Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonens rapport om revisjon av politiets og Forsvarets objektsikring – BERIKTIGET

Til Stortinget

1. Sammendrag

1.1 Vesentlige svakheter i Politidirektoratets og Forsvarets objektsikring

Dokument 1 (2016–2017) Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2015, som ble overlevert Stortinget 18. oktober 2016, omtalte vesentlige svakheter i Politidirektoratets og Forsvarets objektsikring. Vedlagt Dokument 1 (2016–2017) fulgte en gradert rapport om revisjonen av politiets og Forsvarets objektsikring, tillegg nr. 1 (2016–2017), som behandles separat i denne innstillingen.

Etter terrorhendelsen 22. juli 2011 forventet Stortinget bedre samarbeid mellom politiet og Forsvaret. «Instruks om sikring og beskyttelse av objekter ved bruk av sikringsstyrker fra Forsvaret og politiet i fred, krise og krig» er ett av tiltakene for å bedre samarbeidet og tydeliggjøre ansvaret. Politiet og Forsvaret skal ved bruk av sikringsstyrker sikre og beskytte utpekte eiendommer (objekter) når situasjonen tilsier det. I tillegg er det krav om at skjermingsverdige objekter hele tiden skal være beskyttet og sikret, for eksempel med fysiske stengsler og barrierer (permanent grunnsikring).

Formålet med revisjonen har vært å undersøke om Forsvaret og Politidirektoratet etterlever instruksen slik at viktige objekter opprettholder sin virksomhet og funksjonalitet i kritiske situasjoner. Videre er det undersøkt om Forsvaret og Politidirektoratet etterlever kravene i sikkerhetsloven og forskrift om objektsikkerhet om grunnsikring av egne skjermingsverdige objekter. Riksrevisjonen ser svært alvorlig på at Justis- og beredskapsdepartementet og Forsvarsdepartementet ikke har sørget for å styrke og bedre samarbeidet mellom politiet og Forsvaret, slik Stortinget forutsetter og instruksen krever. Viktige tiltak som skal sikre godt samarbeid og gode forberedelser er ikke gjennomført. Det er dermed risiko for at viktige objekter ikke kan opprettholde sin virksomhet og funksjonalitet i kritiske situasjoner. De to departementene har heller ikke sørget for at Politidirektoratet og Forsvaret har etablert permanent grunnsikring på egne skjermingsverdige objekter. Etter Riksrevisjonens mening er det sannsynlighet for at verken politiet eller Forsvaret, sammen eller hver for seg, vil være i stand til å utøve tilstrekkelig beskyttelse av viktige objekter når en trusselsituasjon tilsier det.

Revisjonsrapporten er gradert i henhold til sikkerhetsloven §§ 11 og 12, jf. lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd § 13, og rapporteres særskilt i Dokument 1, tillegg nr. 1 (2016–2017). Riksrevisjonens anbefalinger om politiets og Forsvarets objektsikring inngår i den graderte rapporten.

1.2 Departementenes oppfølging

1.2.1 Justis- og beredskapsdepartementet

Justis- og beredskapsministeren har utarbeidet et ugradert og et gradert svar på rapporten. I det ugraderte svaret uttaler justis- og beredskapsministeren at han ser svært alvorlig på Riksrevisjonens merknader og funn, de svakhetene som påpekes og det faktum at instruks om sikring og beskyttelse av objekter ved bruk av sikringsstyrker fra Forsvaret og politiet i fred, krise og krig, ikke er fulgt opp av Politidirektoratet (POD) og Justis- og beredskapsdepartementet på en fullt ut tilfredsstillende måte.

Justis- og beredskapsministeren er enig i at POD må gjøre en selvstendig og overordnet vurdering av hvordan instruksen skal etterleves. Kvalitetssikringen av arbeidet med oppfølgingen av instruksen er ikke gjennomført på en god nok måte, og departementet vil følge opp Politidirektoratet tettere.

Politidirektoratet har utarbeidet en framdriftsplan med frister for å oppfylle krav beskrevet i instruksen, blant annet skal det utarbeides retningslinjer for oppfølging av politidistriktene. POD har videre, som ledd i arbeidet med å styrke internkontrollen, besluttet å etablere en egen internrevisjon. Justis- og beredskapsministeren mener at dette er et viktig tiltak for å sikre at både POD og departementet vil rette opp de svakhetene som er påpekt. Justis- og beredskapsdepartementet vil i tillegg vurdere å gjennomføre egne tilsyn på spesielt kritiske områder.

Justis- og beredskapsministeren understreker at det er svært viktig at politidistriktene og heimevernsdistriktene etablerer et godt samarbeid, som sikrer enighet om objekter og planverk for felles øvelser. Dette vil legge et godt grunnlag for å løse utfordringer knyttet til prioritering og samtidskonflikter i ulike trusselsituasjoner, og er helt nødvendig for at instruksen skal etterleves.

Justis- og beredskapsministeren uttaler også at Riksrevisjonens merknader og tilbakemeldinger fra POD synliggjør et behov for å revidere instruksen. Dette vil være tema i møter med Forsvarsdepartementet. Justis- og beredskapsministeren ser det samtidig som viktig å drøfte hvordan departementene kan legge opp samarbeidet framover for å sikre god oppfølging av arbeidet med implementering av instruksen i begge sektorene.

Justis- og beredskapsministeren opplyser at Stortinget i Prop. 1 S (2014–2015) ble orientert om at arbeidet med implementering av objektsikkerhetsforskriften var krevende, og at det ville ta noe lengre tid enn forutsatt før et sikkerhetsnivå som tilfredsstiller de forventninger som lå i regelverket, var nådd.

1.2.2 Forsvarsdepartementet

Forsvarsministeren har utarbeidet et ugradert og et gradert svar. I det ugraderte svaret uttaler forsvarsministeren at Riksrevisjonens rapport har avdekket svakheter i etterlevelsen av regelverket for objektsikring. Forsvarsministeren ser svært alvorlig på disse svakhetene.

Forsvarsministeren ser svært alvorlig på utfordringene med å sikre og beskytte objekter ved bruk av sikringsstyrker samt forebyggende defensiv objektsikkerhet av de skjermingsverdige objektene. Forsvarsministeren vil sørge for at Forsvaret gir økt prioritet til dette arbeidet for å oppnå tilfredsstillende status.

Forsvarsdepartementet vil som en del av etatsstyringen gi pålegg om tiltak for å forbedre status for samarbeidet mellom politiet og Forsvaret om bistand til politiets objektsikring med sikringsstyrker. Tilsvarende pålegg vil bli gitt for å forbedre status for Forsvarets egen sikring av nøkkelobjekter med sikringsstyrker, og for Forsvarets arbeid med forebyggende objektsikkerhet for de skjermingsverdige objektene.

Forsvarsministeren legger Riksrevisjonens anbefalinger til grunn for det videre arbeidet med å forbedre objektsikringen og grunnsikring av skjermingsverdige objekter.

1.3 Riksrevisjonens sluttmerknad

Riksrevisjonen merker seg at statsrådene ikke gir fullgod forklaring om årsakene til at arbeidet med objektsikring og grunnsikring ikke er gitt nødvendig prioritet.

Det er store omstillingsprosesser i politiet. Stortinget har gitt arbeidet med objektsikring høy prioritet. Riksrevisjonen ser det som svært alvorlig at forbedringsarbeidet ikke sikres framdrift uavhengig av omstillingsprosessen.

2. Komiteens behandling av saken

Dokument 1, tillegg nr. 1 (2016–2017) er gradert KONFIDENSIELT i henhold til sikkerhetsloven §§ 11 og 12, jf. offentleglova § 13. Komiteen avgir i tillegg til denne innstillingen en gradert tilleggsinnstilling som behandles i et lukket stortingsmøte, jf. Innst. 483 S (2016–2017) – Tillegg 1.

Etter at Riksrevisjonen avga sin rapport 18. oktober 2016, har det vært ført en omfattende korrespondanse mellom Stortinget og de berørte departementene samt statsministeren angående avgradering. Korrespondansen følger som vedlegg 1–21 til denne innstillingen.

