Komiteens merknader
Komiteen viser til at reisefradragets
bunnbeløp behandles i Innst. 4 L (2018–2019) kapittel 5, og at maksimalt
fradrag for gaver til frivillige organisasjoner og arbeidsgiveravgift
for frivillige organisasjoner behandles i Innst. 4 L (2018–2019)
kapittel 13.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt, mener det bør fremgå klarere i skattevedtaket
i hvilke tilfeller satsen skal reduseres. Flertallet viser til at satsen
i kildeskatteordningen på 25 pst. er fastsatt med utgangspunkt i
at skattyter plikter å betale trygdeavgift til Norge, og at denne
satsen skal gjelde for hele inntekten. Det fremgår av forarbeidene
at reglene i folketrygdloven om beløpsgrenser for og innfasing av trygdeavgiftsplikten
ikke er aktuelle i den nye ordningen. Flertallet viser til at det
derfor i kildeskatteordningen ble lagt til grunn at satsen skulle
settes ned når det følger av trygdeavtaler med andre land eller
av rådsforordningen at skattyter ikke er pliktig til å betale trygdeavgift
til Norge, eller evt. lav sats. Uten en slik reduksjon i satsen
ville skattyter i realiteten måttet betale slike avgifter til to
land uten motsvarende trygdedekning.
Flertallet viser til at en
ren henvisning til «alminnelige regler» i skattevedtaket § 3-9 kan
tolkes slik at den generelle beløpsgrensen mv. som er satt som vilkår for
at avgiftsplikten skal inntre, likevel skal komme til anvendelse
for personer i den forenklede skatteordningen. Selv om det følger
klart av formålet bak ordningen og forarbeidene at dette ikke er
tilfellet, mener Flertallet det
vil være klargjørende å presisere at satsen bare kan settes ned
der det følger av «trygdeavtaler med andre land eller rådsforordning
nr. 883/2004» i skattevedtaket.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortingsvedtak
om skatt av inntekt og formue mv. for inntektsåret 2019 § 3-9 skal
lyde:
§ 3-9 Skatt til
staten for personer bosatt i utlandet
Skattyter som skattlegges
etter reglene i skatteloven kapittel 19, svarer skatt til staten
med 25 pst. av inntekten. Dersom det følger av trygdeavtaler med
andre land eller forordning (EF) nr. 883/2004 at skattyter
etter alminnelige regler ikke skal betale trygdeavgift til Norge, eller
bare skal betale trygdeavgift med lav sats, skal skattesatsen etter
første punktum reduseres tilsvarende.»
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag med unntak av foreslått § 3-9
i Stortingets skattevedtak.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at høy organisasjonsgrad i arbeidsmarkedet
er et bærende element i den norske modellen. Det bør være attraktivt
for både arbeidstakere og arbeidsgivere å organisere seg. Disse medlemmer og øker
derfor fagforeningsfradraget med 1 000 kroner til 4 850 kroner.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett
der følgende endringer foreslås:
-
Fagforeningsfradraget
økes til 4 000 kroner
-
Nedre grense for
å betale trygdeavgift fastsettes til 50 000 kroner
-
Særskilt fradrag
for Nord-Troms og Finnmark økes til 20 000 kroner
-
Begge kilometersatsene
i reisefradraget økes til 1,60 kroner
-
Jordbruksfradraget
økes til minimum 80 000 kroner, sats 50 pst. og maksimum 180 000
kroner
-
Fiskerfradraget
økes til 155 000 kroner
-
Sjømannsfradraget
økes til 85 000 kroner
Disse medlemmer viser
til Senterpartiets alternative statsbudsjett for nærmere begrunnelser
for disse endringene.
Disse medlemmer påpeker generelt
at regjeringen gjennom systematisk å underregulere fradrag bidrar
til å skape et mindre rettferdig og omfordelende skattesystem.
Disse medlemmer viser videre
til Senterpartiets alternative statsbudsjett der den særskilte skatteordningen
for utenlandske arbeidstakere samt standardfradraget foreslås opphevet. Disse medlemmer påpeker
at disse ordningene representerer en skatterabatt for utlendinger
som er til ugunst for norske arbeidstakere og viser til egne merknader
i Innst. 399 L (2017–2018) for en mer utførlig begrunnelse av dette. Disse medlemmer mener
at nordmenn skal ha minst like gunstige skatteregler som utlendinger
i Norge.
