3.2 Kap. 201 Analyse og kunnskapsgrunnlag
Komiteen understreker viktigheten
av at kunnskapssektoren prioriteres, og at politikken som føres, må
være forsknings- og kunnskapsbasert, og har merket seg at Kunnskapsdepartementet
har samlet midlene til driftsutgifter for aktiviteter som styrker
analyse- og kunnskapsgrunnlaget, om sektorene departementet har
ansvar for.
Komiteen er tilfreds med
departementets overordnete sektormål for grunnopplæringen, som er:
-
Alle har et godt
og inkluderende læringsmiljø.
-
Barn og unge som
har behov for det, får hjelp tidlig slik at alle får utviklet potensialet
sitt.
-
De ansatte i kunnskapssektoren
har høy kompetanse.
-
Alle lykkes i opplæringen
og utdanningen.
Komiteen er
opptatt av at arbeidet mot mobbing skal ha høy prioritet, og at
det er nødvendig med styrking av yrkesfag.
Komiteen er særlig opptatt
av å få mer kunnskap om hvordan de yngste har det på skolen, og
viser til at Stortinget har bedt regjeringen om å sette i gang ekstern evaluering
av forholdet mellom intensjonene og prinsippene bak seksårsreformen
og dagens situasjon for seksåringene i skolen.
Komiteen påpeker at alle
barn og unge skal ha et inkluderende, likeverdig og tilpasset opplæringstilbud, slik
at alle får mulighet til å utvikle potensialet sitt. Komiteen ser
frem til stortingsmelding høsten 2019 om tidlig innsats og inkluderende
fellesskap i barnehage og skole.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, vil særlig påpeke at
gode og nok lærere er nøkkelen til å nå målene, og vil således vise
til hovedprioriteringene for 2019, som er økt lærertetthet gjennom
lærernormen og fortsatt satsing på lærerløftet gjennom videreutdanning
av lærere og skoleledere.