Sammendrag
Kommunal- og moderniseringsdepartementet foreslår
i proposisjonen endringer i lov 27. juni 2008 nr. 71 om planlegging
og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven) og en mindre endring
i lov 17. juni 2005 nr. 101 om eiendomsregistrering (matrikkellova).
Forslagene berører
den alminnelige delen, plandelen og byggesaksdelen av plan- og bygningsloven, og
skal legge til rette for mer effektive planprosesser og enklere
saksbehandling for kommunene. I tillegg foreslås rettinger og klargjøringer
i enkelte av lovens bestemmelser.
Departementet viser
til at planleggere og utbyggere bør få enkel og effektiv tilgang
til geografisk informasjon om ledninger og andre anlegg i grunnen, og
dette behovet må balanseres mot samfunnets og den enkelte anleggseiers
behov for å beskytte informasjonen. Departementet foreslår derfor
på den ene siden å lovfeste en plikt for anleggseier om å dokumentere
og utlevere opplysningene til den som har saklig behov for slike
opplysninger, men på den annen side beholde gjeldende taushetsplikt
til de utleverte opplysningene.
Det foreslås i proposisjonen
en ny bestemmelse om å innføre krav til innmåling, dokumentasjon
og utlevering av geografisk informasjon om ledninger og annen infrastruktur
i grunnen. Dette skal gjøre det lettere å drive effektiv planlegging
og utbygging med enklere og bedre tilgang til opplysninger om slik
infrastruktur. Krav til innmåling og dokumentasjon vil gjelde ny
infrastruktur i grunnen og vil ikke ha tilbakevirkende kraft. Krav
til utlevering og påvisning vil gjelde både nye og eksisterende
anlegg.
Det foreslås endringer
i bestemmelsen om regionalt planforum, og etablering av regionalt
planforum blir en lovpålagt oppgave. I regionalt planforum skal statlige,
regionale og kommunale interesser klarlegges og søkes samordnet
i forbindelse med arbeidet med regionale og kommunale planer. Det
er regional planmyndighet (fylkeskommunen) som oppretter regionalt
planforum, og som har ansvaret for planforumets ledelse og sekretariat.
Statlige og regionale organer og kommuner som er berørt av den aktuelle sak,
skal delta. Bakgrunnen for forslaget er at det er viktig at alle
fylker har et forum der konkrete plansaker kan diskuteres med berørte
myndigheter. Gjennom tidlig dialog i planforum kan interessekonflikter avklares,
slik at man unngår innsigelser og innvendinger når planforslagene
legges ut til offentlig ettersyn. Dette vil legge til rette for
mer effektive planprosesser gjennom tidlig avklaring av konflikter
mellom statlige, regionale og kommunale interesser i arbeidet med
regionale og kommunale planer. Det vil kunne hindre innsigelser
ved at nasjonale mål og hensyn blir klargjort tidlig i planprosessen.
Regionalt planforum
har ingen formell myndighet, verken som vedtaks- eller meklingsorgan,
men er ment som en arena for dialog i arbeidet med å legge til rette
for en samordnet planlegging på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer.
I forumet skal plansakene belyses fra forskjellige synsvinkler,
og det skal søkes løsninger på de interessekonfliktene som måtte finnes.
Videre foreslås det
i proposisjonen at kommunene gjennom sin planlegging skal få et
verktøy som kan synliggjøre mineralressurser som kan være aktuelle
for framtidig utvinning. Det skal innføres en hensynssone der det
tas særlig hensyn til slike ressurser. Kommunene kan med en slik
ordning legge til rette for at utbygging eller tiltak som kan vanskeliggjøre framtidig
utvinning av mineralressurser, unngås.
Departementet har
funnet grunnlag for å klargjøre hvilken frist som gjelder ved søknad
om rammetillatelse, og å endre fristen for behandling av søknad om
endring av gitt rammetillatelse. Endringene vil bidra til å klargjøre
regelverket og dermed bidra til en mer effektiv byggesaksbehandling.
Departementet viser
til at flere kommuner i dag har en praksis hvor de innvilger tidsbestemt
bruksendring sammen med midlertidig dispensasjon fra plan,
og det er ikke uvanlig at midlertidig dispensasjon innvilges med
varighet ut over to år. En bestemmelse om tidsbestemt bruksendring
bør ses i sammenheng med kommunens adgang til å gi midlertidig dispensasjon
etter plan- og bygningsloven, hvor kommunen kan gi dispensasjon
for en tidsbestemt periode eller på ubestemt tid. Tidsbestemt bruksendring
med varighet inntil to år vil, etter departementets vurdering, gi
mindre fleksibilitet og i liten grad harmonere med den adgangen
som kommunen har etter plan- og bygningsloven til å gi midlertidig dispensasjon.
Departementet foreslår
derfor å erstatte begrepet «midlertidig» med «tidsbestemt». Kommunen
må i tillatelsen angi varigheten av den tidsbestemte bruksendringen,
og det er en fordel om varigheten presiseres nærmere ved datoangivelse.
Ved utløpet av den tidsbestemte bruken skal den nye bruken opphøre,
og den tidligere bruken gjenopptas uten krav om ny søknad om bruksendring.
En tidsbestemt bruksendring vil gi økt fleksibilitet og
innebære forenklinger for både kommuner og tiltakshavere. Det foreslås
å innføre tidsbestemt bruksendring som eget tiltak.
