Representantforslag – Dokument
8:234 S (2017–2018) om bedre tilrettelegging for toppidrettsutøvere
og utdanning
Det vises til brev
11. juni 2018 med anmodning om statsrådens kommentar til representantforslag
5. juni 2018 fra stortingsrepresentantene Kari Henriksen, Rigmor
Aasrud, Kristian Torve, Nina Sandberg og Arild Grande om bedre tilrettelegging
for toppidrettsutøvere og utdanning – Dokument 8:234 S (2017–2018).
Representantene stiller her tre forslag:
-
1. Stortinget ber regjeringen bidra
til at toppidrettsutøvere kan ta utdanning gjennom å utvikle flere
tilpassede studietilbud, og legge bedre til rette for deltidsstudenter.
Regjeringen oppfordres i denne sammenheng til å utrede en endring
av kravet om 50 pst. studier for å få utdanningsstøtte i Statens
lånekasse for utdanning.
-
2. Stortinget ber regjeringen å
åpne for at toppidrettsutøvere og andre med særlig grunn får mulighet
til å søke om utdanningsstøtte ut over åtte år. Dette skal begrunnes
særskilt og søkes om til Statens lånekasse for utdanning.
-
3. Stortinget ber regjeringen følge
opp at utdanningsinstitusjonene (universiteter, høyskoler og fagskoler) utvikler
flere og tilpassede studietilbud.
Generelt
vil jeg si meg enig med representantene Henriksen, Aasrud, Torve,
Sandberg og Grande i at det er viktig at toppidrettsutøvere har
mulighet til å ta utdanning slik at de er rustet for arbeidslivet
når idrettskarrieren er over. Det er også i dag krav om å legge
til rette for studenter med særskilte behov i universitets- og høyskoleloven
og fagskoleloven.
Når det gjelder
den praktiske muligheten for tilpasning av studietilbud, er det
først og fremst de aktuelle lærestedene, idrettsorganisasjonene
og studentene som i samarbeid må finne fram til løsninger for at
toppidrett og studier skal kunne kombineres på en god måte. Dette gjøres
i stor grad i dag, blant annet gjennom samarbeid mellom Olympiatoppen
og en rekke institusjoner om tilrettelegging av studiene.
Til forslag
1:
Formelt er det lagt
til rette for tilrettelegging av studiegjennomføringen for studenter
med særskilte behov i universitets- og høyskoleloven (uhl) § 4-3
Læringsmiljø nr. 5:
Institusjonene skal
så langt det er mulig og rimelig legge studiesituasjonen til rette
for studenter med særskilte behov. Tilretteleggingen må ikke føre
til reduksjon av de faglige krav som stilles ved det enkelte studium.
Lov om
høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleloven) har en tilsvarende
bestemmelse i § 14 Læringsmiljø fjerde ledd:
Fagskolen skal,
så langt det er rimelig, legge studiesituasjonen til rette for studenter
med særskilte behov. Tilretteleggingen skal ikke føre til en reduksjon
av de faglige kravene som stilles i den enkelte utdanningen.
Ved universitetene
og høyskolene er i tillegg utdanningsplanen et godt verktøy for
å planlegge studieprogresjon i det tempoet som passer den enkelte toppidrettsutøverstudent.
Forslagsstillerne
viser til at det ifølge Olympiatoppen er rundt 550 toppidrettsutøvere,
der mange vil ha særskilt behov for tilrettelegging. De utgjør dermed
en liten gruppe sett opp mot de i alt vel 250 000 studentene i høyere
utdanning. Det kan heller ikke utelukkes at toppidrettsutøverne
vil ønske å spre seg på nesten like mange studieprogram, om de da
alle ønsker å studere.
For at det skal
være økonomisk regningssvarende for universitetene og høyskolene
å opprette særskilt tilrettelagte deltidsutdanninger, må de være
sikre på at de har et tilstrekkelig antall studenter som ønsker
å ta samme studieprogram i samme tempo. Spørsmålet er hvor lett
det i praksis vil være å få til slike samkjørte grupper av toppidrettsutøvere,
da jeg antar at ønskene og mulighetene deres for studieprogresjon
vil variere ut fra både personlige forhold og ulike krav i de ulike
idrettene.
