Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Zaineb Al-Samarai, lederen Anniken Huitfeldt, Martin Kolberg, Leif Audun
Sande og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Hårek Elvenes, Trond Helleland, Ingjerd
Schou og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Hans
Andreas Limi og Christian Tybring-Gjedde, fra Senterpartiet, Liv
Signe Navarsete, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
fra Venstre, Solveig Schytz, og fra Kristelig Folkeparti, Knut Arild
Hareide, viser til redegjørelsene fra utenriksministeren og
forsvarsministeren 2. mai 2018 om Norges militære og sivile innsats
i bekjempingen av terrororganisasjonen ISIL.
Komiteen viser til at terrororganisasjonen
ISIL har spredt terror, frykt, intoleranse og hat. Mennesker har
blitt brukt både som mål og middel i ISILs krigføring. Organisasjonen
har gjort seg skyldig i grusomme overgrep mot sivilbefolkningen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, vil understreke betydningen av at
diskusjonen om Norges deltakelse i internasjonale operasjoner løftes
opp i offentligheten gjennom behandling i Stortinget i plenum, slik
det også ble gjort gjennom statsministerens redegjørelse 15. november
2016 om Norges bidrag i kampen mot ISIL. Den utvidede utenriks-
og forsvarskomité er et organ for konsultasjon mellom regjeringen
og Stortinget, men blant annet evalueringen av den norske innsatsen
i Afghanistan (NOU 2016:8) har påpekt behovet for mer åpenhet og
diskusjon om Norges militære utenlandsoppdrag.
Det er etter flertallets oppfatning
ingen motsetning mellom på den ene side å diskutere dilemmaene og
utfordringene ved norsk deltakelse i internasjonale operasjoner
og på den andre side samtidig støtte opp om norske soldater i deres
oppdrag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at vår forfatning
tillegger regjeringen ansvaret som utøvende makt ansvaret for styringen
av norsk utenrikspolitikk basert på overordnede retningslinjer,
prinsipper og lover vedtatt av Stortinget. Samtidig vil disse medlemmer understreke
at det er regjeringens oppgave å orientere Stortinget om situasjoner
der norske soldater utfører oppdrag i rikets tjeneste i utlandet. Disse medlemmer betrakter
den utvidede utenriks- og forsvarskomité som det egnede parlamentariske
forum for å konsultere Stortinget om slike forhold. Disse medlemmer viser
til at det etter Grunnlovens funksjonsfordeling påhviler regjeringen
å utøve et skjønn om hvordan Stortinget mest hensiktsmessig kan
få oppdatert kunnskap om norske militære bidrag i utlandet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti er opptatt av
at både kampen mot ISIL og stabiliseringsarbeidet i Irak og Syria
må inkludere et bredt sett av virkemidler, både militære, politiske
og humanitære tiltak. Det er viktig at Norge også er i stand til
å delta med tilpassede militære bidrag, men i en bredere internasjonal
sammenheng vil Norges relativt sett viktigste bidrag sannsynligvis
være vår omfattende innsats innen humanitær nødhjelp og til dels
også norsk støtte til politiske forhandlinger og forsoningstiltak,
for eksempel i regi av FNs spesialutsending Staffan de Mistura.
Disse medlemmer viser til at
framtidige militære utenlandsoperasjoner ventelig vil kunne likne
på det norske styrker nå går i gang med i Irak: å trene og styrke landenes
egne sikkerhetsstyrker og ikke nødvendigvis selv delta i den aktive
bekjempingen av terrorgrupper som for eksempel ISIL.
