Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Ruth Grung, Laila Gustavsen, Ingvild Kjerkol og
Tove Karoline Knutsen, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
og fra Venstre, Ketil Kjenseth, er enig med forslagsstillerne
i at musikkterapi er viktig, og at man i større grad må ta i bruk
et bredere spekter av metoder og verktøy i behandling og terapeutisk
arbeid overfor ulike pasient- og brukergrupper. Kultur og kunst
har en helt egen evne til å berøre mennesker, ikke minst i sårbare
situasjoner. Komiteen vil
peke på at spesielt musikk ser ut til å kommunisere på en måte som
når inn til den enkelte, og gjenskaper følelser, opplevelser og
minner. Det er musikkens kvaliteter og iboende egenskaper som tas i
bruk av musikkterapeutene, når målet er å skape bedre helse og livskvalitet.
Komiteen viser til at musikk
alltid har hatt stor betydning i menneskers liv. Musikk og filosofi
har hatt tette bånd, og opp gjennom århundrene har man tillagt musikken
ulike egenskaper som fortolker og formidler av konkret viten, stemninger
og meninger. Komiteen peker
på at det heller ikke er en ny tanke at musikken har helsefremmende
virkning. Musikk og legekunst har lange forbindelseslinjer opp gjennom
historien, og musikk har spilt en framtredende rolle i de viktigste
ritualene i de fleste kulturer.
Komiteen peker på at stadig
flere grupper viser seg å ha nytte av musikkterapi. Barn, unge,
voksne og eldre med psykiske problemer og lærevansker, mennesker
med hukommelsestap og demens, og personer med rusproblemer eller
andre fysiske og mentale problemer kan alle ha nytte av musikkterapi.
I dag er musikkterapeuter i arbeid innen ulike fagområder og i forskjellige
sammenhenger, som for eksempel i kulturskolen, i psykisk helsevern,
i sykehus, poliklinikker, barnehager, skoler, fengsler, eldresentre,
sykehjem og hospice.
Komiteen viser til at en har
hatt musikkterapi som egen toårig utdannelse siden 1978. Man kan
i dag studere musikkterapi ved Universitetet i Bergen og ved Norges
musikkhøgskole, med henholdsvis en femårig integrert master, og
et årsstudium og en toårig master, bygd på relevant grunnutdanning.
Det gis også tilbud om femårig profesjonsutdanning med master både
i Oslo og Bergen.
Innenfor medisinen
har musikkterapi blant annet vært brukt innenfor anestesifaget (beroligende,
smertelindrende), kreftterapi (kvalmestillende, smertelindrende),
innenfor hospice-filosofien (ved terminal pleie) og etter hvert
også innenfor eldreomsorg og geriatri.
Komiteen mener det er viktig
at man anerkjenner og i større grad tar i bruk musikkterapi i behandling
og rehabilitering, blant annet gjennom å sørge for at faget blir
en utdanningsvei for langt flere enn i dag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det er behov for
å etablere en nasjonal satsing for implementering av musikkterapi
i tjenestene og å øke nasjonal utdanningskapasitet i musikkterapi.
Disse medlemmer viser til at
det kom 20 høringsinnspill til komiteen i denne saken som underbygger
dette. Universitetet i Bergen skriver at de oppfatter forslaget
som:
«både viktig og relevant sett i høve til sentrale målsettingar
innanfor norsk helsevesen og helseutdanning.»
Og:
«Skal musikkterapi vere eit reelt behandlingsalternativ
for sårbare brukargrupper og tilgjengeleg på eit minimumsnivå over
heile landet, trengst ein markant auke i utdanningskapasiteten.»
Disse medlemmer merker
seg at UiB har prioritert tolv nye studieplasser i musikkterapi
årlig i sitt brev til Kunnskapsdepartementet om tiltak utenfor eksisterende
budsjettramme. Disse
medlemmer merker seg også at UiB har bygd et sterkt fagmiljø
og at rektor oppgir sterk vilje til videre satsing på musikkterapi,
samt kapasitet til å ta i mot 60 nye fullfinansierte studieplasser
i musikkterapi. I tillegg er det også utdanningstilbud ved Norges
musikkhøgskole (NMH).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser
til at for å sikre implementering av musikkterapi i helsetjenestene
i tråd med faglige anbefalinger, må feltet løftes frem også i de
helsepolitiske prioriteringene. Disse medlemmer viser til at
i retningslinjer for rusbehandling (2016), avrusing (2016) og palliasjon
til barn og unge (2016) er musikkterapi anbefalt. I høringsversjonen
av demensretningslinjen (2017) pekes det også på musikkterapiens
relevans for disse tjenestene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet konstaterer at helse- og
omsorgsministeren i sitt svarbrev til komiteen av 8. mai 2017, vektlegger
at musikkterapi bare er en av mange anbefalinger i Nasjonal faglig
retningslinje for utredning, behandling og oppfølging av personer med
psykoselidelser. Og videre at:
«Det synes ikke hensiktsmessig om vi fra politisk hold
skal plukke ut og fremheve enkelte elementer i retningslinjer som
er utarbeidet».
