2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Rita Lekang og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Mari Holm Lønseth, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Kari Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred Nordlund,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, og fra Kristelig
Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til at det er fremforhandlet to
tariffavtaler som medfører lønnsregulering i det statlige tariffområdet
med virkning fra 1. mai 2018.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
merker seg at det ved årets hovedtariffrevisjon er videreført to
ulike hovedtariffavtaler, med enda større forskjeller mellom hovedtariffavtalene
inngått mellom staten og Akademikerne på den ene siden og LO Stat,
Unio og YS Stat på den andre siden. Flertallet viser til at det
heller ikke denne gangen er gjort noen utredning av de langsiktige
konsekvensene av dette. Flertallet vil
som eksempel påpeke at det er uklart hvilke konsekvenser dette kan
ha for streikeretten når mer og mer av lønnsdannelsen blir flyttet
fra sentral- til lokalplanet.
Flertallet viser til at staten
som arbeidsgiverpart er i en særstilling fordi tariffoppgjørene
i staten er en del av regjeringens inntektspolitikk. Gjennom inntektspolitikken
har regjeringen et overordnet nasjonalt ansvar for lønnsutviklingen
og sysselsettingen.
Flertallet viser til at et
bærende prinsipp i norsk lønnsdannelse har vært lik lønn for likt
arbeid – også innen det statlige tariffområdet. Dette prinsippet
har Stortinget slått fast i likestillingsloven § 21. Et system med
to ulike tariffavtaler svekker dette prinsippet.
Flertallet peker på at statens
lønns- og forhandlingssystem har vært nøytralt og uavhengig av virksomhet
og organisasjonstilknytning. Disse endringene som nå videreføres,
kan vanskelig forstås på annen måte enn at regjeringen aksepterer
et lønns- og forhandlingssystem som innebærer større lønnsforskjeller
i staten enn det som har vært førende tidligere.
Flertallet viser til sine merknader
og forslag i tilsvarende sak tidligere år, jf. Innst. 417 S (2017–2018)
og Innst. 482 S (2016–2017).
På denne bakgrunn
fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen ved neste revisjon av hovedtariffavtalen i 2020
gjennomføre lønnsoppgjøret i staten slik at resultatet blir fire
likelydende hovedtariffavtaler – slik at det blir én hovedtariffavtale
gjeldende for alle arbeidstakere i det statlige tariffområdet uavhengig
av organisasjonstilknytning.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at det er to hovedtariffavtaler som gjelder i staten. Det er
en rettslig adgang for staten til å ha flere tariffavtaler. Dette
er en naturlig følge av den enkelte organisasjons selvstendige forhandlingsrett
og partenes avtalefrihet. Disse medlemmer understreker
at den enkelte ansattes organisasjonsfrihet er grunnleggende og
ligger i bunn. Det at staten i dag har to hovedtariffavtaler, er
således et resultat av frie forhandlinger og den aktuelle organisasjons
forhandlings- og avtalefrihet. Disse medlemmer peker på at
å pålegge staten å inngå likelydende hovedtariffavtaler vil være
å gripe inn i den enkelte organisasjons selvstendige forhandlingsrett
og partenes avtalefrihet.
Disse medlemmer viser til
at den økonomiske rammen og profilen i det statlige tariffområdet
forhandles mellom de sentrale partene. Dette gjøres for å sikre en
ansvarlig lønnsutvikling i tråd med frontfagsmodellen. I tariffområdet
forhandles det også om enkelte sosiale bestemmelser. Adgangen til
å benytte streik som virkemidler i hovedtariffoppgjørene er ikke
endret og endres heller ikke ved at det er forhandlet frem ulikelydende
hovedtariffavtaler.
Disse medlemmer viser til
at hovedtariffavtalene for 2018–2020 i all hovedsak er likelydende
med de foregående hovedtariffavtaler, men med ulike lønnssystemer
til sentral og lokal fordeling. Disse medlemmer mener det
er viktig at lokale arbeidsgivere og tillitsvalgte kan samarbeide
om å rekruttere, utvikle og beholde gode medarbeidere i tråd med
virksomhetenes ulike behov. De lokale partene kan benytte flere
forskjellige virkemidler for å oppnå dette. Det er lik lønn for
likt arbeid i staten. Disse
medlemmer har tillit til at de lokale partene også vil sikre
en god lønnsfordeling og likelønn mellom kvinner og menn. Disse medlemmer peker
for øvrig på at dette arbeidet følges opp gjennom rapportering fra
de statlige virksomhetene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at prinsippene for lederlønninger i selskap der staten
er eier, ble behandlet i Meld. St. 27 (2013–2014). Gjennom Innst.
