14.1.5 Forbedring av tollpreferansesystemet for utviklingsland – GSP
Tollpreferansesystem
for utviklingsland (Generalized System for Preferences, GSP) innebærer
at det enkelte industriland gir utviklingslandene bedre markedsadgang
for deres varer. GSP-ordningen er ensidig og kan til enhver tid
trekkes tilbake eller endres. Den norske GSP-ordningen ble etablert
i 1971 og har blitt endret flere ganger. Ordningen følger av tollvedtaket
§ 2.
I regjeringsplattformen
slås det fast et ønske om å øke handelen med fattige land. De aller
fattigste landene har allerede toll- og kvotefri adgang til det
norske markedet for alle varer. Regjeringen foreslår derfor at de nest
fattigste utviklingslandene (såkalte GSP+-land) gis bedre tollpreferanser
enn i dag. Se forslag til vedtak § 2 tredje ledd som viser til utrykt
vedlegg hvor endringene er tatt inn.
Tollpreferanser
etter GSP-ordningen gis med utgangspunkt i OECDs såkalte DAC-liste.
Listen deler inn land som er godkjent som mottaker av offisiell
bistand i fire grupper ut fra deres økonomiske situasjon, slik:
1) minst utviklede land (MUL), 2) øvrige lavinntektsland, 3) lavere
mellominntektsland og 4) høyere mellominntektsland. De nest fattigste
utviklingslandene kan som hovedregel defineres som lavere mellominntektsland med
mindre enn 75 mill. innbyggere (kalt GSP+-land).
Etter GSP-ordningen
har MUL og øvrige lavinntektsland med mindre enn 75 mill. innbyggere
toll- og kvotefri markedsadgang for alle varer. Lavere og høyere mellominntektsland
innrømmes forskjellig grad av tollreduksjon på landbruksvarer, avhengig
av type vare. Høyere mellominntektsland ilegges i tillegg toll på
enkelte klær og andre tekstiler.
I utgangspunktet
er alle land på DAC-listen omfattet av GSP-ordningen. Unntak fra
dette er stort sett land Norge alene eller gjennom EFTA har inngått
frihandelsavtale med. Slike land tas normalt ut av GSP-ordningen etter
avtaleinngåelse.
Regjeringens forslag
innebærer at GSP+-landene gis 20 prosentenheter bedre tollpreferanser
enn øvrige mellominntektsland for i utgangspunktet alle varer som
inngår i den norske tollpreferanseordningen. Det gjøres unntak for
kjøttvarer hvor det forslås kun økte preferanseforbedringer for
varer innenfor WTO-kvotene. GSP+-landene har allerede full tollfrihet
for alle industrivarer. Forslaget omfatter derfor i praksis kun
jordbruksvarer, unntatt levende dyr og meierivarer som ikke inngår
i det norske GSP-systemet. Forslaget innebærer preferanseforbedringer
for en rekke planter, frukt, grønnsaker, korn og animalske- og vegetabilske oljer.
WTO-kvotene for kjøtt omfatter blant annet fryste biffer og fileter
av storfe, hele og halve skrotter av storfe og svin og stykningsdeler
av sau og lam. Innenfor disse kvotene foreslås det å forbedre preferansen
for GSP+ fra dagens 30 pst. til 50 pst.
Selv med 20 prosentenheter
bedre preferanser, kan GSP+ stå overfor høyere toll enn EU. Regjeringen
foreslår derfor i tillegg at GSP+-landene ikke får høyere generelle
tollsatser enn det som gis til EU i dag for jordbruksvarer. Med
generelle tollsatser menes de tollsatser som gis til EU utenfor
avtalte kvoter. Dette innebærer eksempelvis forbedrede preferanser
på en rekke blomster og planter, enkelte grønnsaker og bær.
Det er også ønskelig
at GSP+ landene får mer konkurransedyktig tollbehandling i forhold
til frihandelspartnere, herunder EU, for bearbeidede jordbruksvarer.
Det foreslås derfor at GSP+-landene gis de samme tollreduksjoner
som EU for disse jordbruksvarene. Like regler er også gunstig av
forenklingshensyn. Sammenlignet med i dag innebærer forslaget en
tollforbedring på mer enn 20 prosentenheter for GSP+-landene for
mange bearbeidede jordbruksvarer, mens det vil bli en begrenset
økt toll på et fåtall varer.
Regjeringens forslag
vil styrke de nest fattigste landenes konkurransekraft sammenlignet
med større og mer effektive landbruksprodusenter, som for eksempel Argentina,
Brasil, Kina og EU. Forslaget vil også bidra til at overgangen fra
lavinntektsland med nulltoll til lavere mellominntektsland med mindre
gunstige GSP-preferanser, blir mindre brå. Forslaget forutsetter
endringer i tollforskriften. Endringene antas ikke å ha provenyeffekt
av betydning i 2019. Dersom varer fra de nest fattigste landene
over tid erstatter varer fra andre land med høyere toll til Norge,
kan endringen gi et provenytap på sikt.