Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Mari Holm Lønseth, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Kari Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred Nordlund,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, og fra Kristelig
Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til Representantforslag
246 S (2017–2018) om helserisiko ved boligbygging på gamle avfallsdeponi. Komiteen viser
til at det foreslås en kartlegging av gamle avfallsdeponi i Norge,
med en oppdatert vurdering av helserisiko, og at man på denne bakgrunn burde
vurdere behovet for nye nasjonale tiltak.
Komiteen viser til Miljødirektoratets
database «Grunnforurensning», som inneholder informasjon om ulike
typer forurensning i grunnen, herunder også gamle avfallsdeponier.
I «Grunnforurensning» er det i dag registrert 2 100 deponier, både
kommunale og andre typer deponier. Siden år 2000 er det registrert
ca. 50 kommunale deponier og ca. 270 øvrige deponier. De ulike avfallsdeponiene
inneholder svært ulike typer avfall. Risikoen forbundet med bygging
på deponier er relatert til gassdannelse og setningsskader. Dette
skjer i deponier som inneholder store mengder organisk avfall, slik som
tidligere avfallsdeponier med husholdningsavfall.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til at problemstillinger knyttet
til helse- og miljørisiko ved boligbygging ivaretas på kommunalt
nivå av den enkelte kommune. Gjennom planlegging etter plan- og
bygningsloven blir det bestemt hvor nye boliger skal etableres.
Det er kommunene som vedtar kommunale planer og reguleringsplaner,
og det er derfor kommunen som må passe på at områder som legges
ut til boliger, er egnet til dette formålet og ikke er utsatt for helsefarlig
forurensning. Flertallet understreker
at sikring mot forurensning er et viktig hensyn i planleggingen,
og at det skal foretas konsekvensutredning og risiko- og sårbarhetsanalyse
i forbindelse med planlegging for å sikre at viktige hensyn blir
grundig vurdert. I den forbindelse er det viktig at kommunene sørger
for at det tidlig gjøres helhetlige miljøvurderinger.
Komiteen er
tilfreds med at det gjennom årene er satt stadig strengere krav
til håndtering av avfall. Forskrift om deponering av avfall trådte
i kraft i 2002 og stiller blant annet krav om bunn- og sidetetting
i deponi og oppsamling av sigevann. Kravene innebærer at deponiene
skal ha kontroll på sigevann fra deponiet og overvåke avrenningen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, understreker at Skedsmo kommune var
kjent med at det var et deponi med gassdannelser da de ga tillatelse
til bygging ved Brånåsen deponi. Det ble i forkant av reguleringsplanen
vedtatt lagt føringer om krav ved bygging i en tomtedelingsplan
som ble vedtatt av kommunestyret, men disse kravene ble ikke tatt
inn i reguleringsplanen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at en kartlegging dermed ikke ville forhindret situasjonen ved
Brånåsen deponi.
Komiteen ser
at forslagsstillerne viser til at Folkehelseinstituttet har gjort
en oppdatert vurdering av helserisikoen ved å bygge på eller nær
gamle avfallsdeponier, og at det pågår et arbeid for å vurdere helserisiko.
Instituttet vurderer blant annet på bakgrunn av Brånåsen-saken å
endre de nasjonale helserådene knyttet til boligutbygging på eller
ved gamle avfallsdeponier. Videre vurderer Skedsmo kommune mulighetene
for å gjennomføre en helsekartlegging i det konkrete området. Folkehelseinstituttet
bistår kommunelegen i Skedsmo i dette planleggingsarbeidet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, understreker at plan- og bygningsloven gir gode
regler for å sikre at helse- og forurensningshensyn blir ivaretatt
i planleggingen og utbyggingen av boligområder.
Komiteen viser
imidlertid til at det er behov for god veiledning i kommunene om
hva som er viktig å vurdere og legge vekt på dersom det planlegges
bygging på gamle avfallsdeponier.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, viser til at det gjøres mye for å bistå kommunene
med å vurdere forurensningsfare ved boligbygging på eller ved gamle
deponier. Kvalitetssikring av «Grunnforurensning» er en spesifisert oppgave
i tildelingsbrevet til Fylkesmannen 2018. Miljødirektoratet jobber
aktivt i samarbeid med Fylkesmannen med å øke bevisstheten og bruken
av databasen hos kommunene ved blant annet å arrangere kurs rettet
spesielt mot kommunale saksbehandlere.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
det ikke finnes nasjonale tall for hvor mange som bor på eller ved
nedlagte deponi. Det er NRK som nylig har gjort en slik kartlegging
ved å koble SSB-tall mot kart fra Miljødirektoratet, og funnet ut
at det er mer enn 185 000 personer, fordelt på over 90 000 boliger,
som bor på eller like ved et deponi. Disse medlemmer vil påpeke
at det er et betydelig antall boliger. Å sikre at boliger ikke bygges
på steder som utgjør en helserisiko, er også et nasjonalt ansvar. Disse medlemmer viser
til at det har vært flere ulykker i Norge på grunn av deponigass.