Norge deltok ikke
i Irak-krigen i 2003. Disse medlemmer viser
til tidligere statsminister Kjell Magne Bondeviks memoarer, hvor
han omtaler hvordan han som statsminister var rede til å stille
kabinettspørsmål internt i egen regjering – med både utenriksminister
og forsvarsminister fra Høyre – for å hindre at regjeringen gikk
inn for norsk deltakelse i Irak-krigen. Store deler av konfliktbildet
i dagens Irak har opphav i den vanskelige situasjonen som oppstod
etter invasjonen i 2003. Samtidig er det også mulig å argumentere
for at uttrekningen av amerikanske styrker fra Irak under president
Barack Obama skjedde for raskt og etterlot et sikkerhetsvakuum som
indirekte skapte rom for ISILs framvekst.
Etter disse medlemmers vurdering
utgjør en for rask uttrekning én mulig fallgruve for militære utenlandsoperasjoner.
På den helt andre siden er det også en alvorlig fallgruve at slike
operasjoner mangler en konkret og reell «exit»-strategi, at såkalt
«mission drift» gjør seg gjeldende og operasjonen ender opp med
å bli videreført mye lenger enn nødvendig.
Opprinnelig hadde
Norges militære bidrag i den internasjonale koalisjonen mot ISIL
en klar «exit»-strategi: Målet var territoriell bekjempelse av ISIL.
Per i dag er dette målet i stor grad oppnådd. Når disse medlemmer likevel mener
det er riktig å videreføre et norsk militært bidrag i Irak, er det
fordi den fremdeles skjøre sikkerhetssituasjonen i Irak tilsier
at det er behov for å styrke og støtte irakiske sikkerhetsstyrker
i det videre arbeidet for å stabilisere landet. Disse medlemmer vil likevel
understreke betydningen av at regjeringen definerer en tydelig «exit»-strategi
for det norske Irak-bidraget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre understreker at regjeringen har vært
åpen om Norges folkerettslige vurderinger knyttet til styrkebidragene
i kampen mot ISIL, og i den anledning offentliggjort to notater
om disse bidragene. Disse medlemmer er
tilfreds med denne åpenheten og prinsippet om et folkerettslig grunnlag
for norsk militær deltagelse i operasjoner i utlandet. Når det gjelder spørsmålet
om norsk tilbaketrekning fra innsatsen mot ISIL i Syria og Irak
legger disse medlemmer til grunn
regjeringens redegjørelse, hvor det fremkommer at det fremdeles
er behov for militær innsats for å forhindre ny fremvekst av gruppen,
med utgangspunkt i enkelte lommer den fortsatt kontrollerer. Disse medlemmer deler
regjeringens bekymring for forsøk fra ISIL på å destabilisere andre
sårbare stater og områder, og samstemmer i at denne faren gir grunnlag
for fortsatt norsk innsats. Når det gjelder påståtte menneskerettighetsbrudd
begått av norsktrente syriske styrker, viser disse medlemmer til at forsvarsministeren 18. april
2018 på spørsmål i Stortinget meddelte at regjeringen kun har hatt
kjennskap til én enkeltstående hendelse, og at denne
«ble rapportert og
håndtert i tråd med etablerte retningslinjer både i nasjonale kanaler
og innenfor koalisjoner.»
Disse medlemmer legger i samsvar
med uttalelsene under stortingsmøtet til grunn at den operasjonelle
ledelsen har oversikt og ser til at norske styrker følger sine instrukser. Disse medlemmer vil
også i denne sammenheng understreke at den utvidede utenriks- og
forsvarskomité er det egnede forum for regjeringens konsultasjon
med Stortinget om norske soldaters oppdrag i utlandet, og minner
i denne anledning om at et forslag om å kreve et samlet stortings
godkjennelse for norsk militær innsats i utlandet for kort tid siden
ble avvist med klart flertall, jf. Dokument 12:45 (2015–2016), Innst.
247 S (2017–2018).
Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
Afghanistan-utvalet konkluderte med at
«forsøk
på å oppnå en forhandlet løysning på konflikten må starte tidlig».
