1.6 Smitteoverføring mellom personer
Gjeldende straffelov
§ 237 rammer smitte og fare for smitte av en «allmennfarlig smittsom
sykdom». Sykdomsvilkåret er ikke nærmere definert i straffeloven.
Ved tolkningen må det sees hen til definisjonen av «allmennfarlig
smittsom sykdom» i smittevernloven § 1-3 og til forskrift 1. januar
1995 nr. 100 om allmennfarlige smittsomme sykdommer, der det er fastsatt
en liste over sykdommer som skal regnes som allmennfarlige smittsomme
sykdommer. Listen omfatter blant annet hiv, ulike former for hepatitt,
hemoragisk feber, miltbrann, gonore og klamydia.
Utvalget foreslår
å erstatte vilkåret «allmennfarlig smittsom sykdom» med et vilkår
om at sykdommen «medfører betydelig skade på kropp eller helse».
Dette vilkåret er definert i straffeloven § 11. Etter utvalgets
vurdering harmonerer definisjonen i straffeloven § 11 bedre med
hva som skal til for at en sykdom bør omfattes av straffebudet om
smitteoverføring mellom mennesker.
Departementet slutter
seg til utvalgets forslag om at vilkåret «allmennfarlig smittsom
sykdom» i straffeloven § 237 erstattes med et vilkår om at sykdommen
«medfører betydelig skade på kropp eller helse», jf. straffeloven
§ 11. Departementet slutter seg til utvalgets vurdering om at bestemmelsen
kun bør ramme alvorlige smittsomme sykdommer, og at dette oppnås
ved den foreslåtte avgrensningen. Videre ligger det fordeler i å
ha en dynamisk straffebestemmelse som ikke er knyttet opp mot en
liste av spesifikke sykdommer. Departementet viser til at forslaget
generelt har fått støtte av høringsinstansene.
Gjeldende straffelov
§ 237 rammer både faktisk smitteoverføring og det å utsette en annen
person for fare for å bli smittet. Gjennomgåelsen av rettspraksis om
straffeloven 1902 § 155 viser at farealternativet har fått anvendelse
i et betydelig antall av sakene.
Utvalgets flertall
(9 av 12 medlemmer) foreslår å videreføre gjeldende rett om at straffansvaret
ikke bare skal omfatte smitteoverføring, men også smittefarlig atferd.
En straffebestemmelse som kun retter seg mot faktisk smitteoverføring,
vil etter flertallets syn ikke ha tilstrekkelig forebyggende virkning,
og vil i mindre grad stimulere til iverksettelse av forsvarlige
smitteverntiltak.
Departementet slutter
seg til utvalgets (flertallets) vurdering om at straffebudet bør
omfatte både faktisk smitteoverføring og det å utsette noen for
fare for å bli smittet.
En fullstendig avkriminalisering
av det å utsette noen for fare for å bli smittet med slike alvorlige
sykdommer, vil føre til at en del tilfeller hvor det er utvist klart
klanderverdig atferd vil bli lovlig og straffri. Rettspraksis illustrerer
at farealternativet har praktisk betydning idet en rekke av de pådømte
sakene gjelder tiltale og domfellelse for å utsette noen for smittefare.
Departementet viser til at gjerningspersonen normalt ikke vil ha
kontroll over om handlingen i det enkelte tilfelle leder til at
smitte overføres – dette vil avhenge av faktorer utenfor gjerningspersonens
kontroll.
Etter gjeldende straffelov
§ 237 er det tilstrekkelig for å pådra straffansvar at gjerningspersonen
har utvist smittefarlig atferd ved én enkelt anledning. Rettspraksis
viser likevel at det i all hovedsak er grovere tilfeller som forfølges
i praksis, slik som tilfeller hvor gjerningspersonen har utsatt
én eller flere personer for smittefare ved flere anledninger og
gjerne over lengre tid.
Utvalgets flertall
mener at straffansvaret for smittefarlig atferd bør avgrenses slik
at det kun omfatter særlige kvalifiserte tilfeller.
Etter departementets
vurdering bør straffebudet i utgangspunktet omfatte både faktisk
smitteoverføring og det å utsette noen for fare for å bli smittet. Spørsmålet
departementet drøfter i proposisjonen, er om utstrekningen av farealternativet
bør avgrenses på en nærmere bestemt måte og i den forbindelse hvordan
straffebudet bør formuleres. Etter departementets vurdering bør
straffebudets någjeldende ordlyd videreføres slik at gjerningsbeskrivelsen
også dekker enkeltstående tilfeller av smittefarlig atferd.
Straffebudet i straffeloven
§ 237 skal beskytte samfunnet og enkeltindivider mot overføring
og spredning av sykdommer som medfører betydelig skade på kropp
eller helse. Etter departementets syn er det ikke i tråd med skadefølgeprinsippet
å prinsipielt ekskludere enkeltstående tilfeller av smittefarlig atferd
fra et mulig straffansvar.
Etter departementets
vurdering er det som utgangspunkt likevel ikke hensiktsmessig å
belegge enkeltstående tilfeller av smittefarlig atferd med straff
der smittefaren har oppstått ved seksuell omgang og smitte ikke
har blitt overført. Departementet mener at straffebudet i disse
tilfellene bør tolkes innskrenkende i forhold til det som isolert
sett følger av ordlyden, slik at straffebudet ikke rammer enkeltstående
tilfeller av en «glipp» der smitte ikke faktisk har blitt overført.
Departementet er enig med utvalget i at straffebudet først og fremst
bør ramme risikoatferd hvor gjerningspersonen opptrer på en måte
som tyder på likegyldighet med hensyn til om andre blir smittet eller
ikke.
