2. Merknader frå komiteen
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
leiaren Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit,
frå Høgre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, frå Fremstegspartiet,
Mazyar Keshvari og Ulf Leirstein, frå Senterpartiet, Nils T. Bjørke,
frå Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, og frå Kristeleg
Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, viser til at målet med Riksrevisjonen
si undersøking har vore å vurdera utviklinga for godstransport på
veg, sjø og bane på strekningar der det er konkurranse mellom transportformene,
og å finna årsakene til at det har vore eventuell manglande overføring
av gods frå veg til sjø og bane.
Komiteen registrerer at Riksrevisjonen
sin rapport viser at målet om å overføra meir av godstransporten
frå veg til sjø og bane ikkje er nådd. Styresmaktene har ikkje klart
å styrka konkurranseevna til godstransport korkje på sjø
eller jernbane samanlikna med transporten som går på vegane, dette
trass i at Stortinget i fleire tiår har hatt eit tydeleg uttalt
mål i at godstransporten over lange avstandar skal førast
frå veg til nettopp sjø og jernbane. Komiteen er samd med Riksrevisjonen
om at dette er kritikkverdig.
Det er manglande
innsats frå styresmaktene si side som er årsaka til at målet ikkje
er nådd, dette trass i at Stortinget i mange år tydeleg har uttalt
at det er viktig å legga tilhøva til rette for godstransport på
jernbanen, mellom anna ved å modernisera terminalar og ved bygging
av fleire kryssingsspor.
Komiteen vil peika på at det
er viktig at vi har ein effektiv og klimasmart godsstrategi som
fremjar konkurransekrafta, handelen og sysselsettinga i heile landet.
Noreg har ein lang industritradisjon, og gjennom nyskaping og kreativ
arbeidskraft har vi mange verdsleiande verksemder i ulike bransjar
i landet.
Komiteen viser til rapporten,
som seier at godstransport på vegane våre er langt meir
skadeleg for både miljøet og for privatpersonar som ferdast her.
Komiteen viser til at klimaendringane
er i gong, og at Norge må redusera klimagassutsleppa sine for å
nå måla frå Parisavtalen.
Det er då svært
alvorleg at transport av gods på vegen har fått betre konkurransevilkår
enn godstrafikk på sjøen og jernbanen. I dag er me i ein situasjon
der vegtransport av gods har blitt raskare, billegare og meir fleksibel
samanlikna med bruk av sjø- og jernbanetransport.
Men også der det
er reell konkurranse mellom transportformene, er lastebiltransport
av gods billegare og går raskare enn godstransport med skip og jernbane. Forseinkingar
og innstillingar på jernbanen har blant anna ført til at vareeigarar
har flytta gods over på veg. Effektiviteten på jernbaneterminalane
har vore svak, og det er eit problem at investeringar på terminalane
har blitt utsette i påvente av utgreiingar.
Komiteen viser til at styresmaktene
heller ikkje har klart å auka konkurranseevna til sjøtransport i perioden.
I dag er det få knutepunkt som knyter saman veg, sjø og bane, knutepunkt
som er særs viktige for å overføra godstransport frå vegane.
Komiteen deler Riksrevisjonen
sitt syn om at det er klanderverdig at departementet ikkje har følgt
opp kva resultatmål som er oppnådde, når målet om å overføra godstransport
frå veg til sjø og bane er omtalt i departementet sin styringsdialog
med Jernbaneverket og Kystverket.
Komiteen viser også til at
Riksrevisjonen påpeikar at det manglar ein felles, einskapleg strategi
for godsoverføring som omfattar alle transportetatane, og at det
er lite samarbeid på tvers av desse. Og ikkje minst at det er sett
i verk for få tiltak for å nå målet om auka godstransport på sjøen
og jernbanen.
Komiteen vil òg framheva at
det i Nasjonal transportplan 2018–2029 er planlagt fleire tiltak
innan godstransport på sjøen og jernbanen. Men ifølgje
planen er det ikkje foreslått tiltak som gjer det mogleg å nå Stortinget
sitt vedtak om å overføra 30 pst. av dei lange godstransportane
på veg til sjø og bane innan 2030.
Komiteen merkar seg at statsråden
i svarbrevet sitt til Riksrevisjonen sine tilrådingar i tråd med
desse vil sørgja for styring og oppfølging av arbeidet med godsoverføring
for å innfri ambisjonen om overføring av 30 pst. av alle lange vegtransportar
innan 2030.
Komiteen meiner det er bra
at den siste nasjonale transportplanen har fått ei samla oversikt
over godstransporten, men syner til at Riksrevisjonen
meiner dette ikkje er samordna godt nok.
