Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Martin Henriksen, Nina Sandberg og Torstein Tvedt
Solberg, fra Høyre, Kent Gudmundsen, Turid Kristensen, Marianne
Synnes og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Fremskrittspartiet, Stine
Margrethe Knutsdatter Olsen og lederen Roy Steffensen, fra Senterpartiet, Marit
Arnstad og Marit Knutsdatter Strand, fra Sosialistisk Venstreparti,
Mona Fagerås, fra Venstre, Guri Melby, og fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, viser til representantforslaget. Forsknings-
og høyere utdanningsminister Iselin Nybø har uttalt seg om forslaget
i brev av 22. august 2018, med et supplerende brev av 16. november
2018. Brevene følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen holdt åpen høring
i saken 25. oktober, hvor Norske idrettsutøveres sentralorganisasjon
(NISO) og Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité
deltok. NISO ønsker at det skal vedtas en overordnet anerkjennelse
av at idrettsutøvere er en gruppe med særskilte behov for tilrettelegging
av studier. NISO ønsker også at det skal etableres felles nasjonale
retningslinjer for tilrettelegging av studier tilpasset en toppidrettsutøvers
hverdag – og at samtlige norske høgskoler og universiteter skal
forplikte seg til disse. Videre ønsker de at det skal være minst
én kvalifisert veileder på alle studieinstitusjonene. Olympiatoppen
ønsker at studenter med toppidrettsstatus skal få en «lovpålagt rett»
til å få studiene tilrettelagt. Olympiatoppen ønsker også at kravet
om 50 pst. studieprogresjon endres, slik at utøvere som studerer
med lavere studieprogresjon enn 50 pst., kan søke om studiestøtte
i henhold til den studieprogresjonen de har. Olympiatoppen ønsker
videre at makstiden på 8 års studiestøtte fjernes, at Lånekassen utbetaler
studiestøtte på bakgrunn av produserte studiepoeng, og at utøvere
kan motta studiestøtte inntil 300 studiepoeng (tilsvarende mastergrad).
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
ønsker at studiestøtteordninger skal tilrettelegges spesielt for toppidrettsutøvere
gjennom å utrede retten til mindre enn 50 pst. studieprogresjon,
tillate studiestøtte ut over dagens åtte års maksgrense og pålegge
utdanningsinstitusjonene å utvikle flere og tilpassede studietilbud.
Komiteen er kjent med at toppidrettsutøvere
er en gruppe som kan ha særskilte utfordringer med å kombinere yrkesutøvelse
og utdanning, og mener det er viktig at toppidrettsutøvere har mulighet
til å ta utdanning, slik at de er rustet for arbeidslivet når idrettskarrieren
er over.
Komiteen viser til at Olympiatoppen
har inngått avtaler med en rekke høyere utdanningsinstitusjoner om
tilrettelegging av studier for at toppidrettsutøverne skal få mulighet
til å kombinere toppidrettssatsing med utdanning.
Komiteen viser til at det etter
gjeldende regelverk stilles krav om at studiebelastningen må være
minst 50 pst. for at det skal kunne gis økonomisk støtte gjennom Lånekassen
til deltidsutdanning. Kravet har eksistert i lang tid og bygger
blant annet på en prinsipiell tanke om at utdanningsstøtteordningen
skal være forbeholdt personer som har utdanning som sin hovedbeskjeftigelse,
det vil si personer som antas å bruke minst halvparten av en ordinær
arbeidsuke på utdanningsaktiviteter. Den totale tidsrammen for støtte
til høyere utdanning og andre utdanninger som er omfattet av samme
regelverk, blant annet fagskoleutdanning og videregående opplæring
for voksne, er åtte år.
Komiteen mener at det må være
et mål for utdannings- og kompetansepolitikken å sikre alle tilgang
og muligheter til å skaffe seg en utdanning, og til å utvikle sin
kompetanse for å kunne bidra i samfunnet. Derfor er det bra at mange
av våre fremste idrettsutøvere også vil gjøre en innsats for å ta
utdanning og kvalifisere seg til annet arbeid den dagen idrettskarrieren
er over. Det ligger i toppidrettens natur at karrieren er tidsbegrenset, og
den dagen det skjer, er det viktig at utøverne kan stå på egne ben
og bidra til samfunnet, også etter at det meste av lønn og sponsorpenger
måtte ta slutt.
