2.1 Proposisjonens hovedinnhold
Komiteen viser til at regjeringen
i proposisjonen foreslår endringer i lov av 4. juli 2003 nr. 80
om introduksjonsordning og norskopplæring for nyankomne innvandrere
(introduksjonsloven).
Regjeringen foreslår
at asylsøkere i mottak får plikt til å delta i opplæring i norsk
og opplæring i norsk kultur og norske verdier. Forslaget innebærer
også at kommunen får plikt til å sørge for slik opplæring. Regjeringen foreslår
at asylsøkere også omtales i formålsbestemmelsen til introduksjonsloven.
Regjeringen foreslår
at det presiseres i bestemmelsen om individuell plan at ordningene
i introduksjonsloven skal bygge videre på kartlegging, veiledning
og andre tiltak gjennomført før bosetting.
Komiteen viser videre til
at regjeringen foreslår at det uttrykkelig fremgår av loven at arbeids-
eller utdanningsrettede tiltak skal inngå i introduksjonsprogrammet
som ett av minimumselementene. Det skal også begrunnes i den individuelle
planen hvilke arbeids- eller utdanningsrettede tiltak som er valgt,
og hvordan disse vil styrke den enkeltes mulighet for deltakelse
i yrkeslivet. Regjeringen foreslår at det presiseres at kommunene
kan forlenge introduksjonsprogrammet til inntil 3 år dersom dette
vil styrke den enkeltes mulighet for overgang til arbeid eller ordinær
utdanning, eller styrke muligheten for å nå målsettingen i den individuelle
planen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener at det er viktig for god integrering
at asylsøkere i mottak deltar i opplæring i norsk og samfunnsfag,
og vil støtte lovfesting av plikt. Disse medlemmer merker seg
imidlertid at sentrale høringsinstanser, som IMDi og KS, uttaler
at de er skeptiske til å bruke lovfastsettelse som virkemiddel.
IMDi viser til at 90 pst. av vertskommunene tilbyr norskopplæring
for asylsøkere. KS viser til at det for mange vil være problemer
med å skaffe lærere og tolk til opplæringen, slik at det kan bli umulig
for kommuner å følge opp det foreslåtte pålegget.
Komiteen viser
til at etablering av mottak i en kommune skjer etter vedtak i UDI.
Variasjon i flyktningankomster fører til at
asylsøkere som skal ha opplæring i norsk og samfunnsfag, kan endres
mye over kort tid.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at dette krever stor fleksibilitet i den kommunale tilretteleggingen
av opplæringstilbudene. Derfor er det nødvendig at implementering
av loven tar høyde for dette gjennom at det gis rimelige frister
for når et opplæringstilbud skal være igangsatt. Kommunene må gis
nødvendig tid til å tilpasse seg kravene som stilles i loven. Det
er dessuten en forutsetning at tjenestene kommunene skal yte, er fullfinansiert
fra statens side.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti vil
vise til en rekke evalueringer og rapporter om introduksjonsordningen
som har påvist både utfordringer og mulige forbedringer. Disse medlemmer viser
til blant annet Nav-rapport nr. 1-2018 om Nav-ytelser frem mot 2060.
Rapporten slår fast at hovedbildet er at de helserelaterte ytelsene
vil være stabile framover, men at utfordringen kommer av en aldrende
befolkning, og skal en møte dette, krever det både befolkningsøkning
og at flere kommer i jobb og jobber lenger. Dette stemmer svært
godt overens med regjeringens egne synspunkter i Europa-redegjørelsen fra
november 2015, der de skriver:
«Utfordringene som
flere europeiske land opplever med en aldrende befolkning kan dempes
av innflytting og migrasjon, forutsatt at de som kommer integreres godt
og får ta del i arbeidslivet.»
Disse medlemmer viser til
at innvandrere og flyktninger må sees på og behandles som en ressurs
og både forventes og gis muligheter til å delta og bidra i samfunnet
og forsørge seg selv.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil også vise til NOU 2017:2
Integrasjon og tillit, og forskningsrapport fra FAFO – Introduksjonsprogram
og norskopplæring (2017). Dette medlem viser også til
Representantforslag 29 S (2015–2016) fra Karin Andersen og Audun
Lysbakken om å sikre integrering, Meld. St. 30 (2015–2016) Fra mottak
til arbeidsliv – en effektiv integreringspolitikk og Innst. 399
S (2015–2016), der det ble skissert mange og vedtatt flere forbedringer
som i altfor liten grad er fulgt opp av regjeringen.
