I brev 5. april 2018
til partigruppene ba presidentskapet om eventuelle kommentarer til
rapporten, med frist for svar 4. mai 2018. Skriftlige kommentarer
ble mottatt fra partigruppene til Senterpartiet og Rødt. I tillegg
har presidentskapets medlemmer fått muntlige tilbakemeldinger fra
partigruppene.
Senterpartiets partigruppe
er i all hovedsak positiv til de endringer i Stortingets forretningsorden
som er foreslått av arbeidsgruppen. De støtter forslaget om opprettelsen
av et administrasjonsutvalg med den arbeidsform som det legges opp
til, samt klarere retningslinjer i forretningsorden når det gjelder
fullmaktene til Stortingets direktør, inkludert prinsippet om at
direktøren alltid skal forelegge presidentskapet viktige saker.
Senterpartiets partigruppe
støtter også resonnementene når det gjelder økonomiregelverk og
regelverk for byggesaker, men understreker behov for streng kvalitetssikring
innenfor ordinære drifts- og investeringsbevilgninger, stor forsiktighet
med selv å være byggherre for prosjekter opp til 300 mill. kroner
og en klar praksis om at Statsbygg skal være byggherre for prosjekter over
300 mill. kroner.
Rødts partigruppe
er positiv til forslag som kan føre til større involvering av Stortinget
og komiteene i viktige administrative saker, og mener at arbeidsgruppens
modell 3 (formalisering av en plikt til å konsultere partigruppene
uten at det opprettes et eget organ) eller modell 4 (større grad
av forankring av administrative beslutninger hos partier som ikke
er representert i presidentskapet) kan være et skritt i riktig retning.
De er derimot skeptisk til opprettelse av ytterligere nye formelle organer,
slik som forslaget om opprettelse et administrasjonsutvalg (modell
2), og viser blant annet til at slike nye organer med tilhørende
møter kan bli vanskelig å følge opp for deres ene representant.
Rødts partigruppe
etterlyser først og fremst at stortingsrepresentanter skal gis rett
til innsyn i sakens dokumenter, og viser til at avslag på begjæringer
om innsyn i relevante dokumenter må begrunnes med henvisning til
kriterier i offentleglova. De foreslår også at presidentskapet ikke
skal kunne nekte begjæringer om dokumentinnsyn fremmet av stortingsrepresentanter,
heller ikke i dokumenter som er unntatt offentlighet.
Rapporten er også
forelagt Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Finansdepartementet
og Statsministerens kontor for kommentarer til rapportens kapittel
5 til 8. Dette er nærmere omtalt i punkt 3.7 nedenfor.