Komiteen ba i brev av 25. oktober 2016 Stortingets presidentskap anmode Riksrevisjonen om å vurdere om den graderte rapporten kunne avgraderes, etter å ha innhentet uttalelse fra Forsvarsdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet om mulige skadevirkninger ved en avgradering. På denne bakgrunn ba Stortingets presidentskap i brev av 28. oktober 2016 Riksrevisjonen vurdere om rapporten kunne avgraderes. I brev av 8. november 2016 ba Riksrevisjonen om uttalelse fra Forsvarsdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet om mulig avgradering. Riksrevisjonen mottok svar fra Forsvarsdepartementet datert 14. november 2016 og Justis- og beredskapsdepartementet datert 15. november 2016. Begge departementene uttalte at de ikke kunne tilrå en helt eller delvis avgradering, jf. sikkerhetsloven § 11. Riksrevisjonen fant det vanskelig å bestride disse vurderingene.

Komiteen besluttet i møte 15. november 2016 at Dokument 1, tillegg nr. 1 (2016–2017) skulle behandles separat i en egen innstilling, og at det skulle avholdes en kontrollhøring som ledd i behandlingen av saken.

I brev av 21. november 2016 opplyste Riksrevisjonen til Stortinget at Riksrevisjonen i samråd med de ansvarlige departementene ville forsøke å skrive om den graderte rapporten på en slik måte at dokumentet ikke kom i konflikt med sikkerhetsloven § 11 og 12. Dette arbeidet skulle skje i samråd med de ansvarlige departementene. Komiteen planla på denne bakgrunn opprinnelig å avholde en åpen kontrollhøring 23. januar 2017, men valgte senere å utsette høringen fordi det viste seg at komiteen likevel ikke fikk et ugradert sammendrag.

I brev av 13. januar 2017 til Stortingets presidentskap opplyste Riksrevisjonen at de hadde utarbeidet et sammendrag av rapporten som hadde et samlet innhold og detaljeringsnivå som etter riksrevisorkollegiets vurdering gjorde at den kunne være offentlig tilgjengelig. Riksrevisjonen understreket i brevet at den omskrevne rapporten gir et bedre grunnlag for parlamentarisk kontroll og at den tilrettelegger for åpenhet i debatten. Forsvarsdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet hadde imidlertid motsatt seg at Riksrevisjonens sammendrag ble gjort offentlig. Riksrevisjonen fant det i denne situasjonen riktig å overlate til Stortinget å ta stilling til spørsmålet om eventuell avgradering av den omskrevne rapporten.

Stortingets presidentskap mottok 16. januar 2017 et felles brev fra forsvarsministeren og justis- og beredskapsministeren der statsrådene ba om at dokumentet fra Riksrevisjonen behandles som et dokument som inneholder sikkerhetsgradert informasjon.

Kontroll- og konstitusjonskomiteen ba i brev av 17. januar 2017 Stortingets presidentskap om at det ble satt i gang en prosess med å få Riksrevisjonens omskrevne rapport avgradert, og høringen som var berammet til 23. januar 2017 ble utsatt.

Presidentskapet rettet 19. januar 2017 en henvendelse til statsministeren, hvor regjeringen ble bedt om å foreta en fornyet vurdering av spørsmålet om avgradering av den omskrevne rapporten fra Riksrevisjonen.

Den 13. februar 2017 opplyste statsministeren i brev til Stortingets presidentskap at Forsvarsdepartementet ville ta et initiativ overfor Riksrevisjonen med sikte på å komme frem til et nytt ugradert sammendrag av rapporten.

I brev av 17. februar 2017 ga Riksrevisjonen i brev til presidentskapet uttrykk for at en ytterligere omskriving av allerede fremsatt sammendrag til Stortinget etter deres vurdering ville svekke alvorligheten i saken, og at Riksrevisjonen sto fast på den omskrevne rapporten som tidligere var oversendt Stortinget. Riksrevisjonens kollegium fant det riktig å overlate til Stortinget å ta stilling til spørsmålet om eventuell avgradering av den omskrevne rapporten.

Den 23. februar 2017 meldte presidentskapet tilbake til kontroll- og konstitusjonskomiteen at initiativet med sikte på å få den omskrevne rapporten avgradert ikke hadde ført frem.

I brev av 8. mars 2017 ba komiteen statsministeren om selv å foreta en fornyet vurdering av om Riksrevisjonens sammendrag av rapporten kan avgraderes. Statsministeren svarte i brev av 16. mars 2017 at hvem som kan avgradere informasjon gradert etter sikkerhetsloven er regulert i forskrift til sikkerhetsloven, jf. forskrift om informasjonssikkerhet § 2-11, og at verken statsministeren eller Statsministerens kontor har myndighet til å avgradere informasjon som annen virksomhet har gradert etter sikkerhetsloven.

Statsministeren ba på denne bakgrunn Forsvarsdepartementet, i samråd med Justis- og beredskapsdepartementet, om å foreta en fornyet vurdering av spørsmålet om avgradering av sammendraget. I brev av 16. mars 2017 fra statsministeren til kontroll- og konstitusjonskomiteen vises det til at forsvarsministeren i brev av 15. mars 2017 til statsministeren konkluderer med at Riksrevisjonens sammendrag ikke kan avgraderes. Vedlagt statsministerens brev fulgte den fornyede vurderingen fra Forsvarsdepartementet.

Avisen Dagens Næringsliv offentliggjorde torsdag 22. mars 2017 konklusjonene fra Riksrevisjonens graderte sammendrag. Påfølgende dag ble hele dokumentet samt vedlagt korrespondanse publisert i sin helhet.

I brev av 28. mars 2017 til Stortingets presidentskap ba komiteen presidentskapet om å igangsette en prosess for at Stortinget avgraderer Riksrevisjonens sammendrag samt den vedlagte korrespondanse. Den vedlagte korrespondansen består av et brev fra Forsvarsdepartementet til Riksrevisjonen datert 6. januar 2017, med nærmere redegjørelse for departementets syn på skadevirkningene ved avgradering, og et brev fra Justis- og beredskapsdepartementet til Riksrevisjonen datert samme dag. Forsvarsdepartementets brev er gradert BEGRENSET etter sikkerhetsloven §§ 11 og 12, jf. offentleglova § 13. Justis- og beredskapsdepartementets brev er offentlig. Komiteen viste i brevet til at det etter komiteens syn er viktig å ha en grundig debatt om så viktige temaer som rapporten omhandler, og at Stortinget i plenum har mulighet til å behandle, diskutere og ytre sine oppfatninger i åpenhet.

I brev av 18. april 2017 til statsministeren anmodet komiteen regjeringen om å få oversendt et utkast til ugradert sammendrag som Forsvarsdepartementet gjennom uformell henvendelse hadde fremlagt, jf. Riksrevisjonens brev av 17. februar 2017 til Stortingets presidentskap. Komiteen understrekte at det ugraderte sammendraget ikke skulle erstatte Riksrevisjonens sammendrag, men være et supplement til de øvrige opplysningene i saken. I brev av 19. april 2017 ba statsministeren om at forsvarsministeren besvarte komiteens brev.

I lys av sakens prinsipielle sider fant presidentskapet det riktig å legge saken om Stortinget skulle avgradere Riksrevisjonens sammendrag av Dokument 1, tillegg nr. 1 (2016–2017) samt den vedlagte korrespondansen frem for Stortinget. Presidentskapet avga innstilling i saken 19. april 2017, jf. Innst. 259 L (2016–2017). Et flertall i presidentskapet, stortingspresident Olemic Thommessen og visepresidentene Ingjerd Schou, Kenneth Svendsen og Line Henriette Hjemdal, ville ikke tilrå for Stortinget at dokumentene avgraderes. Presidentskapets medlemmer visepresidentene Marit Nybakk og Svein Roald Hansen tilrådde at Stortinget vedtar en egen lov om avgradering av de to graderte dokumentene. Disse medlemmer fremmet forslag til egen lov om dette.

Saken ble behandlet i Stortinget 25. april 2017. Mindretallets forslag om lov om avgradering av dokumentene ble nedstemt med 44 stemmer for og 52 stemmer mot.