Gjeldende straffelov
§ 237 rammer forsettlige og uaktsomme overtredelser. Både grov og
alminnelig uaktsomhet omfattes, men i praksis har det sjelden blitt
dømt for uaktsomme overtredelser.
Utvalget foreslår
at skyldkravet i § 237 heves, slik at kun forsett og grov uaktsomhet
omfattes. Dette innebærer en delvis avkriminalisering ved at alminnelig
uaktsomhet ikke lenger vil være straffbart.
Departementet slutter
seg til utvalgets forslag om å heve skyldkravet i straffeloven § 237
til grov uaktsomhet, slik at alminnelig uaktsomhet ikke lenger rammes.
Ordlyden i straffeloven § 237 er taus om betydningen av smitteverntiltak
for straffansvaret. Etter gjeldende rett er det likevel klart at
smitteverntiltak vil kunne ha betydning for fastleggelsen av om
vilkårene for straff er oppfylt. For det første vil smitteverntiltak
kunne komme inn ved vurderingen av om den objektive gjerningsbeskrivelsen
er overtrådt, og for det andre ved spørsmålet om gjerningspersonen har
utvist skyld.
Utvalget har foreslått
å innta en egen straffrihetsbestemmelse i straffebudet som kommer
til anvendelse der det er iakttatt «forsvarlige smitteverntiltak».
Utvalget mener en slik bestemmelse vil tydeliggjøre rettstilstanden
for dem som ikke har nærmere kjennskap til rettsområdet. Bestemmelsen
skal komme til anvendelse ikke bare ved seksuell smitte, men ved
alle aktuelle sykdommer.
Departementet slutter
seg til utvalgets forslag om at det bør inntas en egen bestemmelse
som gjør det klart at straffebudet ikke får anvendelse der forsvarlige
smitteverntiltak er iakttatt. Etter departementets syn har det gode
grunner for seg at rettstilstanden på dette punkt tydeliggjøres
i straffebudets ordlyd. Selv om straffeloven § 237 ikke inneholder
en bestemmelse om betydningen av smitteverntiltak i dag, er det
på det rene at smitteverntiltak kan frita for straff også etter
gjeldende rett.
Den nye bestemmelsen
bør etter departementets syn i utgangspunktet betraktes som en presisering
av vilkåret i straffebudets gjerningsbeskrivelse om at gjerningspersonen
må ha utsatt en annen person for smittefare. Slik departementet
vurderer saken, vil det ved iakttakelse av forsvarlige smitteverntiltak
ikke være utvist en tilstrekkelig straffverdig grad av smittefarlig
atferd. Det sentrale er at partene har tatt aktive skritt for å
redusere smittefaren ved forsvarlige tiltak, og med dette vist den
påkrevede omsorg for hverandre og for samfunnets interesse i å hindre spredning
av alvorlige smittsomme sykdommer. Dette gjelder selv om smitteverntiltaket,
for eksempel bruk av kondom, ikke har eliminert smittefaren fullstendig,
og selv om smittefaren skulle materialisere seg slik at smitte faktisk
overføres.
Gjeldende straffelov
§ 237 annet ledd fastsetter at straff ikke kommer til anvendelse
når den som er blitt smittet av en seksuelt overførbar sykdom, eller blitt
utsatt for slik smittefare, er ektefelle eller samboer med gjerningspersonen,
og ektefellen eller samboeren på forhånd har samtykket i å bli utsatt
for slik fare. Det stilles ikke formkrav til samtykket.
Utvalget foreslår
å videreføre gjeldende rett om at samtykke skal være straffriende
ved seksuell omgang. Samtidig foreslås enkelte innholdsmessige endringer.
Departementet slutter
seg til utvalgets forslag om at straffebudet bør videreføre en bestemmelse
om samtykke. Departementet går inn for at straffriende samtykke
gjøres betinget av at partene sammen har mottatt smittevernveiledning,
men utover dette stilles det ikke formkrav til samtykket.
Etter gjeldende straffelov
§ 237 er strafferammen for forsettlig smitteoverføring og -fare
fengsel inntil 3 år, mens uaktsom (og grovt uaktsom) smitteoverføring
og -fare straffes med fengsel inntil 1 år. Hvis overtredelsen er
grov, forhøyes strafferammen for forsettlig overtredelse til fengsel
inntil 6 år, mens uaktsom (og grovt uaktsom) overtredelse straffes med
fengsel inntil 3 år.
Utvalget foreslår
å videreføre strafferammene i gjeldende rett med én endring. Etter
utvalgets forslag skal grov smitteoverføring og -fare kunne straffes
med fengsel inntil 6 år også ved grovt uaktsomme overtredelser.
Dette innebærer en utvidelse av strafferammen i forhold til gjeldende
rett. Etter gjeldende rett er strafferammen for grov smitteoverføring
og -fare fengsel inntil 3 år i tilfeller av grov uaktsomhet.
Departementet slutter
seg til utvalgets vurderinger når det gjelder strafferammen for
alminnelige og grove overtredelser, og hvilke momenter det særlig skal
legges vekt på ved vurderingen av om overtredelsen er grov. At forslaget,
for så vidt gjelder grove overtredelser, innebærer en skjerpelse
i forhold til gjeldende rett, kan slik departementet ser det forsvares
med at skyldkravet samtidig forhøyes til grov uaktsomhet.
Videre slutter departementet
seg til utvalgets vurderinger om straffutmålingen. Departementet slutter
seg herunder til at straffenivået under visse forutsetninger bør
ligge noe lavere enn etter praksis om straffeloven 1902 § 155 slik
at bot og/eller betinget fengsel bør kunne være aktuell reaksjon
i saker som gjelder relativt få tilfeller av smittefare (dvs. uten
at smitte er overført), forutsatt at den smittede ikke ved sin fremferd
kan anses for å ha opptrådt hensynsløst.