Helse- og omsorgsministeren mener kommunene allerede har insentiver
for å vurdere og benytte musikkterapi integrert i tjenestene, og
viser til at det er bevilget 5 mill. kroner til opplæringsprogram,
miljøbehandling og integrert bruk av musikk og sang i helse- og
omsorgstjenestene. Helse- og omsorgsministeren mener mer forskning
på feltet blant annet betinger at forskere søker på programmet Bedre
helse-, velferds- og omsorgstjenester (HelseVel) i Forskningsrådet.
Disse medlemmer mener helse-
og omsorgsministeren utviser en skuffende passiv holdning til musikkterapifeltet
i sitt svarbrev. Disse
medlemmer mener det krever politisk vilje om et felt som musikkterapi,
som i dag er lite utbredt i tjenestene, skal få den utbredelsen
som både fagmiljøene og brukerne mener er riktig. Disse medlemmer mener de gode
erfaringene som gjøres med musikkterapi må komme til nytte for flere,
og at det er en politisk oppgave å sørge for at dette kan skje raskere
enn i dag.
Disse medlemmer merker seg
at der det er satset på implementering, fungerer dette godt og tas godt
i mot i tjenestene og blant dem som mottar tilbudet. Fredrikstad
kommune har siden 2014 prøvd ut og implementert musikkterapi som
del av den kommunale tiltaksinnretningen på området psykisk helse og
rusmestring. I tillegg har kommunen flere år med gode praksiserfaringer
fra musikkterapi innen eldreomsorgen. De har dokumentert entydig
positive brukererfaringer i en rapport fra 2015, og vil gjøre en
ny undersøkelse i 2017. Fredrikstad kommune skriver i sitt høringsinnspill
at det er viktig å øke utdanningskapasiteten for musikkterapifaget
og opprette egne tilskuddsordninger for kommuner og institusjoner som
ønsker å implementere musikkterapi. I høringsinnspillet fra Byrådsavdeling
for sosial, bolig og inkludering i Bergen kommune skriver kommunen
at de er svært opptatt av verdien av musikkterapi i ulike helse-
og sosialtjenester:
«Vi benytter i stadig
større grad dette tilbudet både i Psykisk helse og rustjenester.
En av grunnene til dette er det gode samarbeidet vi har med Griegakademiet
og Polyfon. Vi ser det som viktig at musikkterapi kvalitetssikres
ved utdanning og forskning, og at spesialisthelsetjenestene også
har dette som et tilbud pasientene kan velge å benytte seg av. Tilbakemeldingene
fra mange av våre brukere tyder på at dette kan være det aller viktigste
for noen av dem – og en viktig del av behandlingen for mange.»
Haukeland universitetssjukehus
peker på at musikkterapien er et godt tiltak i grensesnittet mellom spesialisthelsetjenesten
og kommunene. De ser for seg at musikkterapi kan utgjøre del av
limet mellom forvaltningsnivåene, ved at behandling starter i sykehus
og kan fortsette i kommunen. Haukeland universitetssjukehus påpeker
også at de fra regjeringen har fått i oppdrag å utvikle medikamentfrie
behandlingstiltak for pasienter med en psykosespekterlidelse, og at
musikkterapi er et medikamentfritt tilbud. Disse medlemmer viser til at
flere av høringsinnspillene er opptatt av at musikkterapi er medikamentfri
behandling. Disse
medlemmer mener det er viktig at medikamentfrie tilbud er
tilgjengelige for dem som kan nyttiggjøre seg av slik behandling.
