1.5 Konstitusjonelle og anskaffelsesrettslige avklaringer knyttet til bruk av Statsbygg
Arbeidsgruppen ser
i utgangspunktet ingen formelle konstitusjonelle hindringer som
tilsier at det ikke er mulig for Stortinget å benytte Statsbygg.
Det er i en historisk kontekst relativt nytt at staten ved Stortingets
administrasjon står som hjemmelshaver til statlige eiendommer som
benyttes av Stortinget, og at Stortinget selv forvalter disse eiendommene.
Tidligere var det statsforvaltningen som hadde hjemmelen til grunn
og bygninger som i dag er i besittelse av Stortinget. Dette illustrerer
at det ikke er noe prinsipielt i veien for at statsforvaltningen
kan bidra i forvaltningen av eiendommer i Stortingets besittelse.
Arbeidsgruppen ser
imidlertid at Stortinget formelt står i en annen stilling som oppdragsgiver
enn departementene og deres underlagte etater, noe som innebærer at
etablerte styrings- og beslutningsprosedyrer i forvaltningen ikke
uten videre kan overføres uten tilpasninger.
Arbeidsgruppen påpeker
derfor behovet for en tydelig formell ansvarsdeling, gode styringsdokumenter for
det enkelte prosjekt, god kontakt mellom Stortinget og Statsbygg
og gode prosedyrer for innmelding av byggebehov. Det er blant annet
viktig at det lages gode prosedyrer for Stortingets medvirkning
i prosjektering og gjennomføring av byggeprosjekter i regi av Statsbygg, herunder
tydelige rutiner for hvordan problemstillinger knyttet til endringsønsker
behandles.
Arbeidsgruppen legger
til grunn at eventuelle uoverensstemmelser mellom Stortinget som
oppdragsgiver og Statsbygg kan løses på et overordnet ledelsesnivå,
i dialog mellom Stortingets ledelse og Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
Arbeidsgruppen anbefaler
at det avklares med Statsbygg og Kommunal- og moderniseringsdepartementet
ved inngåelse av oppdrag hvordan kontakten skal være, herunder i
hvilken grad departementet bør involveres. Det bør også avklares
om departementet skal ha en rolle under gjennomføringen av et oppdrag, og
eventuelt hvilken.
Arbeidsgruppen anbefaler
at det tilstrebes at Stortingets byggebehov innmeldes på et så tidlig
tidspunkt at Stortingets prosjekter ikke innebærer at andre vedtatte
prosjekter må utsettes på grunn av kapasitetsproblemer i Statsbygg,
med de økonomiske og politiske omkostninger dette kan medføre.
Arbeidsgruppen kan
heller ikke se at det er noen anskaffelsesrettslige hindringer for
at Stortinget kan benytte Statsbygg i sine byggeprosjekter. Dette
kan skje ved såkalt «egenregi» uten forutgående anbudskonkurranse,
ettersom Stortinget inngår i rettssubjektet «staten». Stortinget
er en del av staten, og statsmaktenes økonomi er integrert. Det
er dessuten et spørsmål om hensiktsmessighet hvordan statsmaktene
innordner seg når det gjelder forvaltning og utvikling av de aktuelle
bygningene.