Den 25. april 2017 fikk komiteen oversendt Forsvarsdepartementets utkast til ugradert sammendrag som etter Forsvarsdepartementets syn ikke inneholder sikkerhetsgradert informasjon.

Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, har som tidligere statssekretær i Justis- og beredskapsdepartementet valgt ikke å delta i komiteens behandling av saken. Han har derfor heller ikke deltatt i komiteens høringer i saken.

2.1 Åpen kontrollhøring 20. og 21. mars 2017

Kontroll- og konstitusjonskomiteen besluttet i møte 15. november 2016 å behandle Dokument 1, tillegg nr. 1 (2016–2017) som en egen sak og avholde en åpen kontrollhøring i saken 23. januar 2017. I møte 17. januar 2017 besluttet komiteen å utsette den planlagte høringen 23. januar 2017 i påvente av svar på komiteens anmodning om at presidentskapet satte i gang en prosess for å få avgradert Riksrevisjonens graderte sammendrag av Dokument 1, tillegg nr. 1 (2016–2017).

I møte 31. januar 2017 besluttet komiteen å avholde åpen kontrollhøring i saken 20. og 21. mars 2017. Utgangspunktet for høringen var omtalen av saken i Dokument 1 (2016–2017) og statsrådenes offentlige brev til Riksrevisjonen som fulgte som vedlegg i Dokument 1 (2016–2017).

Det fremgår av invitasjonsbrevene til høringen at komiteen hadde besluttet at høringen skulle omhandle – men ikke begrense seg til – følgende problemstillinger:

  • 1. Har Justis- og beredskapsdepartementet og Forsvarsdepartementet sørget for å styrke og bedre samarbeidet mellom politiet og Forsvaret slik Stortinget har forutsatt og instruksen krever?

  • 2. Er nødvendige tiltak som skal sikre et godt samarbeid og gode forberedelser gjennomført?

  • 3. Har arbeidet med objektsikring og grunnsikring fått nødvendig prioritet slik et enstemmig storting mente etter 22. juli 2011?

  • 4. Er nødvendige sivile nøkkelobjekter utpekt?

  • 5. Er kapasitetsbehov avklart slik at politiet og Forsvaret gjennom Heimevernet kan sikre og beskytte objektene?

Følgende ble invitert og møtte til høringen:

  • Statsminister Erna Solberg

  • Justis- og beredskapsminister Per-Willy Amundsen

  • Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide

  • Tidligere justis- og beredskapsminister Anders Anundsen

  • Forsvarssjef admiral Haakon Bruun-Hanssen

  • Sjef for Heimevernet generalmajor Tor Rune Raabye

  • Politidirektør Odd Reidar Humlegård

  • Nasjonal sikkerhetsmyndighet v/ direktør Kjetil Nilsen

Komiteen inviterte også tidligere statsminister Jens Stoltenberg til høringen, men han meldte forfall. I brev av 13. mars 2017 til komiteen viser han til at Riksrevisjonens rapport omhandler et budsjettår etter at han gikk av som statsminister. Videre viser han til at han tidligere har deltatt i høring i kontroll- og konstitusjonskomiteen om håndtering av beredskap og objektsikring i tiden han var statsminister. Stoltenberg var for øvrig forhindret i å delta i høringen som var berammet på et tidspunkt han i egenskap av å være generalsekretær i NATO blant annet skulle delta på et møte i den internasjonale koalisjonen mot ISIL.

Det ble tatt stenografisk referat fra høringen. Referatet fra høringen følger som vedlegg 22 til denne innstillingen.

2.2 Lukket kontrollhøring 29. mai 2017

I møte 25. april 2017 besluttet komiteen at det i tillegg til den åpne kontrollhøringen 20. og 21. mars 2017 også skulle avholdes en lukket kontrollhøring i saken. Den lukkede høringen ble avholdt 29. mai 2017.

Det fremgår av invitasjonsbrevene til høringen at komiteen hadde besluttet at høringen skulle omhandle – men ikke begrense seg til – følgende problemstillinger:

  • 1. Har Justis- og beredskapsdepartementet og Forsvarsdepartementet sørget for å styrke og bedre samarbeidet mellom politiet og Forsvaret slik Stortinget har forutsatt og instruksen krever?

  • 2. Er tiltak som skal sikre et godt samarbeid og gode forberedelser gjennomført?

  • 3. Er arbeidet med objektsikring og grunnsikring gitt nødvendig prioritet i tråd med det et enstemmig storting mente etter 22. juli 2011?

  • 4. Er objektsikring prioritert og omtalt i henholdsvis Forsvarsdepartementets og Justis- og beredskapsdepartementets budsjetter?

  • 5. Finnes det et planverk for sikring av objekter av vital interesse i alle deler av landet?

  • 6. I hvilken grad er Heimevernets ressurser kartlagt og forbedret for å ivareta objektsikringen?

  • 7. Er fylkesmennene, DSB og NSM trukket inn i arbeidet med objektsikring?

  • 8. I hvilken grad har alle departementene kartlagt objekter som skal sikres? Hvem har ansvar for at objekter av stor betydning faktisk kartlegges?

  • 9. Er det gitt ulike opplysninger om nåsituasjonen for sikring av objekter fra henholdsvis Forsvarsdepartementet og forsvarsministeren?

  • 10. Hva ligger til grunn for hemmeligholdet når innholdet i det graderte sammendraget og det ugraderte sammendraget ikke ser ut til å være avgjørende forskjellig hva gjelder å avdekke informasjon som ikke allerede er offentlig tilgjengelig?

Følgende ble invitert og møtte til høringen:

  • Justis- og beredskapsminister Per-Willy Amundsen

  • Forsvarsminister Ine M. Eriksen Søreide

  • Forsvarssjef admiral Haakon Bruun-Hanssen

  • Politidirektør Odd Reidar Humlegård

  • Sjef for Heimevernet generalmajor Tor Rune Raabye

  • Fylkesmannen i Rogaland v/fylkesmann Magnhild Meltveit Kleppa

  • Statens helsetilsyn v/direktør Jan Fredrik Andresen

  • DSB v/direktør Cecilie Daae

  • Nasjonal sikkerhetsmyndighet v/direktør Kjetil Nilsen

  • Sjef Politiets sikkerhetstjeneste Marie Benedicte Bjørnland

  • Sjef Etterretningstjenesten generalløytnant Morten Haga Lunde

  • Riksrevisor Per-Kristian Foss

Komiteen inviterte også tidligere departementsråd i Forsvarsdepartementet Erik Lund-Isaksen, men han meldte forfall med henvisning til at han ikke kunne stille i kontrollhøring 29. mai 2017.

Det ble tatt stenografisk referat fra høringen.

3. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Dokument 1, tillegg nr. 1 (2016–2017) Riksrevisjonens rapport om revisjon av politiets og Forsvarets objektsikring. Etter terrorhendelsen 22. juli 2011 forventet Stortinget bedre samarbeid mellom politiet og Forsvaret. Instruks om sikring og beskyttelse av objekter ved bruk av sikringsstyrker fra Forsvaret og politiet i fred, krise og krig er ett av tiltakene for å bedre samarbeidet og tydeliggjøre ansvaret. Komiteen merker seg at Riksrevisjonens formål med revisjonen har vært å undersøke om Forsvaret og Politidirektoratet etterlever instruksen slik at viktige objekter opprettholder sin virksomhet og funksjonalitet i kritiske situasjoner, og at Riksrevisjonen i tillegg har undersøkt om Forsvaret og Politidirektoratet etterlever sikkerhetsloven og forskrift om objektsikkerhet om grunnsikring av egne skjermingsverdige objekter.

Komiteen konstaterer at Riksrevisjonen har gjort følgende funn i sin undersøkelse:

«Riksrevisjonene ser svært alvorlig på at Justis- og beredskapsdepartementet og Forsvarsdeparetmentet ikke har sørget for å styrke og bedre samarbeidet mellom politiet og Forsvaret, slik Stortinget forutsetter og instruksen krever. Viktige tiltak som skal sikre godt samarbeid og gode forberedelser er ikke gjennomført. Det er dermed risiko for at viktige objekter ikke kan opprettholde sin virksomhet og funksjonalitet i kritiske situasjoner. De to departementene har heller ikke sørget for at Politidirektoratet og Forsvaret har etablert en permanent grunnsikring for egne skjermingsverdige objekter.