Disse medlemmer mener det er
positivt av det finnes ulike tilskudd og tiltak for bruk av musikk i
pleie- og omsorgssektoren. I tillegg er det opplæringsprogrammer
for ansatte som arbeider nær brukere og pasienter i alle aldre og
med ulike sykdommer og lidelser, basert på integrert bruk av musikk, sang
og bevegelse. Disse medlemmer mener dette er viktige satsinger som
kan ha stor positiv betydning i behandling, pleie og omsorg. Disse
medlemmer vil imidlertid peke på at den tilskuddsordningen som Helsedirektoratet
forvaltet til stillinger/prosjekter med tanke på bruk av kunnskapsbasert
behandling og terapi, herunder til musikkterapi i rus- og psykiatribehandling,
ble avviklet i 2015. Disse
medlemmer mener det fremdeles bør være stimuleringsmidler
til disposisjon for kommuner som vil satse på musikkterapi, og vil
understreke at slike metoder i mye større grad må implementeres
i ulike former for behandling og terapi, f.eks. innen rus, psykiatri
og i eldreomsorgen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i dialog med helseforetakene foreslå stimulerende
tiltak for kunnskapsbasert implementering av musikkterapi i tjenestene.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer i tillegg følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjeninnføre og styrke tilskuddsordningen i Helsedirektoratet
til stillinger og prosjekter innenfor kunnskapsbaserte behandlingsmetoder,
som f.eks. musikkterapi, slik at denne type behandling kan realiseres
i flere kommuner og i helseforetak.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, mener pasienter som ønsker det, skal få mulighet
til å velge medikamentfrie behandlingsalternativ. Flertallet viser til at etablering
av medikamentfrie behandlingstilbud har vært prioritert av denne
regjeringen, og at det har vært stilt som et krav i oppdragsdokumentene
at medikamentfrie behandlingstilbud skal være etablert i alle helseregioner. Flertallet er
enig i forslagsstillernes intensjon om å benytte musikkterapi som en
mer integrert del av tjenestene, og viser til at studier viser at
når ansatte får mulighet til å bruke sang eller musikk terapeutisk,
fungerer det mot uro og depresjon ved demens, og mot utagering ved
stell og daglige aktiviteter (Myskja 2011 og Sandell 2013). Flertallet mener
musikkterapi kan hjelpe pasienter og brukere til å finne frem til
sine egne ressurser, til å prestere og skape mestringsopplevelser. Flertallet viser
videre til at regjeringen har gitt 5 mill. kroner til en ny tilskuddsordning
som sikrer bruk av musikkterapi som en del av sykepleien i eldreomsorgen.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til at retningslinjene som det vises til i representantforslaget
(for utredning, behandling og oppfølging av personer med psykoselidelser
utarbeidet av Helsedirektoratet i 2013 peker på en rekke ulike terapiformer
som har, eller kan ha, effekt ved behandling av psykoselidelser.
Samlet inneholder de 80 anbefalinger, blant disse anbefaling om
kunst- og musikkterapi som ett av tiltakene. Dette flertallet mener det
ikke er hensiktsmessig eller riktig om Stortinget vedtar at ett
av tiltakene i en av de nasjonale faglige retningslinjene skal stilles
som krav i oppdragsdokumentene. Det er til enhver tid tjenestene
som er ansvarlige for at de faglige retningslinjene utnyttes til det
beste for pasientene. Dette
flertallet vil påpeke at forslagsstillerne viser til flere
eksempler på institusjoner der musikkterapi er tatt inn i behandlingen,
noe som er et godt eksempel på at retningslinjene virker som de
skal. Dette flertallet vil
videre peke på at oppdragsdokumentene er av en mer overordnet karakter,
og at det har vært et mål for regjeringen å forenkle og avbyråkratisere
ved å redusere antall krav i oppdragsdokumentene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser
til at musikkterapifaget er en internasjonal drivkraft når det gjelder
forskning og utvikling av kunnskap om bruk av musikk som helseressurs.
Det er presisert i Helsedirektoratets anbefaling for psykoselidelser
(2013) at slik behandling skal gis av musikkterapeuter med godkjent
utdanning. Samtidig har musikkterapeuter en kompetanse som annet
helsepersonell kan nyttiggjøre seg i sitt arbeid. Disse medlemmer merker seg
at Krafttak for sang understreker denne betydningen i sitt høringsinnspill.
Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helse mener musikk i
miljøbehandlingen er viktig for å nå målsettingen om høy kvalitet
i helse- og omsorgstilbudet til eldre i Norge. Kompetansetjenesten
viser til at bruk av musikk som virkemiddel i omsorgen for personer
med demens, krever spisskompetanse i opplæringstilbudet til de ansatte.