I alle disse dokumentene
er det påvist et stort behov for bedre individretting, kvalitet,
organisering og lengde på opplæring og tiltak. Det er derfor langt
på overtid at det kommer noen slike forslag fra regjeringen. Endringene
som nå blir foreslått, går i riktig retning, men er altfor vage
og lite forpliktende til å bety noen merkbar forbedring.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil vise
til NOU 2011:14 Bedre integrering – Mål, strategier, tiltak, nedsatt
av den rød-grønne regjeringen. Utvalget foretok en kunnskapsbasert
gjennomgang av en rekke store temaer av betydning for integrering.
Det ble lagt vekt på arbeidsliv, utdanning, deltakelse i demokrati
og sivilsamfunn, og levekår for øvrig. Temaene ble vurdert ut fra
et klasse-, ressurs- og kvinneperspektiv. Utvalget hadde som en
del av sitt oppdrag å se på områder hvor ulike verdier og prinsipper
kan komme i konflikt.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at forslagene i denne
utredningen bør følges opp. Dette gjelder blant annet:
-
En tiårig ekstra
innsats for å få flere i jobb, med fokus på arbeidsmarkedstiltak
som er tilpasset innvandreres behov og har gode resultater.
-
Rett og plikt til
gratis språkopplæring i barnehage for alle barn med kartlagte behov,
og en gjennomgang av pensum og valg av undervisningsmetoder som
gir en bedre læring for alle.
-
Reform av voksenopplæringen
for at alle voksne skal lære å lese og skrive.
-
Avvikling av kontantstøtten.
-
Forsterket og utvidet
områdesatsing.
-
At felles verdier
i Norge skal bygge på menneskerettighetene med særlig vekt på blant
annet likestilling, ytringsfrihet, sosial likhet, vitenskapelig
tenkemåte og toleranse.
Dette medlem fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen følge opp forslagene i NOU 2011:14 Bedre integrering
– Mål, strategier, tiltak, herunder en tiårig innsats for å få flere
i jobb.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser til Representantforslag
166 S (2017–2018) om språkopplæring for kontantstøttemottakere og
fjerning av botidskravet på fem år knyttet til kontantstøtten. Her
foreslås det å utrede muligheten for å erstatte botidskravet som
er knyttet til kontantstøtten, med språkopplæringskrav. Det vil
etter disse medlemmers mening
være en bedre vei å gå enn å avvikle kontantstøtten. Dessverre fikk
ikke forslaget flertall, jf. Innst. 259 S (2017–2018).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kristelig
Folkeparti, viser til at kontantstøtten ikke ble innført som
et integrerings- eller likestillingstiltak. Formålet med kontantstøtten
er ment å være en familieordning som styrker foreldrenes valgfrihet,
slik den har fungert og fungerer for de drøyt 49 000 foreldrene
som mottok kontantstøtte i løpet av 2015 ifølge tall fra Statistisk
sentralbyrå.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser til at en
avvikling av kontantstøtten ikke automatisk vil øke muligheten for
innvandrerkvinner på arbeidsmarkedet. Det er en rekke andre faktorer
som har betydning for innvandrerkvinners manglende tilknytning til
arbeidsmarkedet, herunder er svake språkferdigheter og lavt utdanningsnivå
blant de største utfordringene. I tillegg kan kjønnsrollemønster
og familieforståelse hindre at innvandrerkvinner har en jobb. Fafos
familieundersøkelse fra 2009 understreker at holdningene til kvinners
yrkesaktivitet og hva som er best for barna, er mer avgjørende
enn økonomiske insentiver når det gjelder hvorfor innvandrerkvinner
i overveiende grad er hjemme med småbarn (0–3 år). De innfører i
denne sammenheng en nyttig distinksjon mellom kontantstøttemottakere
og kontantstøttebrukere. Disse medlemmer mener derfor
at det er andre tiltak som må iverksettes for å styrke innvandrerkvinners
jobbmuligheter – herunder språkopplæring og kompetanseheving.
Komiteens flertall,
Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig
Folkeparti, viser til at Norge har høyere sysselsetting blant
innvandrerkvinner enn både Sverige og Danmark. OECD/European union
2015 viser at Norge sysselsetter 66 pst. av utenlandsfødte kvinner,
mot 60 pst. og 59 pst. i henholdsvis Danmark og Sverige. Flertallet mener
at det likevel må iverksettes flere tiltak for å styrke innvandrerkvinners
mulighet til å få innpass i arbeidsmarkedet, herunder spesielt knyttet
til språk og kompetanse.