7.5 Kap. 256 og kap. 3256 Kompetanse Norge
Komiteen vil bemerke at Kompetanse
Norge i dag har et nasjonalt systemansvar for karriererettledning
og ansvar for å utvikle og koordinere rettledningsområdet i hele
Norge. Komiteen har
også merket seg at sekretariatet for Nasjonalt fagskoleråd fra og
med 2019 blir flyttet fra Kompetanse Norge til Direktoratet for
internasjonalisering og kvalitetsutvikling innenfor høyere utdanning
(Diku).
Komiteen vil understreke
at Kompetanse Norge har det faglige og pedagogiske ansvaret for
innholdet i opplæringa i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere.
Komiteen mener det er viktig
at Kompetanse Norge skal være en pådriver for en helhetlig og effektiv kompetansepolitikk.
Kompetanse Norge skal bidra til at befolkninga både tar del i utdanning
og opplæring og tar i bruk den kompetansen som samfunnet trenger. Komiteen vil
understreke viktigheten av at Kompetanse Norge fortsetter sitt arbeid
med oppfølgingen av Meld. St. 16 (2015–2016) «Fra utenforskap til
ny sjanse» og Nasjonal kompetansepolitisk strategi 2017–2021.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
ønsker å sikre et bærekraftig velferdssamfunn ved å skape flere
jobber og kvalifisere folk til disse jobbene. Flertallet viser til at god
kompetanse er avgjørende for å sikre norsk konkurranseevne og opprettholde
høy sysselsetting, men også for å gi den enkelte trygghet for å
ha varig tilknytning til arbeidslivet. Flertallet er derfor glade
for at regjeringen og Kristelig Folkeparti har fornyet og forsterket
kompetansepolitikken og har satt i gang et offensivt arbeid med
å lage en kompetansereform, «Lære hele livet», i nært samarbeid
med partene i arbeidslivet.
Flertallet viser til at det
for første gang ble etablert en nasjonal kompetansepolitisk strategi
i 2017, og at regjeringen og Kristelig Folkeparti har fulgt opp
med flere konkrete tiltak. Flertallet vil blant annet
peke på satsingen på digital karriereveiledning, utvidelse av retten
til videregående opplæring til flere voksne og innføring av ordningen
«Fagbrev på jobb». Flertallet er
særlig positive til ordninger som gir voksne bedre muligheter til
å bygge opp et fagbrev og kombinere opplæring med arbeid. Flertallet viser
til at regjeringen foreslår å bevilge 36,3 mill. kroner i 2019 til
at flere skal delta i forsøk med moduler på grunnskolenivå og i
fag- og yrkesopplæring.
Flertallet mener det er viktig
at flere voksne får påfyll av kompetansen gjennom arbeidslivet,
og at det må etableres et tettere samarbeid mellom utdanningsinstitusjonene,
partene i arbeidslivet og nasjonale og lokale myndigheter. Flertallet viser
til at regjeringen foreslår 37 mill. kroner til utvikling av mer
fleksible videreutdanningstilbud i digital kompetanse, og er glade
for at tilbudene skal utvikles i samarbeid mellom høgskoler, universiteter
eller fagskoler, og bedrifter og næringsliv. Flertallet vil understreke
behovet for å etablere flere tilbud som voksne kan kombinere med tilnærmet
full jobb, for eksempel gjennom inndeling i moduler eller nettbasert
opplæring.
Flertallet viser videre til
at regjeringen foreslår 30 mill. kroner til bransjeprogram for utsatte
bransjer, og mener det er riktig at regjeringen vil prioritere opplæring
og videreutdanning til lavt utdannede og fagarbeidere innenfor disse
bransjene. Flertallet er
positive til at det først utvikles et bransjeprogram for kommunal
omsorgssektor og industri- og byggenæring, og ser frem til å høste
erfaringer fra disse programmene.
