Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Siv Henriette Jacobsen, Ingvild Kjerkol, Tuva Moflag
og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim, Astrid Nøklebye
Heiberg, Erlend Larsen og Sveinung Stensland, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud og Sylvi Listhaug, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, fra
Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson, fra Venstre, Carl-Erik Grimstad,
og fra Kristelig Folkeparti, lederen Olaug V. Bollestad, viser
til representantforslaget og fremhever viktigheten av å styrke både ledelse
og åpenhet i sykehusene. Økt åpenhet og bedre ledelse er viktig
for å heve kvaliteten på pasientbehandlingen og har stor betydning
for den enkeltes arbeidssituasjon.
Komiteen viser til behandlingen
av Nasjonal helse- og sykehusplan, hvor Stortinget vedtok at stedlig
ledelse skal være hovedregelen i norske sykehus. Dette ble fulgt
opp av statsråden i foretaksmøtet 4. mai 2016, i tillegg til at
det ble påpekt at virksomheter må organiseres slik at kravet om
enhetlig ledelse blir oppfylt.
Komiteen mener god ledelse
er avgjørende viktig for å oppnå enda bedre helsetjenester i Norge.
Det er viktig for både de ansatte og pasientene at man i helsetjenesten
har gode ledere på alle nivåer. I lys av dette er det viktig at
alle ansatte opplever at deres nærmeste leder er tilgjengelig.
Komiteen mener at gode arbeidsforhold
og god ledelse skal ligge til grunn for hvordan vi driver sykehusene
våre, slik at ansatte – den viktigste ressursen i sykehusene – ønsker
å jobbe i vår felles helsetjeneste. Komiteen mener at dette krever
en mer systematisk satsing på utvikling av gode ledere. Komiteen ønsker at
alle norske sykehus skal ha stedlig ledelse.
Komiteen mener det er mest
effektivt å fatte beslutninger nærmest mulig der arbeidet gjøres.
Det sparer tid og byråkrati, det kan gjøre beslutningene bedre tilpasset
lokale behov, og det gir større smidighet og omstillingsvilje.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti vil
understreke at «god og bedre ledelse» forutsetter at sykehusenes
eier, staten, er villig til å sikre rammevilkår som gjør god og
bedre ledelse mulig. Disse
medlemmer mener innføring av tillitsbasert, reell stedlig
ledelse i sykehusene er en viktig start på en nødvendig demokrati-
og ledelsesreform i norske sykehus. Disse medlemmer viser til at
sykehusene i dag har en ledelseskultur som baserer seg på styring
gjennom rapportering. Helseforetakene er topptunge organisasjoner
med svært mange lederlag, og mange sykehus er uten stedlig ledelse
med beslutningsmyndighet og ansvar på sitt fagområde. Disse medlemmer viser
til at klinikkmodeller har blitt stadig vanligere, med klinikksjefer
som er leder av samme klinikk ved flere eller alle sykehus i helseforetaket
(jf. vedlegg til representantforslag). Disse medlemmer mener at ledelse som
ikke er lokal, gir rutiner i sykehusene som er kostbare og arbeidskrevende,
og som pulveriserer ansvaret.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at bruk av
formuleringer som «ledelsesmodeller tilpasset lokale behov» tilslører
at ansatte i sykehus med klinikkmodell ikke har en reell stedlig
ledelse å forholde seg til. Disse medlemmer vil legge til
at nærmeste leder med nødvendige fullmakter dermed heller ikke er
tilgjengelig. Disse
medlemmer viser til at antallet ledelsesnivåer i norske sykehus
har vært sterkt økende. I 2012 var det vanligste fire ledernivåer,
deretter fem (22 prosent) og seks ledernivåer (6 prosent) (Kvinnslandutvalget, NOU
2016:25 Organisering og styring av spesialisthelsetjenesten).