10.1 Kap. 2410, kap. 5310 og kap. 5617 Statens lånekasse for utdanning
Regjeringen foreslår
en bevilgning på kr 12 871 058 000 under dette kapitlet, eksklusive
post 90, som behandles av finanskomiteen.
Komiteen merker
seg at Lånekassen har gjennomgått en vellykket effektiviseringsprosess
og har nådd alle resultatmålene som var satt opp i tildelingsbrevet. Komiteen mener
det er særlig viktig at en institusjon som Statens lånekasse
for utdanning både er effektivt drevet og tilbyr kundene god service. Komiteen vil
i den sammenheng understreke Lånekassens samfunnsoppdrag som er
å gi alle mulighet til en utdanning uavhengig av kjønn, alder, geografiske
forhold, funksjonsevne og sosial bakgrunn.
Komiteen merker seg videre
at overgangen til 11 måneders studiestøtte til studenter som tar
utdanning på heltid ved universiteter, høyskoler og fagskoler, fortsetter,
og at uke to innføres i budsjettet for 2018.
Komiteen merker seg videre
at departementet viderefører arbeidet med å legge bedre til rette
for utenlandsstudier. Flere studenter i ikke-engelskspråklige land
er et godt virkemiddel for å styrke konkurransekraften til Norge
i en globalisert verden.
Komiteen mener lik rett til
utdanning er en av grunnpilarene i det norske utdanningssystemet,
og at det derfor er viktig å fortsette opptrappingen mot 11 måneders
studiestøtte.
Komiteen viser til at regjeringen
følger opp opptrappingsplanen mot elleve måneders studiestøtte og nå
innfører uke to, som innebærer at man nå er halvveis i opptrappingen. Komiteen viser
videre til at regjeringen foreslår å åpne for støtte fra Lånekassen
til grunnskoleopplæring for elever med ungdomsrett til videregående
opplæring, noe som vil kunne hjelpe elever som trenger mer grunnskoleopplæring
for å kunne klare å fullføre videregående opplæring.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at bostipendet er viktig for at elever og lærlinger i
utkantstrøk skal ha mulighet til å fullføre videregående opplæring
og betale boutgifter når avstanden mellom hjem og skole er lang. Flertallet viser
til budsjettforliket, hvor dagens avstandsgrense for bostipend foreslås
opprettholdt, og at det foreslås bevilget 21,2 mill. kroner til
dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringen i statsbudsjettet foreslår å øke avstandsgrensen
for å kunne få bostipend. Dette kan gjøre det vanskeligere for mange
elever med lang reisevei å ta den utdanningen de ønsker.
Disse medlemmer vil understreke
at godt tilpassede stipendordninger for elever og lærlinger i videregående
opplæring er viktig for å sikre lik rett til utdanning, uavhengig
av familieøkonomi og bosted. Disse medlemmer mener det
er viktig å sikre at behovsprøvde stipendordninger treffer de elevene
de er ment for. Disse
medlemmer vil påpeke at regjeringen har gjennomført en rekke
endinger og kutt i ulike stipendordninger for elever i videregående
opplæring, blant annet kutt i grunnstipendet i 2015 og i bostipend
i 2016. Disse medlemmer merker seg også Kunnskapsdepartementets
svar på spørsmål til statsbudsjettet for 2018 om hvorvidt utstyrsstipend
dekker utgiftene til læringsressurser på ulike studieprogram, der
departementet i sitt svar konkluderer: «Det foreligger ikke noe
oppdatert kunnskapsgrunnlag på dette området.»
Disse medlemmer mener det
er behov for en helhetlig gjennomgang av stipend- og låneordningene for
elever i videregående opplæring for å få oversikt over hvordan kutt,
endringer og andre forhold samlet sett slår ut, og om prinsippet
om lik rett til utdanning fremdeles er ivaretatt med dagens ordninger.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i revidert nasjonalbudsjett komme tilbake til Stortinget
med en gjennomgang av konsekvensene av endringene i stipend- og
låneordninger for elever i videregående opplæring siden 2014, og
en vurdering av om nivået på utstyrsstipendene ivaretar prinsippet
om lik rett til utdanning.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet i finansinnstillingen
derfor satte av 21,2 mill. kroner for å beholde bostipendet på dagens
nivå.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
regjeringen, både i de foregående budsjettbehandlingene i forrige
periode og i budsjettforslaget for 2018, gradvis svekker stipendordningene
for elever i videregående opplæring. Spesielt har det gått ut over
elever som må bo på hybel. Disse medlemmer mener dette
er nok et distriktsfiendtlig grep, og reagerer på at regjeringen på
denne måten påfører denne elevgruppen en kostnadsulempe sammenlignet
med hjemmeboende elever. Disse medlemmer er bekymret
for hvordan dette påvirker elevenes motivasjon og mulighet til å gjennomføre
videregående opplæring.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjett
med forslag om å reversere forslaget om å øke avstandsgrensen for
rett til å motta bostipend fra 40 km til 60 km ved å øke bevilgningen
med 21,2 mill. kroner, samt oppheve kravet om behovsprøving av bostipend
for lærlinger ved å bevilge 38 mill. kroner ut over regjeringens
budsjettforslag.