Komiteen er opptatt av at universiteter
og høyskoler viser vilje til å finne hensiktsmessige løsninger for at
studenter som trenger særskilte tilpasninger for å gjennomføre ønsket
utdanningsvalg, får det. Komiteen vil understreke at
slike individuelle tilpasninger ikke må gå på bekostning av den
faglige kvaliteten på opplæringen eller ved å redusere kompetansekravene.
Tilpasninger for den enkelte må dessuten ikke gå på bekostning av
fellesskapets behov, eller svekke kvaliteten på opplæringstilbudet.
Komiteen mener det er viktig
at ikke bare utdanningsinstitusjoner, men også idrettsforbundene,
tilrettelegger for at toppidrettsutøvere kan ta høyere utdanning
og fullføre en grad. Komiteen viser
til at Olympiatoppen allerede i dag har spesielle avtaler med 18
ulike utdanningsinstitusjoner for studieåret 2018/2019 hvor deler
av det er nettstudier. Komiteen ser
gjerne at flere både universiteter, høyskoler og fagskoler inngår
tilsvarende samarbeidsavtaler med Olympiatoppen for å gi toppidrettsstudenter
et studieopplegg med den fleksibiliteten de trenger for å kombinere
idretten og studiene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, understreker likevel
at andre grupper også har tilsvarende utfordringer. Hvis en ordning innføres
særskilt for toppidrettsutøvere, kan det tenkes at flere grupper
av støttemottakere også vil be om lignende ordninger. Flertallet viser
til at også personer med nedsatt funksjonsevne i dag har spesielle
rettigheter ved manglende tilrettelegging av studiene og vil kunne
ha nytte av en mer generell ordning som innbefatter redusert krav
til studiebelastning for å kunne få støtte fra Lånekassen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet presiserer i den sammenheng at dagens
ordning ikke fungerer godt nok, og at det, selv om flere universiteter
og høyskoler har samarbeidsavtaler med Olympiatoppen, er vanskelig
for mange toppidrettsutøvere å kombinere en toppidrettskarriere
med utdanning. Det har blitt dokumentert gjennom den mye omtalte
Leine-saken, der resultatet ble at utøveren endte med å slutte på
sykepleieutdanningen fordi det ikke gikk an å kombinere det med
en plass på fotballandslaget.
Disse medlemmer viser til at
når utøvernes organisasjoner sammen med Olympiatoppen viser til hvordan
enkeltutøvere mislykkes i sine forsøk på å kombinere utdanning med
idrett, er det et tegn som bør tas på største alvor. Disse medlemmer mener
dette er særlig viktig all den tid Norge er en viktig idrettsnasjon.
Disse medlemmer viser til at
mange toppidrettsutøvere ikke kan forventes å gjennomføre studier
med 100 pst. studiebelastning, og at dette innebærer at de er avhengige
av en viss grad av fleksibilitet fra både idretten og utdanningsinstitusjonene.
Dette begrunner tilrettelegging for topputøvere og deres utviklingsmuligheter.
Disse medlemmer viser til at
for eksempel Statens lånekasse for utdanning, etablert av Arbeiderparti-regjeringen
i 1947, gjør det mulig for vanlige mennesker å skaffe seg en utdanning.
I dag kan Lånekassen gi støtte til universitets- og høyskoleutdanning
i inntil åtte år, men det er en forutsetning for støtte at søkeren
har en studiebelastning på minst 50 pst. Men med økt fleksibilitet
og bedre tilrettelegging kan vi møte toppidrettsutøvernes særskilte
utfordringer.
Disse medlemmer vil åpne for
at toppidrettsutøvere og andre med særlig grunn får mulighet til
å søke om utdanningsstøtte ut over åtte år. Dette skal begrunnes
særskilt og søkes om til Lånekassen på gitte vilkår. Disse medlemmer vil
også be regjeringen om å utrede en endring av kravet om 50 pst.
studiebelastning for å få utdanningsstøtte i Lånekassen for å bidra
til at hele samfunnet, inkludert toppidrettsutøvere, kan få bedre
muligheter til kompetansepåfyll kombinert med arbeid.
Disse medlemmer vil framheve
at en viktig begrunnelse for forslaget er at dagens regelverk og
støtteordninger ikke fungerer. Praksisen varierer såpass mellom
læresteder at det blir vilkårlig om og i hvilken grad toppidrettsutøvere
får tilrettelegging. Hverken samfunnet eller den enkelte er tjent
med at noen toppidrettsutøvere tvinges til å velge mellom å studere
eller drive idrett på høyeste nivå, eller at dette skal avhenge
av lærestedets velvilje.
