Representantforslag — Dokument
8:234 S (2017—2018) om bedre tilrettelegging for toppidrettsutøvere og
utdanning
Jeg viser til brev
fra Stortinget ved Utdannings- og forskningskomiteen 11. juni 2018
med anmodning om statsrådens kommentar til representantforslag 5. juni 2018
fra stortingsrepresentantene Kari Henriksen. Rigmor Aasrud, Kristian
Torve, Nina Sandberg og Arild Grande om bedre tilrettelegging for
toppidrettsutøvere og utdanning — Dokument 8:234 S (2017—2018).
Jeg viser videre til mitt brev av 22. august 2018 til Stortinget som
svar på anmodningen.
Slik brevet fra
22. august var utformet, kan det på enkelte punkter ha gitt rom
for uklarheter. Jeg har derfor sett behov for å komme med noen presiseringer
som knytter seg til hva som er gjeldende rett.
I brevet viste jeg
til at det også i dag er krav om å legge til rette for studenter
med særskilte behov i universitets- og høyskoleloven og fagskoleloven.
Jeg ser at denne setningen om tilrettelegging for de som har "særskilte behov"
ikke var presis nok, og at det har vært mulig å tolke dette slik
at også toppidrettsutøvere vil regnes som studenter med særskilte
behov med ansvar for institusjonene for tilrettelegging, jf. universitets-
og høyskoleloven (uhl.) § 4-3 femte ledd og fagskoleloven § 15.
Bestemmelsene om
tilrettelegging i uhl. § 4-3 femte ledd og fagskoleloven § 15, slik
de er utformet i dag, er ment å gi rettigheter til studenter med
fysiske, psykososiale og læremessige utfordringer. Bestemmelsen
er også ment å inkludere studenters utfordringer av mer midlertidig
karakter, slik som for eksempel at en student trenger tilrettelegging
av undervisning i forbindelse med amming. For tilfellene som kan
falle inn under bestemmelsene om tilrettelegging, er det et krav
om at tilretteleggingen ikke går på bekostning av de faglige kravene.
Bestemmelsene er ikke ment å gjelde friske idrettsutøvere. Det er
min oppfatning at det heller ikke dekning for en slik tolkning basert
på forarbeidene til loven.
Jeg vil videre gjøre
oppmerksom på at Kunnskapsdepartementet 29. august 2018 sendte på
høring et forslag om endring av tilretteleggingsbestemmelsene i
de to aktuelle lovene. Forslaget i høringsnotatet legger seg tett
opp til bestemmelsen om tilrettelegging som følger av likestillings-
og diskrimineringsloven § 21. Forslaget har som formål å gi bedre
rettigheter for studenter med fysiske/psykososiale/læremessige mv.
utfordringer. Lovforslaget utvider ikke gruppen studenter som kan
få tilrettelegging, men utvider deres rett overfor institusjonen
til å få det. Prinsippet om at tilrettelegging ikke kan gå på bekostning
av de faglige kravene til studiet, ligger fortsatt til grunn.
Tilrettelegging
for toppidrettsutøvere vil kunne vurderes av den enkelte institusjon
blant annet med henvisning til uhl. § 4-2 om rett til individuell
utdanningsplan. Det følger av denne bestemmelsen at det skal utarbeides
en utdanningsplan når en student er tatt opp til studier som har
et omfang på 60 studiepoeng eller mer. Kravet om individuelle utdanningsplaner
ble tilføyd ved lov 28. juni 2002 nr. 62. Individuelle utdanningsplaner
er ment å skulle sikre et tettere og mer forpliktende forhold mellom
institusjonen og den enkelte student. Utdanningsplanens skal vise
hvordan institusjonen legger til rette for at studenten kan komme
gjennom et definert læringsmål.. Det er ikke oppstilt tilsvarende
krav om individuelle utdanningsplaner for studenter ved fagskoler.
Departementet legger til grunn at det ikke er noe til hinder for
at også fagskoler på eget initiativ vil kunne etablere ordninger
med slike utdanningsplaner.