Etter Riksrevisjonens mening er det sannsynlighet for at verken politiet eller Forsvaret, sammen eller hver for seg, vil være i stand til å utøve tilstrekkelig beskyttelse av viktige objekter når en trusselsituasjon tilsier det.»

Forsvarsministeren ser svært alvorlig på utfordringene med å sikre objekter og vil sørge for at Forsvaret gir økt prioritet til dette arbeidet. Justis- og beredskapsministeren ser svært alvorlig på Riksrevisjonens funn, de svakheter som påpekes og det faktum at instruksen ikke er fulgt opp av Politidirektoratet og departementet på en fullt ut tilfredsstillende måte. Riksrevisjonens sluttmerknad er at verken justis- og beredskapsministeren eller forsvarsministeren gir en fullgod forklaring på årsakene til at arbeidet med objektsikring og grunnsikring ikke er gitt nødvendig prioritet.

Komiteen besluttet å behandle Riksrevisjonens funn i Dokument 1 (2016–2017) om risiko for at viktige funksjoner settes ut av spill som følge av manglende objektsikkerhet i en egen innstilling. Riksrevisjonens funn er rapportert særskilt i Riksrevisjonens rapport om revisjon av politiets og Forsvarets objektsikring, som er gradert i henhold til sikkerhetsloven §§ 11 og 12, jf. offentleglova § 13.

Til grunn for behandlingen ligger også et sammendrag fra Riksrevisjonen som var tenkt som et åpent dokument, men som er gradert.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at Forsvarsdepartementets ugraderte sammendrag også er en del av grunnlaget som komiteen bygger sin innstilling på.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at Forsvarets ugraderte sammendrag er et utkast.

Komiteen besluttet å avholde åpen kontrollhøring i saken 20. og 21. mars 2017.

Komiteen erfarte under høringen at det ikke var mulig å få saken tilstrekkelig opplyst når Riksrevisjonens sammendrag er gradert. Etter en prosess for å få sammendraget med tilhørende korrespondanse avgradert, noe som ble avvist av stortingsflertallet, besluttet komiteen å avholde en lukket høring 29. mai 2017.

Dette svært grundige og tidkrevende arbeidet ligger til grunn når komiteen har tatt stilling til Riksrevisjonens svært alvorlige funn. Tidsaspektet må også relateres til forsvarsministerens avgjørelse om å holde store deler av dokumentasjonen unntatt offentlighet. Komiteen kommer tilbake til dette.

22. juli 2011

Komiteen vil understreke at utgangspunktet for Riksrevisjonens undersøkelse er 22. juli 2011 da Norge ble rammet av den mest alvorlige terrorhendelsen noen gang i fredstid. Åtte mennesker ble drept som følge av bombeeksplosjonen i regjeringskvartalet og 69 i massedrapet på Utøya. I tillegg ble mange mennesker skadet både psykisk og fysisk. De materielle ødeleggelsene var enorme.

I dagene og ukene etter terroren stilte hele det norske folk opp, med kongefamilien og statsministeren i spissen. Nasjonen var samlet i sorg, men også i fortvilelse over at samfunnet ikke hadde vært bedre i stand til å stanse gjerningsmannen.

Den 10. november 2011 holdt daværende justisminister og forsvarsminister redegjørelse for Stortinget, som samme dag besluttet å nedsette en særskilt komité for å behandle saken videre. Komiteen som ble ledet av Knut Arild Hareide, avga sin innstilling 1. mars 2012.

12. august 2011 oppnevnte regjeringen en uavhengig kommisjon for å gjennomgå og trekke lærdom av hendelsene. Etter drøftinger med de andre partiene på Stortinget ble Alexandra Bech Gjørv gitt i oppdrag å lede kommisjonen, og det ble klart og tydelig formidlet at kommisjonen skulle skrive 22. juli-historien usminket og ærlig. Kommisjonen la frem sin rapport 13. august 2012. Kommisjonens seks hovedkonklusjoner var knusende. I sin redegjørelse 28. august 2012 delte statsministeren følgende erkjennelse med Stortinget:

«Kommisjonen dokumenterer en svikt i norsk beredskap og beredskapskultur som er mer omfattende og dypere enn jeg var forberedt på. Det er tungt å ta inn over seg.»

Statsministeren beklaget den sviktende beredskapen. Et samlet politisk Norge var enige om at Gjørv-kommisjonens anbefalinger i likhet med tiltakene som ble foreslått av den særskilte komité, skulle følges opp. Viktige tiltak var allerede under arbeid eller igangsatt av den daværende regjering. Et viktig ledd i oppfølgingen var instruks om sikring og beskyttelse av objekter ved bruk av sikringsstyrker fra Forsvaret og politiet i fred, krise og krig som ble fastsatt ved kgl.res. 24. august 2012 med ikrafttredelse samme dag.

En av de viktigste anbefalingene var at ledere på alle nivåer i forvaltningen systematisk må arbeide med å styrke sine egne og organisasjonens holdninger og kultur knyttet til risikoerkjennelse, gjennomføringsevne, samhandling, IKT-utnyttelse og resultatorientert lederskap. Et samlet storting mente også at det var et arbeid som vil ta tid og kreve vilje til endring på alle nivåer. Et arbeid som vil kreve et mer effektivt byråkrati, og ikke minst samhandling og et lederskap som er villig til å lytte og lære av dem som står i førstelinjen som vet hvor svakheter og styrker befinner seg. Et slikt lederskap var mangelvare før 22. juli 2011, både på administrativt og politisk nivå på flere områder.

Alexandra Bech Gjørv sa i høringen:

«Vi konkluderte at det haster med å ta tak i disse utfordringene fordi nødvendig endring kan og vil ta tid, og krever besluttsomhet og utholdenhet.»

Komiteen viser til at et samlet storting la stor vekt på å rette opp de beredskapsmangler som først Den særskilte komité og deretter Gjørv-kommisjonen hadde pekt på. De anbefalingene som hadde blitt gitt, skulle systematisk følges opp av en rekke tiltak. Den særskilte komité identifiserte åtte sentrale temaer for arbeidet, hvorav to var samhandling mellom politi og Forsvar og beskyttelse av utsatte objekter.

Gjørv-kommisjonen pekte på i sin hovedkonklusjon at storting og regjering på de fleste områder hadde stilt opp fornuftige ambisjoner for sikkerhetsnivået i samfunnet, men at utfordringene ligger i å skape bedre samsvar mellom ord og handling. Kommisjonen stilte opp syv tiltak på nasjonalt nivå.

Punkt nr. 6 er:

«Sikkerhetslovens bestemmelser som pålegger tiltak for objektsikring, må gjennomføres på en offensiv måte. NSM må føre tilsyn med objektsikring. Det bør utarbeides en nasjonal objektsikringsplan der oppgavene dimensjoneres og fordeles mellom politi, Forsvaret og objekteier. Det må gis anledning til å gjennomføre realistiske øvelser på de utvalgte objektene.»

Komiteen vil peke på at det er ulike meninger om hvor mye som er rettet opp på beredskapsområdet etter 22. juli. Komiteen viser også til at Riksrevisjonen i to omganger har lagt frem undersøkelser av beredskapsarbeidet som Justis- og beredskapsdepartementet har ansvaret for, jf. Dokument 3:7 (2014–2015) Riksrevisjonens undersøkelse av Justis- og beredskapsdepartementets arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap, og Dokument 3:8 (2016–2017) Riksrevisjonens oppfølgingsundersøkelse av Justis- og beredskapsdepartementets arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap, hvor det fremgår at arbeidet har blitt bedre gjennom de to årene som har gått mellom de to undersøkelsene. Selv om alt beredskapsarbeid henger sammen, vil komiteen begrense seg til objektsikring, som er den delen av beredskapsarbeidet Riksrevisjonen har undersøkt i denne rapporten.

