4.8.1 Sammendrag
Stortingsrepresentanter
fra Sosialistisk Venstreparti har i Dokument 8:192 S (2017–2018)
fremmet forslag for Stortinget om å be regjeringen å utrede og legge
frem forslag om en avgift per kilo produsert fisk fra oppdrettsanlegg
(produksjonsavgift). Det vises også til brev av 30. april 2018 fra
fiskeriministeren til næringskomiteen som svar på forslaget. Selv
om det oppnås gode resultater i havbruksnæringen, vil det vil være
svært uheldig for næringen at det innføres en ny, lønnsomhetsuavhengig avgift.
Regjeringen vil i stedet utrede og eventuelt foreslå en grunnrenteskatt
på havbruk med innføring i 2020.
En eksportavgift
på ubearbeidet oppdrettsfisk ble vurdert og ikke foreslått innført
av regjeringen i Prop. 1 LS (2017–2018) Skatter, avgifter og toll
2018. Begrunnelsen var blant annet at en eksportavgift på ubearbeidet oppdrettsfisk
innebærer en rekke økonomiske utfordringer. Mange av svakhetene
ved en eksportavgift gjør seg også gjeldende for en produksjonsavgift
som skissert i representantforslaget. Avgiften må betales uavhengig
av lønnsomhet og kan gjøre produksjon og investeringer ulønnsomme.
En bruttoavgift vil bryte med prinsippene for et vekstfremmende
skattesystem.
En avgift per
kilo produsert fisk vil ikke avhenge av lønnsomheten i virksomheten.
En avgift vil derfor ikke virke nøytralt på drifts- og investeringsbeslutninger
i oppdrettssektoren. Ressurser som er lønnsomme å utnytte for samfunnet,
kan da bli ulønnsomme for private aktører. De negative virkningene
av en produksjonsavgift vil være særlig store når lønnsomheten er
marginal eller negativ, siden avgiften skal betales selv om det
er underskudd.
I Prop. 1 LS (2017–2018)
Skatter, avgifter og toll 2018 ble det pekt på at dersom en ønsker
å trekke inn deler av meravkastningen i oppdrettsnæringen, vil en
form for ressursrenteskatt, eksempelvis slik en har på kraftanlegg,
være et bedre alternativ enn en bruttoavgift. Grunnrente er et særlig
godt skattegrunnlag. I motsetning til de fleste andre skatter og
avgifter vil en nøytral grunnrenteskatt ikke ha skadelige virkninger
på økonomien. Prosjekter som er lønnsomme før grunnrenteskatt, vil
også være lønnsomme etter grunnrenteskatt.
Havbrukskonsesjoner
utstedes av staten og gir beskyttet rett til næringsutøvelse. Konsesjonene
gir opphav til en ekstraordinær avkastning (grunnrente). En andel
av grunnrenten bør derfor tilfalle fellesskapet. Det er kun i de
siste årene at det har vært betalt markedspris på havbrukskonsesjoner.
Frem til 2002 ble havbrukskonsesjoner tildelt gratis, mens det i
perioden 2002 til 2012 som hovedregel ble betalt et relativt beskjedent
vederlag.
Lønnsomheten i
havbruksnæringen har vært svært god i flere år, se figur 4.1. Gjennomsnittlig
avkastning på kapitalen (totalrentabilitet) var hele 17,3 pst. i
perioden 2008 til 2016. For industrien var den i samme periode 6 pst.
Gjennomsnittlig driftsmargin i havbrukssektoren var i den samme
perioden på 22 pst., mens den for industrien var på 5 pst., se figur
4.1.A. Figur 4.1.B viser at selv om avkastningen i havbrukssektoren
har variert mye over tid, har den stort sett ligget over avkastningen i
industrien.
Verdien av sjømatselskapene
(OSBFX) på Oslo Børs var på om lag 230 mrd. kroner per 7. mai 2018.
OSBFX-indeksen inneholder selskaper som opererer innenfor sjømatsektoren,
og omfatter også oppdrettsselskaper uten eierandeler i norsk konsesjonsmasse.
Selskapene med eierandeler i norsk konsesjonsmasse utgjør om lag 90
pst. av markedsverdien av selskapene på indeksen. Verdien er mer
enn firedoblet på fire år, se figur 4.2.
Nærings- og fiskeridepartementet
skal avholde en auksjon for å tildele nye konsesjoner i havbrukssektoren,
se høringsnotat av 8. mars 2018. En velfungerende auksjon vil bidra
til at store deler av grunnrenten fra de nye konsesjonene tilfaller
fellesskapet. De nye konsesjonene i den pågående tildelingsrunden
utgjør imidlertid bare om lag 2–3 pst. av den samlede konsesjonsmengden
i havbrukssektoren.
For eksisterende
konsesjoner er grunnrenten i svært liten grad hentet inn. En overskuddsbasert
grunnrenteskatt vil innebære at fellesskapet får en andel av grunnrenten
også i eksisterende konsesjoner.
Reduksjonen i
skattesatsen på overskudd fra 28 pst. til 23 pst. har vært godt
begrunnet for næringslivet generelt. For næringer som utnytter knappe
ressurser, gir satsreduksjonen tvert om et ytterligere argument
for å beskatte meravkastningen.
I regjeringens
politiske plattform, Jeløya-plattformen, understrekes det at naturressurser
bør beskattes slik at overskuddet tilfaller fellesskapet, samtidig
som selskapene kan utvinne lønnsomme ressurser. Inntekter fra grunnrenteskatt
vil gi rom for vekstfremmende skattelettelser.
Regjeringen ønsker
å gi informasjon om vesentlige forhold som kan antas å være av betydning
for budgivere i auksjonen. Regjeringen vil på denne bakgrunn informere
om at den vil utrede og eventuelt foreslå en grunnrenteskatt på
havbruk som vil omfatte laks, ørret og regnbueørret med innføring
i 2020. En slik skatt er for tiden under utredning, uten at et detaljert
forslag er utarbeidet ennå.
Så langt baserer
Finansdepartementet sin utredning på modellen for grunnrenteskatt
på vannkraft, med følgende hovedelementer:
-
Grunnrenteskatt
på havbruk tilpasses havbrukets særpreg.
-
Skattegrunnlaget
fastsettes med basis i bruttoinntekter fratrukket kostnader som
har tilknytning til produksjonen av oppdrettsfisk.
-
Det gis fradrag
for driftskostnader og skattemessige avskrivninger av driftsmidler
knyttet til produksjonen av oppdrettsfisk.
-
Det gis ikke fradrag
for faktiske renteutgifter, men en friinntekt. Friinntektsgrunnlaget
er skattemessig verdi av avskrivbare driftsmidler, som multiplisert med
en rente utgjør friinntekten.
-
Auksjonsbeløpet
i den forestående auksjonen inngår i grunnlaget for friinntekt.
Det innebærer at det gis fradrag over tid for auksjonsbeløpet i
grunnlaget for grunnrenteskatten og begrenser grunnrenteskattens
virkning på den kommende auksjonen.
-
Det er ikke tatt
stilling til hvilken skattesats som skal benyttes.
Det
gjøres oppmerksom på at dette er status på det nåværende tidspunkt,
og at dette ikke hindrer at man vil vurdere andre inntektsskattemodeller
basert på anerkjente prinsipper for grunnrentebeskatning eller at Stortinget
vil komme til en annen konklusjon når regjeringen senere eventuelt
fremmer lovforslag om innføring av en grunnrenteskatt i 2020.