Komiteen føreset at dette
er ei sak departementet følgjer tett, og at det må etablerast ein
felles strategi for å nå det vedtekne målet om å overføra godstransport
frå veg til sjø og bane. Planlagde tiltak må gjennomførast, og det
må sørgjast for utgreiing av nye tiltak for å auka konkurranseevna
til sjø- og jernbanetransport når det gjeld gods. Godstransporten
sine interesser må også takast i vare i prosessar for planlegging
av areal rundt hamner og jernbaneterminalar på ein slik måte at
det også fremjar overføring av godstransport frå veg til sjø og
bane.
Komiteen vil også peika på
at Riksrevisjonen gjennom denne rapporten har synleggjort målkonfliktar
i transportpolitikken, der dei mest effektive verkemidla for å få
til godsoverføring vil vera at ein innfører meir restriktive tiltak
for vegtransporten, medan det igjen vil kunna vera i konflikt med
målet om reduserte transportkostnadar for næringslivet. Komiteen vil,
ut ifrå at dei vedtekne måla om godsoverføring ikkje er nådde, sterkt
støtta at departementet intensiverer arbeidet med å finna mogleg
handlingsrom for godsoverføring frå veg til sjø og bane, der dei
vedtekne måla for godsoverføring vert innfridde og dei omtalte målkonfliktane
i transportpolitikken vert ivaretekne på ein føremålstenleg måte.
Komiteen meiner det må kome
ein gjennomgong av sjøfarten si konkurransekraft sett opp mot andre
transportformer, der ein òg tek inn avgiftsstrukturen som eit deltema. Komiteen vil
peika på at statsråden i sine svar ikkje svarar på Riksrevisjonen
si grunnleggjande påpeiking, og berre svarar at staten kuttar i
avgiftene sine. Difor må vi få ein analyse av denne situasjonen,
gjerne frå ein ekstern instans, då kritikken frå Riksrevisjonen
rammar både etat og departement.
Komiteen viser til at transport
av farleg gods er underlagt heilt ulike reguleringsverk avhengig
av om transporten skjer til sjøs eller til lands. I lys av dette
bør Stortinget få ei heilskapleg vurdering av det aukande fokuset
på tryggleiken. Dei ulike krava til tryggleik ved transport av farleg
gods må grunngjevast godt, og konsekvensane for samfunnet i form
av risiko og kostnader må synleggjerast.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at transport av
gods på vei har noen naturlige fortrinn som myndighetene har begrensede
muligheter til å påvirke. Strukturendringene i både varehandel
og produksjon med overgang fra store lagre til kontinuerlige leveranser,
samt økt nettbasert handel, har skapt et betydelig større marked
for stykkgodstransport. Omlastinger blir dermed en dyr løsning,
og strukturendringen har resultert i et omfattende tilbud fra norske
og utenlandske operatører til langt lavere priser.
Disse medlemmer viser til
at det i de senere årene har vært en rekordstor satsing på jernbane,
både til drift og til nye investeringsprosjekter. I 2010 ble det bevilget
vel 10 mrd. kroner til jernbaneformål, mens det i 2018 ble bevilget
23 mrd. kroner. Økningen kommer også godstransportnæringen til gode.
Det har også blitt
iverksatt tiltak for å sikre at sjøtransporten skal ha gode rammebetingelser,
herunder omorganisering og effektivisering av lostjenesten som har
ført til reduserte losavgifter, og innføring av tilskuddsordning
for godsoverføring fra veg til sjø (insentivordningen).
I Nasjonal transportplan (NTP) ligger det også inne forslag om å
innføre en ny tilskuddsordning for effektive og miljøvennlige havner.
Disse medlemmer viser til
at godsoverføring fra vei til sjø og bane frem til nå ikke har vært
en del av målstrukturen i NTP, og det er derfor ikke satt egne resultatmål
for dette. Nå som godsoverføring er blitt en del av målstrukturen
i NTP 2018–2029, er det også etablert egne indikatorer som skal
måle utviklingen i godstransport i utvalgte korridorer
der konkurranseflatene antas å være størst.
Disse medlemmer viser for
øvrig til at det i NTP 2018–2029 ble lagt frem en felles godsstrategi
for alle transportformene blant annet for å styrke konkurranseevnen
til sjø og bane.
Godsoverføring til
sjø og bane gjennom statlige tiltak vil kunne ha samfunnsøkonomiske
kostnader, blant annet høyere transportkostnader for næringslivet
med negative virkninger for verdiskaping og sysselsetting. En viktig
oppgave for staten blir derfor å vurdere om besparelsen av eksterne
kostnader som støy, utslipp, ulykker mv. ved godsoverføringen til
jernbane og sjø er større enn de samfunnsøkonomiske kostnadene ved
å innføre nye tiltak.