Komiteen har erfart at NSM som tilsynsmyndighet gjør en samvittighetsfull jobb. Arbeidet fagdepartementene har hovedansvar for, å peke ut objekter i henhold til sikkerhetsloven, ser ut til å være vektlagt ulikt i departementene, og komiteen registrerer at OED ikke har pekt ut noen skjermingsverdige objekter på sitt ansvarsområde til tross for at de er eierdepartement for kraftforsyning og oljeinstallasjoner. Komiteen har også merket seg at det ser ut til å være uklarheter om hvem som skal sørge for at det enkelte fagdepartement gjør denne viktige jobben. Det ble fra både justis- og beredskapsministeren, forsvarsministeren og statsministeren presisert at det er den enkelte eier av objektene som skal sikres, som har ansvar for å melde dem inn. Da statsministeren under den åpne kontrollhøringen 21. mars 2017 fikk spørsmål fra representanten Grøvan om hvem som har ansvar hvis ikke objekter meldes inn, svarte hun:

«Da ligger det et ansvar til NSM å påtale hvilke objekter de mener man må samfunnssikre – og levere.»

Komiteen har ikke inntrykk av at NSM har den samme forståelse, men går ikke videre i sin omtale av denne saken. Komiteen mener at statsministeren bør klargjøre dette viktige forholdet.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, konstaterer at verken Forsvarsdepartementet eller Justis- og beredskapsdepartementet har oppfylt Stortingets forutsetning eller instruksens krav. Objektsikring, som er utpekt som en svært sentral del av beredskapen, både av Den særskilte komité og Gjørv-kommisjonen, er ikke fulgt opp.

Flertallet viser til at bedre objektsikring var et av kjernepunktene i oppfølgingen av 22. juli. I Innst. 207 S (2011–2012) fra Den særskilte komité om redegjørelse fra justisministeren og forsvarsministeren i Stortingets møte 10. november 2011 om angrepene 22. juli var det tydelige merknader som understreket dette. Komiteen uttalte følgende om forskriften for objektsikkerhet:

«Gjennomføringen av sikkerhetstiltak på bakgrunn av fastsatt sikkerhetsklassifisering mv. skal skje så raskt som mulig, og senest tre år etter ikrafttredelsen, dvs. i løpet av 2013. Komiteen understreker betydningen av at dette følges opp innen de angitte tidsfristene.»

Fra Politidirektoratets side blir det gitt et inntrykk av at man ikke fulgte opp vedtakene om objektsikring godt nok fram til 2015 fordi det var en krevende periode med mange oppgaver på grunn av oppfølging av Gjørv-kommisjonen og forbedring av beredskap etter 22. juli.

Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet, mener dette er en problematisk forklaring, med tanke på at objektsikring var et kjernepunkt både i oppfølgingen av 22. juli og i Gjørv-kommisjonens rapport.

Komiteens medlem fra Senterpartiet mener dette er en ikke tillitvekkende forklaring, med tanke på at objektsikring var et kjernepunkt både i oppfølgingen av 22. juli og av Gjørv-kommisjonens rapport.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at så godt som alle anbefalingene fra Gjørv-kommisjonen og Den særskilte komité er gjennomført eller under gjennomføring. Disse medlemmer viser til Meld. St. 10 (2016–2017) Risiko i et trygt samfunn, hvor det i vedlegg 2 til meldingen er listet opp en oversikt over tiltak som er iverksatt etter terrorhendelsen 22. juli 2011.

Instruks om sikring og beskyttelse av objekter

Komiteen viser til at formålet med instruks om sikring og beskyttelse av objekter er å fastsette bestemmelser om ansvarsforhold og samarbeid om politiets og Forsvarets objektsikring ved bruk av sikringsstyrker slik at viktige objekter skal opprettholde sin virksomhet og funksjonalitet i kritiske situasjoner. Objekter ifølge instruksen er fast og rørlig eiendom – offentlige, private, sivile og militære. Komiteen har merket seg at Justis- og beredskapsdepartementet og Politidirektoratet har kommet til enighet om å legge NSMs liste over skjermingsverdige objekter i henhold til sikkerhetsloven samt DSBs rapport «Samfunnets kritiske funksjoner» (KIKS II) til grunn for politiets objektsikring. Komiteen vil bygge på den samme forståelsen i denne innstillingen. I DSBs rapport er det en opplisting av blant annet vann- og matforsyning, el, elektronisk kommunikasjon og transportsystemer. DSB slår fast at samfunnskritiske funksjoner i hovedsak dreier seg om funksjoner vi ikke kan være foruten i mer enn syv dager.

Etterlevelsen av instruksen

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at Riksrevisjonen slår fast at arbeidet med å etterleve instruksen ikke er gitt tilstrekkelig prioritet slik Stortinget forventet – ikke i Politidirektoratet og ikke i Forsvaret. Verken Forsvarsdepartementet eller Justis- og beredskapsdepartementet har sørget for at Forsvaret og politiet samarbeider slik instruksen krever. Viktige tiltak kan dermed ikke opprettholde sin funksjon i kritiske situasjoner. Flertallet har gjennom sitt arbeid kunnet fastslå at ingen har tilbakevist denne påstanden. Politidirektoratet og Forsvaret, den tidligere og nåværende justis- og beredskapsministeren, forsvarsministeren og statsministeren har sagt seg enige i Riksrevisjonens funn og kritikk. For flertallet har det vært vanskeligere å få bekreftet hvorvidt de samme aktørene er enige, i Riksrevisjonens konklusjon. Forsvarsjefen sa i den åpne høringen at han var uenig med Riksrevisjonen i at det er sannsynlighet for at verken politiet eller Forsvaret, sammen eller hver for seg, vil være i stand til å utøve tilstrekkelig beskyttelse av viktige objekter når en trusselsituasjon tilsier det. I sitt svar på representanten Grøvans spørsmål om forsvarsministeren var enig i Riksrevisjonens konklusjon, sa hun:

«Som jeg var inne på er jeg enig i funnene og anbefalingene og hovedkonklusjonene som kommer, men jeg hadde også behov for å si at vi har evne til sikring.»

Statsministeren sa det på denne måten:

«Jeg er enig i at de faktafunnene og den beskrivelsen som er gjort av funnene på det tidspunktet, var riktig, og at det ikke var godt nok. Så trekkes det konklusjoner i Riksrevisjonens rapport som er videre enn det jeg mener det er grunn for, knyttet til vår sikkerhet generelt.»

Flertallet mener det ikke er grunnlag for å bestride Riksrevisjonens konklusjon all den tid den bygger på de faktaopplysningene og funnene Riksrevisjonen har gjort, og at disse til sammen tilsier at det er sannsynlig at verken Forsvar eller politi vil være i stand til å utøve tilstrekkelig beskyttelse av viktige objekter når en trusselsituasjon tilsier det. Flertallet anser i likhet med Riksrevisjonen dette som svært alvorlig.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til det forsvarssjefen sa under den åpne høringen:

«Jeg deler derfor ikke Riksrevisjonens vurdering om at Forsvaret ikke er i stand til å utøve tilstrekkelig beskyttelse og sikring av viktige objekter ved en trusselsituasjon.»

Disse medlemmer viser også til det sjefen for HV sa under høringen om at HV vil klare å sikre både nøkkelobjekter og skjermingsverdige objekter utpekt av politiet med den nylig vedtatte heimevernsstrukturen, men at det da ikke vil være igjen ressurser til å dekke andre oppgaver. Et slikt scenario er lite tenkelig i dagens situasjon. Disse medlemmer vil for øvrig vise til at HVs budsjett er blitt betydelig styrket de senere år for å anskaffe nytt materiell og øke treningsaktiviteten. Etter disse medlemmers vurdering vil dette styrke HVs operative evne.

Disse medlemmer viser videre til at både forsvarssjefen og politidirektøren opplever at samarbeidet mellom politiet og Forsvaret er meget godt, og at det de senere år har vært fokus på å styrke samarbeidet innen beredskap og da særlig innen kontraterrorberedskapen.

Disse medlemmer viser til at det siden 2014 foreligger lister over objekter der politiet ønsker sikring med sikringsstyrker fra Forsvaret, og at denne blir jevnlig oppdatert.

