11.1 Kap. 920 Norges forskningsråd
Regjeringen foreslår
en bevilgning på kr 2 176 300 000 under dette kapitlet.
Komiteen viser
til at regjeringen foreslår å videreføre satsingen på virkemidler
for å øke kunnskapsbasert omstilling og innovasjon i næringslivet.
Formålet er å legge til rette for økt verdiskaping i næringslivet
og omstilling i norsk økonomi og å bidra til bedre samspill og kunnskapsoverføring
mellom miljøer for forskning og utvikling (FoU).
Komiteen understreker at
investeringer i FoU er avgjørende for å sikre norsk næringsliv,
og at evnen til å utvikle og ta i bruk ny kunnskap er blant de viktigste konkurransefaktorene
for næringslivet. Komiteen understreker
betydningen av å stimulere hele bredden av næringslivet til å forske
mer og mener det er viktig å prioritere tiltak som gjør at forskningen
kan omsettes til næringsutvikling og verdiskaping.
Komiteen mener norsk næringsliv
har store muligheter for å lykkes, også i en situasjon hvor petroleumssektorens
aktiviteter blir mindre. Å lykkes med forskning, utvikling og innovasjon
er avgjørende. Komiteen merker
seg at utviklingen i næringslivets forskningsinnsats er meget positiv.
SSB evaluerte i 2016 Forskningsrådets støtteordninger for næringslivet,
og evalueringen viste at støtteordningene har god effekt. Støtten
virker utløsende for foretakenes innsats og kommer i tillegg til
forskning foretakene ville gjennomført på egenhånd. Foreløpige beregninger
viser at den sterke veksten i næringslivets forsknings- og utviklingsarbeid
gjør at de totale utgiftene til forskning og utvikling som andel
av bruttonasjonalprodukt i 2016 for første gang er beregnet til
å være over 2 pst.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettavtalen 22. november 2017, hvor det var enighet
om å styrke bevilgningen til næringsrettet forskning med ytterligere 50
mill. kroner, hvor Forny2020 prioriteres. Dette viderefører en sterk
satsing på næringsrettet forskning og bygger opp under strategiene
for økt konkurranseevne i nytt og eksisterende næringsliv, styrket
evne til omstilling i norsk økonomi og bedre samspill og kunnskapsoverføring
mellom FoU-miljøer og næringslivet. Flertallet viser til at samme
post kuttes med 15 mill. kroner for innsparing på programmer under Forskningsrådet.
Flertallet viser til at Teknologirådet
ble opprettet i 1999 etter initiativ fra Stortinget. I St.meld.
nr. 10 (2001–2002) slås det blant annet fast at «Teknologirådet skal
ha et eget og uavhengig sekretariat», og Stortinget presiserte i
behandlingen av meldingen at Teknologirådet skal være et uavhengig
organ. I statsbudsjettet for 2018 er det ikke øremerket midler til
Teknologirådet, men lagt opp til at Teknologirådet finansieres gjennom Nærings-
og fiskeridepartementets budsjett til Norges forskningsråd, som
tidligere år. Flertallet ber
regjeringen sikre at Teknologirådet fortsatt skal være et uavhengig
organ.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil opprette forskningssentre for havrommet etter
modell av forskningssentre for miljøvennlig energi, som legger til
rette for langsiktig samarbeid mellom næringsliv og forskning innen
områder som autonom skipsfart, bærekraftig fôrproduksjon, oppdrett
av nye arter og høsting lenger ned i næringskjeden. Disse medlemmer viser
til Arbeiderpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås bevilget
25 mill. kroner til dette formålet.
Disse medlemmer vil på samme
måte opprette forskningssentre for bioøkonomi som legger til rette
for langsiktig samarbeid mellom næringsliv og forskning. Disse medlemmer viser
til partiets alternative budsjett, for det foreslås 25 mill. kroner
til formålet.
Disse medlemmer foreslår
en systematisk satsing på kompetanseoverføringen fra petroleumsnæringen
til andre næringer, Transferit, på 35 mill. kroner.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti
i sitt alternative statsbudsjett foreslår flere tiltak for å styrke næringslivet.
Det foreslås å bevilge 40 mill. kroner til teknologioverføringsprogrammet
Transferit, som skal bidra til overføring av teknologi og kompetanse
fra petroleumssektoren til andre næringer. Dette medlem mener det her
er store muligheter for andre næringer til å dra fordel av kompetansen
som har blitt bygget opp gjennom flere tiår med petroleumsvirksomhet
i Norge. Samtidig vil det bidra til en konkret omstilling av økonomien.
Dette medlem viser til at
det også foreslås å opprette 20 flere nærings-ph.d.-er. Dette medlem mener at
det kan være et positivt bidrag til teknologiutvikling, kompetanseheving
og innovasjon i norske bedrifter og et tiltak som kan bidra til
tettere kontakt mellom næringsliv og akademia.
Dette medlem er kritisk til
at regjeringen foreslår å kutte i Brukerstyrt innovasjonsarena (BIA),
noe som vil svekke samarbeidet mellom Forskningsrådet og næringslivet.
Dette medlem viser til det
alternative statsbudsjettet til Sosialistisk Venstreparti, hvor
det foreslås å omdisponere bevilgningen til Halden-reaktoren på kap.
920 post 51 til kap. 900 post 22 for å bruke beløpet på omstilling
av Institutt for energiteknikk og planlegging av dekommisjonering
av Halden-reaktoren. Formålet med endringen er å sørge for å få
fortgang i prosessen med en trygg håndtering av atomavfallet i Halden.