Norge har dårlig oversikt over forurenset grunn om vi sammenligner
oss med våre naboland Sverige og Danmark. Det er også trolig store
mørketall, fordi vi i Norge ikke har informasjon om type avfall
som er kastet.
Disse medlemmer er selvsagt
helt enig i at kommunene som planmyndighet etter plan- og bygningsloven
har et klart ansvar for å sikre at områder som reguleres til boligformål,
er trygge og ikke utgjør en helserisiko. Samtidig har regjering
og storting et overordnet nasjonalt ansvar for å understøtte folkehelsearbeidet
lokalt og regionalt. Disse
medlemmer vil understreke at de statlige aktørene – Helse-
og omsorgsdepartementet, Helsedirektoratet, Nasjonalt folkehelseinstitutt,
Statens helsetilsyn og fylkesmennene – har et lovfesta krav om å
legge til rette for den nasjonale folkehelsepolitikken og være pådrivere
for kunnskapsbasert folkehelsearbeid lokalt, og til å gi informasjon,
råd og veiledning, utarbeide oversikter over faktorer som påvirker
helsen, og bistå både kommuner og fylkeskommuner i forbindelse med
eksponering for helseskadelige miljøfaktorer for å beskytte befolkningens
helse, jf. folkehelseloven kapittel 5 § 22-25. Disse medlemmer viser til Dokument
3:11 (2014–2015), Riksrevisjonens undersøkelse av offentlig folkehelsearbeid,
der et av hovedfunnene var at det er behov for å styrke oppfølgingen
av det kommunale folkehelsearbeidet. Disse medlemmer merker seg
at Riksrevisjonen anbefalte Helse- og omsorgsdepartementet å legge
til rette for økt kunnskap om folkehelse, bidra med tettere oppfølging og
styrke arbeidet med å forankre folkehelsearbeidet på tvers av sektorer. Disse medlemmer mener
ut fra dette at det er stort behov for at også staten bidrar til
et kunnskapsbasert folkehelsearbeid som kan bidra til å unngå at
innbyggere blir utsatt for helserisiko ved at boliger bygges på
avfallsdeponi.
Disse medlemmer mener at det
ikke kan konkluderes med at en bedre kartlegging ikke ville ha forhindret
situasjonen ved Brånåsen deponi. En bedre kartlegging kombinert
med mer kunnskap om mulig helserisiko, og en føre-var-holdning som
basis for folkehelsearbeidet, kunne trolig ha forhindret situasjonen. Men
det viktigste med å få til en kartlegging nå er å samtidig få en
ny og kunnskapsbasert vurdering av helserisiko. Det kan hindre at
en liknende situasjon oppstår andre steder. Helserisiko har etter disse medlemmers vurdering
tydeligvis vært grovt undervurdert ved Brånåsen. Dette viser behovet
for nye nasjonale tilrådinger og tiltak.
Disse medlemmer vil igjen presisere
at også folkehelseloven setter krav til kommunene om å sikre folkehelse
i alle sektorer. Disse
medlemmer viser til at det er et stort behov for god veiledning
til kommunene når det gjelder helserisiko ved å bygge nær eller
på gamle avfallsdeponi. Den senere tids bygging på gamle avfallsdeponier
gjør at det er viktig å få fart i utredningen av disse, de potensielle
helseskadene de kan utgjøre, og at de nye helserådene vedrørende
slik bygging kommer fort, før kommuner tar avgjørelser som kan gi
framtidig helserisiko i befolkningen. Etter disse medlemmers syn haster
det derfor med både å få en god oversikt over forurenset grunn,
en klarhet i hva det er som utgjør forurensningen, og å få til ens
praksis gjennom å gi relevante og oppdaterte råd basert på ny kunnskap. Disse medlemmer viser
til at Stavanger kommune allerede har vedtatt et forbud mot boligbygging
på søppeldeponi av hensynet til innbyggernes liv og helse, og at
Sandnes kommune har utsatt et boligfelt på 1 000 boliger av samme
grunn.
Disse medlemmer viser så til
at Folkehelseinstituttet nå vurderer å endre sine generelle nasjonale helseråd
angående avfallsdeponi på bakgrunn av hendelsene i Skedsmo. Disse medlemmer mener
at dette viser alvoret i saken, og vil understreke at dette arbeidet
må prioriteres.
Disse medlemmer registrerer
at statsråden i sitt brev til komiteen slår fast at han har bedt
Miljødirektoratet om å se på hvordan de kan forbedre og forenkle
sin veiledning til kommunen på deponiområdet i løpet av 2019. Disse medlemmer ønsker
dette velkommen, men mener at dette tiltaket ikke er tilstrekkelig
for å hindre flere alvorlige hendelser og at flere boliger i fremtiden
vil utgjøre en helserisiko. Det trengs nye tilrådinger og oppdaterte
faglige helseråd.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringa gjennomføre ei kartlegging av gamle avfallsdeponi
i Noreg, med ei oppdatert vurdering av helserisiko, og på denne
bakgrunnen vurdere behovet for nye nasjonale tilrådingar og tiltak.»