Toppidrettsutøvere
er en yrkesgruppe som må være innstilt på å endre yrke i ung alder.
Derfor er det, både for utøveren og for samfunnet, viktig å kunne
kombinere toppidrett med utdanning. Det må være et mål for utdannings-
og kompetansepolitikken å sikre alle lik tilgang til utdanning og
kompetanseheving. Å hindre tilrettelegging fordi andre også kan
trenge tilrettelegging, er et meningsløst argument i et utdanningssystem
innrettet for like muligheter. Det er verdt å merke seg at forslaget
også omfatter tilrettelegging for utdanning for toppidretten for
parautøvere.
Disse medlemmer mener derfor
at regjeringen må sørge for at det etableres flere tilpassede studietilbud
og legges bedre til rette for deltidsstudenter, og viser til at
Arbeiderpartiet i sine alternative budsjetter over flere år har
foreslått å gjennomføre en bred kompetansereform i samarbeid med
partene i arbeidslivet. Disse
medlemmer mener at utdanningsinstitusjonene, både universiteter,
høyskoler og fagskoler, må være flinkere til å utvikle flere og
tilpassede studietilbud til en studentgruppe i endring. Mange institusjoner
er allerede gode på å tilpasse studiene, blant annet gjennom å tilby
deltidsutdanninger. Av og til er det mindre justeringer som skal
til for at flere skal kunne ta utdanning kombinert med for eksempel
en idrettskarriere.
Gjennom bedre finansieringsmuligheter
og flere og tilpassede studietilbud kan flere toppidrettsutøvere skaffe
seg en utdanning. Det gagner samfunnet, som vil få enda mer nødvendig
kompetanse, og den enkelte utøver, som kan skaffe seg et levegrunnlag
til tiden etter at idrettskarrieren er over.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen bidra til at toppidrettsutøvere kan ta utdanning,
gjennom å utvikle flere tilpassede studietilbud.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at utdanningsinstitusjonene (universiteter,
høyskoler og fagskoler) utvikler flere og tilpassede studietilbud.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det er viktig at utdanning ikke skal være forbeholdt utøvere innen
store idretter med høy markedsverdi og gode sponsoravtaler. Derfor
bør regelverket i Statens lånekasse for utdanning tilpasses for
å imøtekomme situasjonen for toppidrettsutøvere og andre grupper
med særskilte behov når det gjelder behov for utvidet tid til studiestøtte
og lavere studieprogresjon.
Disse medlemmer foreslår derfor
følgende:
«Stortinget
ber regjeringen bidra til at toppidrettsutøvere og andre grupper
med særskilte behov for tilpassede studieløp får mulighet til tilrettelagte studieplaner,
og at det legges bedre til rette for deltidsstudenter. Regjeringen
oppfordres i denne sammenheng til å utrede en endring av kravet
om 50 pst. studiebelastning for å få utdanningsstøtte i Statens
lånekasse for utdanning.»
«Stortinget
ber regjeringen om å åpne for at toppidrettsutøvere og andre med
særlig grunn får mulighet til å søke om utdanningsstøtte ut over
åtte år. Dette skal begrunnes særskilt og søkes om til Statens lånekasse
for utdanning.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til statsrådens uttalelse av 22. august 2018, hvor det fremkommer
at regjeringen er i gang med en større kompetansereform hvor en
del av arbeidet er å utrede tiltak som kan gjøre utdanningsstøtteordningene
mer fleksible og dermed mer relevante for dem som ikke er tradisjonelle
heltidsstudenter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at universiteter og høyskoler må sikres et faglig og økonomisk handlingsrom
som gjør det mulig å ivareta studenter som trenger særskilt tilrettelegging,
på en god måte, samtidig som dette ikke rammer fellesskapets behov. Disse medlemmer er kritiske
til at de endringer regjeringen har foreslått i forbindelse med
statsbudsjettet for 2019 vedrørende stipendordningen for studenter,
vil svekke studentenes muligheter for å få tilpasset studieløpet
til sine individuelle behov. Dette vil ramme studenter med en toppidrettskarriere,
og andre studenter som av ulike grunner trenger lengre tid for å
gjennomføre studiene sine.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at regjeringens
foreslåtte endringer i konverteringsordningen ikke er knyttet til
fullføring på normert tid, men hvorvidt studenten fullfører påbegynt
grad eller ikke. Det innebærer at alle studenter som har behov for
tilrettelagt studieløp, eller av ulike årsaker har behov for lengre tid
for å gjennomføre studiene sine, ikke vil berøres av den foreslåtte
endringen.