Endringsforslag som gjelder
bestemmelser om konsekvensutredninger
Komiteen viser til at det
reviderte EU-direktivet i artikkel 10a om vurdering av visse private
og offentlige prosjekters virkninger for miljøet omfatter krav om
sanksjoner, som skal være virkningsfulle og virke avskrekkende.
I proposisjonen legges det opp til at innføring av sanksjoner skal
være i samsvar med sanksjonssystemer innenfor sammenlignbar offentlig
virksomhet, noe komiteen er
enig i.
Komiteen merker seg at departementet
ikke anbefaler å bruke gjeldende § 32-8, da den omhandler gjennomføring
av byggetiltak, og at det kun er plan- og bygningsmyndighetene som
kan ilegge overtredelsesgebyr, samtidig som andre myndigheter enn
kommunene også kan være ansvarlig myndighet etter regelverket om
konsekvensutredninger. Det foreslås isteden en ny bestemmelse, § 32-8a,
der overtredelsesgebyr kan pålegges av ansvarlig myndighet og gebyret
tilfaller staten. Komiteen ser
at det kan argumenteres for at overtredelsesgebyret skal tilfalle
den som ilegger det, men er enig i at det kan være komplisert at
det kan tilfalle forskjellige myndigheter all den tid kommunal planmyndighet også
kan ilegges gebyret som forslagsstiller.
Når det gjelder
størrelsen på gebyret, støtter komiteen at dette vurderes
opp mot gjeldende byggesaksregelverk, og merker seg at det i gjeldende
bestemmelser også må vises til ny § 32-8a.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet mener at konsekvensutredningsregelverket
er vanskelig tilgjengelig, og at avgjørelser etter regelverket i
høy grad er avhengig av skjønnsutøvelse. Disse medlemmer mener derfor
at sanksjon etter regelverket først bør bli aktuelt når det er snakk
om grov uaktsomhet, og fremmer derfor følgende forslag til endring
i ny § 32-8a første ledd:
«Ny § 32-8a første
ledd innledningen skal lyde:Den som fremmer forslag til reguleringsplan
eller tiltak og planer etter annet lovverk, kan ilegges overtredelsesgebyr
dersom den forsettlig og grovt uaktsomt:»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, merker seg at reglene om konsekvensutredninger
i lov og forskrift forenkles ved å samle de detaljerte bestemmelsene
i forskriften, og at det innebærer at bestemmelsene om områdereguleringer
og detaljreguleringer som avviker fra overordnet plan, fjernes. Flertallet støtter
dette, men vil samtidig påpeke at det er nødvendig å gjøre endringer
i forskriften for å fange opp viktige og større tiltak som ikke
er i samsvar med overordnet planverk.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne understreker at det er viktig å videreføre prinsippet
om at reguleringsplan som ikke er i samsvar med overordnet plan,
utløser konsekvensutredning. Disse medlemmer går imot forslaget
om å forenkle reglene om krav til konsekvensutredning ved å flytte
bestemmelsen fra lov til en forskrift.
Komiteen viser
til at det fremmes forslag om å endre begrepet «senest samtidig»
til «normalt samtidig» i tre bestemmelser som omhandler høring av planprogram
for regional plan, kommuneplan og reguleringsplan. Dette vil gi
en større fleksibilitet for tidspunktet for høring. Komiteen mener
det som oftest er naturlig at høring av planforslag skjer samtidig
med varsling av planoppstart som i dag, men at det i noen tilfeller
kan være riktig og fornuftig å få innspill i en tidlig fase av planprosessene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til behandlingen
av Dokument 8:78 S (2014–2015), der Stortinget vedtok at det skal stilles
krav om konsekvensutredninger for torvuttak under 2 mill. m3 eller på myrarealer under
1 500 dekar, og er fornøyd med at dette følges opp i proposisjonen.
Flertallet merker seg at grensen
for når torvuttak alltid skal konsekvensutredes senkes fra 1 500 til
200 dekar, og støtter det.
Komiteen vil
påpeke at der mindre torvuttak ikke utløser krav til konsekvensutredning,
vil ordinære saksbehandlingsregler i plan- og bygningsloven gjelde,
og det samme vil kunnskapsgrunnlaget etter naturmangfoldloven.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at det er fornuftig å senke terskelen
for konsekvensutredning av torvuttak, men at det virker uforholdsmessig
å senke grensen så lavt som til 200 dekar. Det er høye oppstartskostnader
knyttet til det å åpne en myr, og den må gjerne være på 600–800 dekar
for å være lønnsom. Dersom grensen for konsekvensutredning senkes
til 200 dekar, vil i praksis alle nye tiltak måtte konsekvensutredes,
og kostnadsbildet blir påvirket i tiltakshavers disfavør. Dette medlem mener
det er mer fornuftig å legge grensen for konsekvensutredning på
800 dekar og fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge opp til at grensen for når torvuttak alltid
skal konsekvensutredes, senkes fra 1 500 til 800 dekar. Torvuttak
under 800 dekar eller utvidelse av eksisterende uttak opp til samme
størrelse, skal som hovedregel ikke konsekvensutredes – med mindre
det foreligger særlig vektige miljø- og samfunnshensyn som tilsier
dette.»