Disse medlemmer viser til at alle HV-distriktene gjennomfører årlige møter med politidistriktene og begge møter i fylkesberedskapsrådene. HV inviterer dessuten politiet til alle større øvelser i Heimevernet, og nær halvparten av HV-distriktene har nå utarbeidet felles treningsplan med sine respektive politidistrikter. Som det fremkom på høringen er det største problemet i dag å få satt av nok tid til samtrening mellom HV og politiet. Disse medlemmer forventer at dette tas tak i slik at samvirket mellom politiet og HV kan fungere etter intensjonene.

Disse medlemmer deler derfor ikke Riksrevisjonens vurdering om at Forsvaret eller politiet verken hver for seg eller sammen vil være i stand til å beskytte viktige objekter når en trusselsituasjon tilsier det.

Hvorfor ble ikke etterlevelse av instruksen gitt tilstrekkelig prioritet?

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at Riksrevisjonen i sin sluttmerknad sier at ingen av statsrådene gir fullgod forklaring på årsakene til at arbeidet med objektsikring og grunnsikring ikke er gitt nødvendig prioritet.

I sitt svar til Riksrevisjonen av 15. august 2017 sier daværende justis- og beredskapsminister at det kom motstridende signaler fra henholdsvis Politidirektoratet og Forsvaret. Politidirektoratet hevdet at politidistriktene hadde rapportert inn allerede iverksatt samarbeid om planverk, mens informasjon fra Forsvaret og politiet ikke var helt samstemt når det gjaldt fremdriften i oppfølgingen av instruksen i distriktene. Daværende justis- og beredskapsminister Anundsen skriver at dette burde det vært grepet fatt i. Flertallet er enig med tidligere justis- og beredskapsminister i det. Flertallet registrerer imidlertid at feilrapporteringen fra Politidirektoratet blir omtalt som en vesentlig grunn til at objektsikringsarbeidet ikke ble gjennomført. Statsministeren omtalte det såkalte grønne lyset fra Justis- og beredskapsdepartementet som en vesentlig forklaring på hvorfor instruksen ikke ble etterlevd, riktignok med ulik vekting av viktighetsgrad, altså hvorvidt feilrapportering var den viktigste grunnen, eller om den var en tilleggsgrunn i løpet av de 12 gangene hun henviste til saken under den åpne høringen. Flertallet mener at feilrapportering på et så viktig område er alvorlig, men at et system som ikke fanger opp en slik feil, eller hvor hele systemet kollapser som følge av en slik feil, ikke er robust nok. Flertallet merker seg at feilrapporteringen ikke har fått noen konsekvenser for de ansvarlige, noe som tyder på at den ikke ble ansett som avgjørende for etterlevelsen av instruksen.

Flertallet mener svaret er å finne i statsministerens eget utsagn om at regjeringen ikke var klar over situasjonen før Riksrevisjonens rapport ble kjent. Fordi både Forsvarsdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet har vært prioritert økonomisk, som statsministeren formulerte det, har antagelsen vært at beredskapsarbeidet har vært i rute. Flertallet viser til at Gjørv-kommisjonen pekte ut dette som en særskilt utfordring for enhver regjering, og at oppfølging av at resultater er oppnåd framfor antagelser, er av avgjørende betydning.

Sekretariatslederen for Gjørv-kommisjonen sa følgende om gjennomføringsevne i den påfølgende kontrollhøringen i 2012:

«Man kan si at mangelfull iverksetting av offentlig politikk er et veldig kjent fenomen. Litteraturen er full av det, om at de som vedtar lover og regler, er mye mer opptatt av å komme med utspill enn av å se på om de faktisk blir etterlevd og fulgt opp. Dette er uavhengig av regjeringen og uavhengig av land. Det er også slik at i mange store organisasjoner kan det være tilløp til uklarhet omkring ansvar, som også kan være til hinder for gjennomføring.»

Alexandra Bech Gjørv sa det på denne måten:

«Det å følge opp at resultatet faktisk oppnås, er en kjempeviktig lærdom som vi alle kan ta til oss, og alle dere som er i ansvarlige posisjoner, må sørge for at det blir en endring på det. Det er det vi etterspør.»

Statsministeren erkjente i høringen 21. mars 2017 at arbeidet med objektsikring ikke hadde kommet langt nok, og at Riksrevisjonens konklusjoner er riktige. Statsministeren bekreftet en slik forståelse i spørretimen 31. mai 2017, hvor hun svarte:

«Jeg har også sagt at vi var for dårlige. Det tror jeg vi skal innrømme. Det var for dårlig oppfølging av objektsikringen.»

Flertallet er enig med Riksrevisjonen i at arbeidet med å etterleve instruksen ikke er gitt prioritet av verken Forsvarsdepartementet eller Justis- og beredskapsdepartementet. Både forsvarsminister og justis- og beredskapsminister burde tatt det ansvaret for å trygge befolkningen som ble pålagt enhver politiker etter terroren 22. juli. En så sentral del av beredskapen som instruksen ble ikke fulgt opp av de ansvarlige statsråder. Det karakteriseres av Riksrevisjonen som svært alvorlig, et uttrykk som bare brukes unntaksvis for eksempel ved fare for liv og helse. Flertallet mener dette er sterkt kritikkverdig.

En forsømmelse av en slik karakter mener flertallet burde vært fanget opp av et koordinerende organ på SMK, hvis oppgave primært er å sikre sterkere og raskere styring av samfunnssikkerheten og den nasjonale beredskapen.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at da Forsvarsdepartementets instruks for bruk av sikringsstyrker trådte i kraft i 2012, var de overordnede forsvarsplanene for å kunne utpeke de riktige nøkkelobjektene ikke oppdatert. Siste gang listen over nøkkelpunkter var oppdatert, var i 2006, og ansatte som tidligere hadde arbeidet med disse spørsmålene, var rasjonalisert bort.

Disse medlemmer viser til at det har vært en krevende prosess å få på plass et oppdatert planverk, å utpeke nøkkelobjekter og utarbeide objektplaner for disse.

Disse medlemmer viser til at heimevernssoldatene som utarbeider sikringsplanene for disse objektene, normalt ikke er fast tjenestegjørende, slik at det vil ta noe tid fra et nøkkelpunkt er utpekt til det foreligger detaljerte sikringsplaner for det enkelte objekt.

Disse medlemmer vil påpeke at selv om det ikke foreligger konkrete planer for det enkelte objekt, vil HV kunne gjennomføre objektsikring av objektet på bakgrunn av den trening og øving som soldatene gjennomfører.

Disse medlemmer viser til at det ved inngangen til 2017 forelå objektplaner for 97 pst. av nøkkelobjektene som var utpekt før 2016. I 2016 ble et stort antall nye sivile objekter definert som nøkkelpunkter, og det vil derfor vil ta noe tid før disse objektene har fått utarbeidet detaljerte sikringsplaner.

Disse medlemmer viser videre til at både politiet og Forsvaret de siste årene har investert betydelige beløp for å sikre egne skjermingsverdige objekter/nøkkelpunkter, men at det fortsatt gjenstår betydelige arbeider før alle skjermingsverdige objekter har en permanent grunnsikring som fullt ut tilfredsstiller ønsket sikringsnivå. Det er viktig å understreke at alle objekter har en eller annen form for grunnsikring selv om kravene ikke fullt ut tilfredsstiller objektsikkerhetsforskriften.

Sikkerhetsloven og forskrift om objektsikkerhet

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at Riksrevisjonen også har undersøkt om Forsvaret og Politidirektoratet etterlever kravene i sikkerhetsloven og forskrift om objektsikkerhet om grunnsikring av egne skjermingsverdige objekter. Rapporten viser at de to departementene ikke har sørget for at Politidirektoratet og Forsvaret har etablert permanent grunnsikring på egne skjermingsverdige objekter.

Flertallet understreker at en samlet komité i innstilling 207 S (2011–2012) ba om at objektsikkerhetsforskriften skulle ha en innføringsfase på tre år, der tiltak senest skulle gjennomføres i løpet av 2013. Komiteen understreket betydningen av at dette skulle følges opp innen de angitte tidsfristene. I den åpne høringen 20. mars 2017 uttalte Kjetil Nilsen, direktør for Nasjonal sikkerhetsmyndighet, at man ikke var i mål innen 2015, altså to år etter fristen.