Etter min vurdering
kan det å videreutvikle digitale løsninger og nettbaserte tilbud
være nyttig for denne gruppen, og i mange tilfeller mer treffsikkert
enn deltidsstudier. Digitalisering er et av regjeringens satsningsområder
i høyere utdanning, og jeg har stor tro på at det vil kunne bidra
til bedre tilrettelegging for ulike studentgrupper, ikke minst dem
som ønsker å kombinere studiene med en toppidrettskarriere med mye
reising.
Etter gjeldende
regelverk stilles det krav om at studiebelastningen må være minst
50 pst. for at det skal kunne gis økonomisk støtte gjennom Lånekassen
til deltidsutdanning. Kravet har eksistert i lang tid og bygger
blant annet på en prinsipiell tanke om at utdanningsstøtteordningen
skal være forbeholdt personer som har utdanning som sin hovedbeskjeftigelse,
dvs. personer som antas å bruke minst halvparten av en ordinær arbeidsuke
på utdanningsaktiviteter.
Utdanningsstøtteordningen
har historisk primært vært rettet inn mot unge førstegangsstudenter
i heltidsutdanning. Utviklingen går imidlertid i retning av en stadig
mer mangfoldig studentgruppe, som gir grunn til å vurdere justeringer
i støtteordningen for å gjøre den bedre tilpasset ulike gruppers
behov. Dette ble også fremholdt i Meld. St. 16 (2016–2017) Kultur for kvalitet
i høyere utdanning.
Departementet er
som del av arbeidet med kompetansereform i gang med å utrede tiltak
som kan gjøre utdanningsstøtteordningene mer fleksible og dermed mer
relevante for dem som ikke er tradisjonelle heltidsstudenter. Dagens
mimimumskrav om 50 pst. studiebelastning for å kunne få støtte er
et av flere elementer som vil bli sett nærmere på i denne sammenhengen.
Jeg er enig med
forslagsstillerne i at toppidrettsutøvere er en gruppe som kan ha
særskilte utfordringer med å kombinere yrkesutøvelse og utdanning,
men slike utfordringer har også andre grupper. Voksne som ønsker
å ta etter- og videreutdanning ved siden av jobb, for å møte krav
om omstilling i arbeidslivet, vil for eksempel også møte de samme
utfordringene. Hvis en ordning innføres særskilt for toppidrettsutøvere,
kan det tenkes flere grupper av støttemottakere som også vil be
om lignende ordninger. For eksempel har personer med nedsatt funksjonsevne
i dag spesielle rettigheter ved manglende tilrettelegging av studiene,
og vil kunne ha nytte av en mer generell ordning som innbefatter
redusert krav til studiebelastning for å kunne få støtte. Personer med
tunge omsorgsoppgaver i familien og utøvende kunstnere med usikre
inntektsutsikter er andre eksempler på grupper som vil kunne ha
nytte av et lavere studiebelastningskrav. Dagens regelverk bygger
på en likebehandling av alle grupper. En eventuell reduksjon i studiebelastningskravet
åpner for at flere enn i dag vil kunne søke utdanningsstøtte, og
vil dermed være en sak med budsjettkonsekvenser.
Det er gjort et
grovmasket anslag over provenyeffekten av å redusere studiebelastningskravet
i støtteordningen til 25 pst. eksklusivt for toppidrettsutøvere.
Beregningene er basert på at ikke alle toppidrettsutøvere vil ta
studier. Dersom 200 nye personer trer inn i støtteordningen med
25 pst. deltidsstøtte, er utgiftene til stipend og rentestøtte anslått
til å øke med om lag 850 000 kroner (helårseffekt). Et redusert
studiebelastningskrav kun for toppidrettsutøvere vil imidlertid
bryte med prinsippet om likebehandling. Dersom samme endring i studiebelastningskravet
gjøres generelt gjeldende for hele befolkningen, må det antas at
langt flere nye personer vil være aktuelle for å motta støtte. Det
er høyst usikkert hvor mange dette vil bli, men om antallet nye
støttemottakere med 25 pst. deltidsstøtte eksempelvis skulle bli
5 000, anslås utgiftene til stipend og rentestøtte å øke med om
lag 24 mill. kroner (helårseffekt).
