3.2 Bredere politisk forankring i Stortinget og Stortingets organer
Presidentskapet viser til
at arbeidsgruppen har utredet ulike modeller for hvordan viktige
administrative beslutninger i større grad kan gis en bredere politisk forankring
i Stortinget og Stortingets organer, jf. nærmere omtale under pkt.
1.2.
Presidentskapet utøver sine
oppgaver innenfor de rammer som er fastsatt av Stortinget, og det
er presidentskapets oppfatning
at erfaringene fra byggeprosjektet Prinsens gate 26 mv. viser at
det i enkelte saker kan være behov for bedre forankring av administrative
saker i Stortingets plenum enn det har vært praksis for frem til
i dag (modell 1 i arbeidsgruppens rapport).
Presidentskapet vil derfor
i fremtiden generelt ha større oppmerksomhet om hvilke administrative
saker Stortinget bør orienteres om, på hvilket stadium i behandlingen
av en administrativ sak Stortinget skal orienteres, og hvor utfyllende
orienteringen skal være.
Det legges opp til
at det orienteres om viktige administrative tiltak under omtalen
av Stortingets budsjett i de årlige proposisjonene om statsbudsjettet,
eventuelt i en av de to omgrupperingsproposisjonene som fremmes
i løpet av budsjetterminen (revidert nasjonalbudsjett og nysalderingen).
Unntaksvis kan det også være aktuelt å fremme egne innstillinger
fra presidentskapet til Stortinget om særlig viktige administrative
tiltak.
Som det fremgår
ovenfor, tas det sikte på at presidentskapet høsten 2018
legger frem et forslag til et nytt reglement for Stortingets behandling
av bygge- og leiesaker. Gjennom dette reglementet vil det bli fastsatt nærmere
kriterier for hvordan Stortinget i plenum i fremtiden vil involveres
i byggesaker.
Presidentskapet er enig i
at det bør skje en formalisering av den praksis som har blitt fulgt
når det gjelder å konsultere de parlamentariske lederne i særlig
viktige administrative saker. Det har vært praksis at saker som
er av særlig viktighet og saker som kan bli politisk kontroversielle,
har vært drøftet i møter mellom presidentskapet og de parlamentariske
lederne. Dette er en form for politisk forankring, som ikke bygger
på formelle regler. Det skrives referater fra disse møtene, men
forumet anses ikke som et formelt organ for Stortinget.
Forankring hos de
parlamentariske lederne erstatter selvfølgelig ikke vedtak i Stortingets
plenum, men det gir en trygghet for at presidentskapets beslutninger i
særlig viktige saker har en bred forankring i partigruppene, eventuelt
at presidentskapets innstilling til Stortinget har en slik forankring
før en sak legges frem for plenum.
Hva som anses som
særlig viktige saker, vil måtte bero på en skjønnsmessig vurdering,
men eksempler på slike saker kan være organisatoriske tiltak som
har store budsjettmessige konsekvenser eller påvirker representantenes
arbeidsvilkår, eller innføring av inngripende sikkerhetstiltak som
påvirker representantenes handlefrihet.
Presidentskapet er delt i
sin innstilling til Stortinget når det gjelder valg av modell for
konsultasjoner med partigruppene på Stortinget.
Presidentskapets
flertall, alle unntatt medlemmet Nils T. Bjørke, foreslår
at det tas inn en ny bestemmelse i Stortingets forretningsorden
om at presidentskapet bør konsultere partigruppene i særlig viktige
administrative saker, uten at det etableres et nytt formelt organ
for konsultasjoner i slike saker (modell 3 i arbeidsgruppens rapport).
Flertallet har lagt vekt på
at denne løsningen gir presidentskapet og partigruppene fleksibilitet
når det gjelder fremgangsmåten for politisk forankring av administrative
saker. Konsultasjoner kan skje som del av et mer generelt møte med
gruppelederne, slik det er praksis for, eller det kan arrangeres
eget møte for konsultasjon om en særlig viktig sak. Videre kan det
holdes felles møter med representanter for samtlige partigrupper,
det kan holdes egne orienteringer for de enkelte partigrupper eller
gjennomføres skriftlige konsultasjoner, for eksempel gjennom foreleggelse
av utkast til innstillinger fra presidentskapet. Det kan også distribueres skriftlige
saksnotater i forkant av konsultasjonsmøter.
Flertallet mener det vil være
unødig tungvint å opprette et nytt organ for behandling av antagelig
et svært lite antall saker. Særlig for partier med et fåtalls representanter
på Stortinget kan det være vanskelig å finne tid til å delta i et
slikt formelt organ. En ordning med tvungen konsultasjon med et
organ med en bestemt sammensetning gir også liten fleksibilitet
med hensyn til hvordan den politiske forankringen av en sak gjennomføres.
Det kan for eksempel være unødvendig å involvere lederne av partigruppene
i alle saker som partigruppene bør konsulteres om.
Presidentskapet
har også et mer generelt ansvar for å involvere partigrupper som
ikke er representert i presidentskapet i viktige administrative
saker, og dette – kombinert med at presidentskapsmedlemmene orienterer
egne partigrupper – kan i noen tilfeller erstatte formelle konsultasjoner
med samtlige partigrupper.
Arbeidsgruppen drøfter
hvorvidt det skal innføres en konsultasjonsplikt eller en konsultasjonsrett
for presidentskapet i administrative saker. Flertallet mener at en egnet
formulering er at presidentskapet bør drøfte særlig viktige administrative
saker med partigruppene. Dette vil legge en tydelig føring i retning
av at særlig viktige saker skal drøftes med partigruppene, samtidig
som det gir presidentskapet en viss fleksibilitet knyttet til hvilke
saker som legges frem for konsultasjon. Formuleringen er ellers
i overenstemmelse med språkbruken i Stortingets forretningsorden
§ 16 om drøftelser mellom regjeringen og den utvidete utenriks-
og forsvarskomité, som fastsetter at drøftelse i komiteen «bør finne
sted» før viktige beslutninger fattes.
Flertallet vil derfor foreslå
at annet ledd i ny § 9 a i Stortingets forretningsorden formuleres
slik:
«Presidentskapet
bør drøfte administrative saker av særlig viktighet med partigruppene.»
Presidentskapets
medlem Nils T. Bjørke støtter arbeidsgruppens forslag om at
det opprettes et formelt konsultasjonsorgan bestående av presidentskapet
og lederne for partigruppene – administrasjonsutvalget (modell 2
i arbeidsgruppens rapport). Forslaget gir tydelige og faste rammer
for hvordan konsultasjoner mellom presidentskapet og partigruppene
skal skje. Ved at samtlige partier deltar i et felles møteforum,
sikres at alle partier gis lik informasjon, og at alle partier får lik
adgang til å kommentere innkomne innspill og eventuelle motforestillinger.
Dersom lederne for partigruppene selv ikke har anledning
til å møte, legges det opp til at nestlederne kan stille. Forslaget
innebærer også at dersom et mindretall på en tredjedel av medlemmene
krever det, kan en sak kreves brakt inn for Stortinget i plenum.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag til annet ledd i ny § 9 a i Stortingets
forretningsorden:
«Presidentskapet
skal drøfte administrative saker av særlig viktighet med lederne
for partigruppene i Administrasjonsutvalget før beslutninger fattes.
Administrasjonsutvalget består av presidentskapet og lederne for
partigruppene. Nestlederne i partigruppene er varamedlemmer for
lederne i partigruppene. Dersom en tredjedel av medlemmene i Administrasjonsutvalget krever
det, skal en administrativ sak legges frem for Stortinget.»