Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Dagfinn Henrik Olsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til representantforslaget
og brev fra samferdselsministeren datert 18. oktober 2018.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
i pkt. 1 ber regjeringen ta initiativ til reforhandling av Bymiljøpakken
for Nord-Jæren. Bymiljøpakken er, som alle andre bompengeprosjekter,
forankret i lokale vedtak i de berørte kommunene og i fylkeskommunen,
som igjen ligger til grunn for Stortingets behandling av Prop. 47
S (2016–2017). Det er et viktig prinsipp for bompengefinansiering
av denne typen prosjekter at de har lokal forankring, og det vil
ikke være hensiktsmessig å endre dette prinsippet. Komiteen merker seg at forslagsstillerne
ønsker at regjeringen skal ta initiativ til en reforhandling av
Bymiljøpakken for Nord-Jæren.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, er av den oppfatning at et ønske om en reforhandling
av betingelsene i Bymiljøpakken for Nord-Jæren må komme fra lokale
myndigheter.
Flertallet viser videre til
at bymiljøpakken er en del av byvekstavtalen for Nord-Jæren, og
at partene allerede har startet reforhandlinger av denne avtalen,
jf. brev fra samferdselsministeren datert 18. oktober 2018, der
det også vises til at eventuelle forslag til endringer i bompengepakken
vil bli lagt frem for Stortinget.
Flertallet er opptatt av å
ta i bruk ny teknologi som kan bidra til en mer kostnadseffektiv
transportsektor, herunder også andre og mer rettferdige former for veiprising. Flertallet merker
seg at Samferdselsdepartementet, i samråd med Klima- og miljødepartementet,
nylig har lagt ut et anbud for utredning av et nytt prinsipp for
veiprising. Flertallet mener
det vil være fornuftig å avvente dette arbeidet før eventuelle pilot-
eller testprosjekter iverksettes.
Flertallet viser til at bypakker
styres ut fra et porteføljeprinsipp, som betyr at omfanget av porteføljen må
tilpasses til tilgjengelige inntekter, og at kostnadsoverskridelser
må løses innenfor rammene av dette prinsippet. Flertallet er av den oppfatning
at porteføljestyring er med på å sikre at det ikke blir iverksatt prosjekter
det ikke er dekning for, at kostnadene blir holdt nede, og at eventuelle
overskridelser ikke fører til økte bompenger eller krav om økt finansiering
fra offentlige myndigheter.
Flertallet mener det er riktig
å videreføre dette prinsippet også for nye bypakker.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, merker
seg at staten vil dekke 50 pst. av utvalgte kollektivprosjekter
i de fire største byområdene. I Bymiljøpakke Nord-Jæren vil staten
dekke 50 pst. av Bussvei Nord-Jæren. Sammenlignet med tidligere
bypakker er dette en vesentlig forbedring i den statlige medfinansieringen,
som bidrar til at viktige kollektivløft blir gjennomført.
Dette flertallet merker seg
at den statlige finansieringsandelen på 50 pst. følges opp gjennom
de årlige budsjettene, og at det gir den nødvendige forutsigbarheten
for gjennomføring av prosjektene.
Dette flertallet viser til
brev fra samferdselsministeren av 18. oktober 2018, der det er beregnet
at en økning til 70 pst. statlig medfinansiering vil bety et økt behov
på 10 mrd. kroner i NTP-perioden, og at det vil gå ut over gjennomføringen
av andre viktige samferdselsprosjekter.
Flertallet er av den oppfatning
at det vil være uheldig å endre rammevilkårene for statlig medfinansiering
av store kollektivprosjekter, og vil legge vekt på å følge opp Nasjonal
transportplan 2018–2029.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til brev fra samferdselsministeren til komiteen av 18. oktober,
der han skriver at han ikke vil legge føringer for det lokale arbeidet
med å revidere bompengeopplegget på Nord-Jæren.
Samtidig skriver
han i brevet:
«Det er ein føresetnad
frå staten at byvekstavtalen bidreg til å nå målet om nullvekst
i persontransport med bil.»
Disse medlemmer registrerer
at samferdselsministeren ikke vil ta ansvar for bompengeopplegget
på Nord-Jæren, men krever nullvekst i biltrafikken. Etter disse
medlemmers syn er dette å fraskrive seg ansvaret for bompengeopplegget
uten å komme opp med alternativer til bompenger.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen ta initiativ til at ny teknologi/vegprising testes
ut på Nord-Jæren.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen ta initiativ til reforhandling av Bymiljøpakken
for Nord-Jæren og ber om at reforhandlingen avsluttes innen årsskiftet
2018/2019. I reforhandlingene skal man utrede en ny modell for innretning
på rushtidsavgiften som vil være mindre belastende for befolkningen.
Konsekvensen av rushtidsavgift for innbyggere og næringsliv må utredes
grundigere, og det må etableres forsvarlige avbøtende tiltak.»