140 S (2014–2015) ga Stortinget føringer for regjeringens politikk
på området. I innstillingen heter det:
«Komiteen mener
at lederlønn er styrenes ansvar og holder fast på hovedprinsippene
i statens holdning til lederlønn i selskaper der staten er eier,
jf. dagens retningslinjer. Lederlønninger i selskaper der staten
er eier må være konkurransedyktige, men skal ikke være lønnsledende.
Det skal legges vekt på moderasjon.»
Flertallet ser av lønnsutviklingen
blant statlige ledere at det ikke ser ut til at disse prinsippene
har hatt tilstrekkelig gjennomslag.
Flertallet understreker at
økte lønnsforskjeller ikke er med på å skape et moderne, høykompetent
arbeidsliv som sikrer kvalitet, kunnskap, lojalitet og stå-på-vilje
hos alle de tusener av arbeidstakere og mellomledere som samfunnet
og offentlig sektor trenger.
Flertallet viser for øvrig
til merknader og forslag under behandlingen av Dokument 8:96 S (2013–2014), jf.
Innst. 138 S (2014–2015), og Dokument 8:66 S (2017–2018), jf. Innst.
166 S (2017–2018) om å sette tak på lederlønninger i staten.
Flertallet viser til at hovedtariffavtalene
som Stortinget nå skal godkjenne, ikke er organisasjonsnøytrale.
Flertallet viser til at i
Akademikernes hovedtariffavtale er all lønnsdannelse delegert til
statens 200 virksomheter. Videre er dagens 39 lønnsrammer erstattet
med en lønnsstige med opprykk etter antall år i stillingen (såkalt
stillingsansiennitet).
Flertallet viser til at alle
stillinger er gjort unormerte, som innebærer at en ved nyansettelse
avtaler årslønn med akademikertillegget som eneste sikring for lønnsnivå. Flertallet viser
til at om en person ansettes i annen statlig virksomhet, får vedkommende
ikke med sin opparbeidede stilingsansiennitet. Flertallet merker seg at forbundsvise
lokale forhandlinger i den enkelte virksomhet ikke sikrer likelønn
på tvers av statens virksomheter. Flertallet mener dette er
uheldig, og foreslår at det etableres systemer for statistikkføring og
for å sikre likelønn.
Flertallet viser til at hovedtariffavtalen
sikrer likelønn på tvers av alle statlige virksomheter. Likelønn og
lavlønnede ivaretas ved fordeling av generelle tillegg, justeringer
av stillinger og ved sentrale føringer ved lokale forhandlinger.
Dersom skjevheter mellom grupper og kjønn allikevel skulle oppstå
ved lokale forhandlinger, kan dette rettes opp ved påfølgende sentrale
forhandlinger. Men det forutsetter at regjeringen fremlegger sikker
og lett tilgjengelig statistikk for alle statlige virksomheter,
og at KMD følger forhandlingsordningen i tjenestetvistloven som
forutsetter en sterk sentral oppgjørsform.
Flertallet mener at en helt
sentral del av det norske trepartssamarbeidet er å etablere systemer
som ikke undergraver mulighetene for organisasjonene til å streike. Flertallet vil
understreke at dagens situasjon kan undergrave streikeretten, noe
som er uakseptabelt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at denne saken gjelder det statlige tariffområdet. Dette omfatter
ansatte i staten som er innenfor virkeområdet for statsansatteloven
og tjenestetvistloven som er bundet av hovedtariffavtalen i staten.
Det presiseres at blant annet helseforetak og statlig eide/deleide selskaper
ikke er en del av staten i denne sammenhengen, og heller ikke er
omfattet av hovedtariffavtalene i staten.
Disse medlemmer peker på at
retningslinjene for lederlønnssystem i staten når det gjelder etterlønn og
retrettstillinger, er strammet inn. Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen er opptatt av at statlige toppledere ikke vedvarende
får en høyere lønnsvekst enn arbeidstakere for øvrig. Disse medlemmer viser
til at regjeringen følger med på utviklingen av lederlønninger i
staten og løpende vurderer om det er behov for nye tiltak som sikrer
at utviklingen over tid holder seg innen frontfagsnormen.