Nåsituasjonen

Flertallet viser til at Riksrevisjonens undersøkelse ble avsluttet ved årsskiftet 2015/2016, og har dermed ingen kunnskap om hva som er gjort for å rette opp de manglene som er påpekt. Det tilligger ikke flertallet å mene så mye om hva som har skjedd i etterkant, annet enn at Riksrevisjonens anbefalinger bør følges opp, og at det arbeidet forhåpentligvis er godt i gang. Flertallet har imidlertid registrert at det kommer litt uklare signaler om hvorvidt instruksen nå etterleves. Slik flertallet oppfatter det, er det gjort en rekke tiltak for å rette opp de feilene som er blitt påpekt, men hvor langt regjeringen har kommet i arbeidet, er uklart. Justis- og beredskapsminister Amundsen hevdet for eksempel i den åpne høringen at instruksen ikke var oppfylt. Sjef Heimevernet sa at han ikke hadde tilstrekkelige ressurser. Budsjettene som er lagt frem siden regjeringen Solberg tiltrådte, bærer heller ikke preg av at objektsikring er gitt prioritet. Flertallet forutsetter likevel at regjeringen lojalt følger opp de vedtak Stortinget har gjort på bakgrunn av det viktige arbeidet som ble lagt ned i Den særskilte komité og Gjørv-kommisjonen. Flertallet vil be om at Riksrevisjonen følger saken videre.

Flertallet viser til at det i 2015 var store mangler ved arbeidet med objektsikring, som Riksrevisjonen har dokumentert i sin rapport. Flertallet viser til at statsministeren i den åpne høringen 21. mars 2017 blant annet brukte denne begrunnelsen for at situasjonen ble slik:

«Det ene er at det tok lengre tid fordi det var mer komplisert, det er mer krevende, og det har vært endringer i listene. Men det andre som er viktig, er selvfølgelig at da man fikk et signal om at det var grønt fra Politidirektoratet, altså at det var ordnet opp i justissektoren, var det et signal som var feil. Det skulle ikke ha skjedd, men det var altså en tilbakemelding og rapportering som ikke var riktig.»

Flertallet viser til at ansvaret for objektsikring er fordelt på flere, og at Forsvarsdepartementet også har ansvar for en betydelig del av dette, blant annet for Instruks om sikring og beskyttelse av objekter ved bruk av sikringsstyrker fra Forsvaret og politiet i fred, krise og krig. Forsvaret rapporterte jevnlig til Forsvarsdepartementet om status for sikring av nøkkelobjekter. Flertallet viser til at alt tyder på at regjeringen i dette tilfellet hadde informasjon om at Stortingets vedtak om objektsikring ikke var tilfredsstillende fulgt opp innen tidsfristene som var oppgitt. Denne informasjonen kom ikke til Stortinget.

Flertallet viser til at Stortinget derimot fikk rapporter om at det stod bra til med objektsikringen. Daværende justis- og beredskapsminister Anders Anundsen uttalte dette i møte i Stortinget 5. mai 2015:

«Når det gjelder objektsikring, er det jo skjedd store endringer på det området allerede. Denne regjeringen har vært svært opptatt av å bedre objektsikringen. Det er gjennomført på en svært god måte, men det er også gjennomført tiltak i den situasjonen som vi nå står i, hvor en har bidratt til å bedre vakthold, sette opp fysiske grensesperringer osv. Det er også et arbeid som Politidirektoratet følger opp i forhold til disse ROS-analysene.»

Og i statsbudsjettet fra Justis- og beredskapsdepartementet for 2016 stod denne formuleringen:

«Justis- og beredskapsdepartementet informerte i desember 2014 NSM om at samtlige virksomheter i justissektoren har rapportert at skjermingsverdige objekter er sikret i henhold til forskrift om objektsikkerhet.»

Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, mener det er sterkt kritikkverdig at regjeringen på dette tidspunktet ikke var bedre koordinert og hadde god nok oversikt over tematikken til å gi Stortinget et mer presist bilde av situasjonen for objektsikring, verken innenfor Justis- og beredskapsdepartementets ansvarsområde eller Forsvarsdepartementets ansvarsområde.

Dette flertallet viser til at det påhviler statsministeren et spesielt ansvar for å lede regjeringens arbeid med å følge opp Stortingets vedtak, fordele og koordinere ansvar og å ta grep når noe ikke er bra nok. I dette tilfellet har ikke dette ansvaret blitt fulgt opp på tilfredsstillende vis.

Komiteens medlem fra Venstre mener det er svært alvorlig og kritikkverdig at regjeringen på dette tidspunktet ikke var bedre koordinert og hadde god nok oversikt over tematikken til å gi Stortinget et mer presist bilde av situasjonen for objektsikring, verken innenfor Justis- og beredskapsdepartementets ansvarsområde eller Forsvarsdepartementets ansvarsområde.

Dette medlem viser til at det påhviler statsministeren et spesielt ansvar for å lede regjeringens arbeid med å følge opp Stortingets vedtak, fordele og koordinere ansvar og å ta grep når noe ikke er bra nok. I dette tilfellet fremstår det slik at dette ansvaret ikke har blitt fulgt opp på tilfredsstillende vis.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at det er bevilget mer enn 1,1 mrd. kroner til permanent grunnsikring for objekter i Forsvaret siden objektsikkerhetsforskriften trådte i kraft i 2011. Forsvaret har også investert 450 mill. kroner i elektroniske sikringssystemer og planlegger ytterligere 450 mill. kroner til sikring av skjermingsverdige objekter de kommende årene. Tilsvarende har arbeidet med sikring av skjermingsverdige objekter i politiet medført betydelige investeringer for eksempel ved at IKT-infrastruktur som støtter kritiske kommando- og kontrollfunksjoner, har blitt flyttet til sikrere lokaliteter. Denne type prosesser tar nødvendigvis tid.

Hemmelighold

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at på bakgrunn av denne sakens tragiske forhistorie med en påfølgende meget grundig gjennomgang av hva som gikk galt og hva som virket den fatale julidagen for seks år siden, ønsket flertallet en like stor åpenhet i behandlingen av hvordan Gjørv-kommisjonens anbefalinger har blitt fulgt opp. Slik har det ikke blitt. Forsvarsministeren har valgt å holde viktige opplysninger om innbyggernes sikkerhet hemmelig. Det har vært en lang prosess for å få kartlagt hva som kan være offentlig og ikke i denne saken. Det har involvert Riksrevisjonen, Stortingets presidentskap, statsministeren og forsvarsministeren som siste og avgjørende instans. Saken ble endelig avgjort da Stortinget i plenum valgte ikke å fremme et forslag om særlov for å avgradere Riksrevisjonens sammendrag.

Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, mener det fortsatt er ubesvart hvorfor Riksrevisjonens sammendrag skal holdes hemmelig hvis alt som er påpekt av manglende etterlevelse, er rettet opp. Slik dette flertallet ser det, er det vanskelig å forstå at et bilde av situasjonen i 2015 er noe potensielle trusselaktører har nytte av i dag.

Enten er feilene rettet opp, slik det ble hevdet av forsvarsministeren i den åpne høringen og i Stortinget, og da er det vanskelig å forstå hvilken fare det innebærer å avdekke hva som var situasjonen i 2015, eller så det er fortsatt store mangler i tråd med det Riksrevisjonen har pekt på – og da kan det utgjøre en potensiell risiko. Slik dette flertallet ser det, kan begge deler ikke være tilfelle samtidig.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Miljøpartiet De Grønne viser til at det kan reises tvil om hvorvidt det var nødvendig å hemmeligholde dokumentene, men vil like fullt hevde og understreke at det er informasjonseier som må ta den endelige beslutningen knyttet til eventuell avgradering. Disse medlemmer mener det ville være prinsipielt meget uheldig dersom Stortinget skulle overprøve regjeringens beslutninger i saker som handler om gradering av dokumenter etter sikkerhetsloven. Disse medlemmer peker på at gjennomføring av tiltak som er vesentlige for samfunnssikkerheten, krever godt samspill mellom storting og regjering. Forholdet mellom statsmaktene må være ryddig og effektivt. Regjeringen må ha de verktøyene som trengs for å utføre de nødvendige oppgaver, samtidig som Stortinget skal sikre folkevalgt kontroll. Disse medlemmer mener det er avgjørende at Stortinget utfører den parlamentariske og folkevalgte kontrollen på en måte som behandler sensitiv og gradert informasjon korrekt.