Departementet har
vurdert spørsmålet om unntak fra søknadsplikt etter plan- og bygningsloven
for endring av eiendomsgrenser eller opprettelse av ny grunneiendom
som følge av at ny kommunegrense ikke følger eksisterende eiendomsgrense,
med den konsekvens at eksisterende eiendom blir liggende i to kommuner.
I slike situasjoner vil det være nødvendig å opprette en ny grunneiendom
for den del av eksisterende eiendom som flyttes til annen kommune.
Det foreslås å unnta slike tilfeller fra søknadsplikt etter plan-
og bygningsloven.
Endringer i kommuneinndelingen
vil som oftest kreve endringer i gårdsnummerinndelingen. I noen tilfeller
kan det være behov for å fatte vedtak om nummerinndelingen i matrikkelen
på sentralt nivå. Departementet foreslår å ta inn en presisering
om dette i matrikkellova.
Det foreslås i proposisjonen
at ny grunneiendom mv. skal kunne opprettes uten søknad og saksbehandling
etter loven når opprettelsen følger av at en eksisterende eiendom,
etter endring av kommunegrenser, blir liggende i to eller flere
kommuner. Endringene vil føre til en forenkling ved at søknadsplikten
fjernes. Større endringer i gårds- og bruksnummerinndelingen håndteres
i praksis sentralt av Kartverket. Det foreslås å ta inn en presisering
i matrikkellova om at departementet kan fatte vedtak om slik omnummerering.
Dette vil gi en administrativ forenkling som er i samsvar med gjeldende
praktiske ordninger.
Departementet viser
til at søknadsplikten for boliger i LNF(R)-områder og boliger ellers
normalt er avhengig av at den enkelte kommune har utnyttet mulighetene
i loven til å legge ut eksisterende boliger til LNF(R) for spredt
bebyggelse i kommuneplanen. Dette gir en planavklaring på samme
måte som ved angivelse av byggeformål for bolig. Der denne muligheten
i loven er tatt i bruk, vil reglene om unntak fra søknadsplikt etter
plan- og bygningsloven gjelde.
Departementet viser
til at avklaring av spredt utbygging av boliger som allerede er
oppført, kan gjennomføres på en enkel måte i kommuneplanen. Departementet
vil gi oppdatert veiledning om hvordan kommunene kan ta i bruk virkemidlene
i loven, slik at effektiviserings- og forenklingstiltak vil få virkning
for eksisterende boliger i LNF(R)-områder. Siktemålet er at alle
kommuner, der dette er en aktuell problemstilling, skal ha avklart
spredt utbygging i kommuneplanen. Målet er enklere byggesaksbehandling
for spredt boligbebyggelse i LNF(R)-områder og færre dispensasjoner.
Det vises i proposisjonen
til at for å kunne føre opp en bygning er det et grunnleggende krav
at avledning av overvann ivaretas på en tilfredsstillende måte.
Det er derfor utarbeidet forslag om når avledning av overvann må
være sikret, og at løsningen skal være i overensstemmelse med forurensningshensyn og
andre hensyn. Dette vil bidra til å klargjøre regelverket, og det
vil gi bedre forutsigbarhet for søkere og tiltakshavere. Videre
foreslås det at løsning for håndtering av overvann skal vurderes
og avklares før tillatelse gis. Dette vil bidra til en mer effektiv
saksbehandling.
Formålet med bestemmelsene
om konsekvensutredninger i plan- og bygningsloven er å sikre at
hensynet til miljø og samfunn blir tatt i betraktning under forberedelsen
av planer og tiltak og når det tas stilling til om, og på hvilke
vilkår, planer og tiltak kan gjennomføres.
Departementet viser
til at EIA-direktivet er revidert (2014/52/EU), noe som innebærer
at reglene om konsekvensutredninger må endres. Det gjelder både plan-
og bygningsloven og forskrift om konsekvensutredninger, som revideres
parallelt. Det reviderte EU-direktivet skal være gjennomført i norsk
regelverk innen 16. mai 2017.
Det foreslås i proposisjonen
overtredelsesgebyr for brudd på reglene om konsekvensutredninger.
For å forenkle reglene om konsekvensutredninger i loven og forskriften
samlet sett, foreslås det videre å fjerne de detaljerte bestemmelsene
i loven som gjelder konsekvensutredninger knyttet til områdereguleringer og
detaljreguleringer som avviker fra overordnet plan. Videre foreslås
det en mindre endring i tre lovbestemmelser om tidspunkt for høring
av planprogram, for å legge til rette for større fleksibilitet i
reglene.
Departementet viser
til at regler om sanksjoner som skal innføres for brudd på regelverket
om konsekvensutredninger, bør være i samsvar med det generelle sanksjonssystemet
innenfor sammenlignbar offentlig virksomhet. Det foreslås en ny
bestemmelse i plan- og bygningsloven slik at det kan gis overtredelsesgebyr
for brudd på reglene om konsekvensutredninger. Det foreslås at overtredelsesgebyret
ilegges av ansvarlig myndighet og tilfaller staten. Det foreslås
også en endring i plan- og bygningsloven om straff.
Departementet vurderer
det som hensiktsmessig at overtredelsesgebyr for overtredelse av
regler om konsekvensutredninger tilfaller staten.