandling og oppfølging av beslag i straffesaker. Komiteen imøteser
Riksrevisjonens vurdering av status for arbeidet med å sikre gode
rutiner for registrering, behandling og oppfølging.
Komiteen viser også til at
Riksrevisjonen under behandlingen av den årlige revisjon og kontroll
for budsjettåret 2016 ikke kunne uttale seg om regnskapene til Forsvaret
og Forsvarsmateriell. Komiteen har
merket seg at Riksrevisjonen for 2017 har gitt modifiserte beretninger
for Forsvaret og Forsvarsmateriell. Komiteen konstaterer at opprettelsen
av Forsvarsmateriell fremstår som svært dårlig forberedt, og forutsetter
å bli holdt orientert om utviklingen.
Komiteen noterer at det er
avdekket betydelige feil og mangler i økonomisystemene i universitets-
og høyskolesektoren, og forutsetter at departementet umiddelbart
setter i verk tiltak for å bøte på dette. Videre viser komiteen til
at Riksrevisjonens undersøkelse av Utdanningsdirektoratets forvaltning
av tilskuddsordningen til friskoler har avdekket at statstilskudd
og skolepenger disponeres i strid med friskoleloven. Komiteen registrerer
at statsråden ikke finner det hensiktsmessig å endre rutinene for
kontroll- og tilsynsvirksomhet, men komiteen forutsetter imidlertid
at departementet vil følge opp Riksrevisjonens kritikk og imøteser
tilbakemelding både fra statsråden til Stortinget og fra Riksrevisjonen
i Dokument 1.
Komiteen registrerer at Riksrevisjonen
har kritiske merknader til forhold under Samferdselsdepartementet.
Departementet har blant annet mottatt revisjonsberetning med forbehold,
relatert til kapitalforhøyelse med en milliard kroner i Nye Veier
AS. Videre er det påpekt at Kystverket ikke har et godt nok system
til å måle og følge resultatene av virksomheten.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
har revidert Sametingsrådets tilskuddsforvaltning for 2017, i tråd med
Sametingets vedtak og avtalt prosedyre. Revisjonen er rapportert
til Sametinget, og Riksrevisjonen har funnet det hensiktsmessig
at også Stortinget orienteres om revisjonen og funn. Sametingsrådet
forvalter Sametingets budsjett og har blant annet ansvar for å fastsette regelverk
og tilskudd i henhold til reglene i kapittel 6 i bestemmelser om
økonomistyring i staten.
Komiteen har merket seg at
revisjonen viser at det er svakheter ved Sametingsrådets utforming
og forvaltning av tilskuddsordningene.
Utformingen av regelverkene
gjør at de fleste tilskuddsordningene ikke er forankret i Sametingets
mål med bevilgningene. Komiteen viser
til at Riksrevisjonen påpekte samme svakheter ved tilskuddsordningene
ved behandlingen av årsregnskapet for budsjettåret 2016, men uten
at Sametingsrådet har truffet tiltak for å rette opp manglene. Komiteen forutsetter
at Riksrevisjonen følger opp saken.