Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen,
Torstein Tvedt Solberg og Truls Wickholm, fra Høyre, Solveig Sundbø
Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri
A. Meling, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi, Roy Steffensen
og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav
Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre,
Terje Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad
Valen, viser til at justis- og beredskapsministeren har uttalt
seg om forslaget i brev av 30. mai 2017 til finanskomiteen. Brevet
følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Venstre, vil påpeke
viktigheten av at det finnes et godt regelverk som sørger for at
norske forbrukere kan betale med kontanter, men ser samtidig at
det vil være utfordringer med kontantbetaling på enkelte områder.
Retten til å bruke kontanter er for mange svært viktig. Det skyldes personvern
og at mange eldre føler seg usikre på elektroniske betalingsløsninger
som nettbank, kort og mobilbetaling.
Flertallet mener at kunder
skal kunne betale med kontanter i de tilfellene hvor det er en berettiget forventning
om å betale med kontanter. Flertallet viser til at det
er enkelte tilfeller hvor man ikke kan forvente å kunne betale med
kontanter. Netthandel er et eksempel på dette.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, mener det vil by på en rekke praktiske utfordringer hvis
det skal være mulig å betale med kontanter hos alle offentlige virksomheter.
Utfordringer vil være både hvor man skal kunne kreve å betale med
kontanter, og hvilken risiko ansatte vil være utsatt for ved å håndtere
kontanter.
Dette flertallet peker på at
det er anledning til å betale bl.a. skatte- og avgiftskrav med kontanter i
bank eller på postkontor, eventuelt bank i butikk eller post i butikk,
dersom skattyteren ikke ønsker å benytte kontobaserte løsninger. Dette flertallet viser
til at ordningen med kontant betaling ved skattekontorene og skatteoppkreverkontorene
ble avviklet fra 1. januar 2017, og at en samlet finanskomité sluttet
seg til denne endringen i Innst. 4 L (2016–2017).
Dette flertallet mener publikum
har et ansvar for å håndheve brudd på sivilrettslige regler gjennom
tilgjengelig tvisteløsning eller domstolene, men vil påpeke at Forbrukerombudet
i dag vil kunne føre tilsyn med næringsdrivende. Det antas Forbrukerombudet
selv bør vurdere hvilke regler som bør prioriteres i tilsynsarbeidet,
men at det også kan være aktuelt for andre tilsynsorganer å påse
at reglene om rett til kontant betaling følges.
Dette flertallet mener det
ikke er aktuelt å fjerne kontanter som tvungent betalingsmiddel
grunnet personvern og beredskapshensyn. Dette flertallet viser til
at spørsmål om bankenes beredskap når det gjelder kontanter er til
behandling i Finansdepartementet.
Dette flertallet mener det
er positivt at det er konkurranse i det norske bankmarkedet, og
at forbrukerne kan velge den banken som gir best priser for deres
bruk. Dette flertallet vil
vise til at bankenes gebyrer for grunnleggende banktjenester skal være
rimelige, ifølge EØS-direktiv 2014/92/EU, som er planlagt sendt
på høring i løpet av 2017.
Dette flertallet stiller seg
positive til intensjonen bak forslaget, men er samtidig opptatt
av det ikke innføres reguleringer med usikker virkning, og at det
i enkelte tilfeller vil være urimelig å kreve å kunne betale med
kontanter.
Dette flertallet mener dagens
lovverk er godt nok for å sikre retten til å betale med kontanter.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at forbrukernes rett til å foreta oppgjør
med kontanter i medhold av finansavtaleloven § 38 blir ivaretatt.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag til innskjerping og presisering av
finansavtaleloven § 38, slik at forbrukerens rett til å foreta oppgjør
med kontanter styrkes.»
«Stortinget
ber regjeringen fremlegge en sak for Stortinget om kontanter som
betalingsmiddel i Norge, herunder utvikling i tilgjengelighet for
forbrukerne og bankenes gebyrpraksis, samt hvilke konsekvenser det
vil kunne ha for personvern og samfunnsberedskapen dersom kontanter
fjernes som tvungent betalingsmiddel i Norge.»
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere å innskjerpe bankenes plikt til å motta
kontanter fra kundene og gjøre innskudd tilgjengelig for kundene
i form av kontanter.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Venstre fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre retten til å betale med kontanter.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet er bekymret for at kontantenes stilling
som betalingsmiddel i Norge stadig svekkes. Så seint som 1. juni
i år valgte DNB å legge ned 1 100 bank i butikk – bare et drøyt
år etter at banken stengte mer enn halvparten av filialene sine.
Muligheten til å ta ut og sette inn kontanter reduseres i høyt tempo.
Mange steder er snart ikke kontanter et reelt alternativ på grunn
av dårlig tilgjengelighet. I Bodø får man nå ikke betale med kontanter
på bussen, noe som skaper problemer særlig for barn og eldre. Og
på flere norske legekontorer opplever pasienter at de ikke kan betale
kontant, blant annet fordi man ikke har prioritert å oppdatere systemene
til å håndtere den nye seddelserien.