Flertallet mener det er viktig
at utdanningssystemet er i stand til å møte arbeidslivets behov
for fleksible kompetansetilbud, og viser til at regjeringen har nedsatt
et ekspertutvalg som skal undersøke hvilke udekkede behov som finnes
for etter- og videreutdanning, og om rammebetingelsene for investering
i ny kompetanse er tilstrekkelig gode for bedriftene og for den
enkelte. Flertallet er
positive til at regjeringen foreslår 6 mill. kroner for å starte
arbeidet med å utvikle en nettplattform for etter- og videreutdanning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til partiets alternative budsjett,
der det er satt av 1,2 mrd. kroner til gjennomføring av en stor kompetansereform
for å gjøre Norge bedre rustet til det nye arbeidsmarkedet. Dette
er en av de større samfunnsinvesteringer som må gjøres i årene som
kommer.
Disse medlemmer mener det
trengs en bred reform, i tett samarbeid med partene i arbeidslivet,
som sørger for nødvendig påfyll av kompetanse i et arbeidsliv som
blir mer automatisert og digitalisert og er i stadig raskere endring. Disse medlemmer mener
at dette må innebære at alle må få mulighet til å lære og å oppdatere
sin kompetanse, og at dette ikke bare må være et ansvar for den
enkelte. Disse
medlemmer viser til at Arbeiderpartiets kompetansereform skal
utvikles i samarbeid med partene i arbeidslivet og utdanningsinstitusjonene,
både universiteter, høyskoler og fagskoler. Voksenopplæringen skal
også bli en viktig tilbyder, og disse medlemmer viser til
at Arbeiderpartiet i sitt alternative budsjett også satser 15 mill.
kroner på desentraliserte utdanningstilbud gjennom studiesentrene,
og i tillegg vil styrke tilskuddet til VOFO. Hovedansvaret for å
heve kompetanse skal ligge hos staten og partene, men disse medlemmer mener
at den enkelte arbeidstaker også må få mulighet til å opparbeide
seg en rett til etter- og videreutdanning gjennom et langt liv i
arbeid. Som del av Arbeiderpartiets kompetansereform opprettes et
kompetansefond der staten går inn med 100 mill. kroner som skal
investere i befolkningens kunnskap og kompetanse, basert på nasjonale
behov, men tilpasset arbeidsplassenes regionale og lokale krav. Kunnskapsinstitusjonene
stimuleres også til å bidra mer til etter- og videreutdanning som
del av Arbeiderpartiets kompetansereform. For å unngå økende forskjeller
mellom de som er i arbeidslivet og de som vil inn, må også personer
utenfor arbeidslivet kunne tilegne seg arbeidskvalifiserende kompetanse,
og Arbeiderpartiets kompetansereform har dermed tiltak både for at
folk skal «lære på jobb», i hovedsak under Kunnskapsdepartementets
budsjettområder, og «lære på vei til jobb», i hovedsak under Kommunal-
og moderniseringsdepartementet og Arbeids- og sosialdepartementets
budsjettområder.
Disse medlemmer viser til
at den enkeltes evner og kompetanse utgjør Norges mest verdifulle
ressurs, og til at en vellykket kompetansereform handler om helhet
i tiltakene og samarbeid mellom partene i arbeidslivet, ulike tilbydere
av kurs- og utdanningstilbud, med Nav og andre offentlige aktører. Disse medlemmer vil
stimulere kunnskapsinstitusjonene våre, både fagskoler, universiteter
og høyskoler, til å bidra mer til etter- og videreutdanning og utvide
bransjeprogrammene regjeringen vil sette i verk, til å gjelde transport
og varehandel. Disse
medlemmer viser til Arbeiderpartiets alternative budsjett,
der det foreslås 30 mill. kroner til to nye bransjeprogrammer innen
transport og varehandel, 30 mill. kroner til insentiver for flere tilpassede
etter- og videreutdanningstilbud ved universiteter og høyskoler
og 10 mill. kroner til flere tilpassede etter- og videreutdanningstilbud
ved fagskolene. Disse medlemmer mener
dette skaper større helhet i kompetansereformen, og vil gi utdanningsinstitusjonene bedre
finansering for å bidra enda mer til livslang læring.