Til forslag
2:
I dag er den totale
tidsrammen for støtte til høyere utdanning og andre utdanninger
som er omfattet av samme regelverk, blant annet fagskoleutdanning
og videregående opplæring for voksne, åtte år. Grensen er den samme
enten man mottar støtte til heltids- eller deltidsstudier. De aller
fleste støttemottakerne mottar bare heltidsstøtte, og for denne
gruppen mener jeg at en støttetidsramme på åtte år må kunne sies
å være tilstrekkelig. For dem som bruker hele eller store deler
av støttetidsrammen til deltidsstudier, kan en grense på åtte år
likevel oppleves som snau. Om man eksempelvis utelukkende mottar
støtte til 50 pst. deltidsstudier, vil man med normal studieprogresjon
ikke kunne få støtte til å ta mer enn 240 studiepoeng, noe som svarer
til fire års heltidsstudier.
Som nevnt i kommentaren
til forslag 1, er departementet i gang med å utrede tiltak som kan
gjøre utdanningsstøtteordningen mer fleksibel for dem som ikke er tradisjonelle
heltidsstudenter. Reglene om støttetidsramme er aktuelle å se nærmere
på i denne sammenhengen. To alternative tilnærminger bør etter mitt
syn da vurderes:
A) En
generell ordning som innebærer en viss, forholdsmessig utvidelse
av støttetidsrammen for alle personer som periodevis har mottatt
deltidsstøtte.
B) En
særordning som gir klart avgrensede grupper med særlig grunn rett
til en viss utvidelse av støttetidsrammen. En slik type ordning
finnes for øvrig i dagens regelverk for støttemottakere som har
blitt forsinket i utdanningen på grunn av sykdom, på grunn av at
de har fått barn i utdanningsperioden, eller på grunn av manglende
tilrettelegging for nedsatt funksjonsevne.
Siden
toppidrettsutøvere er en gruppe som typisk vil ha behov for å bruke
betydelige deler av støttetidsrammen til deltidsutdanning, er jeg
enig med forslagsstillerne i at denne gruppen bør omfattes dersom
det lages en ny særordning, jf. alternativ B over. Som også forslagsformuleringen
indikerer, vil det imidlertid være andre grupper enn toppidrettsutøvere
som også kan ha en god begrunnelse for å få utvidet støttetidsramme gjennom
en slik særordning. I den forbindelse kan det være utfordringer
med å lage gode og treffsikre avgrensningsregler, som oppleves som
rettferdige av støtteordningens brukere og som er relativt enkle
å forvalte. Slike utfordringer må det antas å bli mindre av dersom
det lages en mer generell ordning, jf. alternativ A over. Uansett
hvilken tilnærming som legges til grunn, vil en eventuell endring
i reglene om støttetidsramme være en sak med budsjettkonsekvenser.
Det er gjort et
grovmasket anslag over provenyeffekten av å innføre en særordning
i støttetidsreglene for toppidrettsutøvere. En slik ordning kan
tenkes utformet på mange ulike måter, men vil uansett bryte med dagens
regelverk der det som hovedprinsipp er likebehandling som er lagt
til grunn. I beregningene nedenfor er det lagt til grunn en ordning
som går ut på at toppidrettsutøvere kan få utvidet støttetidsrammen
tilsvarende det antallet semester som de har mottatt mindre enn
50 pst. deltidsstøtte (innretningen forutsetter dermed at dagens
studiebelastningskrav senkes, jf. forslag 1), likevel slik at det
maksimalt kan gis fire semesters utvidelse. Med en slik innretning
er det anslått at utgiftene til stipend og rentestøtte vil øke med
om lag 1,3 mill. kroner (helårseffekt). Anslaget er basert på at
200 toppidrettsutøvere vil motta støtte i ett år utover dagens støttetidsramme,
mens 100 vil motta støtte i to år ekstra. En slik endring vil også
medføre økt behov for saksbehandlingskapasitet i Lånekassen, da
søknader må behandles manuelt.
Dersom tilsvarende
endring i støttetidsreglene gjøres generelt gjeldende for hele befolkningen,
må det antas at betydelig flere vil motta støtte utover åtte år.