Dette
vil i praksis seie at ein bør ha ein plan for politisk løysing særs
tidleg i konflikta, også før ein sender militære styrkar til området. Desse medlemene stiller
spørsmål ved om denne lærdommen vart følgd ved avgjerda om å sende
norske troppar for å bidra i krigen i Syria.
Desse medlemene viser til at
Afghanistan-utvalet peikte på at internasjonal innsats ikkje må
gå ut over beredskapen heime i Noreg. Desse medlemene viser at forsvarssjefen
tidlegare åtvara mot at Noreg deltok i for mange utanlandsoppdrag
på ein gong med omsyn til ressursane som er tilgjengelege for Forsvaret
i Noreg. Desse
medlemene peikar på at hovudoppgåva til Forsvaret er å forsvare
norsk territorium. Desse medlemene understrekar
at Noreg alltid må prioritere den nasjonale forsvarsevna, og at
Noreg ikkje må avgje militære styrkar til internasjonale operasjonar
utanfor Nato utan forankring i FN-pakta og eit klårt FN-mandat.
Disse medlemmer er positive
til at Norge har en betydelig rolle i å skaffe midler til humanitært
arbeid i Syria, selv om behovene fremdeles er enorme. Disse medlemmer viser
også til at Norge støtter EUs linje om ikke å bidra til langsiktig
gjenoppbygging i landet før en troverdig og inkluderende politisk
overgangsprosess er i gang, for å unngå at bistandsmidler utnyttes
av regimet for å bygge opp sin legitimitet, og støtter dette.
Disse medlemmer er enige med
utenriksministeren i at Assad ikke kan være en del av den langsiktige
politiske løsningen i Syria. Disse medlemmer mener det er
bra at Norge støtter prosjekter som innhenter bevis på brudd på
humanitærretten i krigen i Syria med håp om at disse kan brukes
i en eventuell framtidig rettsprosess. Disse medlemmer understreker
at dette må gjelde brudd begått av alle krigførende parter, også
de Norge og andre land i den USA-ledede koalisjonen har samarbeidet
med.
Disse medlemmer ser positivt
på arbeidet regjeringen gjør for å forhindre rekruttering til ekstremisme. Disse medlemmer viser
likevel til den utfordringen som vil komme i tiden framover når
personer som har latt seg rekruttere til ulike ekstremistgrupper, etter
hvert velger å forsøke å returnere til Norge, og ikke minst problemstillingen
rundt barn som er født av fremmedkrigere. Disse medlemmer vil etterlyse
en helhetlig politikk fra regjering på dette punktet.
Disse medlemmer viser til at
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti helt fra starten har
gått imot norsk militær deltakelse i Operation Inherent Resolve. Disse medlemmer viser
til at en sentral del av kritikken mot treningen av syriske og irakiske
styrker har vært at det har vært vanskelig å kaste lys over hvem
norske styrker skal samarbeide med, hvordan de blir valgt ut, og
hvilken mulighet til innsigelse de norske representantene i koalisjonen
har hatt i utvelgelsesprosessen. Disse medlemmer mener Norge
bør spille en aktiv rolle i Midtøsten, både politisk og humanitært, men
de dårlige erfaringene med deltakelsen i USA-ledet krigføring i
en rekke land viser at Norge ikke bør bidra militært i dagens uoversiktlige
situasjon.
Disse medlemmer viser til NOU
2016:8 «En god alliert – Norge i Afghanistan 2001–2014» og Innst.
248 S (2016–2017) angående Norges bidrag i Afghanistan. Rapporten
konkluderte med at den viktigste motivasjonen for Norges militære
bidrag var å være en god alliert. Afghanistan-utvalget trakk også
fram at den politiske debatten i Norge rundt det militære bidraget
var nesten fraværende både før, under og etter oppdraget, og at
det var påfallende at det i andre land, både Storbritannia og USA,
var en helt annen offentlig politisk debatt. Disse medlemmer mener denne
mangelen på åpenhet og offentlig debatt rundt de mest alvorlige
beslutninger politikere kan ta, å sende norske soldater i krig,
er en svakhet ved det norske utenrikspolitiske systemet.