Dette medlem minner om at kontanter
fortsatt er den foretrukne betalingsform for barn, eldre, svaksynte
og andre. Stadig oftere møter disse gruppene og andre problemer
når de ønsker å betale med kontanter. Merkverdig nok har helsevesenet
utmerket seg på en negativ måte her, til tross for at mange av brukerne
av helsevesenet foretrekker å bruke kontanter. Det er nedslående
at komiteens flertall ikke tar vanlige menneskers problemer og bekymringer
rundt dette på alvor, men i stedet skyver ansvaret for håndheving
av lovverk over på allmennheten gjennom å uttale at «publikum har
et ansvar for å håndheve brudd på sivilrettslige regler». De færreste
har ressurser til å gå gjennom en rettsprosess for å hevde sin rett
til å betale kontant – og det bør absolutt hvile tungt på Stortinget
som lovgiver om norske lover blir overholdt eller ikke. Det synes
også, i lys av departementets gjennomgang av regelverket i det til
denne innstillingen vedlagte brev, underlig at man forsøker å skape
et inntrykk av at lovverket i dag i tilstrekkelig grad sikrer retten
til kontant betaling.
Dette medlem synes det er trist
når eldre mennesker som ønsker å betale kontant, blir avvist på bussen,
og viser til at herliggende representantforslag vil styrke retten
og muligheten til å betale slik forbruker ønsker.
Dette medlem ønsker også å
trekke inn noen mer prinsipielle betraktninger rundt kontantenes
rolle i betalingssystemet. Dette medlem vil først presisere
at utviklingen med stadig enklere og mer brukervennlige digitale
betalingsløsninger i utgangspunktet er et stort gode som hele samfunnet
nyter godt av. Dette
medlem mener norsk finanssektor fortjener ros og anerkjennelse
for sin fremsynte holdning til, og ikke minst sin praktiske implementering av,
teknologi som gjør hverdagen til de fleste nordmenn betydelig enklere
– både sammenlignet med tidligere og sammenlignet med situasjonen
i andre land. Imidlertid er penge- og betalingssystemet en så grunnleggende
del av samfunnsinfrastrukturen at det å overlate utvikling og kontroll
over disse systemene til markedet og private aktører alene neppe
er en fornuftig løsning – aller minst i en verden som iallfall for
Norges del er mer usikker enn den har vært på flere tiår.
Dette medlem påpeker at samspillet
mellom privat initiativ og offentlig overhøyde er en viktig del av
suksesshistorien Norge. Det kan ikke forventes at private aktører
skal ha øye for og håndtere de system- og sikkerhetsmessige utfordringene
som den teknologiske utviklingen for penge- og betalingssystemene
innebærer. Dette er en samfunnsoppgave som politikere og myndigheter
må ta ansvar for. Dette medlem vil
advare mot at finansnæringens suksess i å håndtere sin rolle i utviklingen
blir en sovepute for styresmaktene og deres oppdrag med å håndtere
andre aspekter ved den samme utviklingen.
Dette medlem understreker at
svekkelsen av kontanter som betalingsmiddel innebærer utfordringer
for blant annet personvern, brukervennlighet, sikkerhet, beredskap
og nasjonal selvråderett som bør tas på høyeste alvor. De to første
forholdene omtales imidlertid ikke videre her foruten at det bemerkes
at visse grupper, for eksempel svaksynte, kan oppleve vansker med
å bruke digitale betalingsløsninger.
Når det gjelder sikkerhet,
beredskap og nasjonal selvråderett ønsker dette medlem først å minne om
at dagens digitale «kontopenger» ikke er digitale kontanter, selv
om det nok oppleves slik for de fleste. Mens kontanter er en fordring
på sentralbanken, er dagens digitale «kontopenger» en fordring på
en bank. Bankene er igjen avhengige av flernasjonale selskaper (f.eks.
Visa, MasterCard og Nets) for at deres digitale betalingssystemer
skal fungere. I realiteten er hele den digitale økonomien kontrollert
av private – og ikke sjelden av utenlandske – interesser. Statens
rolle i betalingssystemet er i det vesentlige begrenset til de fysiske
kontantene – og de spiller altså en stadig mindre rolle. Det at
den digitale betalingsinfrastrukturen er privateid (og ofte utenlandskeid)
innebærer en ikke ubetydelig sikkerhetsrisiko for et samfunn der
gjennomføring av betalinger er helt essensielt for at hjulene skal
gå rundt. Det er også stilt spørsmål ved om de private bedriftene
tar tilstrekkelig hensyn til sikkerhet, og det kan stilles spørsmål
ved om de har de samme interesser som Norge og norske borgere i
dette øyemed.