Det er svært usikkert hvor mange dette vil bli, men om antallet med
ett og to års utvidet støttetid eksempelvis skulle bli henholdsvis
1 000 og 500, anslås utgiftene til stipend og rentestøtte å øke
med om lag 6 mill. kroner (helårseffekt). Dette kommer i tillegg
til de anslåtte kostnadene ved å redusere studiebelastningskravet
(jf. kommentar til forslag 1), siden den omtalte endringen i støttetidsreglene
forutsetter at dagens studiebelastningskrav senkes.
Til forslag
3:
Hvor stor grad av
tilrettelegging som er "mulig og rimelig", jf. uhl § 4-3 nr. 5 sitert
over, vil variere mellom ulike studieprogram: I studier med obligatoriske
krav til praksis og/eller laboratorieøvelser, ev. andre arbeidskrav
som fordrer tilstedeværelse på bestemte tidspunkt, er det gjerne
mindre rom for fleksibilitet enn i rent teoretiske studier.
Olympiatoppen bidrar
til at utøverne kan studere ved at den har fastsatt krav til toppidrettsstatus
slik at særforbundene kan gi de aktuelle utøverne nødvendig dokumentasjon
for særskilte behov for tilrettelegging.
I tillegg har Olympiatoppen
inngått avtaler med en rekke høyere utdanningsinstitusjoner om tilrettelegging
av studier for at toppidrettsutøverne skal få mulighet å kombinere
toppidrettssatsing med utdanning, se http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/utdanning_og_karriere/toppidrettogstudier/studiesteder/avtaler_og_ordninger/page6907.html
Norges idrettshøgskole
har dessuten en egen "idrettens kvote", der inntil ti studieplasser
på førsteåret kan tildeles søkere som er innstilt av Olympiatoppen.
Institusjonene som
har inngått avtale med Olympiatoppen om å tilrettelegge for at toppidrettsutøvere
kan kombinere studier og idrett, har også egen kontaktperson for
denne gruppen. Ved mange universiteter og høyskoler tilrettelegges
det allerede godt for toppidrettsutøverstudentene. Samarbeid mellom
Olympiatoppen og NTNU gjør at NTNU i år har over 200 idrettsstudenter
med tilrettelagt studieløp – hvorav fem deltok i vinter-OL i Pyeongchang.
Ved Høgskolen i Innlandet har over 150 toppidrettsstudenter tilrettelagte studieløp,
med egne toppidrettsveiledere som bistår studentene med alt fra
utdanningsplaner til gjennomføring. OsloMet – storbyuniversitetet
nevner flere aktuelle former for tilrettelegging på sine nettsider:
-
fleksibilitet i
studieløpet
-
fleksibilitet ved
obligatorisk aktivitet
-
individuell utdanningsplan
-
desentralisert eksamen
(dvs. at eksamen avvikles ved et alternativt lærested)
For at
flere toppidrettsutøvere skal få tilrettelagte studietilbud, vil
jeg imidlertid på egnet måte oppfordre de institusjonene som ikke
allerede har en avtale med Olympiatoppen om tilrettelegging av studier
og toppidrett, om å inngå slik avtale.
Avslutningsvis vil
jeg minne om at tilrettelegging er noe som skjer begge veier – også
idretten ved særforbundene har et ansvar for å hjelpe sine utøvere
til å få gjennomført studier i perioden mens de er aktive. Tradisjonelt
har det vært forskjeller mellom særforbundene mht. tilpasningen
av samlinger og andre aktiviteter til studiene de aktuelle utøverne
går på. I tillegg er det viktig at toppidrettsutøverne selv orienterer
seg om mulighetene for tilrettelegging på ulike typer studieprogram når
de søker opptak til høyere utdanning, samt at de så tidlig som mulig
etter opptak melder fra om tilretteleggingsbehovet slik at lærestedet
kan planlegge for dette. For at det skal bli lettere for toppidrettsutøverne
å orientere seg om mulighetene for å kombinere studier og idrett,
vil jeg også oppfordre universitetene og høyskolene om å gi tydelig
og lett søkbar informasjon om dette på hjemmesidene sine.