Disse medlemmer vil oppfordre
regjeringen til mest mulig åpenhet om episoden som er omtalt i svaret av
29. mai.
Disse medlemmer er kritiske
til at regjeringen ikke har offentliggjort disse opplysningene tidligere,
og særlig til at denne saken ikke var en del av forsvarsministerens
redegjørelse for Stortinget om Norges innsats mot ISIL 2. mai 2018. Disse medlemmer mener
at denne informasjonen er viktig for å sette Stortinget i stand
til å diskutere Norges bidrag i kampen mot ISIL i sin fulle bredde
og ha en realistisk debatt om norsk krigsinnsats.
Disse medlemmer mener det er
fornuftig at det er mulig for regjeringen å konsultere Stortinget
også i saker som av tungtveiende årsaker må holdes hemmelig, gjennom
den utvidede utenriks- og forsvarskomité. Det er imidlertid svært
viktig å understreke at denne muligheten ikke skal brukes til å
holde opplysninger som kan være politisk vanskelige for regjeringen,
unna åpen debatt i Stortinget og offentligheten. Disse medlemmer ser alvorlig
på denne håndteringen og mener den er klart kritikkverdig.
Disse medlemmer viser til at
statsministeren i Stortingets muntlige spørretime 18. april uttalte
følgende, etter medieoppslag med påstander om at norsktrente syriske
styrker hadde kjempet mot andre enn ISIL:
«De opplysninger
som i dag er fremkommet, er hva disse styrkene har gjort etter at
Norge har avsluttet sitt oppdrag og ikke lenger har deltatt med
trening på dette, fordi vi territorielt har slått tilbake IS (…)»
Disse medlemmer viser til at
et oppslag i Klassekampen to dager senere inneholdt et intervju
med en representant for «Den revolusjonære kommandohæren». Her påstås
det at militsen ble trent av norske styrker, og at den rykket ut
mot andre enn ISIL i juni 2017. Ifølge intervjuet skal norskledet
trening ha fortsatt etter dette. Om dette er riktig, er mandatet
for det norske bidraget, slik det har vært presentert for Stortinget,
brutt og informasjonen gitt av statsministeren 18. april, feilaktig.
Det er viktig for Stortinget å få klarhet i om disse påstandene
medfører riktighet, men regjeringen har ikke avklart dette innen
avgivelse av komiteens innstilling.
Komiteens medlem
frå Senterpartiet meiner at dersom regjeringa ønskjer å sende
norske styrkar i væpna konflikt utanfor grensene til Nato, må det
forankrast i Stortinget. Dagens ordning med konsultasjon i den utvida
utanriks- og forsvarskomitéen sikrar etter Senterpartiet si meining
ikkje eit godt nok ordskifte for å ta slike avgjerder og sikrar
heller ikkje tilstrekkeleg demokratisk forankring.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti frykter at regjeringens motivasjon
for Norges militære bidrag også denne gangen har handlet mer om
hensynet til Norges posisjon hos våre fremste allierte enn om en
klar plan for hvordan Norge kan bidra til en bedre utvikling i Midtøsten.