I tillegg inkluderer
Senterpartiets alternative budsjettforslag en økning av bostipendet
med 620 kroner gjennom en samlet provenyvirkning på 7,4 mill. kroner. Til
sammen innebærer Senterpartiets alternative budsjettforslag en styrking
av økonomien til borteboende elever og lærlinger med 66,6 mill.
kroner ut over regjeringens budsjettforslag.
Disse medlemmer mener videre
det er urimelig at folkehøyskoleelever ikke omfattes av opptrappingen
til 11 måneders studiestøtte. Disse medlemmer viser til
Senterpartiets alternative budsjettforslag med forslag om 12 mill.
kroner ut over regjeringens budsjettforslag, slik at også elever
ved folkehøyskolene får del i utvidelsen av studiestøtten.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er kritisk til at regjeringen
i sitt budsjettforslag ville øke reiseavstanden fra 40 til 60 km
for at elever skulle kvalifisere til å få borteboerstipend. Dette medlem vil
vise til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, der
det bevilges 22 mill. kroner for å opprettholde dagens bestemmelser
om en reiseavstand på 40 km for å få borteboerstipend.
Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative budsjett, der det bevilges midler for
at folkehøyskoleelever også blir omfattet av opptrappingen til 11
måneders studiestøtte.
Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative budsjett, der det bevilges 286,6 mill.
kroner for å heve studiestøtten til 1,3 G. Dette medlem vil vise til
at dette er starten på en opptrapping, og at studiestøtten på sikt
skal tilsvare 1,5 G.
Utstyrsstipend i videregående opplæring
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at det ikke er samsvar
mellom stipendsatsene for innkjøp av nødvendig utstyr til bruk i
opplæringen og de reelle utgiftene som elevene har til utstyr i
enkelte utdanningsprogram.
For å sikre gratisprinsippet
i videregående opplæring og utjevne kostnadsforskjellen mellom ulike
utdanninger, mener disse
medlemmer det er nødvendig å justere stipendsatsene i tråd
med det reelle kostnadsnivået.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjettforslag, der
det foreslås å øke bevilgningen med 20,4 mill. kroner ut over regjeringens
forslag i Prop. 1 S (2017–2018) for å heve stipendsatsene.
Yrkessjåførutdanning
Komiteen er positiv til at
regjeringen foreslår å åpne for støtte fra Lånekassen til voksne
som ønsker å ta bussjåførutdanning ved godkjente trafikkskoler.
Dette vil kunne øke rekrutteringen av bussjåfører. Det vises til et
dokumentert behov på om lag 1 000 nye bussjåfører hvert år dersom
en skal nå de transportpolitiske målene for hvordan det økte transportbehovet
i de største byene skal løses. Forslaget innebærer at voksne sjåførelever får
støtte etter de samme vilkårene som gjelder for høyere utdanning. Komiteen vil
påpeke at grunnlagsdokumentene til den nasjonale transportplanen
peker på en forventet vekst i mengden gods som skal fraktes på vei. Komiteen viser
til at dette vil gi et stort behov for lastebilsjåfører, og at forholdene
må legges til rette for å møte denne etterspørselen på en best mulig
måte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til proposisjonen og regjeringens forslag om å åpne for å tildele
stipend og lån for bussjåførutdanning ved godkjente trafikkskoler. Disse medlemmer støtter
forslaget, men mener dette også bør gjelde personer som ønsker å
ta utdanning for å kjøre vogntog. Det er et stort behov for yrkessjåfører
i et arbeidsmarked med et stadig større innslag av utenlandske sjåfører.
Mange voksne har behov for omskolering og er interessert i slike
utdanninger, men dette er for mange en stor utgift. For å rekruttere
flere til disse utdanningene mener disse medlemmer det er viktig
å inkludere også førerkort for vogntog i ordningen med lån og stipend
fra Statens lånekasse.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjettforslag med
forslag om å øke bevilgningen med 1 mill. kroner for å utvide ordningen
til å gjelde vogntogutdanning.