«Stortinget
ber regjeringen avklare hvilke andre prosesser knyttet til Bymiljøpakken
for Nord-Jæren som eventuelt krever behandling i Stortinget.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at staten dekker 70 pst. av investeringskostnadene
for ‘Bussveien’ i Bymiljøpakken for Nord-Jæren.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede alternative finansieringsopplegg ved eventuelle
kostnadsøkninger på riksveger og sykkelstamveger i bypakker, også
der ikke hele belastningen finansieres med bompenger.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at en kombinasjon
av bilregulerende tiltak og kraftfull satsning på kollektiv, sykkel
og gange må til for at det tverrpolitisk vedtatte målet om nullvekst
i personbiltrafikken i de store byområdene kan nås. Dette medlem støtter
en reforhandling av Bymiljøpakken for Nord-Jæren, men mener formålet med
reforhandlingen må være å gjøre det lettere for folk å velge andre
alternativ enn bil til jobb. Det gjøres ved å øke ambisjonene for
kollektiv, sykkel og gange uten å svekke de bilregulerende tiltakene
som det er tverrpolitisk enighet om at er effektive.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen ta initiativ til en reforhandling av Bymiljøpakken
for Nord-Jæren, der formålet er å øke satsningen på kollektiv, sykkel
og gange, inkludert å sikre at den planlagte bussveien gjøres konverterbar
til bybane.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker seg
at samferdselsminister Jon Georg Dale skriver følgende i brev til
transport- og kommunikasjonskomiteen, som svar på spørsmål om det
er mulig å nå nullvekstmålet uten bompenger:
«Eg har meir tru
på tiltak som er positive for å nå nullvekstmålet, som til dømes
betre kollektivtransport og betre gang- og sykkelveier, enn restriktive
tiltak.»
Disse medlemmer merker seg
at statsrådens tro står i strid med hans egen regjerings overbevisning som
formulert i Nasjonal transportplan, der regjeringen konkluderer:
«Fortetting og bilrestriktive
tiltak antas å ha vel så stor betydning for måloppnåelse som investeringer
i kollektiv-, gange- og sykkeltiltak.»
Regjeringen skriver
videre i Nasjonal transportplan:
«Statens vegvesen
har i samarbeid med Jernbanedirektoratet og lokale myndigheter laget
byutredninger som viser ulike måter å nå nullvekstmålet på, både
gjennom samferdsels- og arealtiltak. (…)Utredningene viser at det
er mulig å nå målet, og at det kan gjøres med ulike kombinasjoner
av virkemidler. (…) Oppsummert viser disse resultatene at følgende
virkemidler har stort betydning for måloppnåelsen: bompenger/vegprising, kompakt
byutvikling og fortetting, økte parkeringsavgifter og redusert tilgjengelighet
til parkeringsplasser, bedre kollektivtilbud, gang- og sykkelanlegg
og redusert vegkapasitet/konkurransekraft for bilen.»
Disse medlemmer synes
det er underlig at ministeren i svar til komiteen fronter et annet
syn enn det regjeringen selv la frem for kort tid siden.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at dagens system med
bompenger og rushtidsavgift statistisk sett virker omfordelende
flere av stedene det er gjennomført. Overordnet viser undersøkelser
at det er menn med relativt høy inntekt som kjører mer i rushtiden,
mens kvinner og personer med lavere inntekt benytter seg oftere
av kollektivtilbudet. Det betyr at å styrke kollektiv, sykkel og
gange er viktige tiltak, også fordelingspolitisk. Dette medlem anerkjenner at
bompengeinnkreving slår uheldig ut for enkeltpersoner som kan få
en urimelig stor bompengebelastning avhengig av hvor langt de kjører.
Et veiprisingssystem, der avgiftene beregnes ut fra hvor en faktisk
kjører, kan være like effektivt og mer sosialt rettferdig. Dette medlem støtter
derfor at dette systemet testes ut på Nord-Jæren, slik forslagsstillerne foreslår. Dette medlem viser
imidlertid til Dokument 8:35 S (2018–2019) og Dokument 8:26 S (2018–2019),
der en helthetlig utredning av veiprising foreslås. Dette medlem støtter
forslaget om uttesting av veiprising på Nord-Jæren under forutsetning
at denne uttestingen skjer i etterkant av en slik helhetlig utredning av
konsekvensene. Dette
medlem understreker videre at en uttesting på Nord-Jæren ikke
betyr at andre områder er utelukket for uttesting av veiprising.
Dette medlem støtter forslagsstillerne
både i at staten må ta en større andel av kostnadene for store kollektivprosjekter,
og at det bør bevilges mer midler enn dagens regjering gjør, til
utbygging av sykkel- og gangveier. Dette medlem merker seg imidlertid
at forslag 3 i praksis innebærer at staten også skal ta en økt andel av
kostnadene for riksveiprosjekter. Dette medlem støtter en reduksjon
av bompenger som går til å bygge riksveiprosjekter, men mener formålet
da må være å begrense byggingen av riksvei og heller bruke midlene
på kollektiv, sykkel og gange.