Dette medlem viser til svar
på skriftlig spørsmål fra Sosialistisk Venstreparti datert 23. mai
2016, hvor statsministeren forklarte at en «omfattende og systematisk
prosess» skulle sikre at de som trenes, oppfyller kriteriene, og
at denne prosessen er blitt ledet av USA. Videre at Norge skulle
ha medbestemmelsesrett og bidra til prosessen, og ha mulighet til
å sikre at oppdraget til enhver tid er i tråd med det nasjonale
mandatet. Dette medlem viser
videre til opplysningene som kom fram 29. mai 2018 i svar på skriftlig
spørsmål fra Sosialistisk Venstreparti til forsvarsministeren. På
spørsmål om regjeringen har informasjon om menneskerettighetsbrudd
begått av norsktrente syriske styrker under og/eller etter perioden
med norsk militær trening, beskriver forsvarsministeren det han
selv kaller en «alvorlig episode» som involverte en av de norsktrente
gruppene. Forsvarsministeren skriver i sitt svar:
«Norske styrker
hadde klar instruks om at man kun skulle støtte lokale styrker i
deres kamp mot ISIL samt at mulige brudd på menneskerettighetene
og krigens folkerett skulle følges opp, og at slike forhold skulle
rapporteres i OIRs kommandokjede og via Forsvaret til Forsvarsdepartementet.
Norske styrker oppdaget én alvorlig episode blant de lokale styrkene
i den tidsperioden de var operative.»
Dette medlem mener disse opplysningene
er alvorlige, og at de understreker at det har vært god grunn til
å frykte mangel på kontroll med hvilke krefter koalisjonen har samarbeidet
med i Syria.
Dette medlem understreker
at Norge fortsatt deltar i Operation Inherent Resolve i Irak. Også
i Irak er det god grunn til å spørre om styrkene den USA-ledede koalisjonen
allierer seg med, er naturlige samarbeidspartnere for Norge. Også
i Irak begås menneskerettighetsbrudd og brudd på krigens folkerett
av alle sider i konflikten.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen umiddelbart avslutte den norske deltakelsen i Operation
Inherent Resolve.»
«Stortinget
ber regjeringen sette i gang en evaluering av Norges deltakelse
i Operation Inherent Resolve etter modell av evalueringene om Norges
militære deltakelse i Afghanistan og Libya».
Dette medlem viser
til brevet som ble sendt fra Audun Lysbakken til forsvarsminister
Frank Bakke-Jensen 20. april i år angående opplysningene som framkom
i Klassekampen samme dag. Brevet inneholdt fem konkrete spørsmål
angående denne problemstillingen, blant annet om hva forsvarsministeren
og regjeringen har visst når, om treningen ble gjenopptatt etter at
det skjedde, og hva Norge har gjort for å kartlegge hva disse gruppene
har gjort etter at treningen var avsluttet. Dette medlem viser til at
forsvarsministeren brukte én måned og åtte dager på å svare på brevet,
til tross for at det må ha vært åpenbart at en slik svært treg behandling
ville vanskeliggjøre Stortingets arbeid med forsvarsministerens
redegjørelse. Brevet av 20. april 2018 var dessuten en del av kontroll-
og konstitusjonskomiteens begrunnelse for ikke å åpne sak om disse spørsmålene,
i tillegg til at det ble henvist til redegjørelsen som skulle holdes
2. mai 2018. Kontroll- og konstitusjonskomiteen sier i brev til
stortingsrepresentant Bjørnar Moxnes den 25. april 2018:
«Komiteen er også
kjent med at parlamentarisk leder Audun Lysbakken 20. april 2018
sendte brev til forsvarsministeren med spørsmål som omhandler samme
tema. Brevet er foreløpig ikke besvart.»
Dette medlem mener spørsmålene
burde vært besvart allerede i forsvarsministerens redegjørelse 2. mai. Dette medlem konstaterer
også at når svarbrevet til slutt kom, var det uten et eneste relevant
svar på de aktuelle spørsmålene. Dette medlem setter spørsmålstegn
ved hvorvidt «hensyn til andre styrker i koalisjonen» i en slik
sak er god nok begrunnelse for ikke å gi mer detaljert informasjon
til offentligheten.
Dette medlem understreker
at dette styrker begrunnelsen for kritikk mot forsvarsministerens
håndtering av denne saken, og fremmer følgende forslag:
«Stortinget
mener statsråd Frank Bakke-Jensens utelatelse av relevant informasjon
i sin redegjørelse for Stortinget 2. mai er kritikkverdig.»