Disse medlemmer viser ellers
til at ordningen med skattlegging av naturalytelser innebærer en
rekke utfordringer og vil medføre økt byråkrati og økte kostnader
for norsk næringsliv. Disse
medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjøre en ny vurdering av de vedtatte endringene
i skattlegging og rapportering om naturalytelser og komme tilbake
til Stortinget med et nytt forslag som ivaretar hensynet til brede
skattegrunnlag, redusert byråkrati og forenkling av rapportering.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, hvor følgende endringer i fradrag og beløpsgrenser
foreslås:
-
Jordbruksfradraget:
Satsen økes til 40 pst., bunnfradrag økes til 80 000 kroner og øvre
grense økes til 200 000 kroner.
-
Fiskerfradraget:
Satsen økes til 35 pst. og øvre grense økes til 180 000 kroner.
-
Sjømannsfradraget:
Satsen økes til 35 pst. og øvre grense økes til 100 000 kroner.
-
Endringene i pendlerfradraget
for kost og losji, som ble gjort i statsbudsjettet for 2018, reverseres
til 2017-regler.
-
Fagforeningsfradraget
økes til 6 000 kroner.
-
Skattefritaket
for sluttvederlag gjeninnføres.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes
alternative statsbudsjett der det foreslås å øke bunnfradraget i
jordbruksfradraget til 80 000 kroner, å øke satsen til 45 pst. og
sette den øvre grensen til 200 000 kroner. I tillegg foreslås det
en ytterligere økning i øvre grense for jordbruksfradraget med 20 000
kroner for økologisk produksjon.
Dette medlem viser til Miljøpartiet
De Grønnes alternative statsbudsjett der foreslås å øke fiskerfradraget
for å bedre lønnsomheten i fiskerinæringen. Dette medlem foreslår å øke
fiskerfradraget til 200 000 kroner og at satsen settes økes til
35 pst. Dette
medlem viser videre til Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett
der det foreslås å øke satsen i sjømannsfradraget fra 30 til 35
pst. og øke beløpsgrensen til 100 000 kroner.
Dette medlem viser til Miljøpartiet
De Grønnes alternative statsbudsjett der det foreslås et tak på
fradrag for renter på lån på 40 G eller mer. Det innebærer at det
ikke gis fradrag for den andelen av et lån som overstiger 3,88 mill.
kroner for enslige og 7,55 mill. kroner for ektefeller, mens det
gis normalt fradrag for den delen av lånet som er under 40 G.
Dette medlem viser til Miljøpartiet
De Grønnes alternative statsbudsjett der det foreslås å fjerne rentefradraget
på forbrukslån og kredittkortgjeld. Dette medlem viser også til
forslaget om å styrke og målrette «oppstartsfradraget» der man kan
få fradrag i inntektsskatten for investeringer
Dette medlem viser til Miljøpartiet
De Grønnes alternative statsbudsjett der det foreslås å prøve ut
en Miljøfunnordning med skattefradrag for investeringer som fører
til miljøforbedringer.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts merknader i Innst. 399 L (2017–2018). Dette medlem uttrykte
der sin bekymring for at man samtidig med å gjennomføre en forenkling
av beskatningen av utenlandske arbeidere på midlertidig opphold
også reduserte det anslåtte skatteprovenyet fra denne gruppa med
50 mill. kroner. Blant annet med henvisning til LOs høringsuttalelse
som advarte mot at den flate skattesatsen ikke måtte settes så lavt
at det medførte et skattekutt, foreslo dette medlem å fastsette
satsen til 26 pst.
Dette medlem viser til regjeringens
forslag om nominell videreføring av maksimalt fradrag for fagforeningskontingent
og særfradraget for enslige forsørgere. Dette medlem viser til forslag
i Rødts alternative statsbudsjett om å øke fagforeningsfradraget
til 7 000 kroner, samt å øke særfradraget for enslige forsørgere
til 53 895 kroner. Dette
medlem viser til nærmere omtale under hovedmerknaden under
punkt 2.3.2 i denne innstillingen.
Dette medlem viser til at
regjeringen Solberg i 2016 fjernet skattefritaket på sluttvederlag.
Sluttvederlag gis til arbeidstakere som blir oppsagt på grunn av nedbemanning
eller konkurs, og når skattefritaket ble fjernet medførte det 70
mill. kroner i økt skatt for denne gruppen. Dette medlem viser til forslag
i Rødts alternative statsbudsjett om å gjeninnføre dette skattefradraget.