Disse medlemmer merker seg
at Polyfon kunnskapsklynge for helse, omsorgs- og barneverntjenester
har gitt en god oversikt over hvordan det arbeides med å implementere
musikkterapi i tjenestene i dag. Polyfon skriver at implementering
skal bety at musikkterapeutene inngår i det ordinære helsetilbudet,
og ikke i tillegg til annet helsepersonell. Innenfor psykisk helse
og rusbehandling ligger det tydelige føringer, blant annet skal
behandler være utdannet musikkterapeut. Innenfor barnevern og palliativ
omsorg er faget mer i en utviklingsfase. Polyfon viser også til
at det innenfor miljøbehandling for personer med demens, er stort
behov for musikkterapeuter som kan drive opplæring av annet helsepersonell. Polyfon
beskriver at det i dag er tilfeldig om pasienter får tilbud om musikkterapi,
fordi det varierer hvorvidt tjenesten finnes og i hvor stor utstrekning
i ulike deler av landet. Polyfon skriver blant annet dette om implementering:
«Vi kan nemne to
døme på helseføretak i kunnskapsklynga som har tatt grep for å sikre
meir systematisk implementering: Eitt døme er innan tverrfagleg
spesialisert rusbehandling (TSB), der Hjellestadklinikken i Stiftelsen
Bergensklinikkene har implementert musikkterapi, med ei musikkterapeutstilling
ved kvar avdeling. Dette gjer at både yngre og eldre pasientar,
kvinner og menn, får lik tilgang til tilbodet. Eit anna døme er
Divisjon psykisk helsevern i Helse Bergen, som har vedtatt ein strategi
som presiserer at alle klinikkar skal ha musikkterapeut. Grunngjevinga
er at personar med ei alvorleg psykisk liding har ei forventa levetid
som er meir enn 20 år kortare enn andre personar. Dette er alvorleg,
og helseføretaket byggjer difor opp tiltak over eit vidt spekter,
der musikkterapi kjem inn som eit behandlingstiltak med dokumentert
effekt, m.a. i høve til motivasjon og deltaking.»
Disse medlemmer viser til at
komiteen har fått innspill der musikkterapi beskrives som en helt sentral
del av egen tilfriskningsprosess, og der det vektlegges at musikkterapi
skaper samarbeid og likeverdighet mellom pasient og behandler. En
annen beskriver virkningen av musikkterapi som del av behandling
for psykisk lidelse slik: «bedre selvtillit, bedre språk og bedre
liv». De personlige erfaringene understøttes i høringsinnspillet
fra Fagrådet for psykisk helse, der rådet blant annet skriver:
«Musikkterapi er
et dokumentert effektivt supplement til medisinering og samtaleterapi.
I tillegg til god effekt på individnivå representerer musikkterapi mye
av det som i dag etterspørres i psykisk helse- og rusfeltet: stor
grad av brukermedvirkning, fokus på livskvalitet, mestring, trivsel
og håp. Musikkterapi er derfor spesielt rettet mot å støtte opp
om sosiale og personlige bedringsprosesser (recovery).»
NKS Olaviken alderspsykiatriske
sykehus skriver at musikkterapi ofte er særdeles egnet for å hente frem
ressurser og skape deltakelse – spesielt når kognitive evner og
språk er svekket. Sykehuset skriver at musikkterapi medvirker også
i stor grad som «redskap» for å håndtere symptomer ved angstlidelser, samt
depresjon. Den kan også legge et grunnlag for relasjonsbygging mellom
pasienten og dennes nærmeste.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det er viktig å sørge
for at kunnskap innhentes og systematiserer, slik at implementering
og utvikling av tjenestene kan skje parallelt. På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for ressurser til følgeforskning og annen
relevant forskning på implementering av musikkterapi i tjenestene,
med fokus på brukererfaringer og samarbeidsmåter.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser
til at det i 2017 er ca. 300 musikkterapeuter i arbeid i Norge.
Tilgjengelige overslag viser at Helsedirektoratet psykoseretningslinje
alene skaper behov for minst 300 nye musikkterapeuter dersom tjenestene
skal være tilgjengelige i de fleste klinikker i psykisk helsevern
og i aktuelle kommuner/interkommunale samarbeid. I tillegg kommer
anbefalingene innenfor rusbehandling og avrusning og demensomsorgen.
Det er også ventet vekst i etterspørsel i barnevern og nevrorehabilitering.
Anslag som er gjort tyder på at Norge trenger minst 1 200 musikkterapeuter,
noe som innebærer 900 nye de neste årene. Med dagens utdanningskapasitet,
vil det ta ca. 50 år å realisere dette. I dag utdannes det 24 musikkterapeuter
årlig. Disse medlemmer mener
det må utdannes flere musikkterapeuter, og på denne bakgrunn fremmes
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fra 2018 øke den nasjonale utdanningskapasiteten
i musikkterapiutdanninga.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at det hvert år øremerkes midler til forskning
i helseforetakene og til Norges forskningsråd. Flertallet mener at hverken
Stortinget eller regjeringen bør gi konkrete føringer til Forskningsråd
eller helseforetakene om hva det skal forskes på eller hvilke konkrete
forskningsprosjekter som skal finansieres. Dette for å sikre habilitet
og en helhetlig prioritering ut fra tjenesten sitt behov. Flertallet viser
til at forskning på musikkterapi kan ligge innenfor tematikken til
programmet Bedre helse-, velferds- og omsorgstjenester (HelseVel),
og at betingelsene ligger til rette for mulig følgeforskning og
annen relevant forskning på implementering av musikkterapi gjennom
de midlene som øremerkes til Forskningsrådet.