Disse medlemmer viser til at Stortinget kan sette sikkerhetsloven til side gjennom en særlov. En slik særlov vil være helt i strid med det som er prinsippet i sikkerhetsloven, nemlig at utsteder av informasjonen er den som skal ta stilling til gradering. Disse medlemmer mener Stortinget ikke bør gi seg selv en lovhjemmel for å bli saksbehandler av enkeltdokumenter som sikkerhetsmyndighetene graderer. Dersom Stortinget tar eierskap over hemmelige regjeringsdokumenter, mener disse medlemmer at resultatet kan bli mindre åpenhet, ikke mer. Disse medlemmer mener utøvende makt må ha tillit til at Stortinget behandler informasjon korrekt. Kun da kan Stortinget utøve sin viktige kontrollfunksjon. Samtidig må det være lik praksis uavhengig av om det er mindretallsregjering eller flertallsregjering. Disse medlemmer mener respekten for sikkerhetsloven må være lik uavhengig av om en regjering har flertall eller mindretall i Stortinget. Disse medlemmer mener derfor at det skal svært mye til for at Stortinget skal overprøve regjeringens graderingsbeslutninger.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet vil fremheve at opplysninger om eventuelle svakheter eller sårbarheter knyttet til nøkkelobjekter og skjermingsverdige objekter er av etterretningsmessig verdi for potensielle trusselaktører mot Norge. Dette behøver ikke nødvendigvis å være terrorister.

Disse medlemmer vil vise til at Stortinget har fått ta del i all gradert informasjon i sakens anledning. Dessuten har alle hovedfunn, hovedkonklusjoner, kritikk og anbefalinger vært offentlig kjent. I en slik situasjon vil det være svært uklokt å avgradere informasjon som bør holdes skjult.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Miljøpartiet De Grønne mener at selv om regjeringen i utgangspunktet kunne tillatt offentliggjøring av Riksrevisjonens sammendrag, har disse medlemmer respekt for sikkerhetslovens bestemmelser om at det er informasjonseier som har ansvaret for å ta stilling til graderingen.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener det ville være å tråkke over en grense om fordeling av makt mellom utøvende og lovgivende myndighet dersom Stortinget skulle offentliggjøre gradert informasjon mot regjeringens vilje.

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne mener det skal svært mye til dersom Stortinget skulle offentliggjøre gradert informasjon mot regjeringens vilje.

Konklusjon

Komiteen fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen underrette Stortinget om hvilke forbedrende tiltak som er iverksatt for å sikre at instruksens krav og Stortingets forutsetninger er innfridd.»

«Stortinget ber om at Riksrevisjonen følger opp saken og kommer tilbake til Stortinget med en statusrapport om objektsikring per 29. mai 2017.»

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, vil konkludere med at det er enig i Riksrevisjonens funn og konklusjoner i Dokument 1, tillegg nr. 1 (2016–2017). Flertallet viser til at Riksrevisjonen ser det som svært alvorlig at forbedringsarbeidet med objektsikring og grunnsikring ikke sikres framdrift uavhengig av omstillingsprosessene. Flertallet slutter seg til denne vurderingen. De alvorlige funnene og konklusjonene viser at regjeringen ikke har evnet å følge opp Stortingets vedtak og forutsetninger om objektsikring.

Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, mener det er sterkt kritikkverdig.

Komiteens medlem fra Venstre mener det er svært alvorlig og kritikkverdig.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, er imidlertid av den oppfatning at læringen som skulle følge av gjennomgangen av den fatale hendelsen 22. juli 2011 er viktigst.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at Stortinget i forbindelse med behandlingen av Riksrevisjonens undersøkelse av Justis- og beredskapsdepartementets arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap ba regjeringen legge frem en stortingsmelding om samfunnssikkerhet i løpet av 2016. Justis- og beredskapsdepartementet la 9. desember 2016 frem Meld. St. 10 (2016–2017) Risiko i et trygt samfunn som svar på deres anmodning. I vedlegg 2 til meldingen er det listet opp en oversikt over tiltak som er iverksatt etter terrorhendelsen 22. juli 2011.

Disse medlemmer viser til at så godt som alle anbefalingene fra Gjørv-kommisjonen og Den særskilte komité er gjennomført eller under gjennomføring. Det er uriktig når det reises spørsmål om statsrådens evne og vilje til å gjennomføre sine oppgaver.

Disse medlemmer viser også til Prop. 151 S (2015–2016) Kampkraft og bærekraft - Langtidsplan for forsvarssektoren, jf. Innst. 62 (2015–2016), hvor samarbeidet mellom Forsvaret og sivil sektor er viet særlig oppmerksomhet med et eget kapittel.

4. Komiteens tilråding

Komiteen viser til dokumentet og til sine merknader og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
I

Stortinget ber regjeringen underrette Stortinget om hvilke forbedrende tiltak som er iverksatt for å sikre at instruksens krav og Stortingets forutsetninger er innfridd.

II

Stortinget ber om at Riksrevisjonen følger opp saken og kommer tilbake til Stortinget med en statusrapport om objektsikring per 29. mai 2017.

III

Dokument 1, tillegg nr. 1 (2016–2017) – om Riksrevisjonens rapport om revisjon av politiets og Forsvarets objektsikring – vedlegges protokollen.

Liste over vedlegg

Vedlegg 1 Brev datert 25. oktober 2016 fra kontroll- og konstitusjonskomiteen til Stortingets president

Vedlegg 2 Brev datert 28. oktober 2016 fra Stortingets presidentskap til Riksrevisjonen

Vedlegg 3 Brev datert 28. oktober 2016 fra Stortingets presidentskap til kontroll- og konstitusjonskomiteen

Vedlegg 4 Brev datert 21. november 2016 fra Riksrevisjonen til Stortinget

Vedlegg 5 Brev datert 24. november 2016 fra Stortingets presidentskap til Riksrevisjonen

Vedlegg 6 Brev datert 15. desember 2016 fra kontroll- og konstitusjonskomiteen til Riksrevisjonen

Vedlegg 7 Brev av 20. desember 2016 fra Riksrevisjonen til Stortinget

Vedlegg 8 Brev av 13. januar 2017 fra Riksrevisjonen til Stortingets presidentskap

Vedlegg 9 Brev av 16. januar 2017 fra Forsvarsdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet til Stortingets presidentskap

Vedlegg 10 Brev av 17. januar 2017 fra kontroll- og konstitusjonskomiteen til Stortingets presidentskap

Vedlegg 11 Brev av 19. januar 2017 fra Stortingets presidentskap til statsministeren

Vedlegg 12 Brev av 10. februar 2017 fra Forsvarsdepartementet til Statsministerens kontor

Vedlegg 13 Brev av 13. februar 2017 fra statsministeren til Stortingets presidentskap

Vedlegg 14 Brev av 17. februar 2017 fra Riksrevisjonen til Stortingets presidentskap

Vedlegg 15 Brev av 23. februar 2017 fra Stortingets presidentskap til kontroll- og konstitusjonskomiteen

Vedlegg 16 Brev av 8. mars 2017 fra kontroll- og konstitusjonskomiteen til statsministeren

Vedlegg 17 Brev av 16. mars 2017 fra statsministeren til kontroll- og konstitusjonskomiteen

Vedlegg 18 Brev av 28. mars 2017 fra kontroll- og konstitusjonskomiteen til Stortingets presidentskap

Vedlegg 19 Brev av 18. april 2017 fra kontroll- og konstitusjonskomiteen til statsministeren

Vedlegg 20 Brev av 19. april 2017 fra statsministeren til Forsvarsdepartementet

Vedlegg 21 Brev av 25. april 2017 fra Forsvarsdepartementet til kontroll- og konstitusjonskomiteen

Vedlegg 22 Referat fra åpen høring 20. mars 2017

Referat fra åpen høring 21. mars 2017

Vedleggene finnes kun i PDF, se merknadsfelt

Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 13. juni 2017

Martin Kolberg

leder og ordfører