Dette medlem minner om at man
i dag står overfor en verden der fremmede makter og andre aktører
aktivt bruker digitale angrep til å skaffe seg politiske og økonomiske
fordeler overfor andre. Samtidig er betalingsløsningene som i dag
benyttes i Norge, sårbare blant annet fordi det i liten grad finnes
reservesystemer som kan ta over ved feil eller problemer. Den eneste
reelle reserveløsningen er kontanter, som det altså synes begrenset
politisk interesse for å styrke eller endog bevare. Imidlertid ønsker dette medlem å
berømme forslaget fra Finanstilsynet og Norges Bank om bankenes
beredskapsansvar for kontantdistribusjon, som ble sendt på høring 31. januar
2017. Disse institusjonene skal også ha anerkjennelse for å løfte
sikkerhets- og beredskapsutfordringer i denne forbindelse, blant
annet gjennom et seminar som de sammen arrangerte i Norges Banks
lokaler 1. juni 2017.
Dette medlem minner ellers
om at pengevesenets historie i det vesentligste kan anses som en
utvikling mot stadig større statlig kontroll, der en gradvis overgang
fra bytteøkonomi via edelmetallpenger til konvertible penger og
relativt nylig til såkalte fiat-penger representerer en stadig større
grad av statlig autonomi på pengeområdet. Samtidig innebærer denne
utviklingen både en teknifisering og abstrahering av pengeinstituttet.
Dette medlem mener at den gradvise
utviklingen mot et mer digitalt pengesystem som vi nå gjennomlever,
på et vis kan forstås som en fortsettelse av den teknifiseringen
og abstraheringen av penger som har pågått i flere tusen år. Som
tidligere innebærer dette en effektivisering av varebyttet med potensielt
store positive samfunnsmessige konsekvenser. Imidlertid er det nytt
at statens rolle i pengesystemet kan se ut til å komme under atskillig
press i den digitale økonomien. Mer nøyaktig har digitaliseringen,
som har pågått i flere tiår, som følge av en relativt ny teknologisk
utvikling etter hvert vist seg å kunne utgjøre en trussel mot statens
hegemoni på pengeområdet. Dette er et forhold som kan vise seg å være
et skarpt og potensielt dramatisk brudd på en svært lang historisk
trend mot sterkere statlig autonomi over pengeinstituttet. Det er
også et forhold som det etter dette medlems mening har vært
for lite oppmerksomhet rundt.
Dette medlem ønsker ikke å
tegne opp noe skremmebilde, men mener det er viktig at man er bevisst
på at det er en del aspekter ved denne utviklingen som fortjener
myndighetenes oppmerksomhet. Blant annet viser det seg at private
valutaer, som bitcoin, ethereum og ripple, kan ha potensial til
å bli et viktig supplement og muligens etter hvert også en konkurrent
til den statlig kontrollerte valutaen i mange land i Østen. Det
vil være uklokt ikke å ta høyde for at en slik utvikling på et tidspunkt
også kan være relevant for norske forhold. Dette kan igjen gi utfordringer
med beskatning og således potensielt true vår samfunnsmodell. Dette
har blant annet blitt påpekt av LO.
Det herliggende representantforslaget
må forstås også i dette bildet, der kontanter i form av sedler, mynter
og eventuelt i andre former spiller en nøkkelrolle. Dette medlem etterlyser
en mer prinsipiell og overordnet tilnærming til disse problemstillingene og
håper at forslaget kan tjene til å anspore refleksjon og oppmerksomhet
rundt både de praktiske og prinsipielle sidene ved kontantenes svekkede
stilling og løsninger som kan bidra til økt sikkerhet, styrket beredskap
og mer nasjonal selvråderett over penger og betalingssystem – i
tillegg til at personvern og brukervennlighet ivaretas.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen påse at alle forbrukere skal kunne foreta oppgjør
med kontanter hos alle offentlige virksomheter i Norge.»
«Stortinget
ber regjeringen påse at alle forbrukere skal kunne foreta oppgjør
med kontanter ved ethvert oppgjør for tjenester som ytes av offentlige virksomheter
i Norge.»
«Stortinget
ber regjeringen endre regelverk slik at man skal slippe å betale
gebyr for innskudd og uttak av kontanter i og til bank der man selv
er kunde.»
Komiteens medlem
fra Venstre støtter intensjonene i representantforslaget om
å videreføre kontanter som betalingsmiddel i Norge. Dette medlem mener
at en videreføring av muligheten til å betale med kontanter er viktig
av mange årsaker, ikke minst personvernmessige. Dette medlem viser i så måte
til at Venstre ikke støttet regjeringens forslag om å innføre en
beløpsgrense for kontantvederlag på 40 000 kroner i forbindelse
med Stortingets behandling av Prop. 76 L (2016–2017) om endringer i
hvitvaskingsloven og verdipapirhandelloven 6. juni i år.
Dette medlem mener likevel
at enkelte av forslagene i representantforslaget går vel langt i
å instruere regjering og banker/finansinstitusjoner, og det er vanskelig
å overskue konsekvensene av disse. Dette medlem støtter på denne
bakgrunn forslag 1, 4, 5 og 6 i representantforslaget.